Autobus dla rowerzystów wraca do tunelu pod Martwą Wisłą
Tydzień szybciej niż w zeszłym roku wrócą autobusy sezonowe. Będzie nimi można pojechać z rowerem przez tunel pod Martwą Wisłą , do zoo w Oliwie oraz na Westerplatte .
Jesienią zeszłego roku pasażerowie z rowerami przeżyli nieprzyjemną niespodziankę, gdy bez wcześniejszego ostrzeżenia ich autobus "zniknął", a oni zostali na przystankach. Nie wolno im było również przejechać tunelem.
Czytaj więcej: Autobus dla rowerzystów zniknął do marca
Linia rowerowa (dawniej 258) zmienia numer na 658
Nowa linia będzie funkcjonować w relacji Stadion Energa Gdańsk - Ku Ujściu , tak samo jak linia 258 w roku ubiegłym. W dni powszednie kursować będzie przez cały dzień. W szczytach (w godz. 6-9 oraz 14-17) co 20 minut, poza szczytem co 40 minut. W soboty, niedziele i święta w godz. 10-19 co ok. 20-25 minut.
Obowiązuje na niej taryfa zwykła, co oznacza, że rowerzyści płacą tylko za siebie, a rower jedzie bezpłatnie. Na linii kursować będzie autobus przystosowany do przewozu rowerów: maksymalnie pojedzie nim osiem jednośladów. Sześć zawieszonych w pionie na specjalnych wieszakach i opcjonalnie kolejne dwa rowery na stojąco, jeżeli będzie wystarczająco miejsca. Pojazd będzie wyposażony w przyczepę, w której dodatkowo będzie mogło pojechać dwadzieścia rowerów.
Linia rowerowa w Gdańsku pozostanie tylko jako sezonowa
Sezonowa "linia rowerowa" funkcjonująca przez tunel pod Martwą Wisłą pod numerem 658, zastąpiła kursujący wcześniej w stałym rozkładzie autobus linii 258. Dlaczego?
- Zmiana ta została poprzedzona kilkumiesięczną obserwacją napełnień na linii 258 w miesiącach jesiennych, zimowych i na przedwiośniu. Zainteresowanie linią od października do marca było niewielkie. Przez cały dzień bywały kursy bez ani jednego pasażera, a sporadycznie zdarzało się zaledwie kilkoro pasażerów z rowerami. Nie było więc ekonomicznego uzasadnienia dla utrzymywania linii 258 w takim kształcie, stąd decyzja o zmianie linii na sezonową. Zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe wzmocniły połączenia autobusowe w innych rejonach miasta - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
W praktyce oznacza to, że przejazd z rowerem nadal będzie zależał od dostępności autobusów i wiązał się z kosztami, podczas gdy przejazd tunelem dla kierowców samochodów pozostanie bezpłatny oraz możliwy bez sezonowych przerw i oczekiwania na transport.
Pojawia się natomiast pewna nadzieja na korzystną zmianę. Tunel pod Martwą Wisłą nie okazał się wystarczającym rozwiązaniem ani dla mieszkańców, ani dla turystów. Z tego względu miasto Gdańsk jest zainteresowane ponownym uruchomieniem przeprawy promowej i złożyło zapytanie ofertowe.
W zależności od zaoferowanych warunków może ono, choć nie musi, zakończyć się wyłonieniem wykonawcy. Jednostka wodna powinna być zdolna przetransportować jednorazowo 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów. Rozważane są dwa warianty trasy:
- Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Zbożowe
- Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Latarnia Morska - Nabrzeże Zbożowe
Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.
Dodatkowo wracają, znane z poprzednich sezonów zarówno mieszkańcom Gdańska, jak i przyjezdnym, sezonowe linie autobusowe do zoo i na Westerplatte.
Zmiany na linii 606 na Westerplatte
Funkcjonuje na trasie Wały Piastowskie (dworzec PKP) - Westerplatte , w dni powszednie w godz. 10-14, a w dni wolne od pracy w godz. 10-18. Na trasie linii obowiązywać będzie ograniczona liczba przystanków: "Wały Piastowskie", "Dworzec Główny", "Brama Wyżynna", "Ku Ujściu"(n/ż), "Twierdza Wisłoujście"(n/ż), "Przystań Żeglugi", "Westerplatte". Pojazdy będą kursować z częstotliwością co 80 minut, niezależnie od dnia i godziny.
Linia 622 z Oliwy do ZOO
Linia będzie funkcjonować w relacji Oliwa Pętla Tramwajowa - Oliwa ZOO, w dni powszednie oraz weekendy i święta w godz. 9-19, na stałej trasie, tj.: Oliwa Pętla Tramwajowa - Spacerowa - Oliwa zoo. Na trasie przejazdu będą obowiązywać wszystkie istniejące przystanki. W dni powszednie kursować będzie w godz. 9-19, co około 30 minut. W soboty, niedziele i święta będzie można korzystać z tej linii w godz. 9-19, co 20-30 min.
Dlaczego linia sezonowa dla rowerzystów w Gdańsku szybciej?
W 2017 r. linie sezonowe ruszyły 29 kwietnia - skąd szybszy start w tym roku?
Wynika to z popytu na te linie oraz dobrej pogody, jakiej spodziewamy się w kwietniu - odpowiada Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Koniec kursowania zależny od aury
Wszystkie linie sezonowe będą funkcjonować w 2018 r. do odwołania.
- Pogoda lubi nam płatać figle, dlatego zachowaliśmy możliwość podjęcia w terminie późniejszym decyzji o zawieszeniu funkcjonowania linii sezonowych - tłumaczy Jerzy Dobaczewski.
Szczegółowe rozkłady jazdy dla linii sezonowych dostępne będą w przyszłym tygodniu na stronie internetowej ZTM.
Opinie (244) 3 zablokowane
-
2018-04-15 00:29
Gdańsk miasto anty-rowerowe (2)
- 5 2
-
2018-04-15 11:11
według jakich kryteriów?
- 1 1
-
2018-04-15 20:17
No niestety. Propaganda i pozory
Jedyne co na plus można zaliczyć Gdańskowi to kontra ruchy i strefy uspokojone.
Pod względem infrastruktury dedykowanej jest po prostu rozpacz. Sytuacje ratuje Gdynia i Sopot gdzie jest jeszcze gorzej.- 1 1
-
2018-04-15 00:33
(8)
"Kraków znajduje się w czołówce polskich metropolii z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą rowerową. Jak wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP stolicę Małopolski o w roku 2017 wyprzedzała tylko Warszawa i Wrocław. Władze miasta przekonują, że sytuacja ta dynamicznie zmienia się na korzyść właśnie Krakowa, gdyż już w chwili obecnej do dyspozycji fanów dwóch kółek oddanych jest 220 km infrastruktury rowerowej. Co więcej, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozstrzygnął właśnie przetargi w formule „zaprojektuj i zbuduj” na budowę nowych ścieżek rowerowych w roku 2018."
a w Gdańsku dalej NIC- 2 3
-
2018-04-15 11:10
W Gdańsku w strefach uspokojonego ruchu znajduje się ponad 60 procent ulic (5)
udział przejazdów rowerem w ogólnej liczbie przejazdów sięga 6 procent (na wiosnę i w lecie jeszcze więcej)
W świetle wielokryterialnej analizy miesięcznika Rowertour Gdańsk nadal ma najlepszą infrastrukturę rowerową w kraju (w rankingu dużych miast wojewódzkich zajmuje regularnie pierwsze miejsce).
Wydzielone drogi dla rowerów to nie wszystko: liczy się wielkość zbudowanego obszaru miasta wolnego od jeżdżących i parkujących samochodów.
Gdańsk odstaje od wielu innych miast brakiem systemu rowerów na wynajem - ale to się ma zmienić w tym roku.- 0 4
-
2018-04-15 12:12
(3)
Rower mam własny nie potrzebuje socjalistycznego rozdawnictwa. Strefy uspokojonego ruchu to fikcja rowerowa, nie ma tam żadnej infrastruktury ani sensownej możliwości przejazdu
- 1 1
-
2018-04-15 12:16
Co z tego że jest 30km jak w godzinach szczytu wąska droga jest nastawiona autami i nie ma możliwości się przecisnąć. Sezon jest od 2 miesięcy a na poboczu ciągle pełno piachu i soli. Do tego pełno dziur nierówności pozapadanych studzienek. Jak nie ma korka to sostawczaki i pojazdy budowlane oraz autobusy zap. po 60kmh Gdańsk to fikcja rowerowa i patologia
- 2 1
-
2018-04-16 21:58
spróbuj przedstawić spójny przekaz
Strefy uspokojonego ruchu w wielu miejscach sprawdzają się bardzo dobrze.
Problemem jest niska jakość remontów jezdni i wymogi konserwatora, który domaga się stosowania historycznego bruku, po którym rowerzystkom i rowerzystom jeździ się bardzo niewygodnie.
W wielu strefach problemem jest agresywna jazda kierowców, ale jak ktoś pisze, że w Gdańsku nie robi się NIC to znaczy że ma kłopoty ze swoimi emocjami.- 0 0
-
2018-04-16 22:01
rowery z bezobsługowych wypożyczalni to nie żadne socjalistyczne rozdawnictwo
na takich systemach korzysta każde miasto i te mierzalne korzyści dają się wyliczyć.
To że masz rower własny, to się z niego ciesz.
Pisanie, że w strefach uspokojonego ruchu nie ma żadnej infrastruktury jest bzdurą i przejawem braku zrozumienia znaczenia prostego słowa: infrastruktura.
Rowerzyści mają prawo jeździć po jezdni zwykłych ulic - niestety nadmiar samochodów w niektórych relacjach to znacznie utrudnia, ale pisanie, że nie ma tam żadnej infrastruktury jest przejawem zaślepienia.- 0 0
-
2018-04-15 20:39
Piękne samozaoranie
"Udział przejazdów rowerem sięga 6%", hi hi
- 1 1
-
2018-04-15 20:09
Nawet taki Szczecin już nas wyprzedził. (1)
Gdańsk to zascianek rowerowy. Poza propagandą niewiele się robi.
- 1 1
-
2018-04-16 21:54
propaganda jest względnie najsłabszą częścią polityki rowerowej Gdańska
stąd takie opinie oparte o anegdotyczną wiedzę
- 0 0
-
2018-04-15 07:25
PKM a rowery
Taka przyczepa do PKM by się przydała.
Jadąc nią w sobotę widziałem jak co przystanek grupa rowerzystów zostawała nie wpuszczana do pociągu, w którym jest tylko 6 miejsc na rowery!!
I weź tu dzieci na wycieczkę na Kaszuby.
Samochód zostaje..- 5 1
-
2018-04-15 08:28
Same problemy z tymi ped**arzami. (1)
- 4 7
-
2018-04-15 11:06
najgorsze są z użytkownikami pojazdów dwuśladowych z trzema pedałami
są strasznie terenochłonne, emitują zanieczyszczenia, a ich użytkownicy są bardzo roszczeniowi, sami o tym nie wiedząc.
- 1 3
-
2018-04-16 00:53
(2)
A Kto te autobusy bedzie prowadzil ? :)
- 1 1
-
2018-04-16 09:57
(1)
Przez tunel autobus przejedzie bez kierowcy, trochę tylko podrapie ściany.
- 1 0
-
2018-04-16 11:35
O i juz Gait zalata braki kilku kierowcow. To jest pomysl !
- 1 1
-
2018-04-16 09:56
Godzina 19.00 latem to wciąż pełne słońce. Mnóstwo rowerów w trasach. Przedłużcie jazdy autobusu do 20.00. Nie będziemy musieli kończyć wycieczki o 18.00 żeby zdążyć na autobus i przeprawić się przez tunel.
- 0 1
-
2018-04-16 13:46
Odcinek darmowy
Witam, powinniśmy przyjąć rozwiązanie funkcjonujące na wzór Bydgoskiego Mostu Uniwersyteckiego. Most powstał, ale nie jest on dla pieszych i rowerzystów. Miasto postanowiło ten fragment drogi uznać za bezpłatny dla komunikacji miejskiej. Pasażerowie wraz rowerami mogą pokonywać ten odcinek bezpłatnie.
- 0 2
-
2018-04-16 13:50
To ciężko wsiąść na rower i sobie pedałować, jeszcze wam autobus specjalnie potrzebny? I tak wozicie te badziewia czym sie da, autobusem, skm, tramwajem, a potem przechwalki ile to taki kalesoniarz nie przejechał...
- 2 1
-
2018-04-16 17:15
Taki kierowca ile czasu straci rower na przyczepkę wsadzic
- 1 1
-
2018-04-16 19:55
Głupota przerasta głupotę...
Ale jak to się mawia „głupota ludzka nie zna granic”...
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.