Rowerem przez kolejne ulice Trójmiasta
Już pod koniec września będzie można wygodnie podróżować rowerem wzdłuż ul. Elbląskiej w Gdańsku. W tym roku przybędzie łącznie ok. 10 kilometrów różnej formy dróg rowerowych na terenie całego miasta. Sprawdzamy też, jakie udogodnienia czekają rowerzystów w Sopocie i Gdyni.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska lada dzień ogłosi przetarg na realizację połączenia rowerowego wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej do rejonu ul. Sztutowskiej .
Między ul. Siennicką a tunelem pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego , będzie to wydzielona droga dla rowerów wzdłuż ul. Elbląskiej obok chodnika, zaś dalej przez ul. Miałki Szlak (równoległą do ul. Elbląskiej) pojedziemy już na zasadach ogólnych, bezpośrednio jezdnią o bardzo niewielkim natężeniu ruchu.
- Inwestycja będzie realizowana jeszcze z projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" ze względu na fakt, że udało się uzyskać oszczędności na pozostałych zadaniach, a dla tego rozwiązania rowerowego mieliśmy już gotowy projekt, który zrealizujemy do końca września br. [zadania z projektu trzeba zakończyć najpóźniej do 31 grudnia br. - dop. red.] - dodaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Niestety na razie nie ma szans na kontynuację drogi rowerowej w stronę Wyspy Sobieszewskiej, gdyż dla tego przedsięwzięcia będzie wymagany wykup gruntów.
Czytaj też: Budowa trasy tramwajowej na Morenę na siedem miesięcy przed końcem
- Przy okazji innej inwestycji tramwajowej - remontu torów na Przeróbkę, zmodernizowana będzie także istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Siennickiej i Lenartowicza . Pojawi się nawierzchnia z asfaltu, poprawiona zostanie geometria, a dodatkowo na skrzyżowaniach zastosujemy ciągłość chodników i drogi rowerowej - zapowiada Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej.
Ciągłość nawierzchni to rozwiązanie, które sprawi, że rowerzysta i pieszy będą mieli równą nawierzchnię na przejściach i przejazdach rowerowych (bez spadków do poziomu ulicy oraz krawężników), zaś kierowcy będą musieli zwolnić w tych miejscach, ze względu na utworzony w ten sposób quasi-próg zwalniający.
Tego typu infrastrukturę spotkamy na skrzyżowaniach chodników i drogi rowerowej z ul. Angielska Grobla i na dwóch wlotach ul. Przetocznej .
Kolejna inwestycja komunikacyjna - budowa dojazdów do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ułatwi również poruszanie się na dwóch kółkach. W obrębie PKM Matarnia powstanie łącznie ok. 400 metrów drogi rowerowej, natomiast w ramach tzw. ul. Nowej Gronostajowej wykonane będą pasy rowerowe, którymi dotrzemy z Jasienia do najbliższego przystanku PKM .
Pasy rowerowe będą także na ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Nad Stawem . Dalej, od ul. Nad Stawem do ul. Kościuszki ruch będzie się już odbywał na zasadach ogólnych. Samo skrzyżowanie z ul. Kościuszki doczeka się też kilku usprawnień dla ruchu rowerowego.
Usprawnieniem będzie też wykonanie brakującego od lat łącznika między wiaduktem Braci Lewoniewskich a al. Jana Pawła II . W tym miejscu przewidziano ciąg pieszo-rowerowy.
Na podobnej zasadzie (dokładnie jako ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego) zrealizowany zostanie deptak na Przymorzu między ul. Chłopską a Dąbrowszczaków . To inwestycja, która jest jednym ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.
W formie całkowicie wydzielonej drogi rowerowej zostanie natomiast zrealizowana ul. Uczniowska . W tym przypadku jest to już kontynuacja starego projektu, stąd uznano, że nie ma sensu zmieniać w połowie długości ulicy zasad organizacji ruchu rowerowego i wykonywać np. pasów rowerowych.
Częściowo w tym roku będzie też wykonane połączenie rowerowe rejonu zbiornika retencyjnego Augustowska z Parkiem Oruńskim . Częściowo, gdyż droga na obu końcach będzie się kończyła nieco przed parkiem i zbiornikiem, ale ma to być uzupełnione w najbliższych latach (inwestycja jest powiązania z realizacją programu ochrony przeciwpowodziowej, a to przekłada się na takie etapowanie prac).
Prawie gotowa ul. 23 Marca w Sopocie, gdzie pojawi się droga dla rowerów
Tej wiosny łatwiej będzie można podróżować rowerem także po Sopocie. Wreszcie rowerzyści doczekają się budowanej od roku drogi rowerowej wzdłuż ul. 23 Marca na odcinku od ul. Armii Krajowej do wysokości sanatorium "Leśnik" . Droga ma być oddana oficjalnie do ruchu w połowie maja. Powstaje ona w ramach przebudowy ul. 23 Marca.
- Obecnie Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie prowadzi przetarg na wykonanie drogi rowerowej w ul. Powstańców Warszawy na odcinku od przepustu na Kamiennym Potoku do skrzyżowania z ul. Haffnera w Sopocie - mówi Krzysztof Jałoszyński, inspektor ds. komunikacji rowerowej w Sopocie.
Budowa szlaku w ciągu ul. Powstańców Warszawy powinna ruszyć wiosną tego roku i ułatwi rowerzystom trudny podjazd pod górę do ul. Haffnera. Inwestycja powstanie w ramach projektu pn. Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013 finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Pod znakiem zapytania jest natomiast w tym roku budowa drogi dla rowerów w ciągu ul. Obodrzyców , która połączy Brodwino. Trwa opracowywanie projektu budowlanego dla tej inwestycji. Realizacja tego szlaku rowerowego uzależniona jest od możliwości finansowych.
Co ciekawe, Sopot chce wyznaczyć także ścieżki rowerowe w lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. - Tu ograniczamy się wyłącznie do wykonania stosownego oznakowania. Jesteśmy w tej sprawie w stałym kontakcie z Nadleśnictwem Gdańsk. To nasza reakcja na zatłoczone główne ciągi komunikacyjne dla rowerzystów w dolnej części Sopotu - mówi Krzysztof Jałoszyński.
Gdynia
W tym roku w Gdyni założono budowę dróg rowerowych w trzech miejscach. Pierwszy szlak dla rowerzystów ma powstać na ul. Stryjskiej - tj. łącznik ul. Lotników z Rondem Macieja Brzeskiego . Dla tego przedsięwzięcia w gdyńskim wydziale inwestycji jest już gotowa dokumentacja projektowa i czeka na realizacje.
Kolejna ulica, po której rowerzyści pojadą z przyjemnością to ul. Orłowska . - Czyli będzie to tak zwane uzupełnienie nieciągłości na wysokości szkoły plastycznej - mówi Rafał Studziński, odpowiedzialny za sprawy komunikacji rowerowej. - Prace będą prowadzone także na ul. Kartuskiej - od ul. Morskiej do ul. Jaskółczej - dodaje.
Urzędnicy z Gdyni zakładają też, że uda się im w tym roku wyznaczyć pasy ruchu dla rowerów na ul. 3 Maja - pod prąd na odcinku od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Podobne rozwiązanie ma się pojawić na ul. Stryjskiej i umożliwić przejazd od al. Zwycięstwa do Ronda Macieja Brzeskiego. Z kolei chodnik dla pieszych i jednocześnie rowerów zostanie wyznaczony na ul. Morskiej od ul. Grabowo do ul. Przybyszewskiego i tam będzie można jechać po obu stronach ulicy.
Gdynia nie tylko stawia na rozwój infrastruktury rowerowej, ale także na naprawę dotychczasowych szlaków. Szykują się remonty istniejących dróg rowerowych na ul. Morskiej na Grabówku, ul. Kieleckiej (odcinek bliżej Działek Leśnych), Wielkopolskiej (w rejonie skrzyżowania z ul. Grażyny), Chwaszczyńskiej (od Górniczej do Nowowiczlińskiej).
- Ponadto będziemy organizować lub współorganizować szkolenia ruchu drogowego dla rowerzystów dorosłych oraz dla dzieci wraz z przejazdami w ruchu ulicznym - podkreśla Studziński.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2015-03-15 20:42
wczoraj przekonałem się ..... (3)
że wpisy na temat bezmózkowia rowerzystów to prawda.Jadąc po zmierzchu w Gdyni ul.Wł,IV ledwo zauważyłem jadącego w czarnych rajtuzach i w czarnej koszulce bez oświetlenia ,bez odblasków tzw pedałowca .Spotkawszy się z nim na światłach na skrzyżowaniu zwróciłem mu uwagę ,że jedzie zupełnie niewidoczny i nie przepisowo(albowiem ścieżka rowerowa w tym samym kierunku biegnie tuż obok) stwierdził ,że będzie jeździł tam gdzie mu się podoba a budowa ścieżek rowerowych go nie obchodzi bo ma je w d.....ie. NO i po co ta wielka walka o prawa rowerowe?
- 10 2
-
2015-03-15 22:11
no ładnie
Trzeba było go trzepnąć w cymbał,i zadzwonić po Policję.
Krótko z pajacami rowerowymi- 3 3
-
2015-03-15 23:14
Ponakładać mendzie trza było.
- 1 1
-
2015-03-16 01:13
no i miał rację bo to coś na W4 nie jest żadną drogą rowerową ktoś bez pojęcia ileś lat temu zrobił czerwoną kostkę i myślał biedak że drogę rowerową zrobił która w zasadzie nigdzie nie prowadzi
- 2 3
-
2015-03-15 22:08
zblokować (2)
Zblokować powinni tę mafię rowerową,zboczeńców w kalesonach.
To nie jest normalne aby facet pchał w tyłek faceta,tak jak nie jest normalne jeździć rowerem w zimę.
Kto skomentuje to rowerzysta.- 5 7
-
2015-03-15 22:35
waclaw
marsz do psychiatry
- 1 3
-
2015-03-15 23:12
Też uważam,że facet bez zboczonych myśli by rajstop nie zakładał.
- 3 1
-
2015-03-15 22:27
OC.
Niech rowerzyści płacą za drogi,skoro korzystają z nich tak jak kierowcy samochodów.
Niech płacą oc i nw.
Sprawiedliwie dla wszystkich.- 5 4
-
2015-03-15 22:34
Akcja. (5)
Przyłączam się do ogólnopolskiej akcji:
Rowery na wieś-stop terroryzowaniu pieszych i kierowców samochodów.
Razem pokonamy tę sfołocz cyklopedałową.
Wszelakie nieprawidłowości cyrkowców rowerowych przekazujcie policji.- 5 13
-
2015-03-15 23:10
Policja ma to gdzieś.Ponakładać takiemu to na drugi raz zamiast rozrabiać to kłaniać się będzie z pełnymi porami.
- 2 1
-
2015-03-16 08:00
waclaw
widac ze donosicielstwo wyslales z mlekiem matki
- 1 3
-
2015-03-16 15:06
Rowery na wieś się nie nadają z uwagi na duże odległości jakie trzeba pokonywać
Rower jest popularny na wsi, bo zastępuje CHODZENIE a nie samochód. Inna sprawa w mieście, gdzie odległości są mniejsze: tutaj rower z powodzeniem może zastąpić samochód.
- 5 2
-
2015-03-16 20:27
(1)
Nie parkuj lepiej na chodniku.
- 0 1
-
2015-03-17 20:03
Bo.....chuliganie internetowy.
- 0 0
-
2015-03-15 23:17
Jedno mnie zastanawia... (1)
A mianowicie to, gdzie są ci wszyscy krzykacze-rowerzyści w godzinach szczytów rannych i popołudniowych?Bo w ogóle ich nie widać...
Do pracy i z pracy już rowerami nie jeżdżą?
Bo nie "wypada" przyjechać do pracy rowerem?
Tylko w weekendy się po ścieżkach "lansują" z rodzinkami w imię idei, że rower jest lepszy.
Nie mam nic absolutnie przeciwko rowerzystom, ale ta hipokryzja wyżej opisana razi w oczy.- 5 8
-
2015-03-15 23:37
Tutaj są:
rowerowygdansk.pl/start,169,67.html
Możesz sobie prześledzić historię ruchu z podziałem na dni tygodnia.
Nie żartuj sobie, że nie widzisz rowerzystów w szczycie drogowym. To jest główny składnik ruchu na wszystkich trasach poza Pasem Nadmorskim, tylko tam ruch ma charakter weekendowo-rekreacyjny.- 8 3
-
2015-03-16 05:28
Czy problem połączenia górnego tarasu z dolnym tarasem w Gdańsku już zawsze będzie tabu? (2)
Dlaczego nie planuje się połączenia Ronda de la Salle ze Złotą Karczmą, dlaczego nie planuje się budowy drogi rowerowej wzdłuż/obok Kartuskiej?
To też są ważne kierunki rozwoju dróg rowerowych i należy rozpocząć przynajmniej proces planowania, a nie udawać że problemu nie ma.
No i jeszcze jedno - do projektowania zatrudniać inżynierów którzy rozumieją czym jazda na rowerze różni się od jazdy samochodem, albo/oraz zatrudniać konsultantów, którzy wytłumaczą to inżynierom i sprawdzą jakość projektów.- 7 0
-
2015-03-16 20:06
Bo to za trudne (1)
dla speców od PR i wyłudzaczy kasy z UE na kolejne kilometry prostych inwestycji.
- 1 1
-
2015-03-16 20:59
Obawiam się że masz rację.
- 0 1
-
2015-03-17 12:54
WYSŁAĆ ROWERZYSTOW DO SZKOŁY JAZDY (1)
TE CHOLERNE ZAKAŁY BARANY I DEBILE JEZDZĄ PO CHODNIKACH DZWONIA NA DZIECI STRASZĄ LUDZI KRETYNI KULTURA ROWERZYSTÓW U NAS DAJE WIELE DO ŻYCZENIA CHAMSTWO CHAMSTWO I CHAMSTWO
- 1 6
-
2015-03-17 20:05
brawo
100% racji.
- 0 1
-
2015-03-22 21:40
Pasy rowerowe na Kilińskiego to nie są żadne pasy tylko jednokierunkowe ddr-y
bo są na poziomie chodnika a nie jezdni- 0 0
-
2015-04-05 09:40
najpilniej - ścieżka na Kołobrzeskiej w Gdańsku
b.duzy ruch w kierunku do centrow biurowych na Grunwaldzkiej, brak bezpiecznego połączenia na Zaspę od wiaduktu Lewoniewskich aż do Pomorskiej !!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.