• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza

Krzysztof Koprowski
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł. Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł.

Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.



Dlaczego miasto chce wyznaczyć pasy rowerowe w ciągu al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska skoro nieopodal biegnie droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska?

- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyżazobacz na mapie Gdańska powstanie przystanek Pomorskiej Kolej Metropolitalnej, przy którym powstanie parking na 75 rowerów. Na nieodległym terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa parkingu nawet na 7 tysięcy rowerów.

Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.

- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.

Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.

W jakiej formie powinna zostać wykonana droga rowerowa wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza?

Jednak nie wszyscy mieszkańcy dzielnicy krytykują wydzielenie drogi rowerowej kosztem jezdni - Złym przykładem może być to, co zrobiono na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska przy sądzie, gdzie zwężono chodnik do minimalnych szerokości, aby wygospodarować drogę dla rowerów - zwracał uwagę jeden z uczestników spotkania.

Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów zobacz na mapie GdańskaMyśliwskiej zobacz na mapie Gdańska) wraz ze znakami ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.

- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej zobacz na mapie Gdańska, zostanie też obniżony krawężnik, by łatwo można było zjechać z pasa rowerowego w kierunku Wrzeszcza - dodaje Remigiusz Kitliński.

Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu śluza oraz pas do jazdy na wprost z ul. Braci Lewoniewskich w kierunku al. Wojska Polskiego. Obecne przejście i przejazd w tym rejonie w formie niewygodnego zygzaka zobacz na mapie Gdańska zostanie jednak zachowane, m.in. dla relacji w odwrotnym kierunku).

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.

Opinie (287) 6 zablokowanych

  • a rowerzyści i tak będą jeździć gdzie im się będzie chciało (2)

    dopóki nie będzie mandatów za jeżdzenie po chodnikach

    • 4 6

    • Kierowcy dalej będą parkować na drogach rowerowych.
      Piesi przechodzić na czerwonym świetle.
      Rowerzyści na chodniku.
      Motory są wszędzie.

      itd... itd...

      Wszystko zależy od danego człowieka. Winny jest zawsze dany człowiek a nie rowerzyści, piesi czy kierowcy. Worek ma święty mikołaj i są w nich prezenty a nie wszyscy.

      • 5 2

    • Ustawa Prawo o ruchu drogowym

      5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
      1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
      2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
      3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

      6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

      Tyle przepisy a praktyka to:
      - Nagle kończąca się ścieżka rowerowa a dalej wąski chodnik ?
      - Wąskie ulice na których jadący rower spowalnia ruch samochodów a wzdłuż chodniczek 1m
      - Pieści chodzący jak święte krowy po ścieżce
      itd.

      • 4 0

  • (1)

    nie Wojska Polskiego, a Friedrichalee i nie Wita Stwosza, a Kronprinzen Alee. Proszę używać nazw właściwych.

    • 2 5

    • Budujmy wielkie i silne Niemcy

      Kupujmy Niemieckie Produkty
      Kupujmy w Niemieckiech Sklepach
      Pracujmy dla Wielkich Niemiec
      Rozwijajmy Wielkie Niemcy
      Poslugujmy sie tylko Jezykiem Niemieckim

      • 1 4

  • popieram, dobry pomysł, nasypy dawnej linii kolejowej w końcu zostaną wykorzystane

    • 0 0

  • oszczędności wg. polskiej mentalności (3)

    miasto "zaoszczędzi" 5,2 mln złoty, a jak będzie śmiertelny wypadek, bo rowerzysta straci równowagę i wpadnie pod samochód jadący np. zna przeciwka, nie mniej groźne potrącenie będzie jak samochód przejedzie rowerzystę jadącego w tym samym kierunku. Życie jest bezcenne, nikt nie wymieniłby życia na 5mln złoty. A wyobraźcie sobie ile może być jeszcze wypadków nieśmiertelnych i jakie będą koszta hospitalizacji konfrontującego się rowerzysty z samochodem... SKANDAL

    • 2 8

    • (2)

      Akurat pasy rowerowe są bezpieczniejsze bo rowerzysta jest w ciągłym kontakcie z kierowcą a na drogach rowerowych co chwila się tylko przecina z poprzecznymi uliczkami gdzie kierowcy rzadziej zwracają uwagę na rowerzystów.

      • 6 0

      • Dziękuję (1)

        za taki "kontakt" . Przestań opowiadać bzdury.Jak ci nie zależy na życiu i zdrowiu to sobie skocz z 10 piętra.
        Ja i wielu innych nie życzę sobie"kontaktu "z tobą.

        • 0 3

        • Wnioskuję, że jesteś rowerzystą. Dlatego jeździsz po chodniku pewnie. I przez takich jak Ty źle paczą na dwa kółka.

          • 2 0

  • Grunwaldzka zakorkowana i szuka alternatywy

    4 pasy Wojska Polskiego i 4 Pasy Wita stwosza to swietna alternatywa dla zakorkowanej Grunwaldzkiej

    • 3 6

  • Tu trzeba Dzierzynskiego bo CBA jest za slabe

    Ludzie Grunwaldzka potrzebuje Wita Stwosza i Wojska Polskiego

    • 2 4

  • Ludzie Spacerowa potrzebuje Wita Stwosza i Wojska Polskiego

    • 2 4

  • UM Robi Scieszke Swierzych Warzyw na ul Wita Stwosza i ul Wojska Polskiego

    Smierci Zniwa na Wojska Polskiego i Wita Stwosza
    Ta sciezka rowerowa i jej rozwiazanie to metoda na wyprowadzenie Kasy Podatnika i na zwiekszenie Smiertelnosci Gdanszczan
    A Grunwaldzka zakorkowana i zatkana i zastopowana i za pomniana Wojska Polskiego 4 pasy i Wita Stwosza 4 pasy dla ruchu samochodowego

    • 3 5

  • w Sopocie jest taka ścieżka (2)

    Na Armii Krajowej do 23Marca i jest oki ale to inna kultura niż Dolnowrzeszczanska. Ale niech się uczą kultury i życia w społeczenstwie

    • 0 3

    • kultura rowerzystów polega na tym

      że nie szanują przepisów i jadą wszędzie ale nie tam gdzie jest dla nich przeznaczone miejsce.
      A jak panisko jedzie Grunwaldzką w godzinach szczytu to wymaga kultury od wszystkich tylko nie od siebie.

      • 0 3

    • Jest tylko jedna cecha wspólna, że jest na ulicy (kawałkami).

      Różnice: dwukierunkowa, poprowadzona slalomem

      • 1 0

  • milion złotych za trochę farby ? (1)

    to chyba przegięcie POlityków miejskich

    • 3 2

    • Naprawę nawierzchni i miejsca parkingowe też farbą mają zrobić?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum