• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Mevo 2.0 podpisana. Rowerami pojedziemy wiosną 2023 r.

Maciej Korolczuk
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Mevo 2.0 ma być wygodniejsze i łatwiej dostępne. Za wpłaty użytkowników współodpowiedzialność biorą urzędnicy.
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0

30 zł za miesiąc lub 259 rocznie zapłacimy za korzystanie z roweru metropolitalnego Mevo. System zostanie ponownie uruchomiony wiosną 2023 roku. Jego operatorem będzie hiszpańska spółka City Bike Global.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Z rowerów Mevo będę korzystać:

11 miesięcy później niż pierwotnie planowano, udało się podpisać umowę z nowym operatorem roweru metropolitalnego Mevo. Prawie roczny impas spowodowała batalia sądowa Obszaru z poprzednim operatorem firmą Nextbike, która podważała rozstrzygnięcie przetargu i kilkukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej, mimo że sama nie złożyła w nim oferty. To też zaważyło na ostatecznym rozstrzygnięciu KIO, która w całym postępowaniu uznała firmę Nextbike jako podmiot nieuprawniony, co dało zielone światło do podpisania umowy z nowym operatorem.

Została nim hiszpańska spółka City Bike Global. Obszar związał się z nią na okres sześciu lat, a za uruchomienie, zarządzanie i eksploatację Mevo 2.0 zapłaci Hiszpanom 159 mln zł (72 tys. zł dziennie).

  • Organizacją Mevo 2.0 zajmie się firma, która obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie.
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
- To była długa podróż, by znaleźć się w tym miejscu, w tym dniu kiedy możemy podpisać umowę. Jestem wdzięczny mojemu zespołowi, że mimo pandemii doprowadzili ten projekt do mety. Zdajemy sobie sprawę ze skali Mevo 2.0 i tego, ile znaczy on dla mieszkańców Pomorza. Zrobimy wszystko co w naszej mocy by spełnić te wymagania - powiedział Jordi Cabanas, dyrektor City Bike Global.
Radości z faktu podpisania umowy nie ukrywał też Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

- Mevo było dla nas wielką radością, a potem w smutku kończyliśmy pierwszy etap. Później nastąpił trudny etap dwóch lat ciężkiego zmagania się z prawem zamówień publicznych. Dlatego dziś cieszę się ze współpracy z nowym operatorem, który jest dużym graczem na europejskim rynku i obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie. Cieszę się, że w 2023 roku mieszkańcy aglomeracji będą cieszyć z nowoczesnych rowerów Mevo 2.0 - mówi Michał Glaser.
Czytaj więcej:

Kim jest nowy operator Mevo 2.0?



Koszty funkcjonowania poniosą gminy (ok. 107 mln zł), a część kosztów pokryją wpływy z abonamentów (ok. 35 mln zł) i reklam (ok. 8 mln zł).

W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzyma zapłatę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0 przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze.

  • Tak wyglądały rowery Mevo 1.0.
  • A tak będzie wyglądał nowy rower Mevo.

4099 rowerów, w tym ponad 3 tys. elektrycznych



Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł
System roweru metropolitalnego będzie składał się z 4099 rowerów. 3099 z nich będzie mieć napęd elektryczny, a pozostały tysiąc to rowery tradycyjne.

Jednym z warunków przetargu będzie ponowne wykorzystanie infrastruktury oraz rowerów będących w posiadaniu OMGGS. Operator będzie więc musiał znaleźć sposób na powtórne zagospodarowanie ponad tysiąca rowerów z poprzedniej edycji. Na wtorkowej konferencji poinformowano, że rowery z poprzedniego systemu zostaną pozbawione napędu elektrycznego i włączone do systemu jako rowery konwencjonalne.

Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.

W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Rowery będzie można wypożyczać ze stacji rozlokowanych w 16 pomorskich gminach (poza Trójmiastem także w Żukowie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Sierakowicach, Rumi, Somoninie, Stężycy, Kartuzach, Pucku i Władysławowie, a także w Kolbudach i Kosakowie, które dołączają do projektu). Łącznie będzie 717 stacji (o 57 więcej niż poprzednio). Ponadto operator ma też przygotować 51 punktów ładowania baterii oraz 17 punktów serwisowania rowerów.

  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.

14 miesięcy na uruchomienie systemu



Rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną 2023 r.
Na wszystkie działania Hiszpanie mają maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną przyszłego roku, ale niewykluczone, że nastąpi to szybciej.

Dostawę systemu podzielono na trzy etapy: w pierwszym odbędą się tzw. testy wewnętrzne 100 rowerów. Będą je testować urzędnicy, oficerowie rowerowi i eksperci. Następnie - w drugim etapie - wykonawca dostarczy połowę przewidzianej floty i na 21 dni udostępni ją do bezpłatnych testów mieszkańcom. W trzecim - system zostanie uzupełniony o pozostałą liczbę jednośladów.

Nextbike wciąż nie oddał środków 80 tys. użytkowników



Choć podpisanie umowy na Mevo 2.0 dla wielu osób oznacza nową nadzieję na reaktywację długo wyczekiwanego roweru metropolitalnego, to dla innych wciąż nie kończy sprawy z poprzednim operatorem.

Jak wynika z informacji Obszaru Metropolitalnego, spółka Nextbike nadal nie zwróciła bowiem środków pozostałych na indywidualnych kontach ok. 80 tys. użytkowników. W tej sprawie toczą się dwa odrębne postępowania - pierwsze w prokuraturze, a drugie z powództwa cywilnego. Rozważane jest też wniesienie pozwu zbiorowego.

Tak będzie wyglądać nowe Mevo

Miejsca

Opinie (486) ponad 10 zablokowanych

  • A może za 3 lata?!

    Banda nieudaczników!

    • 1 1

  • walesa

    wałek 1.2

    • 1 1

  • Ceregiele jakby chcieli rakietę wystrzelić na Neptuna.

    A tymczasem chodzi o kilkaset rowerów...

    • 4 1

  • Gdańsk to stan umysłu

    • 3 1

  • Za ci zapłacono 159 milionów Hiszpanom (2)

    To oni nam powinni zapłacić za używanie infrastruktury. Za 160 milionów wyremontowano by wszystkie ulice np w Gdyni Chwarznie lub w Gdańsk Osowa.

    • 8 2

    • zeby zachecic samochodziarzy do smrodzenia, niszczenia chodników i zieleni, powodowania wypadków i paraliżowania miasta?

      to lepsze rowery

      • 2 5

    • Hiszpanie tylko posrednicza w przekladaniu kasy z kieszeni do kieszeni.

      • 3 1

  • I chamy na rowerach wyjadą na chodniki

    • 2 2

  • I znowu zaczną się problemy z niedouczonymi rowerzystami na chodnikach i ulicach.

    • 3 2

  • Zaraz bedzie 2,5 roku jak nie mieszkam w trojmiescie

    a wy jeszcze uruchamiacie to mevo?
    hahahahanaha

    • 2 1

  • Mam obawy czy to idzie w dobrym kierunku

    Może jakiś fachowiec się wypowie czy akumulatory w tych rowerach po takim czasie będą się jeszcze do czegoś nadawać. Miasto nie powinno się do tego wtrącać (dopłacać) a jedynie korzystać z podatków.

    • 3 2

  • Inflacja (2)

    Przy takiej inflacji mądrze jest podawać koszt usługi dostępnej za ponad rok

    • 0 3

    • co ma do tego inflacja jak umowa podpisana na konkretną kwotę tu i teraz (1)

      • 3 0

      • Troche jednak ma.

        Gdyby poprzednio ktos posluchal chocby amatorow, to by wiedzial, ze inicjatywa nie ma prawa sie spinac finansowo. Czyli klopoty, ktore zakonczyly sie upadkiem firmy - krzak NB Tricity nie byly kwestia czy, tylko kwestia kiedy. Umowa byla podpisana na kilka lat i mozna bylo tak samo naiwnie wowczas pisac (i wielu tak pisalo), ze operator zawarl umowe i teraz to jego problem, ze go na nic nie stac. Zycie pokazalo, ze problem jest wylacznie nasz, mieszkancow, a w zaden sposob nie odpowiedzieli za to ani firma - krzak NB Tricity, ani nieudacznicy/malwersanci z omggs. a inflacja, jakby nie patrzec, moze taki proces tylko przyspieszyc, wiec chyba jednak warto by sie bylo juz dzisiaj nad tym zastanawiac, ale tylko wowczas, gdyby byl choc cien ryzyka, ze poniesienmy za zla decyzje jakakolwiek odpowiedzialnosc. Ryzyka naturalnie nie ma, wiec o inflacje nikt nie dba, ale to nie znaczy, ze nie powinien.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum