• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Pozdro dla tych co dali pesele tej firemce. Bedzie niebawem zdziwko:) No ale co oni tam moga zrobic z waszymi danymi, nie? Medrcy buehehe

    • 14 3

    • Nooo grubo

      Jak teraz żądać usunięcie danych osobowych?

      • 3 0

  • Wstyd!

    Jak pan Grzelak chce się uczyć, to niech wróci do szkoły, a nie robi to za ogromne pieniądze podatnika. W prywatnym sektorze i Dulkiewicz i Grzelak wylecieliby na zbity....wszyscy wiemy co, a tutaj bajki o zdobywaniu doświadczenia. Taki właśnie mamy samorząd.

    • 16 1

  • Wreszcie

    Wreszcie. Dobra decyzja Bo to co bylo to był dramat.

    • 4 1

  • Kto miał trochę oleju w głowie, ten nie pytał "czy", ale "kiedy" cały ten system się wysypie.

    W sumie operator w sam raz się wycofał: nie musi się przejmować flotą, odpowiada zapewne do wysokości kapitału zakładowego (pewnie jakaś śmieszna kwota), a kolejnego raczej nieprędko wybiorą, bo albo ceny pójdą w górę albo tylko ktoś niespełna rozumu będzie zasuwał do 4 tysięcy rowerów i wymieniał im akumulatory w terenie.

    • 16 0

  • Co na to "memadzer Srodmiescia" i ten od slowa przeciwko slowu?

    • 10 1

  • Pierwsza decyzja sztabu cieni

    Fachowiec od edukacji powiedział co wiedział czyli nic ps wie tyle ile zje

    • 4 0

  • No cóż, tak to wygląda, jak połowę oceny w przetargu stanowi kryterium ceny.

    Nie jest to pierwsza inwestycja w naszym kraju, która się tak kończy, bo u nas głównym czynnikiem, który decyduje o wygranej w przetargach nawet na najważniejsze inwestycje jest cena, oczywiście jak najniższa, co powoduje, że zdarza się, iż zgłaszają się firmy z ofertami poniżej realnych rynkowych kosztów i potem kończy się taka inwestycja albo opóźnieniami i karami, wadami, które wychodzą w trakcie użytkowania jedna po drugiej, bo wykonawca oszczędzał na wszystkim albo upadłością firmy.

    Ja wiem, że boją się zarzutów niegospodarności, ale to trzeba wcześniej zrobić analizę rynkową, dotyczącą realnych rynkowych kosztów inwestycji i w razie czego, gdy ktoś będzie wysuwał takie zarzuty to podpierać się taką analizą.

    • 3 2

  • (2)

    Nie placzcie tak juz, bo i tak bedziecie glosowac na bandyte lub zlodzieja byle tylko dokopac pisowi.

    • 13 5

    • (1)

      Tak, nie będzie pissuarów w trojmiescie

      • 1 8

      • nie będzie Trójmiasta, będzie tylko peło i układ.

        • 5 1

  • nie meczcie uczciwych ludzi ta szajka

    • 4 0

  • Nie można przesadzać z prowizją bo inwestor musi zarobić.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum