Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza
Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyża
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.
- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.
Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.
- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.
Opinie (287) 6 zablokowanych
-
2013-03-22 21:54
a rowerzyści i tak będą jeździć gdzie im się będzie chciało (2)
dopóki nie będzie mandatów za jeżdzenie po chodnikach
- 4 6
-
2013-03-22 22:12
Kierowcy dalej będą parkować na drogach rowerowych.
Piesi przechodzić na czerwonym świetle.
Rowerzyści na chodniku.
Motory są wszędzie.
itd... itd...
Wszystko zależy od danego człowieka. Winny jest zawsze dany człowiek a nie rowerzyści, piesi czy kierowcy. Worek ma święty mikołaj i są w nich prezenty a nie wszyscy.- 5 2
-
2013-03-23 08:16
Ustawa Prawo o ruchu drogowym
5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Tyle przepisy a praktyka to:
- Nagle kończąca się ścieżka rowerowa a dalej wąski chodnik ?
- Wąskie ulice na których jadący rower spowalnia ruch samochodów a wzdłuż chodniczek 1m
- Pieści chodzący jak święte krowy po ścieżce
itd.- 4 0
-
2013-03-22 22:58
(1)
nie Wojska Polskiego, a Friedrichalee i nie Wita Stwosza, a Kronprinzen Alee. Proszę używać nazw właściwych.
- 2 5
-
2013-03-23 05:33
Budujmy wielkie i silne Niemcy
Kupujmy Niemieckie Produkty
Kupujmy w Niemieckiech Sklepach
Pracujmy dla Wielkich Niemiec
Rozwijajmy Wielkie Niemcy
Poslugujmy sie tylko Jezykiem Niemieckim- 1 4
-
2013-03-22 23:32
popieram, dobry pomysł, nasypy dawnej linii kolejowej w końcu zostaną wykorzystane
- 0 0
-
2013-03-23 00:46
oszczędności wg. polskiej mentalności (3)
miasto "zaoszczędzi" 5,2 mln złoty, a jak będzie śmiertelny wypadek, bo rowerzysta straci równowagę i wpadnie pod samochód jadący np. zna przeciwka, nie mniej groźne potrącenie będzie jak samochód przejedzie rowerzystę jadącego w tym samym kierunku. Życie jest bezcenne, nikt nie wymieniłby życia na 5mln złoty. A wyobraźcie sobie ile może być jeszcze wypadków nieśmiertelnych i jakie będą koszta hospitalizacji konfrontującego się rowerzysty z samochodem... SKANDAL
- 2 8
-
2013-03-23 01:12
(2)
Akurat pasy rowerowe są bezpieczniejsze bo rowerzysta jest w ciągłym kontakcie z kierowcą a na drogach rowerowych co chwila się tylko przecina z poprzecznymi uliczkami gdzie kierowcy rzadziej zwracają uwagę na rowerzystów.
- 6 0
-
2013-03-23 10:53
Dziękuję (1)
za taki "kontakt" . Przestań opowiadać bzdury.Jak ci nie zależy na życiu i zdrowiu to sobie skocz z 10 piętra.
Ja i wielu innych nie życzę sobie"kontaktu "z tobą.- 0 3
-
2013-03-23 11:06
Wnioskuję, że jesteś rowerzystą. Dlatego jeździsz po chodniku pewnie. I przez takich jak Ty źle paczą na dwa kółka.
- 2 0
-
2013-03-23 04:08
Grunwaldzka zakorkowana i szuka alternatywy
4 pasy Wojska Polskiego i 4 Pasy Wita stwosza to swietna alternatywa dla zakorkowanej Grunwaldzkiej
- 3 6
-
2013-03-23 05:29
Tu trzeba Dzierzynskiego bo CBA jest za slabe
Ludzie Grunwaldzka potrzebuje Wita Stwosza i Wojska Polskiego
- 2 4
-
2013-03-23 05:30
Ludzie Spacerowa potrzebuje Wita Stwosza i Wojska Polskiego
- 2 4
-
2013-03-23 05:52
UM Robi Scieszke Swierzych Warzyw na ul Wita Stwosza i ul Wojska Polskiego
Smierci Zniwa na Wojska Polskiego i Wita Stwosza
Ta sciezka rowerowa i jej rozwiazanie to metoda na wyprowadzenie Kasy Podatnika i na zwiekszenie Smiertelnosci Gdanszczan
A Grunwaldzka zakorkowana i zatkana i zastopowana i za pomniana Wojska Polskiego 4 pasy i Wita Stwosza 4 pasy dla ruchu samochodowego- 3 5
-
2013-03-23 10:32
w Sopocie jest taka ścieżka (2)
Na Armii Krajowej do 23Marca i jest oki ale to inna kultura niż Dolnowrzeszczanska. Ale niech się uczą kultury i życia w społeczenstwie
- 0 3
-
2013-03-23 10:57
kultura rowerzystów polega na tym
że nie szanują przepisów i jadą wszędzie ale nie tam gdzie jest dla nich przeznaczone miejsce.
A jak panisko jedzie Grunwaldzką w godzinach szczytu to wymaga kultury od wszystkich tylko nie od siebie.- 0 3
-
2013-03-23 10:58
Jest tylko jedna cecha wspólna, że jest na ulicy (kawałkami).
Różnice: dwukierunkowa, poprowadzona slalomem- 1 0
-
2013-03-23 10:56
milion złotych za trochę farby ? (1)
to chyba przegięcie POlityków miejskich
- 3 2
-
2013-03-23 10:59
Naprawę nawierzchni i miejsca parkingowe też farbą mają zrobić?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.