Wyrok ws. Mevo. Powrót rowerów miejskich odroczony
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie Nextbike Polska S.A. co do procedury przetargu w sprawie wyboru nowego operatora roweru metropolitalnego. Jeśli orzeczenie pozostanie w takim kształcie jak obecnie, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot nie będzie mógł ocenić jakości zaproponowanych w przetargu rowerów. Niezależnie od tego, czy OMGGS odwoła się od wyroku, powrót rowerów miejskich znów odsuwa się w czasie.
KIO uwzględniła odwołanie Nextbike Polska S.A. w sprawie zmiany zapisów przetargowych dotyczących:
- możliwości oceny estetyczno-funkcjonalnej rowerów,
- konieczności przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem,
- obowiązku przedstawienia dokumentów dot. wykazu punktów ładowania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.
Jakie będzie nowe Mevo?
Kiedy wróci Mevo?
- Wszystkie warunki przetargowe zostały opracowane tak, by mieszkańcy metropolii dostali rowery najwyższej jakości - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS. - Stąd w zapisach znalazła się konieczność nie tylko oceny rowerów, ale także przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem. Naszą intencją było dostarczenie takiego produktu, który najlepiej będzie odpowiadał mieszkańcom. Sposób zarządzania Mevo 1 pozostawiał wiele do życzenia, dlatego chcieliśmy, by wykonawca przedstawił komisji przetargowej sposób, w jaki zamierza zarządzać Mevo 2. Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu, zupełnie inaczej niż w przypadku Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji. Przypomnijmy, że byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Wtedy Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji odwołał się do KIO po raz pierwszy - co wydłużyło procedurę przetargową o kolejne miesiące. Po raz drugi Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji odwołał się do KIO już po zaproszeniu wykonawców do składania ofert. Kolejne przesunięcia rozstrzygnięcia przetargu są powodowane odwołaniami Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji.
Do dzisiaj na kontach użytkowników Mevo 1 pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska S.A., zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków. OMGGS przygotowywał się również do wytoczenia pozwu zbiorowego w imieniu mieszkańców, ale w marcu ubiegłego roku sąd odmówił ogłoszenia upadłości NB Tricity, potwierdzając, że spółka nie posiada żadnych środków. Wobec tego OMGGS wszczął dwa postępowania sądowe - nie tylko wobec NB Tricity, ale również jej spółki-matki - Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji. Z jednej strony prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa, z drugiej toczy się postępowanie cywilne.
Rozprawa przed Krajową Izbą Odwoławczą odbyła się 1 marca, jednak dopiero 23 marca do biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot wpłynęła treść wyroku wraz z uzasadnieniem. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia ma siedem dni od momentu dostarczenia orzeczenia na odwołanie się od decyzji KIO. Na razie dokumenty są analizowane przez kancelarię prawną.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (183) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-25 07:35
Panie ministrze Ziobro prosze zabrac sie za ta spolke ktora wymyslila ten nieszczesny rower. (3)
W koncu czas rozliczyc pomyslodawcow tego" Misia" a za kase ktora beda musieli zwrocic z wlasnej kieszenu sfinansowac nowy tramwaj.
- 14 9
-
2021-03-25 07:47
Ty naprawdę myślisz, że on takimi rzeczami się przejmuje? Jemu tylko w głowie jak nie zdenerwować za bardzo prezesa.
- 3 1
-
2021-03-25 07:57
Glosujcie dalej na PO, Dulkiewicz, Szczurek itp.
Wtedy będzie tylko lepiej i lepiej.
- 0 3
-
2021-03-25 08:04
przecież wszystko jest napisane, nie rozumiesz co czytasz ?
"prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa"
- 0 1
-
2021-03-25 07:50
Mevo na drzewo (2)
Widać silne lobby rydwanowców. Tak działa miasto Gdańsk. Mevo to obraz gdańskiego samorządu. Czekamy na dalsze, równie pasjonujące relacje z powierzonego odcinka na linii zabezpieczenia całokształtu infrastruktury i mobilności w oparciu o ustalenia międzyurzędowego zespołu scalania wniosków i badań przepustowości ruchu rowerowego jednośladowego i z przyczepką algorytmicznie opracowanego przez zespół niezależnych ekspertów i zwykłych ludzi, których słuchamy, bo to jest bardzo ważne, słuchać ludzi i podejmiemy działania korzystne dla wszystkich mieszkańców.
- 22 3
-
2021-03-25 08:46
Odp.
I wszystko się wyjaśniło. Dziękuję za rzeczową, pełną treści i zrozumiałą dla wszystkich, tak ważnych przecież ludzi.
- 1 1
-
2021-03-25 08:46
Cudowny komentarz! Trudno to lepiej ująć : )))
- 1 1
-
2021-03-25 07:50
Pieniędzy nie ma i nie będzie
po, kod, dulkiewicz, Szczurek itp. dopóki ten typ ludzi będzie rządził w Trójmieście to nic się nie zmieni.
- 13 4
-
2021-03-25 07:53
(2)
Z artykułu wynika, że nexbike polska dyktuje warunki jakie mają być wymogi przetargowe odnoście mevo2. Dobrze zrozumiałem??? Przypomnę tylko, bo w artykule nie jest to wspomniane, że nextbike to nieudacznicy z niemiec.
- 20 2
-
2021-03-25 09:16
Nie do końca tak. Po prostu Gmina chciała tak zorganizować przetarg, aby nie dać szans Nextbike wygrać (na początku w ogóle nie chcieli dać im szansy wystartować, przed KIO wcześniej też miasto przegrało). No i odwołali się w celu wykreślenia nieprawidłowych zapisów z Specyfikacji Warunków Zamówienia. KIO uznała, że mają rację.
Tu nie do końca wina Nextbike, które jest po prostu pazerna na kasę i gdzieś ma odczucia mieszkańców.
Tu wina urzędników, którzy źle zrobili pierwszy przetarg i nadal nie potrafią tego ogarnąć.- 2 2
-
2021-03-25 09:41
tylko że Nextbike z Niemiec swietnie zarzadza na całym swiecie takimi systemami
to Polacy z firmy która 'współpracuje' z Nexbike - a raczej ma ich nazwę jedynie - to polscy managerowie oszukali innych Polaków
takl to juz w tym katolickim kraju jest, że szuka się by jedynie naciągać, oszukiwać i krecic lody- 2 3
-
2021-03-25 07:54
Pomorskie to jednak stan umysłu
Wszędzie można, a w tym mateczniku PO nie można
- 23 2
-
2021-03-25 07:55
Serdeczności życzę
I proponuję zakupić własny rower. W tym mieście jedyne co zawsze zooeganizuja to festyn i posadkę dla koleżanek i kolegów
- 14 1
-
2021-03-25 08:05
Pomysł dobry, wykonanie i nadzór mierny
Pomysł był dobry, ale jako wykonawcę wybór spółki z małym kapitałem zakładowym prosił się o porażkę. Dostawcy Mevo nie bekną, bo chroni ich prawo, a miasto samo sobie strzeliło w stopę. Miejsca porobione, kampanie reklamowe, kupa kasy wydana, kupa kasy klientów nieodzyskana. Niestety, niekompetencja urzędników wygrała z dobrym pomysłem. Niby głupie rowery miejskie, ale to aż rowery miejskie z projektu za parę milionów - wydaje się prosty projekt, wystarczy poprowadzić go od a do z, a tu strach pomyśleć, czego jeszcze nie uda się dopilnować w przyszłości.
- 8 2
-
2021-03-25 08:05
Tylko w Polsce
Że firma która zbankrutowała i rozwaliła system rowerów w Trójmieście może się starać ponownie o udział w przetargu i zapewne w nim stanie. Brakuje żeby to wygrał a po pół roku ZNOWU zbankrutował. Gratulacje hahah
- 12 1
-
2021-03-25 08:08
To trzeba mieć tupet, że tak ładnie ujmę a należało by mocniej to nazwać
Zniszczyli pierwszą wersję roweru miejskiego, nie pooddawali ludziom pieniędzy, w tym mi, a teraz pchają się do obsługiwanie drugiej wersji.
- 14 1
-
2021-03-25 08:10
amatorzy bez doświadczenia w dużych projektach z pensja 4000zł na rękę wzili się za ten projekt w UM i mamy efekt .
kompletna klapa
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.