• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oznakowanie na jezdni jak labirynt. Przy parku Centralnym można się pogubić

Patryk Szczerba
18 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (442)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni

Media społecznościowe obiegło zdjęcie pokazujące oznakowanie rowerowe przy parku CentralnymMapka w Gdyni, pod którym pojawiły się setki prześmiewczych komentarzy. Internauci zakpili zwłaszcza z namalowanych strzałek. - Projekt parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Trzeba było dostosować ruch do istniejących elementów - odpowiadają urzędnicy.




Jak będzie odbywał się ruch rowerowy przy parku Centralnym?

Przypomnijmy, że trzeci etap parku Centralnego zostanie uroczyście otwarty we wtorek, 29 sierpnia o godz. 12. Koszt to blisko 64 mln zł. Na kwotę w ogromnej części składa się podziemny parking, na którym zaparkuje 270 samochodów.

Kpiny internautów



Inwestycja zdążyła już zyskać niechlubną sławę i to nie tylko w Trójmieście, ale w całej Polsce z powodu organizacji ruchu rowerowego na wyjeździe z parku przy ul. Świętojańskiej naprzeciw Urzędu Miasta w Gdyni.



Pojawiły się tam strzałki, z których zakpili internauci z całej Polski. Zdjęcie pokazujące organizację ruchu z góry stało się przez kilka godzin przesyłanym przez użytkowników viralem w mediach społecznościowych.

Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia

Po zmianach wjazd rowerzystów do parku Centralnego z ul. Świętojańskiej będzie odbywał się ze skrajnego pasa jezdni. Problem w tym, że tym samym pasem będzie można jechać na wprost w kierunku ul. Świętojańskiej. Tyle że kierowcy skręcający w zwężoną do dwóch pasów al. Piłsudskiego, będą w tym miejscu przecinać rowerzystom ruch. Niewykluczone więc, że dojdzie w tym miejscu do potrąceń.

Jeszcze bardziej pogmatwana sprawa dotyczy wyjazdu z parku Centralnego przy Świętojańskiej w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana SKM. Najpierw trzeba będzie skręcić w lewo, jezdnią jechać do przejazdu rowerowego, by trafić na jezdnię prowadzącą w kierunku tunelu i ul. Władysława IV. By kontynuować jazdę np. w kierunku Redłowa, na przejściu z sygnalizacją znów trzeba będzie przejechać na przeciwległą stronę, gdzie dalej można będzie kontynuować jazdę.

Do tego na wyjeździe z parku została wysepka.

Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę. Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę.

Aktywiści rowerowi z Gdyni zabierają głos



Na organizacji ruchu suchej nitki nie pozostawili m.in. działacze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Wiele energii wkładaliśmy w to, by przekonać pana Prezydenta, by przywrócił drogę rowerową do projektu Parku Centralnego na krótkim odcinku przy przystanku Urząd Miasta-Świętojańska. Apelowaliśmy, wnioskowaliśmy, składaliśmy projekty do BO (trzykrotnie odrzucone w weryfikacji) - piszą w poście w mediach społecznościowych.


Wskazują, że była szansa na to, by rowerzyści jechali obok przystanku przy ul. Świętojańskiej.

- Pierwotnie połączenie "za przystankiem" było w projekcie, ale dzięki intrygom urzędników od dostępności, mobilności, przestrzeni publicznych ostatecznie tę drogę po cichu usunięto z gotowego projektu. Póki co nadal 10-letnie dzieci będą musiały czekać na pasie między trolejbusem i autobusem. Do tego dochodzą jeszcze esy-floresy, które mają za zadanie wyprowadzić rowerzystę na pas Świętojańskiej od strony Piłsudskiego. Także po to, by przykryć wtopę z uzgodnieniem inwestycji Officer, gdzie droga rowerowa "nie spotyka się" z przejściem dla pieszych od strony parku Centralnego - uzupełniają.
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni


Urzędnicy: przebudowa dróg poza parkiem wypadła z inwestycji



Nieoficjalnie część urzędników z magistratu, z którymi rozmawialiśmy, potwierdza wersję zaprezentowaną przez stowarzyszenie.

W oficjalnej odpowiedzi piszą, że organizacja ruchu drogowego nie mogła być inna.

- Projekt Parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Pojawiła się więc konieczność dostosowania stałej organizacji ruchu do fragmentu jezdni al. Piłsudskiego i zmiany drogi rowerowej na tym odcinku - odpowiada Rafał Studziński, kierownik referatu organizacji ruchu wydziału inwestycji w Gdyni, który zaprojektował rozwiązanie zaaprobowane później przez naczelnika wydziału.
O tym, że nie będzie przebudowany układ drogowy, pisaliśmy już na starcie realizacji trzeciego etapu.

Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku

"Rowerzyści jeżdżą prawidłowo"



- Rozwiązanie dla osób, które widzą je pierwszy raz, może budzić wątpliwości, ale zapewniamy, że jest optymalne przy takim układzie drogowym, a co najważniejsze bezpieczne dla wszystkich uczestników tj. pieszych i rowerzystów. Mimo że wdrożenie nie jest jeszcze ostatecznie zakończone (brakuje kilku elementów), to nasze bieżące obserwacje wskazują, że rowerzyści jeżdżą prawidłowo - dodaje.


Wskazuje, że przy przystanku przy ul. Świętojańskiej jest pas ruchu dla rowerów na jezdni w kierunku północnym. W druga stronę kierujący rowerami poruszać się powinni pasem ruchu, jak inne pojazdy.

- Ta sytuacja się nie zmieniła - podkreśla.

Inwestycja i tak będzie konieczna



Jednocześnie przyznaje, że poważniejsze zmiany, które będą wiązały się z procesem inwestycyjnym i wyłożeniem dodatkowych i tak będą musiały być wdrożone. Będzie trzeba na nie poczekać.

- Pracujemy nad nową koncepcją dla odcinka Świętojańskiej od Partyzantów do Piłsudskiego i alei M. Piłsudskiego od Bema do Władysława IV. Jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach. Żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły - kończy.
11:24 21 SIERPNIA 23

Przed UM Gdyni szykują się zmiany ostatnich zmian (34 opinie)

Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.
Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.

Miejsca

Opinie (442) ponad 20 zablokowanych

  • I Szczur sie pcha na kolejną kadencję! Przecież absurd goni absurd.... (1)

    • 27 3

    • I zdjecie z mlodosci zamiescil

      Gdyby zamieścił swój obecny wizerunek z mściwie zaciśniętymi ustami, nikt prócz podwładnych by na niego nie zagłosował.

      Poza tym jak ta zamknięta w UM Aldona, niedostępna dla mieszkańców, chcę zostać prezydentem? Konradów już nie ma!

      • 2 1

  • Gdynia to stan umysłu. Urzędnik Miejski w Gdyni to bar an.

    • 19 4

  • Następna kadencja?

    Mam nadzieję, że gdynianie zrozumieją, że czas na zmianę ekipy w UM.

    • 33 3

  • e tam jakaś ścieżka która nie była częścią projektu

    mogło być gorzej, mogło nie być oświetlenia albo odprowadzenia wody deszczowej

    • 8 4

  • To są skutki kretyńskiego pomysłu modernizacji tego skrzyzowania i stworzenia niepotrzebnego w tym miejscu rawnka w miejscu dawnego rozwiązania komunikacyjnego , wszystko po to by Szczurkowi i Ab zylo sie lepiej .Glosujcie dalej na Szczurka a bedzie jeszcze weselej

    • 33 4

  • Nie bedzie modernizacji dróg poza parkiem no ale bedzie nowa kadencja niszczyciela miasta. A Pan Studzinski znalazl komponenty do zakorkownia centrum miasta przed UM , jak to okresla

    • 23 4

  • To sie nadaje do prokuratury

    Ktoś powinien za to odpowiedzieć przed sądem. To jakiś absurd, który pół roku będzie z resztą stał pusty, bo jesień, zima, deszcz i śnieg. Zresztą podobnie jak wynalazek typu droga dla rowerów przy hali targowej na Jana z Kolna. Szczegolnie bezpieczne dla rodziców zostawiających dzieci w przedszkolu. Oby ktoś za to odpowiedział w końcu...

    • 30 5

  • Łucyk?

    Mnie to smierdzi Łucykiem....Tylko miszczu takiego pokroju mogl to wymyslec ( albo z nim powiazani). Zenada...

    • 29 2

  • (2)

    A gdyby tak pieprznąć to wszystko i zamieszkać gdzieś pod Radomiem...

    • 12 3

    • Kibicuję ci

      • 1 2

    • wlaśnie zamknęli lotnisko

      • 0 1

  • Chętnie poznam imię i nazwisko pomysłodawcy tego drogowego galimatiasu. (10)

    • 33 4

    • Rafał Studziński, kierownik referatu organizacji ruchu wydziału inwestycji (9)

      K...a Brawo

      • 14 4

      • ma imponujace CV (8)

        to niesamowite, ze w rece tak niekompetentnej osoby oddane zostaly sprawy dot. organizacji ruchu drogowego w Gdyni. Co rusz wymyslaja w tym UM Gdynia jakies nowe d**ilizmy - polecam przejazdzke kontrapasem rowerowym po Starowiejskiej wzdluz parkletow gdy z przeciwka nadjezdza samochod, kolejna atrakcja to Swietojanska - gdy mijaja sie dwa trolejbusy musza wjechac na sciezke rowerowa bo ulica jest za waska na dwa pasy ruchu i wcisnieta tam na sile sciezke rowerowa, kolejny i**otyzm to Abrahama, ktora 3 miesiace po remoncie ma zielen kompletnie rozjechana przez parkujacych - zabraklo projektujacym wyobrazni i ubzdurali sobie trawniki w miejsce chodnika plus ograniczyli ilosc miejsc parkingowych.... podsumowujac ekipa z UM Gdynia do zwolnienia, natychmiast!!!

        • 13 3

        • czy ty jesteś aby normalny? (7)

          1 omawiane rozwiązanie jest całkiem normalne, nie ma w nim nic szczególnego
          2 Starowiejska jest taką samą ulicą jak każda inna, jest jednokierunkową, co oznacza, że nawet z tymi parkletami jest tam wystarczająco dużo miejsca na rower i samochód
          3 Świętojańska ma dwa pasy ruchu, nigdy trolejbus nie zajmuje całą szerokość pasa, ale nawet jeśli mijając się najeżdża na DDR, to co w tym takiego przerażającego? To nie autostrada - nie rozjeżdża żadnego rowerzysty. Rozumiem że jako zadeklarowany rowerzysta postulujesz likwidację DDR
          4 Abrahama - jesli rozjechane sa trawniki, to pretensje do kierowców a nie do UM

          Czy ty nie powinieneś łyknąć jakichś tabletek?

          • 3 13

          • "gdy fakty przeczą teorii, (1)

            tym gorzej dla faktów"

            Słynne powiedzenie epoki słusznie minionej nadal żywe...

            • 8 3

            • odwidź jakiegoś specjalistę, bo masz problemy z życiem

              • 1 8

          • ty nie jestes normalny (2)

            1. polecam wizje lokalna - wjazd rowerem pomiedzy betonowy parklet a nadjezdzajacy samochod to zdecydowanie ciekawe przezycie.
            2. Z ta Swietojanska to juz zupelnie pojechales jak urzednik z UM Gdynia. Wyjdz z za biurka i przejdz sie na Swietojanska - trolejbus zajmuje cała szerokosc pasu ruchu, gdy mijaja sie na Swietojanskiej to zawsze wjezdzaja na sciezke rowerowa. Jak nie wierzysz to kup se centymetr krawiecki i idz pomierz. To jest zenujace, ze trzeba wam tlumaczyc rzeczy tak podstawowe. Klamiecie w zywe oczy by ukryc swa niekompetencje.
            3, Abrahama - pretensje mam do ograniczonych umyslowo urzednikow, ktorzy nie przewidzieli, ze tak urzadzona zielen po trzech miesiacach od oddania zostanie zniszczona. To podstawowy problem z projektem. Zly projekt, niedostosowany do lokalnych warunkow - po trzech miesiacach widac to golym okiem.

            • 7 3

            • przypuszczalnie nie zdajesz sobie sprawy, że Twój ciąg rozumowania to typowy przejaw autoholizmu (1)

              Brak możliwości wyobrażenia sobie, że przestrzeń ulic może być przekształcana tak, by zwęzić jezdnie i zlikwidować niektóre miejsca do parkowania samochodów. Jeśli urządzona zieleń jest zajeżdżana przez parkujące nielegalnie samochody, to znaczy po prostu, że trzeba zadbać o odpowiednie bariery do wjazdu samochodów ale nie winić projektanta. Kontrapasy lub dopuszczenie rowerzystów do jazdy "pod prąd" ulic uspokojonego ruchu jest jednym z najbardziej bezpiecznych rozwiązań infrastruktury miejskiej.

              • 1 7

              • Wrracaj do sioła przodków, aktywisto!

                Tu było miasto, jest miasto i - mam nadzieję - będzie miasto, a nie lunapark a la Lukasz

                • 3 1

          • Wzajemnie! Plus grzebień, woda i mydło!

            • 0 1

          • "całkiem normalne" - tylko w twoim świecie.

            Przypominam, że normą jest ogół, a nie margines.

            • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum