• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znak "stop" przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów

Piotr
2 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (555)
  • Znaki "stop" stoją przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerów wzdłuż drogi biegnącej pod wałem przy kanale Raduni. Z kolei dla kierowców przecinających tę drogę ustawiono znaki "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Który znak jest ważniejszy?
  • Znaki "stop" stoją przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerów wzdłuż drogi biegnącej pod wałem przy kanale Raduni. Z kolei dla kierowców przecinających tę drogę ustawiono znaki "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Który znak jest ważniejszy?
  • Znaki "stop" stoją przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerów wzdłuż drogi biegnącej pod wałem przy kanale Raduni. Z kolei dla kierowców przecinających tę drogę ustawiono znaki "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Który znak jest ważniejszy?
  • Znaki "stop" stoją przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerów wzdłuż drogi biegnącej pod wałem przy kanale Raduni. Z kolei dla kierowców przecinających tę drogę ustawiono znaki "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Który znak jest ważniejszy?

Znaki "stop" skierowane do pieszych i rowerzystów przy przejściach i przejazdach przez ulice przecinające wał biegnący wzdłuż kanału Raduni to ewenement i kuriozum - uważa pan Piotr. Jego zdaniem nie mają one podstaw prawnych i prowokują niebezpieczne sytuacje na drodze. Policjanci uważają inaczej.



Jak oceniasz rozwiązanie ze znakiem Stop przed przejściem dla pieszych i przejazdem?

Oto jego obserwacje dotyczące sytuacji, jaka ma miejsce na wale biegnącym wzdłuż Kanału RaduniMapka w Gdańsku.

Od lat był problem z rowerzystami przekraczającymi nielegalnie jezdnie na przejściach dla pieszych znajdujących się na wale wzdłuż ul. Trakt św. Wojciecha (z ul. NowinyMapka, PodmiejskąMapka czy ZaroślakMapka). Wiem, co mówię, bo to moja codzienna droga do pracy od kilku lat, a pokonuję ją głównie rowerem.

Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów ze znakami



W ubiegłym roku hucznie udało się stworzyć bezpieczne - jak się wydawało - przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez te ulice. Wymalowano pasy i przejazd dla rowerów, postawiono niezbędne znaki (D-6B, oznaczające "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów").

Dla kierowców znak D-6B, oznaczający "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Dla pieszych i rowerzystów znak B-20, czyli "Stop". Dla kierowców znak D-6B, oznaczający "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Dla pieszych i rowerzystów znak B-20, czyli "Stop".
Temat zamknięty? Otóż nie. Kilka tygodni po tej zmianie przed przejściami z przejazdami rowerowymi stanęły - już nie tak hucznie - znaki B-20 ("stop") z linią zatrzymania... na CHODNIKU, przed przejściem i przejazdem rowerowym.

Chciałbym zauważyć, że na tej trasie, od granicy z Pruszczem Gdańskim do wiaduktu przed Urzędem Wojewódzkim, obowiązuje znak C-16 z warunkowym dopuszczeniem ruchu rowerzystów, powtarzany co skrzyżowanie.

Który znak ważniejszy: "przejście/przejazd" czy "stop"?



W efekcie doszło do absurdu, gdzie piesi i rowerzyści przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu (tak stanowi przecież znak B-20).

Uważam, że znaki stanęły tam bez absolutnie żadnej podstawy prawnej - bo kto widział "stop" na chodniku dla pieszych? Znak "stop" winien stać na skrzyżowaniu. Tylko ktoś gdzieś to przepuścił - nikt nie wie kto, nikt nie wie dlaczego.

Komenda Wojewódzka odsyła do Wydziału Ruchu Drogowego w Gdańsku, Wydział Ruchu Drogowego w Gdańsku milczy. [Od redakcji: Udało nam się uzyskać stanowisko Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku. Znajduje się ono na końcu artykułu]

Znak B-20 "stop" oznacza:
1) zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem,
2) obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.


Sprawę można by zignorować, gdyby nie fakt, że kierowcy samochodów jeżdżą tam na pamięć. Wielce zdziwieni, że pieszy czy rowerzysta chcą przekroczyć jezdnię.

Użytkownicy ruchu są zagubieni



Powszechnym zjawiskiem w "sezonie rowerowym" są obelgi i wulgaryzmy sfrustrowanych kierowców, którzy oczekują, że piesi będą czekać na zatrzymanie pojazdów, a rowerzyści mają "przeprowadzać rowery przez przejście".

W ubiegłym tygodniu nieomal zabił mnie tam kierowca komunikacji miejskiej. Z piskiem opon zatrzymał się na przejściu - otworzył okno i zaczął wykrzykiwać w niecenzuralny sposób:"... po to masz znak STOP, że masz się zatrzymać...".

Znak "stop" na chodniku skierowany w drugą stronę dostrzegł, a znaku "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" (D-6B) przed nosem już nie?

O ironio...



Znak ustawiony dla bezpieczeństwa



Szperając w otchłaniach internetu i FB znalazłem pewien trop w trakcie burzliwych dyskusji z okresu postawienia owego kontrowersyjnego oznakowania. Radni dzielnicy Orunia Górna informowali, że znaki stanęły na wniosek mieszkańców Oruni w celu poprawy bezpieczeństwa.

Rozumiem cel - ale do jego osiągnięcia są inne metody. Progi zwalniające, zwężanie ulic - czemu w 2023 r. w UE ktokolwiek dyskutuje o pierwszeństwie na prawidłowo oznakowanym, zmodernizowanym przejściu dla pieszych i przejeździe rowerowym?

Zaraz zrobi się cieplej. Obserwuję, że rowerzystów przybywa. Będziemy czekać na tragedię? Dochodzi do absurdalnej sytuacji, gdzie znacznie bezpieczniej jest jechać jezdnią (ul. Trakt św. Wojciecha), niż idealnym dla tego celu nasypem. Oczywiście z licznymi pozdrowieniami od kierowców, którzy niezwykle życzliwie kierują "na wał, gdzie jest ŚCIEŻKA ROWEROWA". No nie, nie ma jej.



St. sierżant Justyna Chabowska St. sierżant Justyna Chabowska
St. sierż. Justyna Chabowska, WRD KMP Gdańsk

Zgodnie z treścią § 21 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych znak "STOP" nakłada na kierującego obowiązek zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem oraz ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.

W związku z powyższym to rowerzyści poruszający się wzdłuż kanału Raduni w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha na skrzyżowaniu mają obowiązek zatrzymać się w związku ze znakiem B-20 "STOP", przed wjazdem na skrzyżowanie.

Znak ten stosuje się w celu wprowadzenia obowiązku zatrzymania pojazdu w określonych warunkach np. gdy na skrzyżowaniu brakuje odpowiedniej widoczności, która umożliwiłaby bezpieczne poruszanie się uczestników ruchu.

Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu w miejscu wskazanym w artykule - szczególnie występujący tam podjazd - zasadne jest ustawienie tam znaku B-20. Ma on na celu poprawę bezpieczeństwa przede wszystkim rowerzystów.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (555) ponad 10 zablokowanych

  • Mam wrażenie, że autor próbuje podbudować swoje wirtualne ego i na siłę usprawiedliwiać swoje zachowanie na bazie opinii osób, które tego skrzyżowania nie znają.
    Przede wszystkim dlaczego zdjęcia nie pokazują faktycznego stanu skrzyżowania? Nie widać na nim, że przejście dla pieszych jest kawałek dalej. Znak ustawiony jest jedynie przed wjazdem na przejazd rowerowy, więc to chyba logiczne, że dotyczy rowerów. No tak... Logiczne dla tych co skrzyżowanie znają. Reszcie nie dziwię się, że patrząc na zdjęcie mogą być oburzeni.
    Nie widać też jak wygląda droga "z dołu" z punktu widzenia kierowcy. Proponuję autorowi zdjąć na jakiś czas obcisłe majtki i się tam przejechać jako kierowca, najlepiej wieczorem. Jadąc od traktu, chcąc się upewnić, że na ścieżce nie nadciąga jak burza rowerzysta, trzeba by praktycznie zatrzymać się na samym przejeździe rowerowym. W drugą stronę z resztą nie jest dużo lepiej. Nawet z zachowaniem dużej ostrożności i jadąc wolno nie udało mi się wiele razy nie zauważyć tam rowerzysty.
    Znak postawiono dla bezpieczeństwa rowerzystów, więc się lepiej do niego stosujcie. Prawnie czy nie. Jak na wieży widokowej stawiają balustradę to też się nikt nie zastanawia czy było do tego prawo i co się stanie jak przez nią przejdę.

    • 6 2

  • Żeby rowerzyści nie jeździli jak święte krowy. Bardzo dobrze, że tam jest STOP.

    • 3 4

  • STOP powinien być domyślnie przed każdym przejazdem rowerowym przez jezdnię rowerowiec powinien zatrzymać się przed przejazdem przez ulicę ścieżką rowerową

    • 2 3

  • Paranoja, nie wierzę, że zaproponował to ktoś

    Kto na co dzień jest rowerzystą czy pieszym... Absurd, że jako pieszy muszę się zatrzymywać na stop! Po to mam przejście, żeby się tylko rozejrzeć czy nic nie jedzie, a tak kierowcy uważają, że skoro mam stop to że oni mają pierwszeństwo! Są inne metody na zapewnienie bezpieczeństwa

    • 1 3

  • Kierowcy kto im dał prawko

    Postawić kamerę prędkościomierz
    Ewentualnie sygnalizator ale za to nie ma kasy lepiej przekroczenie prędkości
    I po problemie

    • 1 2

  • Mandaty się posypią

    Nikt się nie odwoła bo nie ma na to czasu i kasy.
    Wszystko się zgadza. Zle prawo i kłamstwo powtarzane wielokrotnie staje się wyznacznikiem prawdy. Za 10 lat ten znak stanie się przykładem do wprowadzenia prawa zatrzymywania się dla pieszych na komendę.
    Stop, w tył wzrost, bagnet na broń, na wroga narodu do ataku...

    • 0 3

  • Wyraźnie spisek

    antyrowerzystowy!

    • 2 1

  • Czy drodzy rowerzyści macie taką małą wyobraźnię i nie możecie pojąć, że znak STOP jest ustawiony dla waszego bezpieczeństwa?! Jadąć od strony Gdańska Głównego na Starogardzką nie widać was jak jedziecie kanałem ! A przynajmniej nie widać Was w okolicy przejazdu! Tak cięzko się zatrzymać i spojrzeć? Więksozść z Was nawet nie spojrzy a wiem to bo jeżdże tamtędy ! i aż włos się na głowie jezy jak rodzice ze swoimi dzieciakami jeżdża bez zatrzymania się czy to korowodem kilku rowerów czy tymi śmisznymi rowerami z przyczepką. Tylko czekać aż będzie poważny wypadek, wtedy może oczu się otworzą.
    Ale na ten moment to lepiej drodzy rowerzyści wykłócać się który znak jest ważniejszy! Dodam, że moim zdaniem wszyscy co jeżdża po mieście rowerem powinni mieć kursy jakieś z przepisów, kaski oraz ubezpieczenie OC.

    • 5 4

  • powinni zamontować spowalniacze

    na ścieżce rowerowej przed każdym przejściem.
    Rowerzyści wpadają na ulicę nie patrzą czy nadjeżdża samochód.

    • 2 3

  • znak stop jest dla bezpieczenstwa rowerzystów to wszedzie powinny byc znaki stop dla bezpieczenstwa kierowców :)

    Przed kazdym przejsciem dla peszych powinny byc znaki stopu dla bezpieczenstwa pieszych

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum