Tu rowerzyści lekko nie mają. Jak to zmienić?
Choć przebudowano je kilka lat temu, to wciąż pozostaje miejscem niebezpiecznym dla rowerzystów. Mowa o skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Bema
, gdzie w środę doszło do kolejnego potrącenia. - Może warto postawić tam światła lub przesunąć przejście dla pieszych? - zastanawia się czytelnik, pan Tomek.
![Rozpoczęły się prace przy budowie nowego ronda na Siedlcach](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2147/150x100/2147598__kr.webp)
Stłuczki, potrącenia i brak wyobraźni
Piszę w sprawie skrzyżowania ulicy Kartuskiej z Bema. Trasę pokonuję w obie strony prawie codziennie w drodze do i z pracy. W środę doszło tam znów do wypadku.
Rower i samochód zostawione na środku przejścia, dwa radiowozy, karetka, wszystko obstawione słupkami, więc pewnie bez szczęśliwego zakończenia. Nie ma tygodnia, żeby nie było tam jakiejś stłuczki, nie mówiąc już o wymuszeniach pierwszeństwa.
Niestety w tym miejscu zarówno wielu rowerzystom, jak i kierowcom zupełnie brakuje wyobraźni. Kierowcy zjeżdżający z góry i skręcający w lewo bardzo często zwracają uwagę tylko na auta nadjeżdżające z przeciwnej strony, kompletnie ignorując fakt, że na Kartuskiej przez większą część roku przewija się bardzo wielu rowerzystów, a ci jadący z góry często osiągają znaczną prędkość (często też po prostu nie zachowując zdrowego rozsądku).
Może światła lub przesunięcie przejścia?
Może to już pora, żeby przyjrzeć się temu miejscu i rozważyć albo postawienie świateł, albo przesunięcie przejścia dla pieszych bliżej znajdującego się kawałek dalej ronda? To drugie mogłoby wymusić niższą prędkość osób poruszających się na rowerach (bo musiałyby skręcić), a kierowcy samochodów mieliby więcej czasu na reakcję i dodatkowo i tak byliby zmuszeni zwalniać przed rondem.
Myślę, że te kilkadziesiąt sekund więcej nie zbawiłoby ani jednej, ani drugiej strony, a znacznie zwiększyło bezpieczeństwo tego przejazdu.
Miasto: zmian nie będzie, ale korekty już tak
Miasto nie planuje w tym miejscu zmian, ale urzędnicy zapewniają, że niewykluczone są korekty.
- Budowa sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu jest bezzasadna. Są tu wydzielone pasy do skrętu w lewo w ul. Bema. Ok. 60 metrów dalej w kierunku centrum znajduje się sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych, kolejna jest ok. 160 metrów w przeciwnym kierunku. Nie ma też zasadności przenoszenia przejścia z przejazdem głębiej w kierunku ronda. Spowoduje to wprowadzenie pieszych i rowerzystów na bardzo wąski chodnik ograniczony murkiem.
Na tym skrzyżowaniu kierowca wjeżdżający z ul. Kartuskiej najpierw wjeżdża na przejście, za którym jest przejazd. Jest więc miejsce na ewentualne zatrzymanie się przed nadjeżdżającym rowerzystą. Cały przejazd wraz z przejściem dla pieszych jest wyniesiony i rozdzielony wyspą azylu. Nie ma tutaj dużych prędkości, ale jest spore natężenie ruchu rowerowego. Propozycja czytelnika jest próbą odwrócenia istniejącego porządku prawnego poprzez podporządkowanie ruchu rowerów i pieszych, którzy mają pierwszeństwo, ruchowi samochodów, które pierwszeństwa nie mają.
Możemy jednak zapewnić, że wszystkie zdarzenia drogowe w tej lokalizacji zostaną przeanalizowane pod kątem okoliczności. Jeżeli taka analiza wykaże, że głównym powodem była infrastruktura czy oznakowanie, zostaną dokonane odpowiednie korekty - poinformował Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (532) ponad 20 zablokowanych
-
2023-08-25 07:41
Tu tylko zwolnienia brakuje. AKkurat to skrzyżowanie jes ok. (2)
Chyba, że jesteś id..tą na hulajnodze. Przekroczenie 40 km / h na ścieżce rowerowej to tu nagminne. Kwestia śmiertelnych wypadków to kwestia czasu.
- 8 8
-
2023-08-25 07:54
ma pełne prawo jechac 50kmh (1)
tak jak kierowca po jezdni!
- 6 7
-
2023-08-25 16:23
Oj niewiele wiesz. Przede wszystkim nie powinno go tu być, bo to ścieżka rowerowa. To proste. Naprawdę:)
- 0 0
-
2023-08-25 07:45
Wystarczy zwolnić rowery przez ustawienie poręczy/płotka przed przejściem (2)
Wszyscy zyskają. Piszę to jadąc rowerem. Akurat w tym miejscu nie zaszkodzi
- 7 17
-
2023-08-25 08:11
A może płotek dla samochodów?
Przecież to kierowcy są sprawcami wypadków w tym miejscu, nie patrzą czy ktoś jedzie i ładują się na skrzyżowanie. Litości, nie obracajmy kota ogonem jak jeden pan z Żoliborza.
- 12 3
-
2023-08-25 09:32
roweromasochista czy co?
Podstawową cechą roweru jako pojazdu napędzanego siłą mięśni ludzkich jest oszczędzanie energii: każde zatrzymanie to wydatek dodatkowej energii na odzyskanie zwykłej prędkości marszowej, która wymaga dużo mniejszego wysiłku niż ruszanie z miejsca. Dlatego rowerzyści zwykle zwalniają by ustąpić miejsca pieszym lub rozejrzeć się w sytuacji, nie zatrzymując się przed wjazdem na przejazd przez ulicę podporządkowaną. Kontakt wzrokowy rozwiązuje większość sytuacji kolizyjnych bez problemu.
- 3 2
-
2023-08-25 07:49
Za zajeżdżanie drogi rowerzyście kierowcy powinni być ścigani z urzędu z tytułu usiłowania zabójstwa (4)
to nie do przyjęcia by tumany za kierownicą przecinał pas ze ścieżką rowerową bez rozglądania się 2 tonami stali. To oczywiste że takie zachowanie może doprowadzić do śmierci lub trwałego uszczerbku na zdrowiu rowerzysty
- 14 16
-
2023-08-25 10:27
chyba mało poruszasz się
Dużymi pojazdami silnikowymi dzięki którym masz wiekszoś rzeczy w domu i nawet dom w którym mieszkasz bardzo często mają ograniczone pole widzenia długą drogę hamowania
- 1 3
-
2023-08-25 18:35
Dokładnie
popieram
- 0 1
-
2023-08-25 22:34
Ile łapek w dół tyle psychopatów skłonnych mordować ludzi na drogach (1)
- 1 1
-
2023-08-26 13:37
właśnie tak
- 0 1
-
2023-08-25 08:05
(5)
Biorąc pod uwagę zdarzenia najtragiczniejsze - w 2021 roku rowerzyści odpowiadali za 11,2 proc. wypadków spowodowanych przez kierujących pod wpływem alkoholu i odpowiadali za 6,6 proc. ich ofiar śmiertelnych. W porównaniu z kierowcami aut osobowych (66,5 proc. wypadków i 77,8 proc. ofiar śmiertelnych) może się to wydawać niewielkim "dorobkiem", ale trzeba pamiętać, że udział rowerów w ogóle uczestników ruchu drogowego - według różnych badań - waha się od niespełna 1 do niecałych 7 proc. w zależności od drogi!
Jeśli głębiej zagłębić się w policyjne dane, sytuacja robi się jeszcze ciekawsza. W całym 2021 roku w wyniku 8 272 245 kontroli na zawartość alkoholu policjanci ujawnili 101 892 przypadki naruszenia prawa przez kierujących. Sęk w tym, że aż 26 768 przypadków dotyczyło naruszenia Art. 178a § 1a KK - czyli jazdy w stanie nietrzeźwości pojazdem innym niż mechaniczny. Najczęściej - właśnie rowerem.
Uściślijmy - stan nietrzeźwości oznacza co najmniej 0,5 promila alkoholu, za co - w przypadku prowadzenia samochodu - grozi odpowiedzialność karna. Co więcej - jeśli do owych 26 768 "pijanych rowerzystów" dodamy jeszcze 5 516 osób ukaranych za prowadzenie pojazdu innego niż mechaniczny "po spożyciu" (Art. 87 § 2 KW) otrzymamy wynik 32 284 kierujących. Oznacza to, że - uwaga - aż 31,2 proc. wszystkich "ujawnionych" przez policję nietrzeźwych kierujących poruszało się pojazdem "innym niż mechaniczny". Mówiąc wprost - co trzeci pijany kierowca jechał rowerem!
zrodło - interia.pl- 11 9
-
2023-08-25 08:15
Ale to ma sens
Inne zagrożenie sprawiasz jadąc pod wpływem alkoholu rowerem, samochodem osobowym, 40 tonową ciężarówką i autobusem pełnym ludzi. Kara również powinna być adekwatna.
W sumie jeżeli osoba wybiera jazdę po pijaku rowerem, a nie samochodem poniekąd zwiększa bezpieczeństwo na drodze :-)
A na poważnie - jazda pod wpływem to katastrofa i narażanie siebie i innych na niebezpieczeństwo, bez względu na to czym jedziesz. Być może limity są zbyt ostre w Polsce, w innych krajach są wyższe i wypadków nie jest więcej, ale to jest osobny temat.- 2 3
-
2023-08-25 08:16
Rowerzysta w tym wypadku był pod wpływem?
- 1 1
-
2023-08-25 09:36
lekceważenie limitów prędkości przez kierowców jest nieporównanie ważniejszą przyczyną niskiego stanu bezpieczeństwa ruchu w (2)
niż jazda kogokolwiek w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. Autoholizm reprezentowany przez osoby cierpiące jednocześnie na cyklofobię jest wielokrotnie ważniejszą przyczyną wypadków niż alkohol spożywany przez niektórych rowerzystów.
- 4 4
-
2023-08-25 09:46
(1)
Istotnie, jak mnie na walnie pijany 90 kilogramowy rowerzysta pędzacy po chodniku, bedzie dla mnie pocieszeniem, że są ważniejsze przyczyny niskiego stanu bezpieczeństwa ruchu.
- 3 4
-
2023-08-25 11:01
ty czubie popaprany dlaczego w Niemczech jest większy limit alkoholu na rowery niż na auta?
- 4 3
-
2023-08-25 08:11
Wystarczy postawić znak STOP. (4)
Oczywiście dla rowerzystów! I po problemie...
- 14 16
-
2023-08-25 08:19
no ale przecież kierowca z zasady powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu (2)
takie mamy przepisy, bezwzględne pierwszeństwo dla pieszego na przejsciu i rowerzysty na drodze rowerowej gdy są one równoległe to jezdni (kierowca skręca w prawo i przecina pasy i drogę rowerową). Tak jest w kodeksie
- 7 4
-
2023-08-25 10:24
to miejsce jest wyjątkowe (1)
i dlatego stosujemy wyjątki od zasady dla zdrowia życia i naszych kochanych mieszkańców Gdańska
- 1 4
-
2023-08-25 11:02
nic deb..lu nie jest wyjątkowe w tym miejscu
- 2 4
-
2023-08-25 10:22
dokładnie
bardzo dużo jeżdżę po mieście i to miejsce szczególnie o to się prosi zadbamy o bezpieczeństwo rowerzystów i płynność ruchu samochodowego
- 2 2
-
2023-08-25 08:11
Cala ścieżka wzdłuż Kartuskiej jest bardzo niebezpieczna... (3)
...z wieloma wyjazdami z posesji, drogami podporządkowanymi, przejściami dla pieszych, trzeba być naprawdę bardzo czujnym zarówno jako kierowca, jak i rowerzysta. Dlatego nie lubię tamtędy jeździć, ale rozumiem tych co nie mają wyboru, albo to dla nich najkrótsza droga do pracy/domu. Sytuację poprawiłoby poprowadzenie dróg rowerowych wzdłuż jezdni jak to ma miejsce na Jana Pawła II, Myśliwskiej lub na Wita Stwosza. Tam rowerzyści są o wiele lepiej widoczni, a przez to bezpieczniejsi. Dobrym przykładem jest Myśliwska gdzie kiedyś była ścieżka współdzielona z chodnikiem, a jednak zdecydowano się na o wiele bezpieczniejsze pasy wydzielone z jezdni.
- 18 2
-
2023-08-25 08:19
Przeciez są tacy co wyją że im zabrano pas na Wita Stwosza i muszą zmieścić się w jednym (2)
kierowcom nie dogodzisz
- 3 6
-
2023-08-25 10:20
tam akurat ma to sens (1)
bo nie ma aż tak dużego ruchu pojazdów silnikowych
- 0 0
-
2023-08-25 11:09
wszędzie ma to sens jednakże większość durnowatych zarządców dróg woli śmieszki rowerowe na chodnikach nawet na takich wiochach jak ostrzyce
- 1 0
-
2023-08-25 08:14
Rowerzysta (4)
uczestnik poruszania sie po drogach i chodnikach publicznych, może spowodować wypadek, a OC nie płaci.
To jest bardzo ciekawe.- 13 9
-
2023-08-25 09:38
Mario należy prawdopodobnie do aktywistów nie mających pojęcia o tym, ilu kierowców jeździ bez wykupionego OC
Jak się dowie, to na pewno wesprze kampanię promującą zdyscyplinowane zachowania się na drogach i wykupywanie OC i AC
- 4 2
-
2023-08-25 11:10
no popatrz pajacyku nigdzie w europie nie płacą i jeżdżą du.a boli nie?
- 3 0
-
2023-08-25 11:11
Nie ma problemu, przeżyję obowiązkowe dwie dychy rocznie :)
Rowerzyści mają niskie OC, bo banalnie nie powodują wypadków.
- 3 1
-
2023-08-25 12:22
nie płaci bo nie ma takiej potrzeby
prawdopodobieństwo wyrządzenia szkody znacznej wartości jest znikome
- 2 1
-
2023-08-25 08:22
Ale takich sytuacji z agresywnymi kierowczykami jest tysiące każdego dnia! (6)
Strach wyjść na chodnik na spacer, albo na rower do lasu. Bo wszędzie kierowczyki mordują, niszczą, hałasują. Taka to już nacja, nadzwyczajna kasta. I jeszcze to lobby samochodowe każdego dnia dostaje kupę szmalu na swój gładki i szeroki asfalt. A dla pieszych, rowerzystów zostają już tylko jakieś pobocza, ochłapy. Kierowczyki zniszczyły całe miasto. I jeszcze im ciągle mało i krzyczą o więcej. A to wszystko mają za darmo.
Komunikacja, jak twierdzą kierowczyki, jest za słaba, żeby się do niej przesiąść. A;le przecież to właśnie dlatego jest niewystarczająca, bo kasa idzie na kierowczyków. Dokładnie z tego powodu.- 11 11
-
2023-08-25 08:33
(3)
"córko", ile UM płaci za każdy wpis? Powiesz w końcu?
- 2 6
-
2023-08-25 09:38
ciekawe, ilu trolli antyrowerowych pracuje tu bezinteresownie? (2)
- 5 3
-
2023-08-25 10:15
mi płacą to lobby samochodowe (1)
które dostarcza produkty żebyś TY mógł wygodnie żyć
- 2 3
-
2023-08-25 10:57
Jak wpływa na wygodę mojego życia dostarczenie Janusza lat 45 do jego zakładu pracy?
Oczywiście poza zajętym parkingiem i korkiem, który powiększa?
- 3 2
-
2023-08-25 10:13
wróćmy do koni tak będzie najlepjej (1)
po co nam samochody no po co ...............? będzie eco i zarazem sreco.....:)
- 3 4
-
2023-08-25 10:45
Nie, wystarczy zrobić centrum bez osobówek. Tylko dostawczaki.
Tak jak na tzw. zgniłym zachodzie, cor1az bezpieczniej wreszcie.
Kierowcy to bandyci, jak widać każdego dnia. Niestety,. Na bandytów muszą być ostrzejsze środki i metody.
Przepisy nie działają bo się bandyci czują bezkarni. No to trzeba cos z tym zrobić.- 3 2
-
2023-08-25 08:24
Dokładnie takim samym zagrożeniem dla pieszych są rowerzyści! (14)
Identycznie jest w przypadku pieszych a nikt się tym nie przejmuje a dla rowerzystów nie ma żadnych sankcji! Dlatego rowery na ulicę a rowerzyści na rowerowe kursy prawa jazdy i egzaminy!
- 89 40
-
2023-08-25 08:41
Znakomita większość rowerzystów ma prawo jazdy i samochód :)
Ale fakt, egzamin po każdej zmianie przepisów powinien być dla wszystkich uczestników ruchu, bo niektórzy jeżdżą jakby przepisy nie zmieniły się od lat '90...
- 6 8
-
2023-08-25 08:50
Ale ten artykuł jest o tym jak to kierowca samochodu potrącił rowerzystę, nie rowerzysta pieszego
- 16 4
-
2023-08-25 09:04
warto przypomnieć sobie podstawowe prawa dynamiki niejakiego Newtona (2)
energia kinetyczna roweru jadącego zwykle w warunkach miejskich z prędkością 15-20 km/h jest co najmniej kilkadziesiąt razy mniejsza od energii kinetycznej samochodu jadącego z dozwoloną prędkością 50 km/h. Dlatego od kierowców wymaga się zdania egzaminu na prawo jazdy (warto także pamiętać, że 80% dorosłych rowerzystek i rowerzystów w Gdańsku to osoby posiadające prawo jazdy).
- 5 6
-
2023-08-25 09:51
"rowerzystek i rowerzystów" (1)
Napisz jeszcze w rodzaju nijakim. Bo omijanie osób nieheteronormatywnych to przejaw dyskryminacji.
- 4 4
-
2023-08-25 10:04
qupiś
- 3 2
-
2023-08-25 09:04
A ile jest śmiertelnych potrąceń pieszych przez rowerzystów? (8)
Jedno na kilka lat. Kierowcy zabijają rocznie kilkuset rowerzystów i pieszych.
- 7 5
-
2023-08-25 09:14
(6)
W samym 2018 roku rowerzyści zabili 172 osoby.
- 5 9
-
2023-08-25 09:19
a kierowcy 300 rowerzystów (2)
- 5 4
-
2023-08-25 10:04
(1)
Normalnie ręce opadają. Kłócić się na temat, kto jest "lepszy" w zabijaniu. Tak, stosunek liczbowy tych śmierci jednoznacznie pokazuje, że kierowcy są tu wyraźnie lepsi, bo rowerzyści zabili "tylko" 172 osoby. Czy o to chodziło?
Jeśli nie czujecie tematu i takie jest wasze myślenie to powinniście leczyć się w trybie pilnym.- 2 3
-
2023-08-25 12:23
rowerzyści nie zabili 172 osób !
172 rowerzystów się samych zabiło.
Jest różnica sie samemu zabić a kogoś zabić jak robią to kierowcy- 3 1
-
2023-08-25 10:13
kłamiesz. podaj źródło. (2)
- 1 2
-
2023-08-25 10:20
(1)
Policyjne statystyki na 2018 rok.
W 2022 roku, te same statystki, rowerzyści zabili 72 osoby oraz ranili 1286 osób.
Ogółem 1304 zdarzenia. 6,7% wszystkich. Przypomnę również, że rowerzyści to 0,72% wszystkich użytkowników dróg (owszem, chodnik to też droga).- 3 2
-
2023-08-25 15:44
nie, nie zabili innych, paJaco83.
zabili siebie
- 0 1
-
2023-08-25 09:39
wiele ofiar nieodpowiedzialnej jazdy kierowców w mieście
to piesi na chodnikach lub na przystankach autobusowych.
- 3 4
-
2023-08-25 08:25
Na wzór "leżącego policjanta" (3)
zamontować na ścieżkach rowerowych 3-4 garby w bliskiej odległości. Jak sobie taki miejski kolarz poobija rodzinne klejnoty oraz powygina koła z powodu nadmiernej prędkości, to cała ta zgraja cwaniaczków w obcisłych gaciach zacznie wreszcie stosować się do przepisów, zamiast uważać się za "święte krowy".
- 18 12
-
2023-08-25 11:14
ale kto skręca kto jedzie prosto kto ma pierwszeństwo a kto nie?
- 6 1
-
2023-08-26 13:02
Panie niedouczony kierowco
Kto miał ustąpić na nocy art 27 ust 1a Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym?
- 1 0
-
2023-08-26 13:36
Kompleksy widać mocno wzięły górę.
Sam byś pojeździł w takich gaciach ale przy 50 kg nadwadze to wyglądało by bardzo zabawnie. Inwalidom pozostaje wożenie nadmiarowego cielska blaszakami i utrudnianie życia osobom które dbają o swoje zdrowie i sylwetkę
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.