Powrót Mevo dopiero w marcu 2023?
Podczas komisji zrównoważonego rozwoju w Gdańsku przedstawiono harmonogram dalszego postępowania w sprawie wznowienia systemu rowerów miejskich MEVO. Wynika z niego, że start pełnego systemu planowany jest na... marzec 2023. To efekt kolejnych zastrzeżeń składanych przez poprzedniego operatora MEVO, firmę Nextbike Polska.
Podczas komisji zrównoważonego rozwoju, która odbyła się w Gdańsku we wtorek, 22 czerwca, przedstawiono harmonogram uwzględniający odwołanie do KIO po wyborze najkorzystniejszej oferty. Wynika z niego, że podpisanie umowy z nowym wykonawcą ma odbyć się w październiku.
Termin rozpoczęcia rozruchów testowych został przesunięty z 8 na 14 miesięcy od podpisania umowy. Wynika to z opóźnień w dostawach spowodowanych pandemią. W styczniu 2023 roku mają rozpocząć się testy połowy floty rowerów, a w marcu system ma wreszcie wystartować w pełni.
- W tej chwili ciężko deklarować jakąkolwiek datę uruchomienia systemu - przyznaje Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS. - Przypomnę, że byliśmy gotowi na ogłaszanie przetargu już we wrześniu 2020 r., jednak wtedy rozpoczęły się odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej, które opóźniają rozstrzygnięcia przetargu o kolejne miesiące. Obecnie jesteśmy na etapie trzeciego odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do KIO. Termin składania ofert w postępowaniu na nowe Mevo został obecnie przesunięty na 2 lipca. Czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy.
W kwietniu 2020 r. został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo, do którego zgłosiły się trzy firmy. Do dalszego udziału zostały dopuszczone dwie: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzją komisji przetargowej spółka Nextbike Polska SA została wykluczona z dalszych rozmów. OMGGS uznał ją za "nierzetelnego wykonawcę", w związku z niezrealizowaniem wcześniejszej umowy na Mevo. Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do KIO, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Sąd uznał, że firmy Nextbike Polska nie można winić za działania firmy NB Tricity (która była formalną stroną umowy), mimo że firma ta należała do niej w 100 proc., jako spółka córka. Decyzją KIO Nextbike Polska SA została włączona do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy. Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu.
Pod koniec stycznia 2021 r. zakończył się dialog konkurencyjny i 26 stycznia OMGGS przesłał do zainteresowanych firm zaproszenie do złożenia ostatecznych ofert. Jednak Nextbike Polska ponownie odwołał się do KIO. Wyrok KIO nakazał unieważnienie zaproszenia do składania ofert i zmianę niektórych zapisów OPZ. W związku z tym, że zależy nam, żeby mieszkańcy otrzymali jak najszybciej i jak najlepszy produkt, a także ze względu na spore koszty sądowe, podjęliśmy decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku, a wszystkie ważne dla mieszkańców aspekty dot. funkcjonalności rowerów, jak zapisy dot. estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii czy siły wspomagania w rowerach elektrycznych, zostały zawarte w warunkach zamówienia.
Ponowne zaproszenie do składania ofert zostało przesłane 11 maja, a termin składania ofert na prośbę wykonawców został przesunięty z 25 maja na 8 czerwca. 21 maja Nextbike Polska SA w restrukturyzacji ponownie odwołał się do KIO, domagając się m.in. przesunięcia terminu składania ofert o pół roku. Spółka przyznaje, że nie jest gotowa na złożenie oferty, a co najważniejsze na spełnienie oczekiwań mieszkańców, którzy od dawna czekają na powrót Mevo. Mimo że pozostali wykonawcy potwierdzili gotowość złożenia oferty w wyznaczonym przez nas terminie. Obecnie czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy, co trwa zwyczajowo ok. miesiąca. Termin składania ofert został przesunięty na 2 lipca.
Już dwa lata bez rowerów miejskich w Trójmieście
W październiku miną dwa lata od zawieszenia systemu rowerów miejskich w Trójmieście. O tym, że nie ma szans na nowe Mevo w 2021 r., pisaliśmy już jakiś czas temu. Wygląda jednak na to, że ci, którzy liczyli na możliwość korzystania z rowerów miejskich w przyszłym roku, też będą musieli obejść się smakiem.
Umowa z nowym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Tym razem system ma obejmować działaniem większy obszar - rowery będą dostępne także w Kolbudach i Kosakowie.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (232) 7 zablokowanych
-
2021-06-23 15:03
Dajcie już z tym spokój
Nudne to mevo co roku to samo
- 2 2
-
2021-06-23 15:12
Ręce same składają się do oklasków
Super temat jest realizowany
- 2 2
-
2021-06-23 15:19
Mevo
to była inwestycja skazana na porażkę od samego początku. Nie jest ważne, kto by się tym zajął, sama idea zmiany akumulatorów w ciągle przemieszczających się rowerach to i**otyzm, za który osoba akceptująca to powinna pójść siedzieć. Wałek jakich mało. Zamiast pomyśleć, popatrzeć jak to działa w europejskich miastach, np. w Mediolanie, gdzie są miejsca wyznaczone do parkowania rowerów zwykłych i elektrycznych, które się ładują czekając na następnego użytkownika. Można zdać rower tylko w wyznaczonym miejscu, o ile jest wolne oczko do zamocowania roweru i zakończenia wynajmu. Zapobiega to kumulacji rowerów jakie miało miejsce na początku Mevo w Oliwie. Rozumiem argumenty, że wtedy to nie ma sensu, ale te rowery są dla wszystkich i ich skupisko w mało uczęszczanym miejscu jest po prostu ograniczeniem dla innych. Oczywiście są tez w Mediolanie inne firmy, które pozwalają zostawić rower w każdym miejscu, jak nasze hulajnogi, więc dla każdego coś się znajdzie. Bardzo podobało mi się właśnie takie rozwiązanie. Nasze Mevo, to od początku bubel skazany na porażkę.
- 4 1
-
2021-06-23 15:49
Nextbike stanie się znienawidzona firmą w Trójmieście (2)
Naprawdę chcecie tu robić biznes? Te wasze rowery będą niszczone na potęgę, a ludzie Was oleją. Zasada jest taka, że jak Was ktoś nie chce, to się nie pchacie. A Wy z uperem maniaka chcecie się tu wpakować.
- 8 2
-
2021-06-23 18:34
Jak widac nie masz bladego pojecia o biznesie i opowiadasz bajeczki wyssane z palca . (1)
Nie nadawał bys sie nawet do sprzedaży pietruszki na rynku :)
ludzie maja głeboko gdzies to co piszesz .- 0 3
-
2021-06-23 19:55
Napisał to co większość myśli. Jeśli jesteś z tej sławetnej firmy pamiętaj że jedynym i prawdziwym szefem jest klient. A nie przepraszam , wy z publicznej kasy przecież. Rąsia w rąsię z urzędnikami nieudacznikami.
- 2 0
-
2021-06-23 16:04
Hahaha
Urzednicy i wszystko jasne.
Gdzie bilet za 150 na wszystko?
urzednik: nie da sie.- 4 2
-
2021-06-23 16:07
S ta pania prezydent nigdy ,z mojej kasy zenada
- 2 1
-
2021-06-23 16:13
Możecie sobie wsadzić to Mevo już kupiłem rower
- 4 1
-
2021-06-23 17:01
Tylko nie nextbike
Bo będzie nex cash by by by z kasy miasta
- 2 0
-
2021-06-23 17:04
Ale ta Meva wraca i wraca i wrocic nie moze
ktos az tak sie boi ze drugi raz nie da rady?
- 1 0
-
2021-06-23 17:35
Ruszy przy dobrych wiatrach w 2025, oczywiście obecna flota (czy dalej rdzewieje gdzieś pod gołym niebem w Nowym Porcie?) będzie już totalnie bezużyteczna i nada się jedynie na złom. Na szczęście mam swój własny szajs kupiony za całe 400 zł na allegro, niedługo dorzucę własnego blachosmroda i będzie konkret. Żegnajcie tramwaje!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.