• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogromne zainteresowanie rowerami Mevo

Arnold Szymczewski
29 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.

14 tys. zarejestrowanych użytkowników i blisko 6 tys. wypożyczeń, to bilans dwóch pierwszych dni funkcjonowania roweru metropolitalnego Mevo w samym tylko Trójmieście. Zainteresowanie jest ogromne, prawdopodobnie większe, niż się spodziewano. Z tego też powodu pojawiły się pierwsze niedogodności, które - jak zapewniają twórcy Mevo - będą usuwane na bieżąco.



O ogromnym zainteresowaniu rowerem Mevo świadczy przede wszystkim liczba zarejestrowanych użytkowników oraz pobrań aplikacji na telefony komórkowe.

W ciągu trzech dni funkcjonowania systemu liczba zarejestrowanych użytkowników w 14 gminach, w których działa Mevo, wyniosła 34 tys.

Pobrań aplikacji było ponad 30 tys.

Zarejestrowani użytkownicy w Trójmieście

  • Sopot 856
  • Gdynia 6974
  • Gdańsk 17337

Stan na 28 marca 2019 r.

Wypożyczenia w Trójmieście

  • Sopot 445
  • Gdynia 1224
  • Gdańsk 3997

Stan na 27 marca 2019 r.

Na starcie systemu w Trójmieście pojawiło się na razie 1058 rowerów. Mało? Bardzo szybko okazało się, że tak - i to zdecydowanie. Na blisko 14 tys. zarejestrowanych użytkowników nieco ponad tysiąc rowerów to za mało. Docelowo ma być ich ponad 4000, a w samym Trójmieście 3300.

- Mamy nadzieję, że kolejne rowery dotrą do nas już niebawem - mówi Dominik Makurat, specjalista ds. promocji projektu System Roweru Metropolitalnego. - Będziemy o tym informować na bieżąco.

Rower Mevo wystartował. Jak go wypożyczyć i ile to kosztuje?



Fala Mevo płynie po mieście



Czy korzystałeś z roweru Mevo?

Dzień po uruchomieniu systemu, w środę 27 marca, nasz Raport Drogowy został zasypany zdjęciami rowerów Mevo parkującymi przed biurowcami w Oliwie. Najwięcej, bo ponad 70 sztuk znajdowało się już od rana przed kompleksem biurowym zobacz na mapie Gdańska Olivia Business Centre. Zniknęły jednak niemal natychmiast po godz. 15, gdy część pracowników kompleksu skończyła pracę.

Po południu liczba rowerów dostępnych w śródmieściu Gdańska czy Gdyni spadła do minimum, pojawiły się one natomiast w dzielnicach mieszkalnych. Dotarły tam wraz z mieszkańcami kończącymi pracę w centrum i wracającymi na noc do domów.

Ponieważ w nocy nie zostały one równomiernie rozmieszczone po mieście - co wcześniej zapowiadano - trudno było znaleźć sprawny rower na tzw. dolnym tarasie.
  • Wiele stacji Mevo w Śródmieściu Gdańska świeci w ciągu dnia pustkami.
  • Wiele stacji Mevo w Śródmieściu Gdańska świeci w ciągu dnia pustkami.

Pojawiam się i znikam



Tym bardziej, że zaczynała się trzecia doba funkcjonowania Mevo. W tym momencie wiele rowerów miało już przejechanych po 40-50 km, a co za tym idzie ich baterie się wyczerpywały. A roweru ze słabą baterią wypożyczyć nie można - przynajmniej teoretycznie.

Wtedy pojawiły się pierwsze głosy, że mapa w aplikacji nie pokazuje autentycznej sytuacji w stacjach bazowych Mevo. Dostaliśmy od czytelników zdjęcia rowerów stojących w miejscach, w których aplikacji informowała o ich braku.

Szybko pojawiło się wyjaśnienie: aplikacja nie pokazuje rowerów zarezerwowanych i tych, w których kończy się energia. W Biurze Obsługi Klienta dowiedzieliśmy się również, że rower, którego nie da się wypożyczyć (mimo stanu baterii powyżej 20 proc.) może być zarezerwowany przez serwis, który w systemie dostał informację o usterce.

Ale z tym też sprawa nie jest do końca jasna.

- Około godziny 13 na stacji przy Wałach Piastowskich w Gdańsku stało pięć rowerów, choć aplikacja pokazywała, że nie ma ich tam wcale. Choć we wszystkich paliła się czerwona dioda, oznaczająca, że bateria jest wyczerpana i roweru nie można wypożyczyć, to na moich oczach skorzystały z nich dwie osoby, a ja wsiadłem na trzeci rower. Podróż odbyła się bez problemu - opowiada pan Michał.
Faktem jest, że trzeciego dnia działania systemu liczba sprawnych rowerów zmniejszyła się radykalnie. Po południu znalezienie sprawnego roweru graniczyło z cudem.

- W części rowerów rozładowały się już baterie, pracujemy nad tym, by wymienić je jak najszybciej. W terenie pracują już dodatkowe ekipy. Jest to wyjątkowa sytuacja, wynikająca z faktu, że wszystkie rowery zostały uruchomione w jednym momencie - przekonywał zarządca systemu w czwartek po południu.
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.
  • Mieszkańcy skarżą się na brak rowerów w południowych dzielnicach Gdańska w ciągu dnia.

Problemy z oddawaniem roweru do stacji Mevo



Na inny problem natknięto się już pierwszego dnia działania Mevo. Część użytkowników alarmowała, że mimo prawidłowego oddania roweru do stacji bazowej naliczano im karę (3 zł) za zaparkowanie w niedozwolonym miejscu.

- Drugi dzień wypożyczam sobie rower, oddaję na stacji 11186 pod Alchemią, za chwilę przychodzi mail - "Płatny zwrot poza stacją". Dzwonię do BOK, od razu anulowali. Jako że to miejsce pracy połowy Trójmiasta, rowerów na tej stacji jest już około 15, z ciekawości patrzę na stronę internetową, a tam... pięć rowerów na stacji i 10 w promieniu 20 metrów od stacji, w tym kilka na środku al. Grunwaldzkiej - denerwował się pan Łukasz.
Faktem jest, że system lokalizowania GPS nie działa bardzo precyzyjnie. Ale to problem pierwszych dni działania systemu, potem zostanie poprawiony.

  • Tak, zdaniem systemu GPS w aplikacji Mevo, poruszał się jeden z użytkowników roweru miejskiego w Trójmieście.
  • Użytkownicy zachodzili w głowę: błąd lokalizacji GPS czy pierwsza mewa wylądowała już w Motławie?
- Problem z pobieraniem 3 zł jest już w trakcie rozwiązywania. Dziękujemy wszystkim użytkownikom za zgłoszenia, każda reklamacja jest uznawana na korzyść osób zgłaszających problem, a operator wprowadza poprawki. Rower starajmy się odstawić w stacji, a jeśli jest pełna, to najbliżej, jak się da. W przypadku kiedy stacja jest tak mocno przepełniona, że naliczy opłatę - prosimy o niezwłoczny kontakt z operatorem systemu. Jednak w wielu przypadkach, jak choćby przy Olivia Business Centre, choć rowery stoją poza stacją, to system akceptuje ich obecność w tym miejscu - informuje Dominik Makurat.
Warto zapoznać się z regulaminem i opłatami dodatkowymi w Mevo. Podróż komunikacją miejską z rowerem to kara w wysokości 50 zł. Warto zapoznać się z regulaminem i opłatami dodatkowymi w Mevo. Podróż komunikacją miejską z rowerem to kara w wysokości 50 zł.

Postój roweru - bardzo ciekawa alternatywa dla całkowitego zwrotu Mevo


Pierwsze dni pozwoliły nam odkryć kilka ciekawych rozwiązań w systemie Mevo. Jednym z nich jest "postój", czyli krótka przerwa w jeździe, podczas której mamy jednak kontrolę nad naszym rowerem. Po wybraniu tej opcji w aplikacji i zamknięciu roweru, możemy go pozostawić nawet w strefie, gdzie parkować nie wolno, bez dodatkowej opłaty w wysokości 3 zł. Nasz rower stanie się też niewidoczny dla innych, dzięki temu nikt go nie wypożyczy. Czas postoju odliczany jest jednak od dziennych minut przyznanych w ramach naszego abonamentu, czyli zapłacimy za niego jak za jazdę. Gdy korzystamy z roweru bez abonamentu, opłata za postój wynosi 10 gr za minutę. Co ciekawe, ta opcja jest także dostępna dla osób nieposiadających aplikacji mobilnej.

- Jeśli ktoś nie ma aplikacji mobilnej, a chce skorzystać z opcji postoju, powinien skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta i tam konsultanci przeprowadzą tę procedurę - podpowiada Dominik Makurat.


Numer PESEL w Mevo

Pewna część użytkowników Mevo była zaskoczona, że w formularzu rejestracyjnym trzeba było podać numer PESEL. Jednego z naszych czytelników ta konieczność zraziła do korzystania z roweru. Czy rzeczywiście operator systemu musi mieć dostęp do tak ważnych danych osobowych?

Dominik Makurat: - Numer pesel potrzebny jest do weryfikacji tożsamości użytkownika. Zapewniam, że te dane są odpowiednio chronione.
Po trzech dniach działania roweru Mevo już widać, że wraz z nim przyszła rewolucja, której mieszkańcy Trójmiasta potrzebowali jak kania dżdżu. Mimo pewnych niedociągnięć i problemów wieku dziecięcego, charakterystycznych dla wielu rozpoczynających się dużych projektów, przyszłość systemu Mevo widzimy w wyłącznie jasnych barwach.

W związku z dużym zainteresowaniem rowerem metropolitalnym utworzyliśmy specjalny adres mailowy mevo@trojmiasto.pl. Zachęcamy do przesyłania waszych komentarzy dotyczących funkcjonowania roweru oraz aplikacji mobilnej. Informacji na temat roweru i aplikacji udziela Biuro Obsługi Klienta bok@rowermevo.pl
09:57 29 MARCA 19 (aktualizacjaakt. 11:05)

W Luzinie brak rowerów mevo (22 opinie)

No i znowu to samo! Szanowni Nevo podstawiajcie wiecej tych mewek bo nie da sie jezdzic nigdzie teog nie ma, za komuny pamietac w orlowie tez jak bylo jakies swieto to do mewek byly kolejki (wtedy to byly prostytutki), a teraz nie dosc, ze sa kolejki to rowerkow po prostu nie ma... A nazwe to sobie wybraliscie strasznie slaba... Kazdemu kumatemu facetowi kojarzy sie to z mewka czyli kiedys prostytutka dla marynarza... Pozdrawiam
No i znowu to samo! Szanowni Nevo podstawiajcie wiecej tych mewek bo nie da sie jezdzic nigdzie teog nie ma, za komuny pamietac w orlowie tez jak bylo jakies swieto to do mewek byly kolejki (wtedy to byly prostytutki), a teraz nie dosc, ze sa kolejki to rowerkow po prostu nie ma... A nazwe to sobie wybraliscie strasznie slaba... Kazdemu kumatemu facetowi kojarzy sie to z mewka czyli kiedys prostytutka dla marynarza... Pozdrawiam Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (856) ponad 20 zablokowanych

  • Nie wymienione akumulatory !!! (8)

    Wczoraj popołudniu i wieczorem wszystkie rowery na Dąbrowie były rozładowane.
    Dziś rano nic się nie zmieniło i nie dało się ich wynająć. Żenada. Organizacja do bani.

    • 19 2

    • tak to jest jak znajomi królika ... (6)

      • 2 1

      • tak to jest gdy Polacy zajmują się organizacją (5)

        wiem nextbike jest niemiecki, ale tu pracują Polacy

        • 3 1

        • Nextbike ma systemy w innych miastach Polski (4)

          I działają bez problemu. To raczej supermądrzy urzędnicy trójmiejscy wymyślili tak i**otyczny system roweru miejskiego, że ktokolwiek by go nie robił, to by spieprzył.

          • 3 2

          • to że urzedasy sa madre inaczej to jedno

            ale to że nextbike nie potrafi w tym mieście się ogarnąć to prawda - start przesuwano wielokrotnie, bo ciągle coś nie działało nextbikowi, nie urzędnikom, i nadal nie funkcjonuje

            • 3 0

          • I oni nie przewidzieli, ze nie dadzą rady? (2)

            nikt ich chyba do tej oferty nie zmusił, a 100% elektryków to nie było wymaganie tylko opcja, którą zaproponowali. Urzędnicy wymagali 10% elektryków

            • 3 1

            • Mylisz się - błędnie był rozpisany przetarg (1)

              Gdyby max punktów było za np 50% elektryków każdy oferent dałby te 50%,, a skoro było że punkty za elektryczność dostanie ten który zapewni ich najwięcej oferenci zaproponowali po 100% elektryków żeby nie stracić punktów za ten element przetargu.
              A na dolnym tarasie wystarczyłby zwykły lekki rower

              • 1 0

              • no jak zaproponowali 100% to niech obsługują, to nie jest wina urzędników. Za brak pełnej dostępności sa kary...niech płacą

                • 1 0

    • Zglos do bok

      Powiedza ze byly naladowane

      • 3 0

  • (1)

    Mieszkam w centrum Gdańska i chcialam przetestować tę opcję dojazdu do pracy. Niestety rano wszystkie rowery są na osiedlach :(
    Co począć...

    • 11 0

    • kupić sobie swój

      • 2 0

  • Mevo nic nie zmieni !!! (2)

    Używają ich tylko ci którzy do tej pory dymali z kapcia od kolejki do swojego miejsca pracy.
    Nie zmniejszy ilości samochodów na drogach , za to zwiększy ilość wypadków z udziałem "rowerzystów"

    • 18 9

    • To niech sobie stoją w korkach jak mają wolę

      Tylko, że teraz nie ma gadania, że nie ma alternatywy, bo jest.

      • 1 0

    • Poprosimy o źródło twoich twardych danych

      • 1 0

  • (1)

    a nie powinno być tak że operator teraz ruszy d... I zabierze teraz cześć z tych 50 rowerowow spod OBC i rozwiezie po pozostałych dzielnicach miasta?

    • 19 1

    • Nie bo to kosztuje

      Korpiszczurki sami oswioza no chyba ze zacznie padac deszcz

      • 4 0

  • Zobaczymy jak popularne to bedzie w zimie i w deszczu jesienia...

    Wladze mista mysla, ze mevo rozwiaze im problem slabej komunikacji miejskiej i jeszcze slabszej infrastruktury drogowej.

    • 10 2

  • Dziwię się (2)

    Że ktokolwiek tym sprzętem o masie roweru Ukraina i takim samym komforcie jazdy chce się poruszać.

    • 12 8

    • Np. ja

      bo dobrze się tym jeździ.

      • 2 0

    • popatrz a tylu chętnych

      • 2 0

  • Nie tak to powinno wyglądać (2)

    Popularność roweru niewątpliwie cieszy, lecz chyba nie do końca o to chodzi, aby w jednym mało uczęszczanym w ciągu dnia miejscu stało koło 100 rowerów?
    Ideą roweru miejskiego jest to, aby możliwie często był on w ruchu. Na obrazkawch wygląda to tak, że akurat ta setka (może więcej) rowerów używana jest tylko przez jedną osobę w ciągu dnia - rano jedzie do pracy, wieczorem z niej wraca. Tam gdzie jest potrzebny w ciągu dnia, go po prosu nie ma.
    Cały dolny taras praktycznie skupia się w dwóch stacjach przy parkach biurowych. No raczej nikt z Brzeźna nie pójdzie wypożyczyć do Oliwy roweru, żeby chwile pojeździć nad morzem?
    Moim zdaniem konieczna w takim wypadku jest poranna relokacja rowerów, aby mogło z nich korzystać jak najwięcej osób.
    Już w tym momencie są osoby, które czują się oszukane. Zapłaciły abonament, a nie były w stanie wypożyczyć roweru, bo w okolicy 4-5 kilometrów dostępnych 0 sztuk.
    Operator musi reagować na takie dysproporcje w dostępie.
    Inaczej jak dojdą nowe rowery, to sytuacja zmieni się tylko w taki sposób, że na osiedlach nadal będzie 0, a pod parkami biurowymi nie 100 jak dotychczas, tylko kilka razy tyle.
    I żeby nie było - jak najbardziej popieram jazdę rowerem do pracy.
    Twierdzę tylko, że nie stać nas na to, żeby przez kilka godzin stały one bezczynnie, w momencie gdy potrzebne są w tym czasie w innych miejscach.

    • 33 3

    • Nic nie musi

      Kasa leje sie strumieniem

      • 1 1

    • to niewiele zmieni

      jak ludzie pracują to nie będą jeździli, ale jak nie będą mieli czym wrócić to chyba też nie będzie dobre?
      Rowerów musi być tyle, żeby takie zgrupowanie nie było problemem, nie jest to przecież jakiś koniec świata, podobne sytuacje mogą być przy każdej średniej szkole

      • 1 0

  • Kiedy pierwsza ofiara smiertelna ? (8)

    Jak można bez kasku jechać elektrycznym rowerem !!! To nie jest żart !!!
    Kiedy pierwsza ofiara tego eksperymentu?

    • 13 17

    • echhh. kolejny fotelowy spec... (1)

      przecież te rowery są wolniejsze od zwykłych.

      • 6 3

      • ale o ile razy ciezszy

        • 1 0

    • . (2)

      Jak na niego wsiądziesz. Piesi też giną na pasach - nie wychodź z domu a najlepiej schowaj się w piwnicy.

      • 6 1

      • Nie słyszałeś, że w domu, to ludzie umierają? (1)

        Najlepiej się zachibernować, wtedy będziesz nieśmiertelny.

        • 1 2

        • hibernacja

          • 0 1

    • na "F"

      Podpisem podsumowałeś swój status. Już jesteś ofiarą.

      • 1 0

    • A co moze porazić prąd , kask i tak nie pomoże .

      • 1 0

    • Ten rower nie jedzie jak skuter bez pedałowania.

      Ma tylko wspomaganie i jest nawet wolniejszy od zwykłego trekinga. Nie jest szybki.

      • 2 0

  • brawo Gdansk

    Gdansk drugim berlinem

    • 2 11

  • I fajnie... (3)

    Będzie dobrze, to duży projekt . Pozostałe rowerki już płyną w kontenerach z zaprzyjaźnionych Chin. Będzie wiatr we włosach i komary między zębami :)

    • 9 2

    • (2)

      I tempe dzidy jadace chodnikiem, trzymajac sie za rece. Jak wczoraj dwie takie na Legionow.

      • 8 0

      • Tepy to ty jestes,bo widac slabo u ciebie z ortografia. (1)

        • 0 2

        • tempo dzido, jesteś za tępa aby zrozumieć przenośnię. Czego jednak oczekiwać od tempej dzidy.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum