• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą ograniczeń prędkości aut w Gdyni

Patryk Szczerba
19 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane. W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane.

Organizacji w mieście stref ruchu "Tempo 30" domagają się przedstawiciele stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Chcą, by podobnie jak w Gdańsku, powstały obszary z ograniczeniem prędkości samochodów do 30 km/godz.



Jesteś za wprowadzeniem - wzorem Gdańska - stref Tempo 30 w Gdyni?

Po raz pierwszy w Europie miastem, w którym wdrożono ograniczenie prędkości do 30 km/h na wszystkich ulicach poza głównymi, było liczące ponad 250 tys. mieszkańców austriackie Graz. Wjazd do stref oznakowany jest poprzez wymalowany na drodze duży znak "30" bądź znaki pionowe ustawione przy drodze. Dodatkowo na jezdni montowane są specjalne progi zwalniające, a wszystkie skrzyżowania w strefie są równorzędne.

W Gdyni, jak mówią rowerzyści, takich miejsc brakuje. Drogi rowerowe oraz strefy zamieszkania znajdujące się w dzielnicach miasta, gdzie samochody muszą ustępować pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu, to ich zdaniem za mało.

- Strefy są bardzo popularne w centrach miast w Niemczech i Skandynawii. Także w Gdańsku ruch dzięki strefom został upłynniony i system sprawdza się bardzo dobrze. Miasto na pewno skorzystałoby na takim rozwiązaniu. Jako stowarzyszenie przygotowujemy wniosek w tej sprawie i niedługo powinien wpłynąć do Zarządu Dróg i Zieleni - tłumaczy Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Gdyńscy urzędnicy przyznają, że w Gdyni nigdy nie było konkretnych planów związanych z utworzeniem stref ruchu Tempo 30.

- Są miejsca, gdzie występują specjalne ograniczenie ruchu, które rzeczywiście powstały głównie na wniosek mieszkańców i rad dzielnic. Najnowszy przykład to Działki Leśne. W odróżnieniu od Gdańska nie podjęliśmy się stworzenia systemowych rozwiązań. Czekamy na konkretne pomysły stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, nad którymi będziemy się pochylali i które na pewno będą brane przez nas pod uwagę - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego ZDiZ.

W Gdańsku strefa Tempo 30 funkcjonuje od półtora roku na terenie Głównego, Starego i Dolnego Miasta, a także w obszarze ulicy Nowe Ogrody i Wyspy Spichrzów. W planach jest poszerzenie jej o kolejne rejony miasta.

- Strefami Tempo 30 oraz innymi ograniczającymi ruch, objętych jest 340 km dróg w Gdańsku. To ponad 20 proc. całości dróg. Planujemy rozszerzenie ich zasięgu, ponieważ nie tylko udrożniają ruch, ale także są gwarantem większego bezpieczeństwa i zmniejszają hałas. Otrzymujemy sygnały, że kierowcy, rowerzyści i piesi są zadowoleni z tego rozwiązania - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy, który dodaje, że w niektórych europejskich miastach ograniczenia prędkości do 30 km/h występują na ok. 70-80 proc. dróg.

W Sopocie z kolei rowerzyści mają całkiem odmienne kłopoty. Miłośnikom dwóch kółek nie podoba się bowiem ograniczenie do 10 km/h prędkości na sopockiej drodze rowerowej biegnącej wzdłuż plaży. We wtorek przy tej drodze stanęło 10 znaków ograniczających prędkość. Rowerzyści postanowili protestować i zorganizowali flashmob, w czasie którego jadąc z nakazaną prędkością - pokonali w niedzielę całym peletonem trasę spod molo do Gdańska.

Prezydent Jacek Karnowski, autor koncepcji, nie daje jednak za wygraną i zapowiada rozszerzenie strefy z dopuszczalną prędkością od mola do Grand Hotelu, nazywając pomysł "strzałem w dziesiątkę".

Na ograniczenie prędkości na sopockich ścieżkach zareagowała Gdańska Kampania Rowerowa, której przedstawiciele podkreślają, że stosowanie takich ograniczeń na drogach rowerowych ma sens jedynie w bardzo określonych przypadkach, jak zawężenie ruchu, czy mieszanie się pieszych z rowerzystami.

"Wprowadzając takie ograniczenie, należy liczyć się z tym, że ma ono charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny (brak możliwości egzekucji mandatów za jego naruszenie, wynikający z braku obowiązku posiadania homologowanych prędkościomierzy, brak homologacji fotoradarów i radarów do pomiaru prędkości rowerów).

Zaordynowanie ograniczenia prędkości do 10 km/h jest błędem także z powodu progu stabilności jazdy rowerem, który u osób mniej doświadczonych wynosi ok 12 km/h (poniżej tej prędkości gwałtownie spada precyzja kontroli toru jazdy)" - czytamy w oficjalnym oświadczeniu Gdańskiej Kampanii Rowerowej.

Miejsca

Opinie (486) ponad 20 zablokowanych

  • samochody SKORUPY WONT Z MIAST

    miasta dla ludzi , SKORUPY NA ZLOM CIAC

    • 7 8

  • Byle do zimy! (3)

    Rowerzyści sami wyginą

    • 19 7

    • (2)

      I ja tak myśle. Bo latem na drogi wyjeżdżają niedzielni rowerzyści. A w sezonie jesienno-zimowym jeżdżą tylko wyczynowcy. I z nimi da się żyć. Wiem, bo sama jeżdżę dość często rowerem i od pazdziernika do maja najlepiej sie jezdzi.

      • 5 0

      • przyznaję, że latem mniej się boję dziwnych rowerzystów, niż dziwnych blacharzy... (1)

        a nie było by problemu, gdyby kierowcy parkujący na chodniku, piesi krowiastujący po drodze dla rowerów, ROWERZYŚCI POMYKAJĄCY SLALOMEM przez tłum pieszych bali się patroli drogówki na rowerach.

        ale łachmyty z policji trzeba by najpierw chirurgicznie odciąć od ich stołków, a to se ne da...

        • 0 0

        • popieram, policja rowerowa pilnie potrzebna !

          • 0 0

  • Uwolnić mrożone truskawki !

    Śląsk żąda dostępu do morza !

    • 7 1

  • Rowerzysta=UWAGA (1)

    A ile jest wypadkow przez rowerzystow ile potracen jak sciezka zbiega sie z przejsciem dla pieszych ??? ONI MYSLA ZE SA SWIETYMI KROWAMI NA ROWERACH , sa takim samymi uzytkownikami drogi i powinni uwazac ALE PO CO MAJA TO ROBIC JADA JAK WARIACI ...

    • 16 5

    • ???

      I co ulzylo Tobie ze dales mi minusa

      • 3 7

  • rowerzyści won na ścieżki rowerowe

    rowerzyści won na ścieżki rowerowe

    • 13 5

  • Zasada jest prosta

    Jeśli jakimś idiotyzmem można wk..ić jakąś część obywateli, to czemu nie.

    • 5 0

  • Jestem rowerzystą. (2)

    Już na te głupoty nie ma sił patrzeć.Rowerzyści na ścieżki rowerowe, samochody na ulice i po sprawie.

    • 15 5

    • bzdura (1)

      a co jeśli ścieżka jest do d*py?

      • 2 5

      • prostata przywykła do mieciutkiej sciezki bez wybojow?

        no juz, delikatniusi, juz. mozesz jezdzic po ulicy i chodniku, jak sciezka jest fuj.

        • 2 2

  • do baranow rowerowych (1)

    o co chodzi jechalem ostatnio rowno z rowerem ktory mial skromnie 50km/h wiec co wy tu wymyslacie sami sie stuknijcie w glowy jezdzicie sobie jak chcecie i gdzie chcecie a ulica jest dla samochodow .powalency

    • 12 5

    • to propagadna

      co tym opowiadasz? Może i taką prędkość może osiągnąć, ale 1 na 200 rowerzystów. Większość jeździ ok.22-25km. Sam jeżdżę troszkę szybciej ok. 28-30km. I niezwykle rzadko ktoś mnie wypszedza i znika na horyzoncie. Piszę to nie żeby się chwalić, ale mówienie, że co 2 rower osiąga 50 na godz. to propagadna. No chyba, wyczynowiec jak jedzie z górki, ale ile to tych górek się trafi.

      • 2 3

  • kierowca samochodu jak i roweru

    • 0 0

  • przesada

    sam duzo smigam na rowerze ale to czego sie domagaja ci przedstawiciele to glupota. wladzom sie to podoba bo bedzie mozna walic wiecej mandatow, kierowcow to tylko denerwuje i watpie zeby ktos sie z tym zgadzal, chyba ze jezdzi samochodem raz na ruski rok i do tego przy 50km/h jest caly spocony ze stresu.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum