Rowerem przez kolejne ulice Trójmiasta
Już pod koniec września będzie można wygodnie podróżować rowerem wzdłuż ul. Elbląskiej w Gdańsku. W tym roku przybędzie łącznie ok. 10 kilometrów różnej formy dróg rowerowych na terenie całego miasta. Sprawdzamy też, jakie udogodnienia czekają rowerzystów w Sopocie i Gdyni.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska lada dzień ogłosi przetarg na realizację połączenia rowerowego wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej do rejonu ul. Sztutowskiej .
Między ul. Siennicką a tunelem pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego , będzie to wydzielona droga dla rowerów wzdłuż ul. Elbląskiej obok chodnika, zaś dalej przez ul. Miałki Szlak (równoległą do ul. Elbląskiej) pojedziemy już na zasadach ogólnych, bezpośrednio jezdnią o bardzo niewielkim natężeniu ruchu.
- Inwestycja będzie realizowana jeszcze z projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" ze względu na fakt, że udało się uzyskać oszczędności na pozostałych zadaniach, a dla tego rozwiązania rowerowego mieliśmy już gotowy projekt, który zrealizujemy do końca września br. [zadania z projektu trzeba zakończyć najpóźniej do 31 grudnia br. - dop. red.] - dodaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Niestety na razie nie ma szans na kontynuację drogi rowerowej w stronę Wyspy Sobieszewskiej, gdyż dla tego przedsięwzięcia będzie wymagany wykup gruntów.
Czytaj też: Budowa trasy tramwajowej na Morenę na siedem miesięcy przed końcem
- Przy okazji innej inwestycji tramwajowej - remontu torów na Przeróbkę, zmodernizowana będzie także istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Siennickiej i Lenartowicza . Pojawi się nawierzchnia z asfaltu, poprawiona zostanie geometria, a dodatkowo na skrzyżowaniach zastosujemy ciągłość chodników i drogi rowerowej - zapowiada Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej.
Ciągłość nawierzchni to rozwiązanie, które sprawi, że rowerzysta i pieszy będą mieli równą nawierzchnię na przejściach i przejazdach rowerowych (bez spadków do poziomu ulicy oraz krawężników), zaś kierowcy będą musieli zwolnić w tych miejscach, ze względu na utworzony w ten sposób quasi-próg zwalniający.
Tego typu infrastrukturę spotkamy na skrzyżowaniach chodników i drogi rowerowej z ul. Angielska Grobla i na dwóch wlotach ul. Przetocznej .
Kolejna inwestycja komunikacyjna - budowa dojazdów do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ułatwi również poruszanie się na dwóch kółkach. W obrębie PKM Matarnia powstanie łącznie ok. 400 metrów drogi rowerowej, natomiast w ramach tzw. ul. Nowej Gronostajowej wykonane będą pasy rowerowe, którymi dotrzemy z Jasienia do najbliższego przystanku PKM .
Pasy rowerowe będą także na ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Nad Stawem . Dalej, od ul. Nad Stawem do ul. Kościuszki ruch będzie się już odbywał na zasadach ogólnych. Samo skrzyżowanie z ul. Kościuszki doczeka się też kilku usprawnień dla ruchu rowerowego.
Usprawnieniem będzie też wykonanie brakującego od lat łącznika między wiaduktem Braci Lewoniewskich a al. Jana Pawła II . W tym miejscu przewidziano ciąg pieszo-rowerowy.
Na podobnej zasadzie (dokładnie jako ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego) zrealizowany zostanie deptak na Przymorzu między ul. Chłopską a Dąbrowszczaków . To inwestycja, która jest jednym ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.
W formie całkowicie wydzielonej drogi rowerowej zostanie natomiast zrealizowana ul. Uczniowska . W tym przypadku jest to już kontynuacja starego projektu, stąd uznano, że nie ma sensu zmieniać w połowie długości ulicy zasad organizacji ruchu rowerowego i wykonywać np. pasów rowerowych.
Częściowo w tym roku będzie też wykonane połączenie rowerowe rejonu zbiornika retencyjnego Augustowska z Parkiem Oruńskim . Częściowo, gdyż droga na obu końcach będzie się kończyła nieco przed parkiem i zbiornikiem, ale ma to być uzupełnione w najbliższych latach (inwestycja jest powiązania z realizacją programu ochrony przeciwpowodziowej, a to przekłada się na takie etapowanie prac).
Prawie gotowa ul. 23 Marca w Sopocie, gdzie pojawi się droga dla rowerów
Tej wiosny łatwiej będzie można podróżować rowerem także po Sopocie. Wreszcie rowerzyści doczekają się budowanej od roku drogi rowerowej wzdłuż ul. 23 Marca na odcinku od ul. Armii Krajowej do wysokości sanatorium "Leśnik" . Droga ma być oddana oficjalnie do ruchu w połowie maja. Powstaje ona w ramach przebudowy ul. 23 Marca.
- Obecnie Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie prowadzi przetarg na wykonanie drogi rowerowej w ul. Powstańców Warszawy na odcinku od przepustu na Kamiennym Potoku do skrzyżowania z ul. Haffnera w Sopocie - mówi Krzysztof Jałoszyński, inspektor ds. komunikacji rowerowej w Sopocie.
Budowa szlaku w ciągu ul. Powstańców Warszawy powinna ruszyć wiosną tego roku i ułatwi rowerzystom trudny podjazd pod górę do ul. Haffnera. Inwestycja powstanie w ramach projektu pn. Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013 finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Pod znakiem zapytania jest natomiast w tym roku budowa drogi dla rowerów w ciągu ul. Obodrzyców , która połączy Brodwino. Trwa opracowywanie projektu budowlanego dla tej inwestycji. Realizacja tego szlaku rowerowego uzależniona jest od możliwości finansowych.
Co ciekawe, Sopot chce wyznaczyć także ścieżki rowerowe w lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. - Tu ograniczamy się wyłącznie do wykonania stosownego oznakowania. Jesteśmy w tej sprawie w stałym kontakcie z Nadleśnictwem Gdańsk. To nasza reakcja na zatłoczone główne ciągi komunikacyjne dla rowerzystów w dolnej części Sopotu - mówi Krzysztof Jałoszyński.
Gdynia
W tym roku w Gdyni założono budowę dróg rowerowych w trzech miejscach. Pierwszy szlak dla rowerzystów ma powstać na ul. Stryjskiej - tj. łącznik ul. Lotników z Rondem Macieja Brzeskiego . Dla tego przedsięwzięcia w gdyńskim wydziale inwestycji jest już gotowa dokumentacja projektowa i czeka na realizacje.
Kolejna ulica, po której rowerzyści pojadą z przyjemnością to ul. Orłowska . - Czyli będzie to tak zwane uzupełnienie nieciągłości na wysokości szkoły plastycznej - mówi Rafał Studziński, odpowiedzialny za sprawy komunikacji rowerowej. - Prace będą prowadzone także na ul. Kartuskiej - od ul. Morskiej do ul. Jaskółczej - dodaje.
Urzędnicy z Gdyni zakładają też, że uda się im w tym roku wyznaczyć pasy ruchu dla rowerów na ul. 3 Maja - pod prąd na odcinku od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Podobne rozwiązanie ma się pojawić na ul. Stryjskiej i umożliwić przejazd od al. Zwycięstwa do Ronda Macieja Brzeskiego. Z kolei chodnik dla pieszych i jednocześnie rowerów zostanie wyznaczony na ul. Morskiej od ul. Grabowo do ul. Przybyszewskiego i tam będzie można jechać po obu stronach ulicy.
Gdynia nie tylko stawia na rozwój infrastruktury rowerowej, ale także na naprawę dotychczasowych szlaków. Szykują się remonty istniejących dróg rowerowych na ul. Morskiej na Grabówku, ul. Kieleckiej (odcinek bliżej Działek Leśnych), Wielkopolskiej (w rejonie skrzyżowania z ul. Grażyny), Chwaszczyńskiej (od Górniczej do Nowowiczlińskiej).
- Ponadto będziemy organizować lub współorganizować szkolenia ruchu drogowego dla rowerzystów dorosłych oraz dla dzieci wraz z przejazdami w ruchu ulicznym - podkreśla Studziński.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2015-03-14 15:26
a ja marzę o ścieżce (2)
wzdłuż ul. Sopockiej, łączącej Sopot z Karwinami lasem. Bardzo.
- 3 1
-
2015-03-14 16:57
Taka powstanie w ramach budowy Węzła Karwiny i dzięki niej z Karwin będzie można dotrzeć aż do Gdańska
- 1 0
-
2015-03-14 17:49
pod górkę?!
- 1 0
-
2015-03-14 15:28
Fajno ,że rowerujecie popieram to (4)
jednak bądzcie bardziej ostrożniejsi wobec nas przechodniów.
- 19 2
-
2015-03-14 15:57
(1)
Nawet bądziemy mocniej ostrożniejszejsi.
- 10 1
-
2015-03-14 16:18
Ja będę najbardziej najostrożniejszy.
- 12 0
-
2015-03-15 00:11
(1)
Wzdłuż Raduni biegnie ciąg rowerowo-pieszy, podobnie jak wzdłuż Powstańców Warszawskich i jakoś żyjemy, nie zabijamy się.
- 5 0
-
2015-03-15 00:15
A wiesz, że to fakt. Zauważyłam, że tam gdzie istnieją ciągi rowerowo-piesze ludzi są dla siebie bardziej życzliwi. Jest mniej agresji, niż tam gdzie z 1 str. jest ścieżka a z 2 chodnik. Może dlatego, że obie strony wiedzą, że droga jest nie tylko dla nich i się nią dzielą. Nie mają poczucia, że droga została wytyczona wyłącznie dla nich i jedna strona ingersuje w ich przestrzeń.
- 3 2
-
2015-03-14 15:54
ROWERY NA WIEŚ (5)
Na obszarach zabudowanych jazda rowerem powinna być zakazana.
- 7 16
-
2015-03-14 15:56
(2)
Chyba odwrotnie.
- 5 1
-
2015-03-14 15:58
opinia (1)
W mieście nie ma miejsca dla rowerowego terroru.
rowerzyści - na wieś!- 3 14
-
2015-03-16 16:59
w internecie jest niestety dużo miejsca dla idiotów antyrowerowych
- 1 1
-
2015-03-14 15:59
Z opinii wygląda na to, że niektórzy kierowcy zazdroszczą rowerzystom
Chcieliby aby rowerzyści zniknęli z ulic. Z tym, że jeżdżący na rowerach nie wymrą tylko przesiądą się do samochodów, zwiększając tylko korki. Zatem logiki w tym nie ma. Zatem co, jeśli nie zazdrość?
- 15 1
-
2015-03-14 17:50
najlepiej będzie jak sam wyprowadzisz się na wieś
p.s. polecam wycieczkę do Skandynawii, może się trochę ucywilizujesz.- 7 0
-
2015-03-14 16:17
Budowlanych!
Albo ścieżka asfaltowa od parkingu na lotnisku do końca starej Słowackiego. Albo chociaż 200 m Planetarnej. Cokolwiek, żeby się dało wyjechać.
- 6 0
-
2015-03-14 17:03
I dobrze, że powstają nowe trasy rowerowe, ale...
...miasto powinno też dbać o te już istniejące. Stara ścieżka od Motławy do ul. Elbląskiej przez ul. Długie Ogrody to jakaś fikcja, nawet nie wiadomo czy faktycznie istnieje, bo oznakowanie poziome jest niewidoczne. W dodatku na Długich Ogrodach wiecznie walają się pobite butelki. Chociaż w tej kwestii jeszcze gorzej wygląda nowy tunel przy PGE Arenie, przez który zwykle nie da się normalnie przejechać. Jadąc kilka dni temu musiałem wręcz zsiąść z roweru, bo całe podziemne przejście było zielone od szkła. Z uwagi na częstą obecność kibiców służby miejskie powinny tam częściej zaglądać, zwłaszcza, że ten rejon to obecnie jedna z głównych wizytówek miasta.
- 14 0
-
2015-03-14 17:06
A na ul.Hutniczej w Gdyni ciekawe kiedy zrobią drogę rowerową ?
- 5 0
-
2015-03-14 17:31
Przywrócicie bezpieczeństwo pieszych i zlikwidowane chodniki ! (2)
Przestańcie tworzyć ścieżki rowerowe wzdłuż chodników lub likwidując chodniki! Miejsce ścieżek rowerowych jest wzdłuż ulic bo wtedy rowerzyści nie przyzwyczajają się że im się "należy" jazda po chodniku i równocześnie zniwelowane jest do minimum ryzyko niezauważenia rowerzysty przez kierowcę tym bardziej że wtedy rowerzystę obowiązują te same światła i kierunki jazdy!
- 9 2
-
2015-03-14 17:58
popieram, ale to nie przejdzie
u nas ktoś dawno temu wymyślił, że rowerzysta jadący 40km/h (taka jest maksymalna realna prędkość na "mieszczuchu") jest bardziej narażony, niż dzieciak na skuterze jadącym z tą samą prędkością. Dlatego skuterem możesz jechać średnicówką - a rowerzysta musi się znaleźć 2,5 metra od niej. W innych krajach pasy rowerowe zdarzają się przy wylotówkach na autostrady (70 - 90km/h). Wypadków brak.
- 5 3
-
2015-03-16 17:02
jak jest duży i szybki ruch kołowy na jezdni, drogi rowerowe powinny powstawać poza jezdnią
chyba że jezdnia jest mocno przewymiarowana. Drogi rowerowe powinny powstawać z myślą o stworzeniu bezpiecznych warunków jazdy dla zwykłych mieszkańców, którzy nie zawsze mają doświadczenie i odwagę kolarzy szosowych.
- 1 0
-
2015-03-14 17:43
Znaczy tyle, że...
w Gdyni jak zwykle prawie nic nie zrobią.
50 metrowy łącznik na Stryjskiej ?
200m pas farby na 3-go maja ?
Czy to według Was są inwestycje rowerowe ?
Ośmieszają się !!!
W takim tempie to 200 lat będą powstawać te zmiany dla rowerzystów, zanim powstanie jakaś w miarę spójna sieć rowerowa.- 9 2
-
2015-03-14 18:16
zakazuje samochodem w masta (1)
miasto to skm kolej autobus tramwaj i trelobus rower to miej dymu . a za litwidajca fabryka samochdy koniec
ZAKAZUJE DLA SAMOCHODY ZAKAZYJE I KONIEC- 2 2
-
2015-03-15 09:54
znów tabletki na schizę pomyliłeś z matki pigułami na cieczkę?
- 2 1
-
2015-03-14 18:17
Al. Rzeczpospolitej (1)
od pierwszego skrzyżowania z Hynka na wysokości pętli tramwajowej do drugiego skrzyżowania z Hynka na wysokości centrum ETC - kiedy???
Idiotyczny biały pas rozdzielający nawierzchnię ciągu pieszo-rowerowego na którym niby to piesi mają pierwszeństwo, a przedzielająca linia sugeruje, że jest rozdział na chodnik i drogę rowerową - dawno powinno być to zlikwidowane!!! Zarówno piesi jak i rowerzyści i tak nie wiedzą jak się tam poruszać...- 2 2
-
2015-03-16 17:03
zależy jacy piesi i jacy rowerzyści
generalnie, jak masz wątpliwości, jak się poruszać, zwolnij i jedź tak, by innym nie odbierać poczucia bezpieczeństwa.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.