• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po zaledwie trzech dniach testów wandale już niszczą rowery Mevo

Maciej Korolczuk
19 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (209)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Przecięta linka w testowanym rowerze Mevo. Przecięta linka w testowanym rowerze Mevo.

Po zaledwie trzech dniach tzw. testów wewnętrznych rowerów Mevo już wiadomo, że linka do przypięcia roweru nie zabezpieczy go przed kradzieżą. W sobotę w jednym z testowanych rowerów zaparkowanych we Wrzeszczu nieznany sprawca przeciął linkę i porysował rower. Teraz może mieć kłopoty, bo zrobił to w pobliżu kamer miejskiego monitoringu.



Jak zabezpieczasz swój rower?

Testy wewnętrzne Mevo ruszyły w środę 16 sierpnia. Mają potrwać trzy tygodnie i dać odpowiedź Obszarowi Metropolitalnemu i operatorowi, które elementy całego systemu wymagają jeszcze poprawek.

Pierwsze wnioski już są, ale dostarczyli je nie testujący rowery urzędnicy i oficerowie rowerowi, lecz wandale. W sobotę nad ranem w jednym z rowerów przypiętych linką do stojaka w pobliżu al. Grunwaldzkiej i Do StudzienkiMapka stwierdzono przeciętą linkę, służącą do unieruchomienia roweru po zakończonej jeździe.

Sprawca rowerem nie odjechał, bo aby uruchomić rower potrzebna jest aplikacja, a tę mają do dyspozycji na razie wyłącznie pracownicy testujący rowery. Wandal może mieć teraz kłopoty, bo linkę przeciął w pobliżu masztu z kamerą miejskiego monitoringu.

- Już pracujemy nad ustaleniem sprawcy - mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. - Poza przecięciem samej linki sprawca też porysował rower. Sprawę zgłosimy na policję. Liczymy, że uda się ustalić, kto i dlaczego to zrobił, zwłaszcza, że w tym miejscu są aż trzy kamery.


Testowane rowery są oznakowane, a mimo to budzą niezdrową ciekawość wandali. Testowane rowery są oznakowane, a mimo to budzą niezdrową ciekawość wandali.

W przyszłym tygodniu tysiąc kolejnych rowerów



Na razie nie wiadomo, czy linki w rowerach będą wymienione na grubsze. Zdając sobie sprawę, że rowery mogą budzić na ulicach ciekawość (także niezdrową), urzędnicy przed oddaniem rowerów na testy dodatkowo je oznakowali. Każdy z dziesięciu jednośladów jeździ z przypiętą do koszyka kartką ("Rower w trakcie testów. Prosimy, nie ruszaj!").

Obecnie w magazynie operatora jest ok. 350 rowerów elektrycznych i ponad 1 tys. bez silnika i baterii. W przyszłym tygodniu w Gdańsku spodziewane są kolejne transporty z rowerami elektrycznymi. W sumie ma ich przyjechać ok. tysiąca.



Jak będzie działać i ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Jej wartość to 159 mln zł. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

Do dyspozycji mieszkańców będzie:

  • 3099 rowerów elektrycznych
  • 1000 klasycznych
  • 717 stacji

Miesięczny abonament będzie kosztować 29,99 zł, a roczny - 259 zł.

W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać z:
  • 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym
  • 60 minut na rowerze elektrycznym

Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta będzie kosztować:
  • 20 gr na rowerze elektrycznym
  • 10 gr na rowerze tradycyjnym

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu, będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej:
  • 15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym
  • 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym

Będzie można też korzystać z rowerów w taryfie 48 godz. za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Miejsca

Opinie (209) ponad 50 zablokowanych

  • ech

    Linka to żadne zabezpieczenie - przecięcie nie zajmuje więcej jak kilka/kilkanaście sekund. Trochę lepszym jest łańcuch, a jeszcze lepszym u-lock, tylko mevo chyba nie potrzebuje niczego lepszego, przynajmniej dla rowerów elektrycznych (nie wiem jak jest ze zwykłymi), skoro do nich potrzebna jest aplikacja?

    • 2 0

  • Abonament (2)

    Jedyne co jest przykre to 1 godzina za taką cenę. Trójmiasto jest za duże żeby w godzinę przejechać z domu do pracy i z powrotem. Z centrum gdyni do samego wrzeszcza jest z 60 minut drogi. To co mam kupować w abonamenty? Am może 3? Straczy mi wtedy na starówkę gdańską.

    • 20 1

    • to ma pokrętny sens
      bo rower publiczny powinien służyć, by dojechać do metra i z metra np. do pracy

      a u nas nie tylko nie ma metra (ani pół metra) ale ta komuna publiczna która jest
      nie ma za wiele integracji, a jedyna obiecana próba integracji to aferalna podwyżka i fala.

      więc tak jak komuna tak i mevo nie jest dla ciebie ani dla mnie, tylko dla wierchuszki urzędow,
      i prezesów, i właścicieli dochodowych firm.

      oczywiście, oni prędzej zdechną, niż wysiądą z samochodow, więc wniosek2,
      mevo jest dla nikogo.

      cbdu

      • 5 1

    • Pozorowane dzialania

      Jak dotąd nic, nawet wysokie opłaty za parkowanie, beznadziejna fala czy projektowane abonamenty na rower nie skłaniają do porzucenia auta, bo w Gdańsku komunikacja jest droga i zawodna. Niestety Gdańsk nie ma wizji rozwoju komunikacji na takim poziomie jak Warszawa gdzie po prostu miło się jeździ

      • 1 0

  • ... (2)

    W czym właściwie leży problem z rowerami w Trójmieście?
    Tak serio.

    Tyle miast już takowe ma. Nawet dużo mniejsze niż Gdynia czy Gdańsk. Wszystko działa, rowery jeżdżą, ludzie korzystają. Problemów brak (albo przynajmniej o nich nie słychać).

    To dlaczego u nas się nie da?

    • 3 0

    • bo kto by na tym zarobił

      • 1 0

    • we władzach gdańska...

      • 0 0

  • Konkurecja

    Konkurencja nie śpi

    • 1 0

  • Syatem mevo czy fala są słabe

    Ale nie znisze wandalizmu. Gleba, kolano na gardło i po temacie

    • 1 0

  • "już pracujemy nad ustalenia sprawcy" (1)

    wytężają, z marsem na czole, ze zmrużonymi oczami i przygryzionym językiem
    "pracują na tym nasi najlepsi ludzie" gdy Chłopaki Nie Płaczą
    słowem, Bareja

    ale nie smućmy się bo w tym kraju
    "jedyna nadzieja - w złodziejach"
    tylko dzięki nim wiadomo, że linka do niczego
    zamiast ich w pocie czoła łapać, powinni im zapłacić

    złodziejom podpowiadam, że celem ataku powinien być system abonamentu
    czyli trza zaatakować aplikację i serwery
    a nie druciki i linki

    podobnie z Falą, Tristarem i innym badziewiem

    • 2 0

    • Sprawcy są w urzędzie ;)

      Tam trza szukać

      • 0 0

  • Wsparcie mocy powinno być elektronicznie stabilizowane na takim samym poziomie, niezależnie od stopnia wyładowania baterii.

    • 0 0

  • Patryk

    Czy Trójmiasto we wszystkim musi wyglądać jak wiocha w porównaniu do innych Polskich miast.

    • 3 1

  • Przestańcie (1)

    Marudzić . Jak wam nie pasuje to kupcie sobie swoje i będziecie jeździć ile dusz zapragnie.

    • 0 6

    • Każdy ma prawo marudzić, gdy wydawana jest także JEGO kasa z podatków

      na takie misie jak ten.

      • 3 0

  • (1)

    Jak to jest, że w Warszawie do 20 minut za darmo? A w Gdańsku jak zwykle za darmo to można się co najwy żej garba dorobić, bez abonamentu płacisz 30 gr za rower elektyrczny gdzie tam do 20 minut masz za darmo i elektryczny i zwykły rower.

    • 5 0

    • bo rower publiczny ma uzupełniać i zachęcać do korzystania z komunikacji piblicznej, oraz do nie wytaczania z garażu własnej zawalidrogi. to można na trzy sposoby:

      administracyjnie/karnie np zakazać wjazdu furom do centrum, albo wymagać takich opłat, przy okazji ściemy o emisji spalin, albo meldunku, że na jedno wychodzi.

      integrując bilet na metro z biletem na rower, a dodatkowo, podróż rower-metro-rower powinna być tańsza albo szybsza, czy wygodniejsza, cokolwiek, od zawalidrogą.

      dając wstępnego darmola, jak Veturilo. tak najprościej, nie trzeba się użerać ani z furmanami, ani przewoźnikami.

      ale w mafiokracjidostarczenie usługi, czy wydajność nie są celem. tu celem jest łupienie jeleni.
      a na upadłości da się zarobić nawet lepiej, niż na działalności, a nie trzeba się tyle narobić.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum