• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowa Gdynia: i doradca, i oficer

Michał Sielski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W sprawie dróg rowerowych w Gdyni jest jeszcze dużo do zrobienia. W sprawie dróg rowerowych w Gdyni jest jeszcze dużo do zrobienia.

Dodatkowy urzędnik, który będzie zajmował się tylko drogami rowerowymi, zatrudniony zostanie w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Rowerzyści: nareszcie nas posłuchano.



Czy oficer rowerowy pomoże rozwinąć sieć dróg rowerowych w Gdyni?

Do tej pory w Gdyni działa pełnomocnik prezydenta ds. dróg rowerowych Marcin Wołek. Na co dzień pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego, radny Gdyni i oczywiście entuzjasta roweru. W 2012 roku będzie miał jednak spore wsparcie.

- Marcin Wołek jest człowiekiem od spraw strategicznych, a urzędnik w ZDiZ będzie zajmował się działaniem operacyjnym. Projektowanie i budowa dróg rowerowych to bowiem codzienna, żmudna praca z dokumentacją - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Oficera rowerowego od maja 2009 roku ma Gdańsk. Gdynia będzie jednak nadal korzystać z pomocy Marcina Wołka. Oficer rowerowy będzie dodatkowo przedzierał się przez urzędnicze procedury. Pracę ma zacząć w pierwszej połowie 2012 roku.

- Dobrze, że ktoś taki będzie. By jego działania przyniosły jednak efekt, musi spełnić kilka warunków. Przede wszystkim biegle poruszać się wśród urzędniczych paragrafów, ale również jeździć na rowerze i znać problemy rowerzystów. O wyznaczenie takiej osoby zabiegaliśmy od dawna, dobrze że w końcu nas posłuchano - mówi wiceprezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia Jakub Furkal.

Na razie nie wiadomo kto będzie oficerem rowerowym w Gdyni. Najprawdopodobniej zostanie nim jednak ktoś z dotychczas pracujących w ZDiZ urzędników.

- Nie wykluczamy opcji zatrudnienia kogoś spoza ZDiZ. Chcemy po prostu znaleźć najlepszego kandydata, który skoordynuje działania dotyczące rozbudowy dróg rowerowych. Mamy swego przedstawiciela w powołanej przez prezydenta Gdyńskiej Radzie Rowerowej, ale to ma być osoba, która będzie wdrażać projekty nie tylko ZDiZ - mówi Maciej Karmoliński, wicedyrektor ZDiZ.

Miejsca

Opinie (137) 8 zablokowanych

  • Golemie

    Artykuł o znienawidzonych rowerach, a ty nie grzmisz?

    • 4 1

  • Zrobicie konkurs na tego urzędnika, czy już wybrany pociotek? (1)

    Chociaż dla ściemy zróbcie jakiś konkurs.

    • 5 2

    • Pociotek

      królika Bagssa !!! , jak zawsze po staremu !!

      • 1 2

  • Ilu

    jeszcze tych oficerów od różnych rzeczy zatrudni Szczurek ??????

    • 1 5

  • SPOKOJNIE! (3)

    Nie denerwujcie się ludzie! W Gdyni żadne "ruchy tektoniczne" nie nastąpią. Gdynia jeszcze przez długie lata pozostanie tradycyjnie anty-rowerowa. Sprawa z tym oficerkiem rowerowym jest tylko picowaniem. Po prostu Gdynia zrozumiała, że przespała czas, kiedy modne stało się posiadanie takiego cudaka na stanie. Tacy oficerowie : ))) nie mają żadnych uprawnień, ani żadnej innej siły sprawczej do powodowania robienia lepiej rowerzystom. W Gdyni, nawykłej do obstawiania stanowisk wyłącznie "swoimi", zadbają również o to, żeby była to tylko ciepła posadka obsadzona przez człowieka odpowiednio uwarunkowanego i rozumiejącego tamtejsze układy.

    • 10 4

    • to nie jest kwestia mody (2)

      ale doświadczenia miast (nie tylko polskich) że warto mieć koordynatora działań prowadzących do poprawy warunków korzystania z rowerów w mieście, ponieważ to jest korzystne dla wszystkich, również dla pieszych i kierowców.

      • 1 0

      • ...koordynatora tak, ale z odpowiednimi kompetencjami, uprawnieniami i skutecznego.

        • 2 0

      • I dopowiem jeszcze, że bez odpowiedniej świadomości i determinacji wszystkich decydentów odpowiedzialnych za komunikację i infrastrukturę w mieście, nawet taki jeden "mocny" oficer sam nic nie zdziała. Takiej świadomości w Gdyni nie widzę, bo gdyby była, to komunikacja rowerowa w tym mieście nie odstawałaby tak rażąco od innych miast.

        • 3 0

  • ciekawe, czy wziąłbyś udział w debacie na temat zakresu kompetencji oficera rowerowego (2)

    czy ma on się zajmować wysokością krawężników na drogach rowerowych wydzielanych z chodnika czy też raczej na temat tego, czy drogi rowerowe należy tworzyć kosztem przestrzeni jezdni czy też najlepiej jest uspokajać ruch i poprawiać bezpieczeństwo ruchu rowerowego na skrzyżowaniach?

    • 5 1

    • (1)

      należy tam gdzie uwarunkowania uniemożliwiają wyznaczanie dróg rowerowych w chodniku zaprzestać tego nie jest wskazane żeby rowerzysta zamiast jechać do celu kluczył przeciskał się między wiatami kioskami budynkami zaparkowanymi autami krawężniki to inna para kaloszy zdaje się że budujący to inżynierowie i robole nie rozumieją jednej prostej rzeczy każda wystająca przeszkoda niszczy obręcze piasty wyciąga szprychy oraz przeciąża ramę rowerową.Mnie od wspaniałych polskich dróg pierdyknęła aluminiowa rama na dolnym spawie przy korbie jakość jest najważniejsza poza tym nie można stosować przycisków na drogach rowerowych na przejazdach w ciągu głównej arterii np przy ul Mireckiego przy ul.Grabowo na Wzgórzu św Maksymiliana tymczasem te przyciski non stop są zakładane.Na rowerze się jedzie a nie kibluje po 5 minut pod każdą sygnalizacją

      • 3 0

      • czy tylko takie szczegóły techniczne mają wchodzić w zakres pracy oficera rowerowego?

        jeżdżę od 50 lat i jak na razie to głównym problemem jest styl jazdy kierowców oraz styl zabierania głosów na tym forum - często dyskredytujące jakiekolwiek działania promotorów ruchu rowerowego uogólnienia. Obecny oficer rowerowy Gdańska od samego początku swoich działań wyraźnie dawał wyraz temu, że przestrzeń dla rowerów nie może powstawać ani wyłącznie ani głównie kosztem przestrzeni dla pieszych - jeśli będzie powstawać na poziomie jezdni, nie będzie problemu z krawężnikami.

        • 3 0

  • a w gdansku

    na kartuskiej zrobili drogę rowerową i już ryją w niej , na razie jest trochę połatana , ale za rok... nie maja gdzie ryć...?

    • 3 3

  • super zdjęcia

    po zdjęciach widać, że oficer rowerowy jest pilnie potrzebny

    • 4 2

  • NOWE POMYSŁY NA LEPSZE ! (4)

    W Poznaniu właśnie powstaje strefa uspokojonego ruchu 30. W ścisłym centrum skrzyżowania są "wynoszone" do góry,aby zlikwidować krawężniki.Asfaltowa jezdnia jest wymieniana na czerwoną kostkę brukową,aby wymusić obniżenie prędkości przez kierowców do max 30km/h.Przy okazji są likwidowane miejsca parkingowe na poboczu,natomiast w wolne miejsca montowane są stojaki na rowery,ławki i sadzona nowa zieleń.Tak się teraz mieszka w najlepszych miastach Europy.Czyżby w moim mieście zabrakło innowacyjnych pomysłów...trochę wstyd.

    • 2 0

    • W Gdyni nie wyszliśmy poza przyciski na przejazdach rowerowych pasy rowerowe w jezdni?Nie da się normalna stałoczasowa sygnalizacja na przejazdach przez boczne ulice?Nie da się w zasadzie da się tylko dalej utrudniać rowerzystom życie budując bezsensownie rozplanowane drogi rowerowe i tak majstrować przy światłach żeby jakikolwiek ruch rowerowy spowolnić lub całkowicie utrudnić.Zakłada się pętle indukcyjne które nie wykrywają rowerzystów i takie sygnalizacje przechodzą odbiory techniczne tematyką rowerową zajmują się ludzie którzy dostali kiedyś Ukrainę i od tamtej pory ich kontakt z tym pojazdem nie istnieje

      • 2 1

    • ewa, poczytaj materiały projektu STeR (1)

      raport z audytu polityki rowerowej Gdańska i inne dokumenty to zauważysz może, że na Pomorzu jest wiele innowacyjnych pomysłów. Inną kwestią jest to, że nie są one odpowiednio promowane, ale jakbyś trochę się wysiliła, to byś dowodów na ich wdrażanie znalazła co niemiara (niestety niekoniecznie w Gdyni).

      • 2 0

      • Trzeba czytać bo w terenie trudno znaleźć. Świetne

        • 5 0

    • W zasadzie popieram...

      poza kostką brukową. Niestety dla rowerzystów (zwłaszcza tych z cienkimi, szybkimi oponami) taka kostka to jest realna przeszkoda. A już całkiem fatalne jest jak na jezdni jest normalny bruk (jak na drodze przy dworcu w Gdyni). Na tym się jeździ fatalnie nawet jeśli ma się amortyzatory, a teoretycznie niestety jest obowiązek jechać właśnie po tym pasie z brukiem.

      • 3 0

  • BRAK SYSTEMU ROWEROWEGO NA EURO 2012 !

    WROCŁAW JUŻ MA WRM (WROCŁAWSKI ROWER MIEJSKI M-BIKE) NIEMIECKIEJ FIRMY NEXT BIKE.Poznań PODPISAŁ WŁAŚNIE UMOWĘ (RÓWNIEŻ Z NEXT BIKE) Jesteśmy najbliżej Kopenhagi (rowerowej stolicy świata) Natomiast w Polsce -Trójmiasto ciągle jest w TYLE... i oddychamy spalinami!

    • 1 1

  • JEDNA OGROMNA PROŚBA ! (3)

    Aby taki oficer poleciał na tydzień do KOPENHAGI.To bez wątpienia światowa stolica rowerowa, a co za tym idzie najlepsze rozwiązania.Aby na miejscu porobił filmy ,zdjęcia itd.Jeżeli mamy się uczyć to od NAJLEPSZYCH !

    • 2 0

    • wyatarczy by się pobujał w internecie (2)

      jest tam nieprzebrana ilość materiałów z Kopenhagi, Holandii, Niemiec, nawet Tczewa; wiele jest w języku polskim - warto skorzystać z materiałów projektu STeR, PRESTO, ELTIS, OBIS etc.

      • 0 2

      • KOPENHAGA (1)

        Nic nie daję lepszego pojęcia o infrastrukturze,niż kilkukrotne przejechanie się po niej...

        • 1 1

        • samo jeżdżenie po widzialnej infrastrukturze rowerowej

          nie daje podstaw do rozumienia na czym polega niewidzialna infrastruktura rowerowa

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum