Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza
Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyża
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.
- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.
Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.
- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.
Opinie (287) 6 zablokowanych
-
2013-03-23 12:19
Najgorzej jak taki nieświadomy kierowca zabije rowerzystę
"Przecież setki razy mijałem takich na centymetry a to tylko ten jeden raz się nie udało"
Potem w Sądzie zdziwienie to jak za to można iść siedzieć. Panowie i Panie korowcy nie zawsze kończy się to na zawiasach niestety i zaczyna się tragedia także rodziny takiego delikwenta.- 4 0
-
2013-03-23 12:22
Mieszkańcy Strzyży to bardzo specyficzny gatunek. Aż dziw,
że nie ogłosili secesji od Rzeczpospolitej Polskiej. Przy takim poziomie aspiracji byłoby to w pełni zrozumiałe.
- 3 1
-
2013-03-23 13:10
Ile tu zginie ludzi to jest niebezpieczne rozwiazanie - pewnie chodzi o zminiejszenie ilosci mieszkancow w Gdansku
- 2 3
-
2013-03-23 14:25
jeżeli coś kombinować to kosztem Polanki a nie dwupasmówki
Polanki jest blisko leśnych tras. Wita Stwosza jest blisko Grunwaldzkiej, która ma wydzieloną trasę
- 0 3
-
2013-03-23 14:29
Aleja Wojska Polskiego i część ul. Wita Stwosza to trasy przejazdu karetek Pogotowia Ratunkowego (2)
Każde rozwiązanie zmniejszające przepustowość tej trasy może uniemożliwić niesienie pomocy chorym. A ta projektowana ścieżka (pas) do tego się przyczyni.
- 2 5
-
2013-03-23 15:28
tak, jasne, bo oczywiście w razie przejazdu karetki żaden samochód nie będzie przecież mógł zjechać na chwilę na pas rowerowy w celu przepuszczenia pojazdu uprzywilejowanego.
jakoś wielokrotnie wdziałem karetki tkwiące w korku z powodu samochodów ale jeszcze nie widziałem takiej, która by utknęła z powodu roweru.
jeszcze nie zapomnij napisać, że z powodu uspokajania ruchu i promocji rowerów w mieście to Ci się kury przestały nieść i mleko samo się skisło.- 3 1
-
2013-03-23 17:11
To jest alternatywa dla zakorkowanej Grunwldzkiej
Wita Stwosza i Wojska Polskiego to jest alternatywa dla zakorkowanej Grunwaldzkiej
- 0 1
-
2013-03-23 16:21
Obok jest szeroka jezdnia na alei Grunwaldzkiej, z drugiego boku jest jezdnia na ulicy Polanki i tam skierować ten cały ruch sam
...najlepiej by było całą tą jezdnię oddać rowerzystom, a samochody niech jeżdżą na tej drugiej w obu kierunkach i będzie cicho sza. Nikt nikomu nie będzie przeszkadzał, albo wogóle wywalić te samochody z tej ulicy bo tam jedzie jedno auto na godzinę, więc po co tam samochody skoro mają tyle jezdni w całym Trójmieście.
- 2 2
-
2013-03-23 17:17
Grunwaldzka zakorkowana i szuka alternatywy oraz Spacerowa zakorkowana i szuka alternatywy (3)
4 pasy Wojska Polskiego i 4 pasy Wita Stwosza to jest najtansze odciazenie wita Stwosza i Wojska Polskiego
Malym nakladem tylko trzeba zrobic rondo na Wita Stwosza i Opata Jacka Rybinskiego- 1 3
-
2013-03-23 17:21
(2)
..ty chory człowieczku, czy nie możesz skręcić w Polanki i jechać i podziwiać kamienicę prezydencką.
- 2 1
-
2013-03-24 03:30
nie ublizaj ludziom, badz skromny i pracuj nad soba
polanki jest waska tylko 2 pasmowa oraz dojazd z grunwaldzkiej do polanki jest dlugi i by calkowicie zablokowal oliwe, natomiast 4 pasmowa wita stwosza i 4 pasmowa wojska polskiego jest swietna alternatywa dla zakorkowanej grunwaldzkiej za mala cene nalezy tylko zrobic rondo na opata jacka rybinskiegi i wita stwosza
ps
prezydent nie ma kamienicy na polanki- 0 3
-
2013-03-24 03:31
UM Robi Sciezke Swierzych Warzyw na ul Wita Stwosza i ul Wojska Polskiego
- 0 1
-
2013-03-23 17:40
wspaniale
jeżdżę często rowerem wzdłuż tych ulic, wspaniale, że wreszcie będzie wytyczony pas na jezdni. Obrońcom samochodów polecam przesiadkę na rower - mieszkacie w ładnej zielonej okolicy, spróbujcie komunikacji na rowerze! pozdrawiam.
- 4 1
-
2013-03-23 20:22
W cywilizowanych krajach (2)
to norma. U nasz - szok i przerażenie - zresztą słuszne, bo wszyscy z@#$%^alają samochodem 80 po mieście.
- 4 3
-
2013-03-24 05:08
przeciez ty nigdy nie bylas w cywilizowanych krajach to co ty wiesz co jest w cywilizowanych krajach
Gloopie polaki wypisuja co jest w cywilizowanych krajach i jak tam jest dobrze nic nie wiedzac na ich temat - stare zachowanie polakow nic nowego, to dlatego pewnie sprzedajecie Polske i Jej Gospodarke za bezcen bo niemacie szcunku dla wlasnego panstwa i dla samych siebie
- 1 3
-
2013-03-24 05:09
w twoich cywilizowanych krajach psy d*pami szczekaja
- 1 3
-
2013-03-23 20:58
są tego dobre strony, obok przystanku tetmajera co jakiś czas jest wypadek bo ludzie parkują niemal na przejściu, a wtedy niższa osoba nie zobaczy rajdowca. nie da się i tak w wielu miejscach korzystać z dwóch pasów choćby dlatego że może koło urwać, a w innych ludzie sobie urządzili parking.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.