• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu rowerzyści lekko nie mają. Jak to zmienić?

Tomek
25 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (532)
Policjanci zatrzymali prawo jazdy kierowcy peugeota po tym, jak nie ustąpił on pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost drogą dla rowerów. Policjanci zatrzymali prawo jazdy kierowcy peugeota po tym, jak nie ustąpił on pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost drogą dla rowerów.

Choć przebudowano je kilka lat temu, to wciąż pozostaje miejscem niebezpiecznym dla rowerzystów. Mowa o skrzyżowaniu ul. KartuskiejMapkaul. BemaMapka, gdzie w środę doszło do kolejnego potrącenia. - Może warto postawić tam światła lub przesunąć przejście dla pieszych? - zastanawia się czytelnik, pan Tomek.



Czy jeździsz rowerem po Gdańsku?

W środę rano na skrzyżowaniu ulicy Kartuskiej i Bema w Gdańsku samochód osobowy potrącił rowerzystę - o czym informowali nas czytelnicy w Raporcie. Kierowca skręcając w ul. Bema, nie ustąpił pierwszeństwa jadącemu jednośladem i uderzył w niego. 30-latek został zabrany do szpitala, 48-letniemu kierowcy policjanci zatrzymali prawo jazdy. Zdarzenie było pretekstem do odniesienia się do bezpieczeństwa w tym miejscu, co uczynił nasz czytelnik - pan Tomek.

Rozpoczęły się prace przy budowie nowego ronda na Siedlcach Rozpoczęły się prace przy budowie nowego ronda na Siedlcach

Stłuczki, potrącenia i brak wyobraźni



Piszę w sprawie skrzyżowania ulicy Kartuskiej z Bema. Trasę pokonuję w obie strony prawie codziennie w drodze do i z pracy. W środę doszło tam znów do wypadku.

Rower i samochód zostawione na środku przejścia, dwa radiowozy, karetka, wszystko obstawione słupkami, więc pewnie bez szczęśliwego zakończenia. Nie ma tygodnia, żeby nie było tam jakiejś stłuczki, nie mówiąc już o wymuszeniach pierwszeństwa.

Niestety w tym miejscu zarówno wielu rowerzystom, jak i kierowcom zupełnie brakuje wyobraźni. Kierowcy zjeżdżający z góry i skręcający w lewo bardzo często zwracają uwagę tylko na auta nadjeżdżające z przeciwnej strony, kompletnie ignorując fakt, że na Kartuskiej przez większą część roku przewija się bardzo wielu rowerzystów, a ci jadący z góry często osiągają znaczną prędkość (często też po prostu nie zachowując zdrowego rozsądku).



Może światła lub przesunięcie przejścia?



Może to już pora, żeby przyjrzeć się temu miejscu i rozważyć albo postawienie świateł, albo przesunięcie przejścia dla pieszych bliżej znajdującego się kawałek dalej ronda? To drugie mogłoby wymusić niższą prędkość osób poruszających się na rowerach (bo musiałyby skręcić), a kierowcy samochodów mieliby więcej czasu na reakcję i dodatkowo i tak byliby zmuszeni zwalniać przed rondem.

Myślę, że te kilkadziesiąt sekund więcej nie zbawiłoby ani jednej, ani drugiej strony, a znacznie zwiększyło bezpieczeństwo tego przejazdu.

Miasto: zmian nie będzie, ale korekty już tak



Miasto nie planuje w tym miejscu zmian, ale urzędnicy zapewniają, że niewykluczone są korekty.

- Budowa sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu jest bezzasadna. Są tu wydzielone pasy do skrętu w lewo w ul. Bema. Ok. 60 metrów dalej w kierunku centrum znajduje się sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych, kolejna jest ok. 160 metrów w przeciwnym kierunku. Nie ma też zasadności przenoszenia przejścia z przejazdem głębiej w kierunku ronda. Spowoduje to wprowadzenie pieszych i rowerzystów na bardzo wąski chodnik ograniczony murkiem.

Na tym skrzyżowaniu kierowca wjeżdżający z ul. Kartuskiej najpierw wjeżdża na przejście, za którym jest przejazd. Jest więc miejsce na ewentualne zatrzymanie się przed nadjeżdżającym rowerzystą. Cały przejazd wraz z przejściem dla pieszych jest wyniesiony i rozdzielony wyspą azylu. Nie ma tutaj dużych prędkości, ale jest spore natężenie ruchu rowerowego. Propozycja czytelnika jest próbą odwrócenia istniejącego porządku prawnego poprzez podporządkowanie ruchu rowerów i pieszych, którzy mają pierwszeństwo, ruchowi samochodów, które pierwszeństwa nie mają.

Możemy jednak zapewnić, że wszystkie zdarzenia drogowe w tej lokalizacji zostaną przeanalizowane pod kątem okoliczności. Jeżeli taka analiza wykaże, że głównym powodem była infrastruktura czy oznakowanie, zostaną dokonane odpowiednie korekty - poinformował Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tomek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (532) ponad 20 zablokowanych

  • Rozwiązanie problemu jest bardzo proste. (1)

    W pierwszej kolejności należy zlikwidować wszelkie możliwe przejazdy rowerowe bez sygnalizacji świetlnej. Można przecież postawić osobne sygnalizatory dla rowerzystów, takie rozwiązania funkcjonują chociażby w Holandii. Już sam ten zabieg wyeliminowałby takie zdarzenia jak opisywane. Następnie należy zmotywować policję do cyklicznych łapanek nie tylko na kierowcach, ale także rowerzystach, którzy bardzo często jeżdżą niesprawnymi rowerami bez oświetlenia i bez hamulców, nie znają żadnych przepisów i/lub je ignorują pozostając przy tym bezkarnymi. Wisienką na torcie powinny być wymóg posiadania uprawnień dla wszystkich użytkowników dróg, którzy nie są pieszymi - czyli oczywiście rowerzystów, ale także hulajnogistów. Wraz z uprawnieniami należy im wydawać tablice rejestracyjne i wymagać od nich OC. Uprzedzając szydzące komentarze ze strony rowerzystów (to już klasyk), że przecież hurr durr gdzie niby zamontować tablicę na rowerze? Otóż jest to bardzo proste, wystarczy zapytać motocyklistów jak sobie z tym radzą. Motocykle też są różne i tablice mają w różnych miejscach i jakoś oni nie mają z tym problemu. Pragnę także zauważyć, że motocykle mają dużo mniejsze tablice, na rowery można zastosować nawet jeszcze mniejsze.

    • 3 4

    • reasumując: tępy kierowca zgarnął prawidłowego rowerzystę?

      dowalmy rowerzystom

      • 1 2

  • Cale skrzyzowania moga byc lepiej skonstruowane (1)

    w Sztokholmie zauwazylem, ze przejscia przez jezdnie wraz ze sciezkami rowerowymi sa umiejscowione dalej od centrum skrzyzowania. W ten sposob kierowca ma szanse ustawic sie bardziej prostopadle do osi przejscia i miec szersze pole widzenia, co daje bardzo duzo i najlepszym przykladem jest przejazd na strzalce z Kartuskiej w Powstancow obok szpitala kolejowego - nie idzie z takiego kata zobaczyc rowerzysty, ktory moze jechac ¬30 km/h.

    • 3 2

    • Ja wiem jak to zrobić

      Zlikwidujemy prawoskręt (obszar wyłączony z ruchu), wobec czego będziesz skręcał z lewego pasa. Wtedy będziesz miał odpowiedni kąt. Ale wara od zygzakowania drogi rowerowej.

      • 1 0

  • ,

    tam powinny byc swiatła...

    • 2 0

  • Prędkość (1)

    Na tym odcinku to rowerzyści ustanawiają rekordy predkości. Apel do rowerzystów: dajcie się kierowcy zauważyć?"

    • 4 3

    • a i tak dwa razy wolniej jadą niż kierowcy

      • 2 1

  • (1)

    Rowerowiec przed przejazdem przez ulicę powinien mieć zawsze STOP zatrzymać się rozejrzeć i jechać dalej a nie wpadać na ulicę z dużą prędkością to jego boli bardziej niech uważa

    • 1 6

    • a kierowca ściane

      • 2 1

  • "a ci jadący z góry często osiągają znaczną prędkość (często też po prostu nie zachowując zdrowego rozsądku) " na czym polega zdrowy rozsądek ? jak te 25 km/h roweru za duża prędkość (a to tylko połowa dozwolonej w tym miejscu) to ograniczmy prędkość pojazdom przecinającym DDR do 10 km/h, dla samochodów dodatkowo znak STOP i kamera nagrywajaca non stop. Szybko sie uspokoi. Po 2-3 mandatch za wymuszenie każdy zmieknie.

    • 2 1

  • Kierowcy czemu wjeżdżając na skrzyżowanie nie patrzycie w lewo i prawo

    Z moich obserwacji wynika że większość kierowców wjeżdżając na skrzyżowanie patrzy tylko w kierunku z którego nadjeżdżają samochody, przeciwny kierunek zauważają jak są na skrzyżowaniu a to już jest za późno. I dochodzi do zdarzenia.

    • 4 2

  • Betonowe mozgi gdanszczan wiadomo ze tak bedzie,

    dzicz

    • 1 1

  • (1)

    A może w końcu zmienić przepisy i zarówno pieszy jak i rower ma się zatrzymać przed przejściem/przejazdem przez jezdnię?

    Wjeżdżają na pełnym pędzie, żadnemu pieszemu nie ustępują pierwszeństwa na przejściu przez ścieżkę. Tak wygląda rzeczywistość.

    • 3 2

    • Tam nawet nie ma przejazdu

      Jest ciągła droga rowerowa, którą przecina jezdnia.

      • 0 0

  • Władcy dróg

    90% rowerzystów i posiadaczy BMW obowiązkowo skierowałbym na badania do psychologa.

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum