Rowerowe inwestycje Gdańska w 2019 r.
Władze Gdańska przedstawiły zamierzenia inwestycyjne w zakresie transportu rowerowego na 2019 r. Na jego rozwój planuje się przeznaczyć kwotę ponad 68,6 mln zł, dzięki czemu przybędzie ok. 25 km nowej infrastruktury. Dodatkowo powstaną nowe odcinki dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych w ramach rozbudowy układu drogowego i tramwajowego.
Międzynarodowe trasy rowerowe
W przyszłym roku największe inwestycje będą realizowane w ramach programu Pomorskich Tras Rowerowych o znaczeniu międzynarodowym - na łączną kwotę ok. 26,2 mln zł:
- budowa drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej wzdłuż ul. Turystycznej i Boguckiego odc. Przegalińska - Pohoreckiego (ok. 4,3 km) - o planach tej trasy pisaliśmy w czerwcu 2017 r.
- budowa drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Hallera odc. Gdańska / Chrobrego - Wczasy oraz brakującego odcinka przy "Balladynie" (ok. 1 km),
- budowa drogi rowerowej na koronie wałów wiślanych od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku i miejscem odpoczynku (ok. 6,6 km).
Poprawa dostępności węzłów integracyjnych
W ramach programu poprawy dostępności do węzłów integracyjnych Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz Szybkiej Kolei Miejskiej za kwotę ok. 25,9 mln zł przewidziano realizację dróg rowerowych, pasów lub/i ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż:
- wschodniego fragmentu al. Legionów na odcinku Kościuszki - plac Komorowskiego (ok. 0,8 km) - więcej na ten temat pisaliśmy w sierpniu,
- Podwala Przedmiejskiego na wysokości Dolnego Miasta (ok. 0,4 km),
- ul. Potokowej odc. PKM - Słowackiego - remont istniejącej drogi rowerowej (ok. 1,2 km), przeczytaj również naszą recenzję trasy Wrzeszcz - Morena,
- wschodniego fragmentu al. Grunwaldzkiej odc. Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska (ok. 1,5 km), przeczytaj również naszą recenzję trasy al. Grunwaldzką między Wrzeszczem a Sopotem
- ul. Kołobrzeskiej odc. Grunwaldzka - Chłopska (ok. 1,1 km) - w przyszłym roku rozpoczęcie realizacji,
- ul. Budowlanych odc. Sąsiedzka - Nowatorów (ok. 1,4 km) - rozpoczęcie realizacji, o rozbudowie ul. Budowlanych pisaliśmy w listopadzie,
- ul. Nowatorów odc. Budowlanych - Kartuska (ok. 1,1 km) - rozpoczęcie realizacji.
Czytaj też: Kubaturowe parkingi rowerowe przy dworcach w Gdańsku
Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy
W przyszłym roku przewidziano również wykonanie szlaku pieszego i rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy na odcinku od granicy z gminą Kolbudy aż do granicy z Sopotem (wraz z łącznikami). Nawierzchnia trasy będzie szutrowa oraz częściowo asfaltowa. Na tę inwestycje zaplanowano przeznaczyć ok. 5,2 mln zł.
Czytaj też:
-Dotacja na modernizację szlaków w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym
-Szlaki turystyczne w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym
Inwestycje w ramach Budżetu Obywatelskiego
W przyszłym roku realizowane będą także inwestycje wybrane przez mieszkańców w ramach Budżetu Obywatelskiego za łączną kwotę ok. 2,1 mln zł:
- II etap ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Potoku Oruńskiego od parku Oruńskiego do zbiornika Augustowska (ok. 0,4 km),
- drogi rowerowe wzdłuż Jagiellońskiej , Obrońców Wybrzeża (fragment) i łącznik Kołobrzeska - Czarny Dwór (razem ok. 1,4 km),
- dokończenie ciągu pieszo-rowerowego w ramach tzw. Bulwaru Przymorze (ok. 0,4 km),
- ciąg pieszo-rowerowy w rejonie ul. Powstańców Warszawskich (0,2 km).
Inwestycja w ramach Rozwoju Komunikacji Rowerowej
W ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej przewidziano realizację jednego, niewielkiego projektu - budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina na odcinku Piecewska - Rakoczego (ok. 0,1 km). Planowany koszt to ok. 1,1 mln zł.
Rower metropolitalny Mevo
Montaż 360 stacji, dostawa 2226 rowerów, przygotowanie aplikacji i systemu do obsługi wypożyczeń będzie kosztowało Gdańsk prawie 8 mln zł. Data startu systemu wciąż pozostaje nieznana. Pierwotnie Mevo miało funkcjonować od 18 listopada, później termin uruchomienia przełożono na 9 grudnia br.
Czytaj też: Testowaliśmy rower metropolitalny Mevo
Drogi rowerowe w ramach innych inwestycji transportowych
Do kwoty 68,6 mln zł można doliczyć jeszcze kilka milionów złotych na inwestycje rowerowe, które są ujęte w ramach większych zadań infrastruktury transportowej m.in.:
- budowa ul. Nowej Bulońskiej (infrastruktura rowerowa o długości ok. 5 km), czytaj też: Rozwiązania rowerowe Nowej Bulońskiej,
- przebudowy wiaduktu Biskupia Górka (ok. 1,5 km),
- modernizacji trasy tramwajowej na Stogi (ok. 3,4 km),
- planowanej budowy trasy tramwajowej w rezerwie ul. Nowej Warszawskiej (ok. 1,8 km) - rozpoczęcie realizacji w przyszłym roku,
- rozbudowy ul. Kartuskiej odc. Nowatorów - Jaśminowy Stok (ok. 2 km) - rozpoczęcie realizacji.
51,3 tys. podróży rowerem każdego dnia
Obecnie istniejąca infrastruktura rowerowa w Gdańsku składa się z:
- 123,5 km wydzielonych dróg rowerowych,
- 18 km ciągów pieszo-rowerowych,
- 10 km pasów rowerowych w jezdni.
Dodatkowo ponad 517 km ulic objętych jest strefą uspokojonego ruchu tempo 30, zaś na 221 ulicach jednokierunkowych o łącznej długości ok. 51,8 km dopuszczony jest ruch rowerem "pod prąd".
Ze statystyk prowadzonych przez miasto wynika, że średnio każdego dnia na terenie Gdańska wykonywanych jest ok. 51,3 tys. podróży rowerem, udział ruchu rowerowego w latach 2009 - 2016 wzrósł z 2 do 6 proc.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Jak informują urzędnicy, przyszłoroczne wydatki na rozwój transportu rowerowego będą rekordowe w historii Gdańska.
- Inwestujemy w rozbudowę tras rowerowych, organizujemy ogólnopolskie kampanie promujące jazdę na rowerze wśród dzieci i dorosłych, by jak najwięcej osób zachęcić do korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Mam nadzieję, że rozbudowa tras i wprowadzenie roweru metropolitalnego jeszcze bardziej zwiększy jego udział w mobilności miejskiej, nie tylko w naszym mieście, ale również w całej Metropolii - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Czytaj też:
-W Gdańsku rowerzystów przybywa powoli
-Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją
Opinie (209) 6 zablokowanych
-
2018-12-28 05:42
a co z obiecywanymi długo oczekiwanymi scieżkami na Kartuskiej?! (1)
czy przyjdzie czekać aż do 2020 roku?
- 4 2
-
2018-12-29 23:21
Daj link do tych obietnic
- 0 0
-
2018-12-28 06:28
A Spacerowa
A kiedy zrobią coś z końcówką Spacerowej?
Kończy się przed Auchan i koniec- 9 1
-
2018-12-28 08:14
inwestycje? (3)
Są wtedy gdy się mogą Zwrócić. tu żadnych wymiernych korzyści nie ma.
- 0 12
-
2018-12-28 09:55
Są. utrzymanie 1 rowerzysty jest 100 razy tańsze niż utrzymanie kierowcy czy pasażera komunikacji publicznej dla miasta. To raz. Dwa oszczędność przestrzeni publicznej. Trzy mniej wypadków. Cztery czystsze powietrze............
- 10 0
-
2018-12-28 11:08
to, że ktoś nie umie mierzyć korzyści nie znaczy że nie ma wymiernych korzyści
inwestycje w infrastrukturę rowerową są najbardziej produktywnymi inwestycjami w infrastrukturę miejską jako taką.
Sprawdzone i policzone w wielu miastach świata.- 5 0
-
2018-12-28 12:56
leming gdybys miał mózg to bys potrafił liczyc .Drogi rowerowe są nabradziej oplacalnymi inwestycjami w miescie
Korzyści wymierne są właśnie tutaj największe!
- 5 0
-
2018-12-28 08:34
Tiaa (1)
Kołobrzeska chłopska winny być już dziesięć lat temu
- 3 1
-
2018-12-29 23:22
Byś miał się o co pytać
- 0 0
-
2018-12-28 09:47
Ta mapa to jedno wielkie nadużycie
pozaznaczali zwykłe chodniki i wychodzone dukty leśne. I to są niby trasy rowerowe? hahah dobre
- 5 1
-
2018-12-28 10:00
A na południu dalej nic.
- 0 1
-
2018-12-28 10:29
drobne nieścislości (1)
Drobne nieścisłości co do trasy Hallera -Jana Pawła- wzdłuż Czarnej Drogi. Nie ma tam trasy rowerowej. Jest bardzo zniszczony stary asfalt, bez renowacji, po którym jazda to katorga i tor przeszkód. Ten asfalt pamięta czasy zanim jeszcze komuś śniły się trasy rowerowe. Naprawa zgłaszana była w ramach budżetu obywatelskiego, ale niestety przepadała. Teraz widzę, że zrobienie jej nigdy nie będzie brane pod uwagę, bo funkcjonuje jako " Istniejąca". I to na tyle. Będziemy nadal rozjeżdżać trawniki.
- 4 0
-
2018-12-28 21:15
Ale to zwykly chodnik, a nie droga rowerowa. Tam jedziesz jak czlowiek ulica.
- 0 0
-
2018-12-30 08:36
Osowa i Matarnia wciąż bez drogi rowerowej na dolny taras.
- 0 0
-
2022-02-04 15:53
Mamy już 2022 rok
i wciąż prawie połowa z tych planów na 2019r jest niezrealizowana a to tylko kropla w morzu potrzeb
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.