• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą ograniczeń prędkości aut w Gdyni

Patryk Szczerba
19 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane. W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane.

Organizacji w mieście stref ruchu "Tempo 30" domagają się przedstawiciele stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Chcą, by podobnie jak w Gdańsku, powstały obszary z ograniczeniem prędkości samochodów do 30 km/godz.



Jesteś za wprowadzeniem - wzorem Gdańska - stref Tempo 30 w Gdyni?

Po raz pierwszy w Europie miastem, w którym wdrożono ograniczenie prędkości do 30 km/h na wszystkich ulicach poza głównymi, było liczące ponad 250 tys. mieszkańców austriackie Graz. Wjazd do stref oznakowany jest poprzez wymalowany na drodze duży znak "30" bądź znaki pionowe ustawione przy drodze. Dodatkowo na jezdni montowane są specjalne progi zwalniające, a wszystkie skrzyżowania w strefie są równorzędne.

W Gdyni, jak mówią rowerzyści, takich miejsc brakuje. Drogi rowerowe oraz strefy zamieszkania znajdujące się w dzielnicach miasta, gdzie samochody muszą ustępować pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu, to ich zdaniem za mało.

- Strefy są bardzo popularne w centrach miast w Niemczech i Skandynawii. Także w Gdańsku ruch dzięki strefom został upłynniony i system sprawdza się bardzo dobrze. Miasto na pewno skorzystałoby na takim rozwiązaniu. Jako stowarzyszenie przygotowujemy wniosek w tej sprawie i niedługo powinien wpłynąć do Zarządu Dróg i Zieleni - tłumaczy Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Gdyńscy urzędnicy przyznają, że w Gdyni nigdy nie było konkretnych planów związanych z utworzeniem stref ruchu Tempo 30.

- Są miejsca, gdzie występują specjalne ograniczenie ruchu, które rzeczywiście powstały głównie na wniosek mieszkańców i rad dzielnic. Najnowszy przykład to Działki Leśne. W odróżnieniu od Gdańska nie podjęliśmy się stworzenia systemowych rozwiązań. Czekamy na konkretne pomysły stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, nad którymi będziemy się pochylali i które na pewno będą brane przez nas pod uwagę - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego ZDiZ.

W Gdańsku strefa Tempo 30 funkcjonuje od półtora roku na terenie Głównego, Starego i Dolnego Miasta, a także w obszarze ulicy Nowe Ogrody i Wyspy Spichrzów. W planach jest poszerzenie jej o kolejne rejony miasta.

- Strefami Tempo 30 oraz innymi ograniczającymi ruch, objętych jest 340 km dróg w Gdańsku. To ponad 20 proc. całości dróg. Planujemy rozszerzenie ich zasięgu, ponieważ nie tylko udrożniają ruch, ale także są gwarantem większego bezpieczeństwa i zmniejszają hałas. Otrzymujemy sygnały, że kierowcy, rowerzyści i piesi są zadowoleni z tego rozwiązania - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy, który dodaje, że w niektórych europejskich miastach ograniczenia prędkości do 30 km/h występują na ok. 70-80 proc. dróg.

W Sopocie z kolei rowerzyści mają całkiem odmienne kłopoty. Miłośnikom dwóch kółek nie podoba się bowiem ograniczenie do 10 km/h prędkości na sopockiej drodze rowerowej biegnącej wzdłuż plaży. We wtorek przy tej drodze stanęło 10 znaków ograniczających prędkość. Rowerzyści postanowili protestować i zorganizowali flashmob, w czasie którego jadąc z nakazaną prędkością - pokonali w niedzielę całym peletonem trasę spod molo do Gdańska.

Prezydent Jacek Karnowski, autor koncepcji, nie daje jednak za wygraną i zapowiada rozszerzenie strefy z dopuszczalną prędkością od mola do Grand Hotelu, nazywając pomysł "strzałem w dziesiątkę".

Na ograniczenie prędkości na sopockich ścieżkach zareagowała Gdańska Kampania Rowerowa, której przedstawiciele podkreślają, że stosowanie takich ograniczeń na drogach rowerowych ma sens jedynie w bardzo określonych przypadkach, jak zawężenie ruchu, czy mieszanie się pieszych z rowerzystami.

"Wprowadzając takie ograniczenie, należy liczyć się z tym, że ma ono charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny (brak możliwości egzekucji mandatów za jego naruszenie, wynikający z braku obowiązku posiadania homologowanych prędkościomierzy, brak homologacji fotoradarów i radarów do pomiaru prędkości rowerów).

Zaordynowanie ograniczenia prędkości do 10 km/h jest błędem także z powodu progu stabilności jazdy rowerem, który u osób mniej doświadczonych wynosi ok 12 km/h (poniżej tej prędkości gwałtownie spada precyzja kontroli toru jazdy)" - czytamy w oficjalnym oświadczeniu Gdańskiej Kampanii Rowerowej.

Miejsca

Opinie (486) ponad 20 zablokowanych

  • połowa rowerzystów nie powinna jeźdźić po drogach (1)

    nie dość , że jak im się nie chce czekać to jadą pod prąd,
    nie patrzą na znaki, bo i po co,
    nie mają oświetlenia,
    nie sygnalizują skrętów (chyba dlatego, że ledwo jadą i boją się, że się przewrócą,
    to na dodatek jadą po drogach z dziećmi

    • 7 4

    • Nie połowa

      WSZYSCY!!!!!

      • 3 2

  • ja jestem sobie raz kierowcą

    raz pieszym, raz rowerzystą raz motorowerzystą, i powiem wam wszystkim że zawsze ktoś mnie ....ia, z tej grupy, takie życie nic na to nie poradzimy

    • 3 1

  • cudowne dzieci dwóch pedałow (7)

    Kierowcy nie dajcie sie i gońcie bydło na pedałach do krawęznika czemu a bo tak jaki %rowserzystów na zdjeciu ma kask ochronny to widac ,jaki% znich ma ubezpieczenie,jaki% z nich ma rower wyposażony w swiatła które sa obowiazkowe dla innych uzytkowników dróg jaki % z nich jeździ w kamizelkach ostrzegawczych jeżeli ty kierowco potrącisz pedalarza to pojada z twojej polisy a jeżeli gamoń na pedałach urwie ci lusterko albo uszkodzi auto to d..Pa musisz go z powództwa cywilnego bo on nie ma oc i robi co chce .Nie jestem przeciwko rowerzystom ale kilka obowiazków 1.Obowiazkowe oc 2.Obowiazkowe swiatła najlepiej mrugajace 3.Obowiazkowe kamizelki 4. Zakaz jeżdżenia ze słuchawkami na uszach przypomnijmy im też że przez przejście dla pieszych bez sciezki rowerowej rower się przeprowadza a nie przejeżdża na nim. I kilka słow pro rowerzystom- karać kierowców tarasujących scieżki rowerowe i pieszych łażacych jak krowy po kolorowych paskach dla rowerów

    • 10 10

    • (2)

      chciałam dodac 1 uwagę do pkt. 2. Moja siostra ostatnio dostała mandat, bo miała właczone światłą, ale nie były stałe, tylko migające.

      • 0 0

      • światła

        to czy mrugajączy nie to jest do dogrania ale ogólnie mają byc i basta

        • 0 0

      • Bo przepisy mówią, że z przodu ma być niemigające, a z tyłu migające może być.

        • 1 0

    • Przepisy tymczasem stanowią, że: (1)

      1. rowerzysta nie ma obowiązku posiadania kasku
      2. rowerzysta nie ma obowiązku posiadania kamizelki ochronnej
      3. rower owszem, musi być wyposażony w światła, ale nie ma obowiązku korzystania z nich w ciągu dnia.

      • 1 1

      • światła

        o to chodzi aby to zmienic .przeczytajcie mój wpis spokojnie i ze zrozumieniem ,wszystkie 4 punkty są potrzebne predewszystkim w trosce o ich bezpieczeństwo bo my w metalowych puszkach na kołach mamy troche inna sytuację

        • 2 0

    • Bardzo słuszne uwagi!!

      • 1 1

    • nie wiem czemu Cie zminusowali

      możliwe, że za tytuł mający na celu obrażenie ludzi. Pomysły niegłupie, sam mam OC i światła. Tylko nie rozumiem czemu mam jeździć z zamocowana lampką w dzień... A gdzie obowiązek jazdy w kasku? Zamiast wymogu kamizelki - element odblaskowy o jakiejś minimalnej powierzcchni.

      • 1 0

  • dobra rada

    W interesie pieszych jest uważac na rowery i auta. W interesie pieszych i rowerzystów jest uważac na auta. Stosunkowo najlepiej mają kierowcy, ale czy uśmiecha im się łazić później po sądach, utrata prawka, proces, może więzienie, za potrącenie tego czy tamtego?

    • 2 1

  • tak narzekacie na rowerzystów przejeżdżających przez przejścia, a który z was zatrzymuje się przed zieloną strzałką? (8)

    takie same lekceważenie ryzyka i bezmyślność

    • 16 5

    • (6)

      A co to ma do rzeczy? O rowerzystach tu mowa.

      • 3 6

      • (3)

        ma bo krytykujecie innych, za brawurę, a sami też jesteście nie bez winy

        • 4 3

        • (2)

          Puknij się w łeb, to nie jest jakaś rywalizacja między rowerzystami a kierowcami, bo często jest się zarówno jednym jak i drugim. Rowerzysta wjeżdżający z impetem na przejście stwarza zagrożenie przede wszystkim dla siebie. Zatrzymanie się przed strzałką nic nie da, gdy rowerzysta z dużą prędkością wjeżdża na przejście.

          • 5 3

          • (1)

            ale uważanie też nic nie da, jak z piskiem opon, na chama, już na czerwonym chce śmignąć jeszcze jakieś auto. A jak jeszcze zasłaniają go kszaki, to wypadek jest murowany. Częsciej ide a;bp jadę autem, niż jeżdżę rowerem i widzę, dużo więcej niebezpiecznych sytuacji, za których ewidentną winę ponoszą kierowcy.

            • 2 2

            • poprostu tych idiotow jest wiecej w samochodach bo wiecej jest kierowcow samochodow( bojmy sie lepiej czasow gdy tacy zaczna jezdzic rowerami) piesi beda bardzo zagrozeni....

              • 0 4

      • to że jesteś de...

        i nie znasz przepisów

        • 0 0

      • tu jest mowa o polityce komunikacyjnej, a nie tylko o rowerzystach

        • 2 1

    • Skad wiesz o zielonej strzalce?

      • 0 0

  • (1)

    Ciekawe, czy ci kierowcy, którzy narzekają na rowery, sami przestrzegają przepisów? Święci nie jesteście, a innych obwiniacie.

    • 1 6

    • własnie.

      kto 2 palcami wskazuje na kogoś, ten jednocześnie 3 wskazuje na siebie

      • 0 1

  • stwierdzam fakt....

    blachosmrodzirze bez roweru to de..

    • 0 2

  • Apel do rowerzystów i pieszych! (2)

    To ja mam pomysł, który sama chcę wcielić w życie. Wezmę aparat i zobaczę, że ktoś ewidentnie złamał prawo (parkowanie na ścieżce, pasach itd), to będę foty pstrykać tym samochodom i na policje te foty wysyłać. Trzeba pomóc naszej dzielnej policji w zaprowadzeniu porządku w miescie. Nie pomoże to na łamiących prawa pieszych i rowerzystów, ale zawsze ktoś zostanie ukarany.

    • 4 2

    • dziecko ormo juz nie istnieje

      • 3 0

    • no właśnie trzeba pomagać bo te sieroty nie potrafią wyłapać idiotów na rowerach pop.....cych po chodnikach i potrafiących tylko palec wystawiać

      • 2 0

  • niech cykliści

    nauczą się korzystać z nowej ścieżki rowerowej przy Parku Naukowo-technologicznym,zamiast jeździć wąskim chodnikiem po drugiej stronie i wyzywać przechodniów.pozdrowienia dla rowerzysty z połamanym kołem,może spotkamy się jeszcze raz :D

    • 5 0

  • ?? (1)

    A co macie przeciwko obciasłym i kolorowym ubraniom rowerzystów?

    • 1 2

    • w takich ubrankach trenują na trójmiejskich ulicach przyszli laureaci Tour de France

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum