• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel lub prom. Jak przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę?

Maciej Naskręt
15 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa? Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa?

Trwa dyskusja w jaki sposób przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia. Najbliższe realizacji jest przewożenie ich autobusem tunelem pod Martwą Wisłą. Alternatywą: wynajęcie promu na sezon letni.



A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim? A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim?

Przeprawa promowa przy Twierdzy Wisłoujście okiem kierowcy.

Jak powinni być przeprawiani rowerzyści przez Martwą Wisłę?

Maszyna TBM na początku marca rozpoczęła drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa podwodnej przeprawy ma zostać ukończona w październiku tego roku, ale odbiory techniczne potrwają do połowy 2015 r. Wtedy też pojadą tylko samochody. Do podwodnej przeprawy nie zostaną wpuszczeni piesi i rowerzyści.

Wszystko wskazuje na to, że właśnie pieszych pod Martwą Wisłą przewiezie autobus linii 158, który będzie kursował między Wrzeszczem, a Stogami. Ale czy do tego samego autobusu wsiądą też rowerzyści?

Warto zaznaczyć, że prognozy wskazują, iż ruch turystyczny - rowerowy - w najbliższych latach wokół Martwej Wisły będzie się powięszał. Tym bardziej, że miasto planuje na ten rok kolejną inwestycję, czyli budowę drogi rowerowej między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska a Westerplatte zobacz na mapie Gdańska o długości 2,5 km i szerokości 3 metrów, przebiegającej wzdłuż ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dopiero rozpoczynamy rozmowy, zarówno z Referatem Aktywności Mobilnej w sprawie zakresu przewozu rowerów, jak i z innymi jednostkami, odpowiedzialnymi m.in. za funkcjonowanie promu. Musimy poczekać na ich efekty - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto rozważa dwie główne koncepcje. Pierwsza to przewóz rowerzystów właśnie wspomnianym autobusem linii 158. - Odbywałoby się na podobnych zasadach, jak w tej chwili w autobusie linii 169 na Osowę, ale w nieco zmienionym układzie. Chcemy wyjść z założenia, że liczba i częstotliwość przejazdów autobusów w tunelu nie powinna być mniejsza niż liczba kursów promu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński z gdańskiego magistratu, odpowiedzialny za politykę rowerową w Gdańsku.

Zaletą tego rozwiązania są przede wszystkim niskie koszty jego wprowadzenia. W tym przypadku ograniczamy się do wysłania na linię dostosowanego taboru do rowerzystów i ustawienia stojaków rowerowych na przystankach przed tunelem. Wadą natomiast jest mało atrakcyjny przejazd autobusem i dłuższa trasa, jaką trzeba pokonać jadąc rowerem na przykład z pasa nadmorskiego do przystanku przyszłej linii 158.

Drugi sposób transportu to przewóz rowerzystów promem przy Twierdzy Wisołujście. - Jest to bardzo atrakcyjna forma przeprawiania rowerzystów, ale należy pamiętać, że jest ona wyjątkowo droga - wyjaśnia Remigiusz Kitliński.

Obecny prom pływający przy Twierdzy Wisłoujście, który przewozi samochody przez pięć dni w tygodniu od 6 do godz. 18 to wydatek dla miasta ok. 1,5 mln zł. Prawdopodobnie dotychczasowa jednostka przestanie kursować po otwarciu tunelu. Gdyby w to miejsce jednak zatrudnić mniejszą jednostkę i kursy ograniczyć wyłącznie do sezonu rowerowego - od 1 kwietnia do 31 października - można zmniejszyć koszty nawet o 40 proc.

Zaletą tego rozwiązania jest także krótki przejazd rowerem - jadąc z Pasa Nadmorskiego tą samą ścieżką, dojeżdżamy do przystani promowej. Wadą jest brak infrastruktury rowerowej za wschodnim brzegiem Martwej Wisły. Tam rowerzyści muszą już podróżować jezdnią.

W magistracie nikt nie bierze pod uwagę tramwajów wodnych. To nie dziwi, bo miasto posiada tylko dwie jednostki. Ponadto tramwaje wodne są bardzo wolne, co eliminuje je z kursów o charakterze transportowym.

Urzędnicy odpowiedzialni za transport w mieście mają twardy orzech do zgryzienia, ale też i sporo czasu na znalezienie rozwiązania. Wszystko sprowadza się do tego, że muszą postawić na transport praktyczny lub praktyczny z elementami atrakcji turystycznej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Referat Aktywności Mobilnej (?!!!)

    To musieli w Gdańsku powołać odrębny Referat!!!
    Bosze! Widzisz i nie grzmisz!
    Łatwo im idzie wydawanie podatków Gdańszczan..
    Ciekawe kto tam dostał stołek i jakie były kryteria wyboru.

    • 4 5

  • (2)

    Więcej w tym żałości, niż godności!! Niedługo każde miejsce parkingowe, winda, szkolna sala będą musiały mieć obowiązkową ścieżkę rowerową. Podobno jazda na rowerze to rekreacja, a co to za rekreacja w tunelu pod wodą wśród spalin, sama pychota. Już widzę te pielgrzymki, tylko po to by nawdychać się spalin. Wszystko to po to, aby pokazać innym że rowerem można wszędzie wjechać. Prawda jest taka, że miasto zarabia na transporcie samochodowym. Wydatki na infrastrukturę rowerową to jak wydatek na kolejną zabaweczkę dla rozkapryszonego bachora, który po chwili się nią znudzi. Dlaczego wszyscy mają się na to składać?

    • 4 9

    • Masz rację, tyle że kasa na ścieżki rowerowe idzie z UE i można trochę pokombinować. Upchnąć parę fuch dla znajomych wykonawców itp. Kasa jest niezła, wystarczy dla wielu, patrz Wita Stwosza ponad 70 tyś. zł.
      Na remonty dróg w mieście niestety brak.

      • 3 3

    • poczytaj dane z liczników rowerzystów w Gdańsku

      kto jeździ rekreacyjnie w piątek rano po Wrzeszczu? Poszerz wyobraźnię koleś, rower to nie tylko sport, w normalnie zarządzanych miastach to przede wszystkim TRANSport.
      Jak na razie rozkapryszonym bachory w brykach zdarza się jeździć po pijaku, na prochach lub na trzeźwo tak, by nie mieścić się w skrajni jezdni na terenie zabudowanym i wydajemy przypuszczalnie więcej na budowę ekranów dźwiękochłonnych, naprawę barier ochronnych na Słowackiego, pogrzeby ofiar i rehabilitację ciężko rannych niż na wszystkie udogodnienia dla rowerów w mieście razem wzięte.

      • 2 2

  • Cofamy się w rozwoju !!!

    Uważam, że tunel wybudowany w 21 wieku bez możliwości przejazdu mięśniochodów, to całkowita porażka!!! Przecież chyba już w starożytnym Egipcie w jeszcze większych budowlach potrafili rozwiązać problem wentylacji. Wszystko prawdopodobnie przez debilną biurokrację.

    • 2 1

  • Uwaga !!! (5)

    Uwaga!!!
    wielu przeciwnikom ścieżek rowerowych i rowerów w ogóle, grozi przedwczesny zawał serca !!!

    • 6 4

    • A zwolennikom prostata (2)

      to by było na tyle jeśli chodzi o medycynę.

      • 4 2

      • Prostatę, chłopcze, masz od urodzenia (1)

        To taki gruczoł, wiesz?

        • 2 2

        • moze on nie ma
          bo to babka

          • 0 2

    • (1)

      znalazł sie dr Lubicz z koscierzyny...guzik cie obchodzi moje serce, czy moj zawał - bede chciał to go dostane bez twoich proroctw...pilnuj żeby cie nikt nie potracił i bujaj szprychy...

      • 2 1

      • uważaj, byś samemu nikogo nie potrącił

        mistrzu ciętej riposty ale nie wiadomo czy kierownicy

        • 0 0

  • Kladka dla rowerzystow i pieszych (1)

    moze byc z winda. kto to projektowal. Becwal jakis?

    • 3 2

    • nie z winda ...

      tylko ze slimakiem - nikt nie buduje wind tylko u nas

      • 1 0

  • wyciag krzeselkowy

    ....

    • 0 1

  • Wydzielic pas dla rowerow

    Trzeba Poprostu wydzielić pas dla rowerow w obrebie pasa technicznego w obu kierunkach w 1 tunelu lub w obu

    • 4 2

  • Dobry zarobek na "boku"!

    Przeprawa promem bylaby jeszcze tansza gdyby nie to ,ze pracownik zberajacy kaske bierze do kieszeni,czyli wali nas Gdanszczan w rogi

    • 2 0

  • Samochody na elektryczne lawety ! Przejazd tunelem tylko bez emisji spalin !

    Zamiast rowery do autobusów, to samochody na elektryczne lawety.

    • 5 2

  • Samochody niech jadą promem, a rowery tunelem. (1)

    Co to w ogóle za rozważania? Dlaczego rowery mają jechać promem albo autobusem? To może samochody niech jeżdżą promem, a tunel niech będzie dla pieszych i rowerów? Jazda rowerem powinna być dopuszczona w tunelu i basta. Najlepiej gdyby to było na wydzielonym pasie.

    • 10 3

    • najlepsze jest to, że w środku jest na to miejsce

      zerknij do projektu tunelu oraz założeń eksploatacyjnych

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum