Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza
Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyża
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.
- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.
Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.
- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.
Opinie (287) 6 zablokowanych
-
2013-03-24 05:01
Kiedy beda trakty Konne wyznaczone na drogach Gdanska, co na to UM (1)
W cywilizowanych krajach wyznaczone trakty konne na drogach to rzecz normalna " U nasz - szok i przerazenie - zreszta ... "
Spora czesc mieszkancow Gdanska ma w posiadaniu konie i chciala by nimi jezdzic po miescie- 2 3
-
2013-03-24 17:23
A dla rolkarzy, hulajnogarzy, dwukołowców, rykszy i innych rakiet szybkiego zasięgu???
W cywilizowanych krajach to się ludziom we łbach przewróciło.
- 2 0
-
2013-03-24 05:11
Jaka SMIERTELNOSC bedzie tej niemadrze zrobionej sciezki rowerowej po moiedzy samochodami (1)
- 2 5
-
2013-03-24 05:12
Polska ma sie zmiejszyc szybko do 16 mil
- 0 4
-
2013-03-24 05:13
Budowac wiecej takich sciezek to Polska zmieszy liczbe ludnosci do 16 mil w planowanym terminie
- 1 6
-
2013-03-24 05:15
jaka wladza taka sciezka a Grunwaldzka zatkana
- 0 4
-
2013-03-24 07:12
niebezpiecznie (3)
Mam wrażenie, że projektanci nie jeżdżą zbyt często na rowerach. Ciekawe czy tak "zakręconą" drogę puściliby swoje dzieci. Naprawdę niebezpiecznie.
- 3 8
-
2013-03-24 07:35
bardzo się mylisz (2)
To jest właśnie jedna z niewielu od początku poprawnie zaprojektowanych dróg rowerowych. I w jej projektowaniu brali udział ludzie znający się na specyfice komunikacji rowerowej - bo to jest ciąg komunikacyjny mający zapewnić sprawne przemieszczanie się rowerem a nie "ścieżka rekreacyjna" ala Sopot.
I małe dzieci faktycznie nie powinny nią jeździć - choćby dlatego, że do 10lat mogą legalnie używać chodnika.- 5 2
-
2013-03-24 09:51
tak ?? (1)
to skad wypowiedz czlowieka z UM na zebraniu (na ktorym bylem, a Ty ?) wobec argumentow mieszkancow "Lisicki sie uparl", skad przyznanie, ze konsultacji na Strzyzy nie bylo ? Ten pas rowerowy (bo to nie jest sciezka) jest zaprojektowany zza biurka przez osobe, ktora nigdy na miejscu nie byla. Antresola na dworcu PKP tez byla sliczna i poprawnie zaprojektowana. Poczekamy do pierwszych wypadkow na tej "malowance Lisickiego"
- 1 5
-
2013-03-24 11:47
byłem na konsultacjach w Oliwie
wtedy pokazywano zdjęcia ulicy Wita Stwosza robione przez członka ekipy projektantów. Jeśli ktoś zrobił zdjęcie, to znaczy że był na miejscu.
- 2 0
-
2013-03-24 19:52
Wszystkie
Wszystkie drogi rowerowe powinny być prowadzone w jezdni. To jest rozwiązanie najbezpieczniejsze dla wszystkich. pieszych rowerzystów i kierowców samochodów.
- 6 1
-
2013-05-29 13:28
Sa wspaniale sciezki rowerowe a rowerzysci taki tak jezdza po drugiej stronie ulicy miedzy pieszymi nawet nie zwalniajac jak mijaja pieszego.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.