Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza
Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyża
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.
- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.
Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.
- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.
Opinie (287) 6 zablokowanych
-
2013-03-22 14:14
czas realizacji (1)
A wiadomo kiedy ta ścieżka miałaby być oddana do użytku? Zostało mi półtorej roku studiów i nie wiem czy zdążę z niej skorzystać :D
- 2 4
-
2013-03-22 14:34
cytat
"Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. "
- 1 0
-
2013-03-22 14:17
Przydałoby się naprawić nawierzchnię
Jeżdżę tamtędy na rowerze i uważam,że wytyczanie ścieżki nie jest konieczne, ze względu na niewielki ruch samochodowy, ale bardzo przydałaby się nowa nawierzchnia, bo teraz jest tam dziura na dziurze, co doskwiera również kierowcom i pieszym (ochlapywanym przez kałuże).
- 13 3
-
2013-03-22 14:17
Ciągle rowerzyści i rowerzyści, może już starczy (2)
Po co nowe drogi rowerowe skoro rowerzyści i tak wożą swoje pojazdy tramwajami i autobusami. A jak już korzystają ze swojego jednośladu to jadą ulicą obok ścieżki rowerowej. A państwo buduje te drogi dla rowerów bo chyba już wiedzą że niedługo nikogo prócz rządzących nie będzie stać na paliwo.
- 19 18
-
2013-03-22 23:01
w realu to ciągle samochody a dla rowerzystów obiecanki (1)
na portalu wiele o rowerach i rowerzystach bo ich ciągle mogłoby być dużo więcej niż jest.
- 3 4
-
2013-03-23 18:53
Takich dziur dla kierowców jak w Gdańsku nie ma w większości miast. Wystarczy zobaczyć jak jest w Gdyni, a tu Chiny i głęboka komuna i 300% normy w malowaniu szlaczków kiepską farbą.
- 1 2
-
2013-03-22 14:22
Śluza dla rowerzystów to kiepski wynalazek (2)
Są najwolniejszymi uczestnikami ruchu więc ustawianie się ich na początku tylko zwiększa korki także innym rowerzystom jadącym z tyłu.
- 10 15
-
2013-03-22 14:43
chyba nie do końca jest jak mówisz - jesli śluza będzie dobrze zaplanowana, to nie będzie przeszkadzała rowerzystom jadącym na wprost - ma na celu jedynie umożliwienie wykonania BEZPIECZNEGO manewru skrętu w lewo dla rowerzysty - bezpiecznego względem samochodów, bo to one uniemożliwiają taki manewr. jeśli powstanie pas dla rowerów wydzielony z jezdni, to śluza jest KONIECZNA
- 6 2
-
2013-04-02 01:18
rowerzysta na skrzyżowaniu startuje szybciej, niż niejeden samochód
- 1 0
-
2013-03-22 14:24
Likwidacja ścieżki na ul Myśliwskiej (6)
Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, zgodnie z "obecnymi standardami" zlikwidował ścieżkę rowerową(nowozbudowaną)na ul Myśliwskiej, na którą miasto wydało wielką kasę. Efekt jest taki,że rowerzyści( w tym dzieci powyżej 10 roku życia)jeżdżą po wąskiej jezdni, między samochodami.Czy to są te Obecne standardy. Kto odpowie za wypadki śmiertelne. Było bezpiecznie to trzeba to było spie...ć. Pytam się w imię czego-obecnych standardów, czy może chorych pomysłow oficera. Już nie wiem a może to ja czegoś nie rozumiem
- 11 9
-
2013-03-22 14:28
Skoro było bezpiecznie (1)
to czemu rowery były odseparowane? Myśliwska to ulica osiedlowa, obecnie uspokojona. Rower jest pojazdem, jego meijsce jest na jezdni, a nie na chodnku, gdzie przeszkadza pieszym.
- 10 4
-
2013-03-22 14:51
do asd
Rowery były odseparowane właśnie po to aby nie jeżdziły po chodniku ani też po jezdni. Przecież to takie proste Jeżeli rower jest pojazdem to powinien płacić OC
- 5 8
-
2013-03-22 21:10
poczytaj, może zrozumiesz (3)
Na Myśliwskiej zlikwidowano znak drogi dla rowerów ponieważ tam nie było drogi dla rowerów tylko chodnik z dwoma kolorami kostki brukowej. Jego budowa kosztowała tyle samo co budowa chodnika, który tam był normalnym elementem pasa drogowego. Dzieci i dorośli mogą nadal korzystać z tego chodnika. Jeśli rodzice pozwalają im jeździć tam po jezdni, to znaczy że uważają, że jest tam bezpiecznie. Zmiany zostały wprowadzone w wyniku dyskusji prowadzonych z mieszkańcami w ramach projektu STER. Jeśli jeszcze czegoś nie rozumiesz, wsiądź na rower i spróbuj pojechać jezdnią a potem zawróć i pojedź chodnikiem - porównaj bezpieczeństwo (zwłaszcza na skrzyżowaniach z ulicami bocznymi: np. Wołkowyską) i komfort jazdy po asfalcie i po kostce brukowej. Generalnie zapamiętaj: rower ma prawo jeździć po jezdni, a drogi dla rowerów buduje się nie po to, by stworzyć pretekst do usunięcia rowerzystów z jezdni, ale by stworzyć lepsze warunki do korzystania z roweru na przejazdy conajmniej na krótkie odległości: 50% przejazdów samochodem po mieście odbywa się w Europie na odległość do 5 km (czyli ca. 20 minut rowerem).
- 5 4
-
2013-03-22 21:37
do kierunek/szacunek (1)
Tak się składa, że jeżdże tam rowerem codziennie. To co się wyrabia w Gdańsku z rowerzystami wola o pomstę do nieba. O jakich dyskusjach z mieszkańcami mówisz w ramach jakiegoś projektu STER? To co zrobiono na Myśliwskiej wcześniej czy póżniej (oby nie po wypadku) zainteresuje Prokuratora lub NIK.Decyzje podejmowane w mieście to istny szowinizm rowerowy,
- 5 7
-
2013-03-22 23:02
o projekcie STER sobie wygooglaj
jak na razie to odczuwam szowinizm samochodowy. Jeśli jeździsz rowerem po Myśliwskiej, to napisz, czy robisz to po jezdni czy po chodniku. Jak jeździsz po jezdni i ci się coś przydarzy, to miej pretensję do kierowców, a nie projektantów drogi. Jeśli jeździsz chodnikiem, to znaczy że warto byś wziął kurs bezpiecznej jazdy rowerem.
- 2 3
-
2013-05-17 09:58
do kierunek szacunek
Jeżeli piszesz kierunek szacunek to proszę sam tak sie zachowuj, bo nie rozumiesz co oznacza szacunek. Nie obrażaj tych, którzy maja inne zdanie. Jeżdzę tam rowerem i boje się tam teraz jeździć. Prowadzone są w tym rejonie budowy i jest spory ruch ciężarowy. Trzeba byłoby z tą decyzją trochę zaczekać.
- 0 0
-
2013-03-22 14:26
Będą wreszcie progi zwalniające dla rowerów ??!!
bo niektóre przejazdy aż się o to proszą.
- 10 3
-
2013-03-22 14:31
Co będzie dodane do tej farby, żę wyszło 800 tys. ???
oj, chyba czyjegoś szwagra firma dobrze przy tm zarobi :-D
- 7 3
-
2013-03-22 14:32
Rozumiem że dla korzystających z tego rozwiązania rowerzystów nerwosol gratis (3)
Przecież u nas na drodze większy może więcej dlatego ruszający kierowca nie rozgląda się na boki w poszukiwaniu rowerzystów. Wystarczy przejechać się ul Rajską żeby przekonać się o co mi chodzi. Co mi po tym że mam pierwszeństwo kiedy mnie samochód stuknie i zabije lub w najlepszym przypadku okaleczy - mała to pociecha
- 9 6
-
2013-03-22 15:03
jakbyś używał świateł toby cię kierowcy widzieli !!! (1)
- 5 3
-
2013-03-23 07:10
Chyba świateł błyskowych i sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie
- 1 1
-
2013-03-31 09:18
nie przesadzaj
na stu kierowców może i trafi się dwóch buraków, ale ogólnie jest bezpiecznie.
- 1 0
-
2013-03-22 14:33
zrobię to sam za połowę (7)
wiaderko i pędzel mam, farbę sam kupię. kpina... KUR* kpina.
- 4 5
-
2013-03-22 17:49
(4)
Naprawę nawierzchni i miejsca parkingowe też farbą zrobisz?
- 2 0
-
2013-03-22 19:27
(2)
Taa, na pewno naprawią nawierzchnię. POłożą całą na nowo w ciągu kilku tygodni, jak lotnisko Modlin i Basen Narodowy.
- 1 4
-
2013-03-22 23:06
Oburzony - chyba jednak masz problem (1)
wypłyń na głębię - tam się poczujesz bezpiecznie
- 2 1
-
2013-03-23 19:00
Masz problem, bo nie widzisz ruiny na ulicach, wielkich dziur lepionych byle jak, byle do następnego razu. Pieniądze podatników są marnowane na tandetne rozwiązania, a ty jesteś ślepy. Pojedź rowerem poza ten zaścianek, chociaż do Warszawy i zobacz, że może być lepiej. Pojedź na ul. Rzeźnicką koło 1 Urzędu Skarbowego i zobacz, na co wyrzucono w błoto pieniądze.
- 1 2
-
2013-03-23 14:03
taczka z lepikiem nie będzie droga
- 1 1
-
2013-03-23 16:12
(1)
...tacy jak ty to już robili na Chłopskiej. To po paru miesiącach już nie było widać, gdzie ścieżka a gdzie chodnik, oby to tak nie było. Dla lepszego utrwalenia tego pasa trzeba by było powbijać co kawałek jakieś trwalsze kołki.
- 1 1
-
2013-03-23 19:01
Tacy robią wszędzie ulice i wyroby ścieżkopodobne. KPINA
- 0 1
-
2013-03-22 14:33
Remont nawierzchni? (1)
A wyremontują chociaż nawierzchnią w ciągu tych ulic, czy będzie się jechało po dziurawym i chropowatym asfalcie? Nie trzeba tłumaczyć jak jedzie się po takowym na miejskim rowerze.
- 4 4
-
2013-03-22 17:50
Nie czyta i później głupie komentarze pisze
"Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy"- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.