• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza

Krzysztof Koprowski
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł. Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł.

Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.



Dlaczego miasto chce wyznaczyć pasy rowerowe w ciągu al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska skoro nieopodal biegnie droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska?

- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyżazobacz na mapie Gdańska powstanie przystanek Pomorskiej Kolej Metropolitalnej, przy którym powstanie parking na 75 rowerów. Na nieodległym terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa parkingu nawet na 7 tysięcy rowerów.

Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.

- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.

Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.

W jakiej formie powinna zostać wykonana droga rowerowa wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza?

Jednak nie wszyscy mieszkańcy dzielnicy krytykują wydzielenie drogi rowerowej kosztem jezdni - Złym przykładem może być to, co zrobiono na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska przy sądzie, gdzie zwężono chodnik do minimalnych szerokości, aby wygospodarować drogę dla rowerów - zwracał uwagę jeden z uczestników spotkania.

Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów zobacz na mapie GdańskaMyśliwskiej zobacz na mapie Gdańska) wraz ze znakami ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.

- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej zobacz na mapie Gdańska, zostanie też obniżony krawężnik, by łatwo można było zjechać z pasa rowerowego w kierunku Wrzeszcza - dodaje Remigiusz Kitliński.

Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu śluza oraz pas do jazdy na wprost z ul. Braci Lewoniewskich w kierunku al. Wojska Polskiego. Obecne przejście i przejazd w tym rejonie w formie niewygodnego zygzaka zobacz na mapie Gdańska zostanie jednak zachowane, m.in. dla relacji w odwrotnym kierunku).

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.

Opinie (287) 6 zablokowanych

  • Najgorzej jak taki nieświadomy kierowca zabije rowerzystę

    "Przecież setki razy mijałem takich na centymetry a to tylko ten jeden raz się nie udało"
    Potem w Sądzie zdziwienie to jak za to można iść siedzieć. Panowie i Panie korowcy nie zawsze kończy się to na zawiasach niestety i zaczyna się tragedia także rodziny takiego delikwenta.

    • 4 0

  • Mieszkańcy Strzyży to bardzo specyficzny gatunek. Aż dziw,

    że nie ogłosili secesji od Rzeczpospolitej Polskiej. Przy takim poziomie aspiracji byłoby to w pełni zrozumiałe.

    • 3 1

  • Ile tu zginie ludzi to jest niebezpieczne rozwiazanie - pewnie chodzi o zminiejszenie ilosci mieszkancow w Gdansku

    • 2 3

  • jeżeli coś kombinować to kosztem Polanki a nie dwupasmówki

    Polanki jest blisko leśnych tras. Wita Stwosza jest blisko Grunwaldzkiej, która ma wydzieloną trasę

    • 0 3

  • Aleja Wojska Polskiego i część ul. Wita Stwosza to trasy przejazdu karetek Pogotowia Ratunkowego (2)

    Każde rozwiązanie zmniejszające przepustowość tej trasy może uniemożliwić niesienie pomocy chorym. A ta projektowana ścieżka (pas) do tego się przyczyni.

    • 2 5

    • tak, jasne, bo oczywiście w razie przejazdu karetki żaden samochód nie będzie przecież mógł zjechać na chwilę na pas rowerowy w celu przepuszczenia pojazdu uprzywilejowanego.

      jakoś wielokrotnie wdziałem karetki tkwiące w korku z powodu samochodów ale jeszcze nie widziałem takiej, która by utknęła z powodu roweru.

      jeszcze nie zapomnij napisać, że z powodu uspokajania ruchu i promocji rowerów w mieście to Ci się kury przestały nieść i mleko samo się skisło.

      • 3 1

    • To jest alternatywa dla zakorkowanej Grunwldzkiej

      Wita Stwosza i Wojska Polskiego to jest alternatywa dla zakorkowanej Grunwaldzkiej

      • 0 1

  • Obok jest szeroka jezdnia na alei Grunwaldzkiej, z drugiego boku jest jezdnia na ulicy Polanki i tam skierować ten cały ruch sam

    ...najlepiej by było całą tą jezdnię oddać rowerzystom, a samochody niech jeżdżą na tej drugiej w obu kierunkach i będzie cicho sza. Nikt nikomu nie będzie przeszkadzał, albo wogóle wywalić te samochody z tej ulicy bo tam jedzie jedno auto na godzinę, więc po co tam samochody skoro mają tyle jezdni w całym Trójmieście.

    • 2 2

  • Grunwaldzka zakorkowana i szuka alternatywy oraz Spacerowa zakorkowana i szuka alternatywy (3)

    4 pasy Wojska Polskiego i 4 pasy Wita Stwosza to jest najtansze odciazenie wita Stwosza i Wojska Polskiego
    Malym nakladem tylko trzeba zrobic rondo na Wita Stwosza i Opata Jacka Rybinskiego

    • 1 3

    • (2)

      ..ty chory człowieczku, czy nie możesz skręcić w Polanki i jechać i podziwiać kamienicę prezydencką.

      • 2 1

      • nie ublizaj ludziom, badz skromny i pracuj nad soba

        polanki jest waska tylko 2 pasmowa oraz dojazd z grunwaldzkiej do polanki jest dlugi i by calkowicie zablokowal oliwe, natomiast 4 pasmowa wita stwosza i 4 pasmowa wojska polskiego jest swietna alternatywa dla zakorkowanej grunwaldzkiej za mala cene nalezy tylko zrobic rondo na opata jacka rybinskiegi i wita stwosza
        ps
        prezydent nie ma kamienicy na polanki

        • 0 3

      • UM Robi Sciezke Swierzych Warzyw na ul Wita Stwosza i ul Wojska Polskiego

        • 0 1

  • wspaniale

    jeżdżę często rowerem wzdłuż tych ulic, wspaniale, że wreszcie będzie wytyczony pas na jezdni. Obrońcom samochodów polecam przesiadkę na rower - mieszkacie w ładnej zielonej okolicy, spróbujcie komunikacji na rowerze! pozdrawiam.

    • 4 1

  • W cywilizowanych krajach (2)

    to norma. U nasz - szok i przerażenie - zresztą słuszne, bo wszyscy z@#$%^alają samochodem 80 po mieście.

    • 4 3

    • przeciez ty nigdy nie bylas w cywilizowanych krajach to co ty wiesz co jest w cywilizowanych krajach

      Gloopie polaki wypisuja co jest w cywilizowanych krajach i jak tam jest dobrze nic nie wiedzac na ich temat - stare zachowanie polakow nic nowego, to dlatego pewnie sprzedajecie Polske i Jej Gospodarke za bezcen bo niemacie szcunku dla wlasnego panstwa i dla samych siebie

      • 1 3

    • w twoich cywilizowanych krajach psy d*pami szczekaja

      • 1 3

  • są tego dobre strony, obok przystanku tetmajera co jakiś czas jest wypadek bo ludzie parkują niemal na przejściu, a wtedy niższa osoba nie zobaczy rajdowca. nie da się i tak w wielu miejscach korzystać z dwóch pasów choćby dlatego że może koło urwać, a w innych ludzie sobie urządzili parking.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum