Stare Mevo na sprzedaż. Rozruch systemu w kwietniu
Na trzy miesiące przed rozruchem Mevo 2.0 dość niespodziewanie zapadła decyzja o sprzedaży rowerów z pierwszej edycji roweru metropolitalnego. Pierwotnie miały one przejść przegląd, naprawę i dołączyć do nowego systemu. Obszar OMGGS postanowił je jednak wystawić na sprzedaż, a nowy operator w ich miejsce dostarczy 1 tys. zupełnie nowych rowerów. Na przełomie stycznia i lutego do Trójmiasta ma dojechać pierwsza transza ok. 1 tys. nowych jednośladów.
Według pierwotnych założeń 1,2 tys. rowerów elektrycznych, które są własnością Obszaru Metropolitalnego i ostatnią pozostałością po pierwszej, nieudanej edycji Mevo, miało przejść przegląd techniczny, a następnie po demontażu silników i baterii zostać dołączone do nowej puli 3 tys. rowerów elektrycznych.
Cała flota będzie nowa
Dość niespodziewanie, na ostatniej prostej przed powrotem rowerów na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji, zapadła jednak decyzja, by 800 rowerów z puli Mevo 1.0 wystawić na sprzedaż.
- Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości. Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy - informuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Jak dodaje, według założeń projektu w ciągu 6 lat obowiązywania umowy z hiszpańskim operatorem, rowery i tak byłyby stopniowo wymieniane na nowe. Biorąc pod uwagę zarówno względy ekonomiczne, serwisowe, jak i wizerunkowe, firma z Barcelony zdecydowała się na zmianę pierwotnych założeń. Jako że zmiana ta będzie korzystna dla użytkowników, OMGGS wyraził na nią zgodę.
Z baterii Mevo powstanie samochód elektryczny?
Wystawione na sprzedaż rowery zostały wyprodukowane w 2017 roku, a zakupione przez Obszar Metropolitalny dwa lata później. Średnio każdy z rowerów był eksploatowany przez ok. 4 tys. godzin w okresie od marca do października 2019 roku.
Każdy z nich waży ok. 32 kg. Co istotne - rowery zostały wystawione na sprzedaż bez baterii litowo-jonowych. Obszar wystawił na sprzedaż 800 spośród 1200 jednośladów. Pozostałe będą służyć urzędnikom do poruszania się po mieście, a baterie trafią do studentów z Politechniki Gdańskiej.
- Młodzi naukowcy, pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego, zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe - dodaje Kołodziejska.
Zgodnie z wyceną rzeczoznawcy minimalna cena za rower Mevo wynosi 430,50 zł brutto.
Konieczna wizja lokalna w... Szczecinie
Co istotne, aby wziąć udział w postępowaniu, osoba lub podmiot zainteresowany kupnem roweru lub rowerów musi wcześniej odbyć wizję lokalną, by zapoznać się z ofertą i stanem technicznym rowerów.
I o ile samo spełnienie tego warunku nie powinno być większą przeszkodą, to miejsce do tego wyznaczone już tak. Wizja ma się bowiem odbyć w... Szczecinie.
Dlaczego akurat tam? Rowery znajdują się w stolicy zachodnio-pomorskiego w specjalnym magazynie (ul. Władysława IV 1, budynek nr 8), po tym jak przed rokiem wyjechały z Trójmiasta na przegląd i naprawę, by mogły stać się częścią Mevo 2.0 (już jako rowery konwencjonalne - bez silnika elektrycznego i baterii).
Wizję lokalną zaplanowano na poniedziałek 23 stycznia w godz. 12-14.
- Wymagana wizja lokalna odbędzie się w obecności przedstawiciela Stowarzyszenia, który sporządzi dla uczestników listę obecności. Dodatkowo wraz z ofertą wymagane będzie złożenie przez oferenta oświadczenia o przeprowadzeniu wizji lokalnej i zapoznaniu ze stanem sprzętu. Niewzięcie udziału w opisanej wyżej wizji lokalnej bądź niezłożenie ww. oświadczenia wraz z ofertą skutkować będzie dyskwalifikacją podmiotu zainteresowanego nabyciem rowerów i odrzuceniem oferty - informuje Obszar Metropolitalny.
Wcześniej nieudana sprzedaż baterii i silników
To kolejne podejście Obszaru metropolitalnego do zbycia części systemu pierwszej edycji Mevo. Wcześniej na sprzedaż wystawiono zdemontowane z rowerów baterie i silniki. Zainteresowanie używanym napędem i bateriami, których nie dało się ładować (były sprzedawane bez ładowarek) było jednak znikome. W sumie dwie osoby kupiły dwa silniki i trzy baterie.
Trwają prace nad aplikacją, siedziba Mevo na Młyniskach
Nowe rowery produkowane są obecnie u włoskiego producenta rowerów Vaimoo, produkującego oprócz rowerów (wykorzystywanych np. w Kopenhadze, Rotterdamie i Sztokholmie) specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności.
Poza produkcją i składaniem rowerów prowadzone są prace nad aplikacją oraz pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu.
Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii. Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który zaczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.
Jak będzie działać i ile będzie kosztować Mevo 2.0?
Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Jej wartość to 159 mln zł. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji.
Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.
W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.
Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.
Miejsca
Opinie (308) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-12 12:20
30gr/minutę....
15 minut jazdy zatem kosztuje 4,5 złotego - tyle co bilet w Gdyni - tylko że na bilecie pojadę dalej i w ciepłym.
Abonament roczny - pod warunkiem, że mieszka się pół godziny drogi od domu - tak się nie opłaca.
Drogo, moim zdaniem drogo.
A zwykłego roweru to ja nie chcę - lepiej sobie kupić niż wypożyczać regularnie.- 5 0
-
2023-01-12 12:24
Że głupota to wiadomo
Ale skąd ten upór?
- 2 0
-
2023-01-12 12:39
Tiaaa ...
Stare mevo za 430pln...
Składanie ofert a nie przetarg ...
Szczecin ...
Ciekawe czy ktoś się zgłosi, czy po obniżeniu ceny będzie wybór oferenta z wolnej ręki ...- 3 0
-
2023-01-12 12:47
Jakoś dziwnym trafem nie mogę znaleźć tej oferty sprzedaży
Może jaki link?
- 2 0
-
2023-01-12 12:51
Kiedy Prokurator w końcu te Gdańskie walki prześwietli.
Bardzo transparentnie widać przecież, że źle się dzieje w Gdańsku .
- 3 0
-
2023-01-12 13:35
województwo zachodniopomorskie, województwa zachodniopomorskiego
- 1 0
-
2023-01-12 13:45
I to tak co roku będzie szło 150mln na rowery?
W sumie to niezły biznes ktoś sobie wymyślił.
Było zostać działaczem, a nie jakimś lekarzem czy inżynierem ;)- 4 0
-
2023-01-12 13:45
Rozumiem że stare MEVO na sprzedaż
ale pytanie, kto finansował i stare i nowe MEVO? Skąd pieniądze na tę inwestycję?
- 2 0
-
2023-01-12 14:00
Demontaż silników i baterii?
To po co komu taki rower, który najczęściej jest zdezelowany a do tego mega ciężki nawet bez silnika i baterii?
- 3 0
-
2023-01-12 14:40
Za używany rower elektryczny bez baterii i bez silnika to śmiech na sali !!!!!! niech sobie ten rzeczoznawca kupi !!!!!!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.