• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel lub prom. Jak przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę?

Maciej Naskręt
15 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa? Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa?

Trwa dyskusja w jaki sposób przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia. Najbliższe realizacji jest przewożenie ich autobusem tunelem pod Martwą Wisłą. Alternatywą: wynajęcie promu na sezon letni.



A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim? A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim?

Przeprawa promowa przy Twierdzy Wisłoujście okiem kierowcy.

Jak powinni być przeprawiani rowerzyści przez Martwą Wisłę?

Maszyna TBM na początku marca rozpoczęła drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa podwodnej przeprawy ma zostać ukończona w październiku tego roku, ale odbiory techniczne potrwają do połowy 2015 r. Wtedy też pojadą tylko samochody. Do podwodnej przeprawy nie zostaną wpuszczeni piesi i rowerzyści.

Wszystko wskazuje na to, że właśnie pieszych pod Martwą Wisłą przewiezie autobus linii 158, który będzie kursował między Wrzeszczem, a Stogami. Ale czy do tego samego autobusu wsiądą też rowerzyści?

Warto zaznaczyć, że prognozy wskazują, iż ruch turystyczny - rowerowy - w najbliższych latach wokół Martwej Wisły będzie się powięszał. Tym bardziej, że miasto planuje na ten rok kolejną inwestycję, czyli budowę drogi rowerowej między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska a Westerplatte zobacz na mapie Gdańska o długości 2,5 km i szerokości 3 metrów, przebiegającej wzdłuż ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dopiero rozpoczynamy rozmowy, zarówno z Referatem Aktywności Mobilnej w sprawie zakresu przewozu rowerów, jak i z innymi jednostkami, odpowiedzialnymi m.in. za funkcjonowanie promu. Musimy poczekać na ich efekty - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto rozważa dwie główne koncepcje. Pierwsza to przewóz rowerzystów właśnie wspomnianym autobusem linii 158. - Odbywałoby się na podobnych zasadach, jak w tej chwili w autobusie linii 169 na Osowę, ale w nieco zmienionym układzie. Chcemy wyjść z założenia, że liczba i częstotliwość przejazdów autobusów w tunelu nie powinna być mniejsza niż liczba kursów promu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński z gdańskiego magistratu, odpowiedzialny za politykę rowerową w Gdańsku.

Zaletą tego rozwiązania są przede wszystkim niskie koszty jego wprowadzenia. W tym przypadku ograniczamy się do wysłania na linię dostosowanego taboru do rowerzystów i ustawienia stojaków rowerowych na przystankach przed tunelem. Wadą natomiast jest mało atrakcyjny przejazd autobusem i dłuższa trasa, jaką trzeba pokonać jadąc rowerem na przykład z pasa nadmorskiego do przystanku przyszłej linii 158.

Drugi sposób transportu to przewóz rowerzystów promem przy Twierdzy Wisołujście. - Jest to bardzo atrakcyjna forma przeprawiania rowerzystów, ale należy pamiętać, że jest ona wyjątkowo droga - wyjaśnia Remigiusz Kitliński.

Obecny prom pływający przy Twierdzy Wisłoujście, który przewozi samochody przez pięć dni w tygodniu od 6 do godz. 18 to wydatek dla miasta ok. 1,5 mln zł. Prawdopodobnie dotychczasowa jednostka przestanie kursować po otwarciu tunelu. Gdyby w to miejsce jednak zatrudnić mniejszą jednostkę i kursy ograniczyć wyłącznie do sezonu rowerowego - od 1 kwietnia do 31 października - można zmniejszyć koszty nawet o 40 proc.

Zaletą tego rozwiązania jest także krótki przejazd rowerem - jadąc z Pasa Nadmorskiego tą samą ścieżką, dojeżdżamy do przystani promowej. Wadą jest brak infrastruktury rowerowej za wschodnim brzegiem Martwej Wisły. Tam rowerzyści muszą już podróżować jezdnią.

W magistracie nikt nie bierze pod uwagę tramwajów wodnych. To nie dziwi, bo miasto posiada tylko dwie jednostki. Ponadto tramwaje wodne są bardzo wolne, co eliminuje je z kursów o charakterze transportowym.

Urzędnicy odpowiedzialni za transport w mieście mają twardy orzech do zgryzienia, ale też i sporo czasu na znalezienie rozwiązania. Wszystko sprowadza się do tego, że muszą postawić na transport praktyczny lub praktyczny z elementami atrakcji turystycznej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Tunel dla rowerzystów ??? (3)

    Ludzie- czy wy myślicie,że budowa tego tunelu(o średnicy 12 m)- to łatwa i tania inwestycja !??! Propozycje zbudowania 3 nitki tunelu- dla pieszych i rowerzystów - są absurdalne ! A kto- za to zapłaci i zapewni im tam bezpieczeństwo? To 1500 mb podziemnej czeluści ! Znam tu uczucie - jak 25 lat temu w Glasgow (Szkocja)- wraz z 13-letnim synem- tylko my sami pieszo przechodziliśmy podobnym tunelem (pod rz.Clyde) obok pędzących samochodów(!)- to był istny HORROR!! Jedyne wyjście -to przewóz osób i rowerów (motorowerów) autobusami (odpowiednio przystosowanymi)!

    • 5 4

    • horror? (1)

      już nie przesadzaj.. w Norwegii jeździłem rowerem przez tunele, które miały po kilka kilometrów długości - najdłuższy chyba 7 czy 8km
      Razem z samochodami, po tym samym pasie (oczywiście natężenie ruchu mniejsze niż u nas)
      I nie tylko bym nie nazwał tego horrorem ale dla mnie to była spora atrakcja.

      Podziemna czeluść.
      wow.
      jak strasznie.
      aż 1500m.
      tak bardzo wow.
      Aż mi się śmiać chce.

      • 4 4

      • no tak, polaczyna z ciemnogrodu, to i w tunelu sie dobrze czuje...trufli nosowej sobie nie złam...złamasie

        • 2 3

    • No widzę, że miałeś niezłą traumę, jak po 25 latach dalej pisząc o tym używasz caps locka i kilku wykrzykników. :P

      ale wiesz, nie każdy ma klaustrofobię jak Ty, a 1500m rowerem się przejeżdża w 4 minuty.

      • 4 5

  • Przecież pierwotny projekt przewidywał ciezke dla rowerów (1)

    Ale trzeba było go uwalić bo był lepszy tańszy i zbyt wiele firm mogło go zrealizować. Teraz mamy droższy gorszy, w modnej technologii, pilotowany swego czasu przez osobę z korupcja na sumieniu i interesuje się nim prokuratura.

    • 9 2

    • wiele firm mogło go zrealizować?

      jedynie odcinek zatapiany byłby łatwy do budowy. Reszta niestety wymagałaby odkrywek - z rozryciem nabrzeży, zniszczeniem istniejącej infrastruktury kilku firm i zapłaceniem innym za utrudnienia (odszkodowania FTW). Rachunek ekonomiczny wyszedł korzystniej dla drążenia.

      • 0 0

  • rowerem przez tunel (2)

    A nie prosciej dac mozliwosc przejazdu rowerem przez tunel? Przeciez beda dwa pasy to nie powinno byc problemu z wyprzedzeniem roweru.

    • 3 6

    • na około barany pedałowac !

      • 4 5

    • do tego ruch z gatunku znikomych

      bo kto i dokąd tam będzie jeździł?
      Ruch z portu na E7 i co dalej? NowoPorcka bieda będzie jeździć się lansować do Wawki?

      • 0 3

  • Niby "Budyń" dba by w mieście była alternatywa w ruchu miejskim i tworzy wiele dróg dla rowerów a w tym wypadku to dał du....!!! Ten tunel więc jest jedynie dla samochodów a piesi i rodzinki z dziećmi na rowerach w niedzielę z np. Nowego Portu będą zapier....... na około przez Przeróbkę na Westerplatte... Masakra....... Dziękujemy włodarzom Gdańska!!!

    • 5 1

  • Ja proponuje jeszcze dopuścić rowery na ekspresówki i autostrady...

    • 4 3

  • Najwięcej ścierzek rowerowych, wydanych pieniędzy max, ilu jeździ poza uczęszczanymi paroma szlakami? (3)

    • 3 11

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (1)

      Język polski. "ścieżek" pisze się z literką "ż" a nie "rz"

      • 0 0

      • Samochod = rusek

        Ale to nie jest polka tylko ruska
        u nich ż wygląda trochę jak u nas x
        skad ma znać polską ortogrfię,
        na kursach w mockbe może i uczyli
        ale nie za to były najwyższe oceny

        • 1 2

  • Najwięcej ścieżek rowerowych w kraju, wydanej kasy max, a ilu jeździ poza paroma uczęszczanymi szlakami?

    • 1 9

  • A może obydwa?

    Promem w okresie letnim, jako atrakcja turystyczna i dobry transport turystów do Twierdzy Wisłoujście, a 158 przez tunel jako praktyczny i szybki sposób na przejazd codzienny :)

    • 5 0

  • Pierwszeństwo dla pieszych i dla rowerów (1)

    Pierwszeństwo dla pieszych i dla rowerów zamiast dominacji lawiny smrodzącego i hałaśliwego żelastwa. A jeśli starczy pasów wtedy puścić samochody. Sezon na rower jest cały rok! Dość przestarzałej polityki komunikacji ala lata 90 te. Pora się obudzić.

    • 7 5

    • opuśc dom boży z łaski swojej...jełop pedalarski herezje szerzy, najarałeś sie paproci, czy sałatka z brukwi nieświeża była ??? ty sezon na rower - weź umrzyj...

      • 3 3

  • Dyskryminacja !!!

    Tunel bez możliwości przejazdu rowerem to niedoróbka.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum