Rowerowe inwestycje Gdańska w 2019 r.
Władze Gdańska przedstawiły zamierzenia inwestycyjne w zakresie transportu rowerowego na 2019 r. Na jego rozwój planuje się przeznaczyć kwotę ponad 68,6 mln zł, dzięki czemu przybędzie ok. 25 km nowej infrastruktury. Dodatkowo powstaną nowe odcinki dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych w ramach rozbudowy układu drogowego i tramwajowego.
Międzynarodowe trasy rowerowe
W przyszłym roku największe inwestycje będą realizowane w ramach programu Pomorskich Tras Rowerowych o znaczeniu międzynarodowym - na łączną kwotę ok. 26,2 mln zł:
- budowa drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej wzdłuż ul. Turystycznej i Boguckiego odc. Przegalińska - Pohoreckiego (ok. 4,3 km) - o planach tej trasy pisaliśmy w czerwcu 2017 r.
- budowa drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Hallera odc. Gdańska / Chrobrego - Wczasy oraz brakującego odcinka przy "Balladynie" (ok. 1 km),
- budowa drogi rowerowej na koronie wałów wiślanych od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku i miejscem odpoczynku (ok. 6,6 km).
Poprawa dostępności węzłów integracyjnych
W ramach programu poprawy dostępności do węzłów integracyjnych Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz Szybkiej Kolei Miejskiej za kwotę ok. 25,9 mln zł przewidziano realizację dróg rowerowych, pasów lub/i ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż:
- wschodniego fragmentu al. Legionów na odcinku Kościuszki - plac Komorowskiego (ok. 0,8 km) - więcej na ten temat pisaliśmy w sierpniu,
- Podwala Przedmiejskiego na wysokości Dolnego Miasta (ok. 0,4 km),
- ul. Potokowej odc. PKM - Słowackiego - remont istniejącej drogi rowerowej (ok. 1,2 km), przeczytaj również naszą recenzję trasy Wrzeszcz - Morena,
- wschodniego fragmentu al. Grunwaldzkiej odc. Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska (ok. 1,5 km), przeczytaj również naszą recenzję trasy al. Grunwaldzką między Wrzeszczem a Sopotem
- ul. Kołobrzeskiej odc. Grunwaldzka - Chłopska (ok. 1,1 km) - w przyszłym roku rozpoczęcie realizacji,
- ul. Budowlanych odc. Sąsiedzka - Nowatorów (ok. 1,4 km) - rozpoczęcie realizacji, o rozbudowie ul. Budowlanych pisaliśmy w listopadzie,
- ul. Nowatorów odc. Budowlanych - Kartuska (ok. 1,1 km) - rozpoczęcie realizacji.
Czytaj też: Kubaturowe parkingi rowerowe przy dworcach w Gdańsku
Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy
W przyszłym roku przewidziano również wykonanie szlaku pieszego i rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy na odcinku od granicy z gminą Kolbudy aż do granicy z Sopotem (wraz z łącznikami). Nawierzchnia trasy będzie szutrowa oraz częściowo asfaltowa. Na tę inwestycje zaplanowano przeznaczyć ok. 5,2 mln zł.
Czytaj też:
-Dotacja na modernizację szlaków w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym
-Szlaki turystyczne w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym
Inwestycje w ramach Budżetu Obywatelskiego
W przyszłym roku realizowane będą także inwestycje wybrane przez mieszkańców w ramach Budżetu Obywatelskiego za łączną kwotę ok. 2,1 mln zł:
- II etap ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Potoku Oruńskiego od parku Oruńskiego do zbiornika Augustowska (ok. 0,4 km),
- drogi rowerowe wzdłuż Jagiellońskiej , Obrońców Wybrzeża (fragment) i łącznik Kołobrzeska - Czarny Dwór (razem ok. 1,4 km),
- dokończenie ciągu pieszo-rowerowego w ramach tzw. Bulwaru Przymorze (ok. 0,4 km),
- ciąg pieszo-rowerowy w rejonie ul. Powstańców Warszawskich (0,2 km).
Inwestycja w ramach Rozwoju Komunikacji Rowerowej
W ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej przewidziano realizację jednego, niewielkiego projektu - budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina na odcinku Piecewska - Rakoczego (ok. 0,1 km). Planowany koszt to ok. 1,1 mln zł.
Rower metropolitalny Mevo
Montaż 360 stacji, dostawa 2226 rowerów, przygotowanie aplikacji i systemu do obsługi wypożyczeń będzie kosztowało Gdańsk prawie 8 mln zł. Data startu systemu wciąż pozostaje nieznana. Pierwotnie Mevo miało funkcjonować od 18 listopada, później termin uruchomienia przełożono na 9 grudnia br.
Czytaj też: Testowaliśmy rower metropolitalny Mevo
Drogi rowerowe w ramach innych inwestycji transportowych
Do kwoty 68,6 mln zł można doliczyć jeszcze kilka milionów złotych na inwestycje rowerowe, które są ujęte w ramach większych zadań infrastruktury transportowej m.in.:
- budowa ul. Nowej Bulońskiej (infrastruktura rowerowa o długości ok. 5 km), czytaj też: Rozwiązania rowerowe Nowej Bulońskiej,
- przebudowy wiaduktu Biskupia Górka (ok. 1,5 km),
- modernizacji trasy tramwajowej na Stogi (ok. 3,4 km),
- planowanej budowy trasy tramwajowej w rezerwie ul. Nowej Warszawskiej (ok. 1,8 km) - rozpoczęcie realizacji w przyszłym roku,
- rozbudowy ul. Kartuskiej odc. Nowatorów - Jaśminowy Stok (ok. 2 km) - rozpoczęcie realizacji.
51,3 tys. podróży rowerem każdego dnia
Obecnie istniejąca infrastruktura rowerowa w Gdańsku składa się z:
- 123,5 km wydzielonych dróg rowerowych,
- 18 km ciągów pieszo-rowerowych,
- 10 km pasów rowerowych w jezdni.
Dodatkowo ponad 517 km ulic objętych jest strefą uspokojonego ruchu tempo 30, zaś na 221 ulicach jednokierunkowych o łącznej długości ok. 51,8 km dopuszczony jest ruch rowerem "pod prąd".
Ze statystyk prowadzonych przez miasto wynika, że średnio każdego dnia na terenie Gdańska wykonywanych jest ok. 51,3 tys. podróży rowerem, udział ruchu rowerowego w latach 2009 - 2016 wzrósł z 2 do 6 proc.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Jak informują urzędnicy, przyszłoroczne wydatki na rozwój transportu rowerowego będą rekordowe w historii Gdańska.
- Inwestujemy w rozbudowę tras rowerowych, organizujemy ogólnopolskie kampanie promujące jazdę na rowerze wśród dzieci i dorosłych, by jak najwięcej osób zachęcić do korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Mam nadzieję, że rozbudowa tras i wprowadzenie roweru metropolitalnego jeszcze bardziej zwiększy jego udział w mobilności miejskiej, nie tylko w naszym mieście, ale również w całej Metropolii - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Czytaj też:
-W Gdańsku rowerzystów przybywa powoli
-Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją
Opinie (209) 6 zablokowanych
-
2018-12-27 12:49
Tylko bez progów zwalniających (18)
Liczę na to, że nowe trasy rowerowe przez lasy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego nie będą miały progów zwalniających, które są istotną przeszkodą w prawdziwym obcowaniu z przyrodą. Zamiast zatracać się w ściąganiu z zającami, sarnami i dzikami, trzeba zwalniać, aby nie wylecieć w powietrze. Naprawdę trzeba włożyć dużo wysiłku fizycznego i organizacyjnego, aby potem te progi usunąć choćby częściowo. Udalo to tej jesieni na Kleszej Drodze, ale było ciężko. Jak ktoś się rozpędzić i spodowuje wypadek z innymi lub sam wyleci z drogi, to zawsze można będzie wnioskować, że to wina urzędasów, ktorzy czegoś tam nie dopilnowali. Albo jeszcze inaczej, bo nam się to po prostu należy!!!
- 11 9
-
2018-12-27 17:09
(5)
Możesz napisać coś więcej na temat Kleszej?
Tam zostały w końcu zdemontowane te chore progi? Wszystkie?
Kto to wyprostował z nadlesnictwem i w jaki sposób?
Dawno tam nie byłem, a jestem bardzo ciekaw jak to się potoczyło - to było jedno z bardziej patologicznych rozwiązań drogowych jakie widziałem.- 3 4
-
2018-12-27 18:43
(4)
progi czesciowo zostały "zdemontowane". Da sie przejechac bez podskakiwania.
- 1 3
-
2018-12-27 19:19
(3)
Zostały zdemontowane legalnie czy się w końcu ktoś wkurzył i poszedł do lasu z kluczem nasadkowym? ;)
Tak czy inaczej bardzo dobrze.- 4 3
-
2018-12-28 00:10
mam nadzieję że z kluczem :)
- 0 2
-
2018-12-29 12:00
(1)
Z kluczem, może nawet nasadkowym. Pewnie rowerzyści i to bez bagażnika, bo odkręcone elementy rozrzucili w pobliżu.
- 0 0
-
2018-12-29 13:30
I bardzo dobrze. Sam bym tak zrobił, jakbym tamtędy jeździł.
- 0 0
-
2018-12-27 20:02
(11)
te trasy przez park to szutrówki będą. tak samo będą użyteczne jak w obecnej formie.
Kto jeździ matemblewską ten wie o co chodzi. zwykłym rowerem nie ma co się zapuszczać na takie trasy.- 4 3
-
2018-12-27 20:10
(10)
Bardzo dobrze, że szutrówki. Byle było utwardzone i bez piachu. Po co asfalt w lesie.
I owszem, miejskim rowerem da się spokojnie po tym przejechać.- 4 7
-
2018-12-27 21:12
(9)
na wycieczki w sezonie fajnie ale do codziennych dojazdów w każdych warunkach to lipa, a żadnej ucywilizowanej alternatywy nie ma. w tym problem.
- 5 3
-
2018-12-27 23:01
no, nie wiem (8)
szutrówka ma tę przewagę nad asfaltem, że nawet jak się schrzani profil, a polscy drogowcy dają gwarancję, że to schrzanią, to się nie robią kałuże
co prawda szosówką nie poświrujesz, na hulajnodze trudno, ale poza tym jest OK, byle uprzątać gałęzie i ubić ew. śnieg, a nie odśnieżać (leśne drogi bywają w TPK znacznie lepiej odśnieżone, niż osiedlówki)- 2 6
-
2018-12-28 00:09
ale szutr zaraz ktoś rozpier***li, jak nie leśnicy to błądzący kierowcy albo d**ilaki na moto.
- 6 1
-
2018-12-28 00:10
z jednym się zgodzę w tym kraju zawsze jest spitolone (2)
albo ktoś spitoli dlatego jest jak jest - wszędzie krzywo, dziury i bród bo ludzie niszczą
- 1 3
-
2018-12-28 11:20
po co te uogólniające antypatriotyczne smucenie? (1)
Jakość wielu dróg rowerowych w Gdańsku spełnia wszelkie kryteria dobrej roboty inżynierskiej.
Wiele warto naprawić, ale nie ma podstaw do smucenia.- 0 3
-
2018-12-28 14:55
Wiele? Która np.? Na bulońskiej pierwsza porządna powstała, chociaż też z błędami. Na Olszynce .... pas nadmorski.... i to w sumie tyle. Reszta to raczej fuszerki są.
- 1 1
-
2018-12-28 07:12
jak dla ciebie jest ok to jedz sprobuj jak jest teraz. zalecam zabrac gumiacze. jak drwale skorzystaja ciezkim sprzetem to masz droge przeorana i niedostepna praktycznie do lata. tak bylo w poprzednim roku. wiec sie nie wypowiadaj jak nie jezdzisz.
- 2 2
-
2018-12-28 09:49
(2)
Ja mam w przełaju opony 28c gładkie z lekkim karbowaniem na krawędziach (spec roubaix) czyli coś co można wcisnąć w szosówkę i spokojnie można na takich jeździć po trasach TPK, a już na pewno tamtejsze szutrówki nie są żadnym problemem.
- 2 2
-
2018-12-28 10:05
(1)
chciałbym to zobaczyć ;) ostatnio widziałem jednego na przełaju. Twardy był jedynie po asfalcie (ul. bytowska). dalej była "szutrówka" ..... przejechał kilka metrów ubabrał się w błocie po czym.... zawrócił
- 1 3
-
2018-12-28 12:35
No tak, jak takiego jednego widziałeś, to faktycznie przesądza sprawę, to ja się wycofuje. Nigdy nie jeździłem przełajem po TPK, nie wiem co mnie podkusiło żeby tak kłamać - to pewnie od przejedzenia w święta :)
- 1 1
-
2018-12-27 13:14
Zwykły chodnik dla pieszych z nakazem jazdy po nim rowerem to nie jest Droga Dla Rowerów
- 14 2
-
2018-12-27 13:43
Hopel (1)
Najlepsze są stalowe pułapki na ulicy rozstawiane w Gdańsku np. ul. Piwna. Jakim trzeba być kretynem aby takie stalowe bzdety na ulicy stawiać, gdzie jest normalny ruch samochodowy.
- 5 14
-
2018-12-28 11:23
jakie jest kryterium "normalności" ruchu samochodowego które stosujesz ?
dla mnie tam ruch jest uspokojony i zredukowany choć w niewystarczającym stopniu.
Wstawienie słupków wpłynie korzystnie na dalszą redukcję i uspokojenie ruchu w tym rejonie.
To jest dobry kierunek - proponowany i wdrażany zgodnie z zapisami strategii rozwoju miasta Gdańska 2030+- 1 0
-
2018-12-27 14:12
#awGdyni? (1)
Za to #wGdyni przybyło etatów do zespołu rowerowego ZDiZ.
- 7 2
-
2018-12-28 11:24
i bardzo dobrze. Niedługo jakość infrastruktury rowerowej w Gdyni poprawi się na tyle
że wielu trollom antyrowerowym oko zbieleje
- 0 0
-
2018-12-27 14:24
mapka pierwsza klasa ;) zwykłe chodniki oznaczone jako trasa rowerowa. hehe. takie rzeczy tylko w 3miescie.
- 14 5
-
2018-12-27 14:32
A gdzie te ścieżki rowerowe po obu stronach Podwala Przedmiejskiego? (3)
Istnieją tylko na mapie i w statystykach urzędników. Zostało namalowane kilkadziesiąt metrów ścieżki w związku z remontem skrzyżowania Podwala z Chmielną. Poza tym ścieżki brak.
- 8 6
-
2018-12-27 15:37
Zgadza się. (1)
Kompletnej DR na Podwalu chyba dłuuugo nie będzie, a szkoda.
- 5 3
-
2018-12-27 15:56
No szykują się pasy ruchu dla rowerów w jezdni. Częściowo odseparowane. Kawałek już zrobili
no ale na całość to jeszcze z dekadę co najmniej poczekamy...
- 3 2
-
2018-12-27 15:54
To jest zwykły chodnik dla pieszych ale oznaczony jako "droga pieszo-rowerowa".
wiec w myśl urzędników to "trasa rowerowa" ;)- 6 2
-
2018-12-27 14:51
hierarchia rozwiązań (2)
redukować skalę i prędkość ruchu kołowego
poprawiać warunki ruchu rowerów na skrzyżowaniach z drogami ruchu kołowego
zwężać jezdnie i tworzyć pasy dla rowerów na jezdni
tworzyć ciągi pieszo - rowerowe kosztem chodnika, nieobowiązkowe dla rowerzystów
budować dwukierunkowe drogi dla rowerów niezależne od sieci ulicznej- 13 8
-
2018-12-27 15:54
Ktoś tu raczył się rozmarzyć ;) (1)
Na ile realne przy naszej mentalności i braku alternatywy dla niechętnych (z różnych względów) rowerom? I kiedy, o ile w ogóle?
Póki co będę obserowować 'strefę czystego transportu' w krakowskim Kazimierzu.- 6 1
-
2018-12-28 11:26
bądźmy realistami - żądajmy niemożliwego
w każdym razie gratulacje za poziom jakości refleksji: strefy czystego transportu to po prostu inna nazwa działań prowadzących do redukcji skali ruchu i uspokojenia ruchu samochodów. To może być ważniejsze niż budowa wydzielonych dróg dla rowerów, na czym skupia się uwaga większości internautów na tym portalu.
- 2 0
-
2018-12-27 14:51
Na mapie jest droga rowerowa wzdłuż Potoku Oliwskiego (4)
Ale w tekście ani słowa o niej. Ktoś wie o co chodzi?
- 3 2
-
2018-12-27 18:45
(2)
Jest od zawsze w postaci... dziurawej jak ser szwajcarski jezdni ;)
- 3 4
-
2018-12-27 23:27
czy chodzi o Kościerską? (1)
naprawdę zaznaczyli Kościerską jako wykonaną drogę rowerową?
- 1 3
-
2018-12-28 07:15
koscierska, bytowska, droga matarniana, klesza
- 1 0
-
2018-12-28 11:27
ta droga jest po prostu potrzebna
na sporym odcinku jest już zupełnie dobrej jakości.
Zamiast pytać, lepiej samemu się wybrać w teren i zobaczyć, jak się zmienia jakość tego połączenia.- 1 0
-
2018-12-27 14:58
Ulice w tragicznym stanie (9)
Rowerki Ok , ale kiedy naprawicie główne ulice Gdańska? Czy kierowcy już są nieważni? Dziury dziury dziury są wszędzie, Zaspa, Przymorze, Wrzeszcz. Dlaczego musimy niszczyć swoje zawieszenia?
- 11 21
-
2018-12-27 16:14
Przypomnę (2)
tunel: 1.3mld
sucharskiego: 1mld
obwodnica PD: 1mld
parkingi w centrum 100mln
..........
rowerzyści mogą pomarzyć o takich kwotach na inwestycje rowerowe.- 16 5
-
2018-12-27 20:30
(1)
No i co z tego skoro 75% ulic w Gdańsku jest w beznadziejnym stanie ? Obwodnice nie są dla mieszkańców
- 2 8
-
2018-12-27 21:16
są w takim samym beznadziejnym stanie dla kierowców jak i rowerzystów.
poza kilkoma trasami "przelotowymi". przestrzeń dla kierowców i rowerzystów to ta sama przestrzeń (jezdnia)- 6 4
-
2018-12-27 17:32
No to policzmy (5)
Wg Gdańskiego Badania Ruchu 2016 udział samochodów to 41.2% przewozów. Rowerów to 5.9%
Nawet biorąc pod uwagę tylko wydatki na drogi zacytowane przez kogoś w poście obok, z prostej proporcji wychodzi, że na same drogi rowerowe powinno w tym samym okresie być wydane
3400mln PLN x 5.9/41.2 = 487mln PLN
Jak widać jasno wychodzi, że infrastruktura rowerowa jest śmiesznie niedoinwestowana w stosunku do samochodowej.
Nikt nie myśli o kierowcach? No tak, w końcu idzie na was tylko 10x więcej pieniędzy, niż wam się proporcjonalnie należy :)
I zanim napiszesz, że po drogach jeżdżą też autobusy - nawet doliczając całą komunikację zbiorową (z tramwajami i SKM, czyli 32.1% udziału ruchu) wychodzi, że proporcjonalnie na drogi rowerowe powinno było pójść 265mln PLN.
Więc zanim zaczniesz płakać, że coś Ci się należy, bo masz samochód, to warto chłodno spojrzeć na liczby.- 15 5
-
2018-12-27 20:33
(4)
Nie interesują mnie rowerzyści tym bardziej że sprawiają tylko kłopoty, jeżdżą nieprzepisowo i bez uprawnień . Na dziurawych ulicach kierowcy niszczą swoje auta z powodu zabiedbań od dziesiątek lat
- 3 13
-
2018-12-27 20:45
No dobrze, a teraz poprosimy jakieś rzeczowe argumenty, nalepiaj z wyliczeniem, dlaczego miasto miałoby zwiększyć twoje finansowanie z poziomu 10x tego co dostają inni, płacący podatki mieszkańcy i do jakiego poziomu wam, kierowcom, się należy.
I komu zabrać.- 5 4
-
2018-12-27 22:37
'(...) sprawiają tylko kłopoty, jeżdżą nieprzepisowo i bez uprawnień (...)' (2)
Policyjne statystyki wskazują, że powyższe nieporównywalnie częściej dotyczy kierowców ;)
- 6 2
-
2018-12-28 09:09
(1)
No właśnie. Kolejny przypadek, że jak ktoś nie ma argumentów i twardych danych, to zaczyna zmyślać i próbować grać na emocjach. To niestety bardzo typowe.
- 3 0
-
2018-12-28 11:30
bardzo typowe dla uzależnionych mentalnie od samochodów
nie wszyscy kierowcy tacy są.
Stopniowo rośnie liczba tych, którzy rozumieją, że wzrost skali ruchu rowerowego przyczynia się do poprawy warunków korzystania z samochodu (mniej konkurencji o środki na infrastrukturę, mniej konkurencji o miejsce do parkowania etc. etc. )- 3 0
-
2018-12-27 15:37
"Chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów" czyli coś co się nie nadaje do jazdy rowerem ale urzędasy sobie wpiszą do statystyk jako droge rowerową.
- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.