• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat temu skończyła się przebudowa węzła Wzgórze w Gdyni

Patryk Szczerba
21 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • Początek prac przy przebudowie węzła Wzgórze św. Maksymiliana.
  • Prace przy przebudowie węzła.
  • Prace przy przebudowie węzła.

Mija 10 lat od zakończenia remontu węzła drogowego Wzgórze św. MaksymilianaMapka. W 2011 roku, o tej porze była otwarta już większość przejść i tuneli dla pieszych i kierowców.



Jak po 10 latach oceniasz funkcjonalność węzła Wzgórze?

Przy okazji 95. rocznicy urodzin Gdyni przypomnieliśmy inną, bliższą współczesności rocznicę zmiany nazwy Wzgórza Nowotki na Wzgórze św. Maksymiliana. Radni zdecydowali o zmianach 30 lat temu. Z kolei 10 lat temu o tej porze kończyła się przebudowa węzła drogowego, będącego znakiem rozpoznawczym dzielnicy.

Już ponad 10 lat temu było to jedno z najważniejszych w Gdyni skrzyżowań, na którym przecinały się najważniejsze arterie w mieście. Problemem było to, że praktycznie nie było tam żadnego bezkolizyjnego zjazdu. Kierowcy musieli się za to zatrzymywać z powodu kilkunastu przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.

Przesuń aby
porównać


Pod torami mogło przejechać maksymalnie 3,6 tys. pojazdów na godzinę. Zwiększający się ruch samochodowy, w niedalekiej perspektywie mająca nastąpić zabudowa zachodnich dzielnic Gdyni, rozbudowa okolicznego centrum handlowego kazały przypuszczać, że okolica niebawem zakorkuje się.

  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.

Blisko połowa kwoty dofinansowana z UE



- Dotychczasowa infrastruktura była po prostu niefunkcjonalna. Teraz będzie wygodniej nie tylko pieszym i kierowcom przejeżdżającym przez centrum miasta, ale również mieszkańcom zachodnich dzielnic Gdyni, którzy dzięki dodatkowym pasom, tunelom i wiaduktowi szybciej dojadą do domów - zapowiadał tuż przed rozpoczęciem budowy Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny za inwestycję.
Przebudowa węzła rozpoczęła się w listopadzie 2009 roku. Ostatecznie kosztowała ponad 63 mln zł. 29 mln to środki europejskie pochodzące ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza. Liderem konsorcjum, które prowadziło prace, była trójmiejska firma drogowa MTM.

Postępy prac przy remoncie węzła Wzgórze św. Maksymiliana. Film z maja 2010 roku


Najważniejsza faza przebudowy drogowego węzła Wzgórze św. Maksymiliana zakończyła się w listopadzie 2010 roku. Otwarto drogi i tunele dla kierowców. Pod koniec stycznia 2011 roku otwarto część tunelu dla pieszych, dzięki czemu zapewniono bezkolizyjny przejazd kierowcom. Oficjalnie prace zakończono w kwietniu, po wszystkich dokonanych odbiorach. Do końca roku trwały jeszcze prace przy przebudowie przystanku SKM Wzgórze, prowadzone w ramach osobnej inwestycji.

Podczas blisko półtora roku prac w ramach przebudowy węzła Wzgórze powstały dwa wiadukty (kolejowy i drogowy), kładka pieszo-rowerowa, tunel dla pieszych. Dla kierowców przygotowano dokładnie 1,74 km jezdni, dla pieszych 2,2 km chodników, a dla rowerzystów 800 m ścieżek rowerowych. Pojawiły się też nowe przystanki komunikacji miejskiej i nowa sygnalizacja świetlna. Po przebudowie przepustowość aut zwiększyła się niemal o połowę, do ponad 5 tys. aut.

  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.

Krytyka mieszkańców po zakończeniu inwestycji



Wybrano wariant premiujący kierowców. Co ciekawe, kilka miesięcy po zakończeniu prac zaczęła wytykać władzom Gdyni część mieszkańców, ubolewająca nad tym, że piesi zostali zmuszeni do chodzenia tunelami, natomiast dla rowerzystów nie przygotowano praktycznie żadnych rozwiązań. Nie brakowało opinii, że węzeł jest po prostu brzydki.

W lutym 2011 roku pisaliśmy o kiepskiej estetyce i wyglądzie jak z lata 70. w osobnym artykule.

- Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji - podkreślał Michał Szymański, ówczesny prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
- To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadali urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni, prezentujący wygląd węzła po przebudowie. Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni, prezentujący wygląd węzła po przebudowie.

Inwestycja z nagrodą, mieszkańcy chcieli zmian



Władze Gdyni przekonywały, że węzeł Wzgórze to sukces. W 2012 roku inwestycja otrzymała w plebiscycie tytuł "Modernizacja Roku 2011" w kategorii obiekty mostowe. Nagrodą był m.in. tytuł i statuetki. Za to, by znaleźć się wśród ocenianych inwestycji trzeba było zapłacić 9 tys. zł.

Kolejną okazją do dyskusji o węźle było planowane na koniec 2013 roku otwarcie Centrum Riviera po rozbudowie. Odbyły się nawet warsztaty pokazujące jak można zmienić przestrzeń węzła. Krytyka rozwiązań pojawiła się ze strony pieszych, dla których nie wyznaczono drogi rowerowej.

  • Tunel po częściowym otwarciu dla pieszych.
  • Węzeł kilkanaście dni po przebudowie.
Uczestnicy zgłaszali zmianę kolorystyki, która powinna zmienić się z mocnej żółci na bardziej stonowane barwy oraz konieczność lepszego oznakowania i schematów przystanków. Postulowano też poszerzenie strefy wejść o place miejsce z lokalami handlowo-usługowymi.

Niektórzy postulowali o zorganizowanie w tunelu wystaw, wzbogaconych np. o interaktywne, zmienne oświetlenie. Przewijały się też takie pomysły jak: parkingi rowerowe, dodatkowe przejście naziemne przez ul. Władysława IV oraz parking kiss&ride. Z postulatów zrealizowano właściwie tylko poprawę oznakowania. Urzędnicy zapowiadają też poprawę sytuacji rowerzystów.

W najbliższych latach kolejne modernizacje?



Niewykluczone jednak, że w najbliższych latach trzeba będzie dokonywać kolejnych zmian, polepszających przepustowość węzła.

W planach dla okolicy jest bowiem wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w GdyniMapka. Wizję ma realizować w najbliższych latach gdyńska Grupa Allcon.

  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
W miejscu dawnego Hotelu BałtykMapka trwa budowa biurowca, a sprawą otwartą pozostaje zagospodarowanie terenu, gdzie pojawiał się przez lata cyrkMapka, gdzie radni zgodzili się na możliwość budowy dwóch wieżowców o wysokości do 55 i 49 metrów (dominanty mogą sięgnąć 80 i 86 metrów n.p.m.), pomiędzy którymi będzie 12 m przestrzeni. Przed nimi będzie mógł powstać ogólnodostępny plac, a na parterach budynków lokale usługowe.

Z kolei Pomorska Kolej Metropolitalna szykuje się do budowy przystanku Wzgórze. W ostatnich dniach ta sprawa stanęła pod znakiem zapytania z powodu sporu z PKP PLK dotyczącym budowy wiaduktów na węźle Karwiny.

Opinie (183) 10 zablokowanych

  • 10 lat nie byłem w Gdyni (15)

    Czy coś straciłem? Chyba nie

    • 109 69

    • (8)

      i dalej siedź w swoich Szadólkach.

      • 35 27

      • Mieszkam w Jelitkowie na granicy z Sopotem (5)

        • 14 18

        • to uważaj na jelita (2)

          • 21 9

          • (1)

            Przygłup...serio

            • 1 3

            • Uwierzylem juz za pierwszym razem.

              • 0 0

        • Dekade nosa nie wystawiles z Jelitkowa na granicy z Sopotem i jeszcze sie glupio pytasz, czy cos straciles :)

          • 4 1

        • Powiem krótko zwięźle i na temat i nie ma co się oszukiwać że tak nie jest

          otóż trzeba być niezłym burakiem, żeby mieć taki kompleks bycia lepszym/większym i się o to wykłócać

          • 2 0

      • Szdółki.. (1)

        I wiele innych nowych osiedli to się nazywa rozwój. Gdzieś ubywa, a gdzieś przybywa, gdzieś jest gorzej, gdzieś jest lepiej.

        • 3 2

        • rozlewanie się przestrzeni miejskiej ma szereg ujemnych następstw

          rozwój ma sens jeśli jest przyjazny dla środowiska społecznego i naturalnego.

          • 2 0

    • Gdynia również nie teskni, miłego dnia (1)

      • 28 16

      • Bo we wiosce

        Ubywa... Hahahahaba

        • 0 7

    • Warto do nas przyjechać i zobaczyć jak niewiele zrobił Szczurek (1)

      Porównać ile w tym czasie zrobiono w Gdańsku

      • 20 7

      • oooo a ile zrobiono na żoliborzu ho ho ho

        • 1 0

    • Dobrze i obiektywnie

      Wioska, wioska zostanie.

      • 0 3

    • Niczego nie straciłeś

      Bulwar wciąż taki sam, dodali tylko kilka restauracji. Cudowna kolejka na Kamienną Górę też powstała. Nic więcej. Marazm i kościoły.

      • 1 0

  • (1)

    Jeszcze tylko dojazd do Chwarzna/Witomina czy do Pogórza/Obłuża czyli miliardowych inwestycji polegających na wytyczeniu i budowie zupełnie nowych dróg choćby przez TPK do Chwarzna.

    • 26 16

    • Fajnie, nasz szefuncio sprawnie dojeżdża do domciu.

      • 2 2

  • (11)

    Mimo wyrzucenia pieszych do tuneli to trzeba przyznać że ten węzeł jest bardzo udany, mało korków, tunele zadbane, wszystkie przystanki KM w jednym miejscu. To była naprawdę zmiana na plus w porównaniu do tego co było wcześniej. Z resztą ten tunel znacznie skraca czas przejścia przez poprzednie dwie jezdnie.

    • 94 49

    • Dla pieszych zdecydowana zmiana ba minus. Ten wezel to mentalnie lata 70te (4)

      • 16 31

      • Tetek (2)

        Ta jasne, bo lepiej stać na światłach niż z iść tunelem.

        • 14 5

        • (1)

          Przecież i tak są światła

          • 1 6

          • ale mniej

            • 0 0

      • Tylko Ty jestes mentalnie w latach 70. I wbrew Tobie, ja nie musze tego argumentowac, wystarczy spojrzec wyzej.

        • 2 1

    • Udany.... (3)

      Sygnalizacja co 50 metrów
      Konieczność zmiany 3 pasów na odcinku 100 metrów
      Pod wiaduktem sygnalizacja za zakrętem, za nią przeskok o 3 pasy na odcinku 50 metrów.

      Wizja ignoranta a nie inżyniera.
      MTM jak sądzę po rozwiązaniach.

      • 12 9

      • Sygnalizacja świetlna i zmiana pasa stwarzają Ci problem? (2)

        Niedzielny kierowca ; )

        • 9 6

        • Start stop start stop = spaliny w ramach programu Klimatyczne Centrum. (1)

          • 6 8

          • kazdy powinien miec autostrade

            biedne kierowce, tak sie martiwa o ekologie. Spokojnie, za niedlugo zakaz wjazdu do centrum dla starych trupow :)

            • 4 1

    • Tunele pobazgrane cale

      • 0 0

    • Pracujesz w UM

      Zadbane tunele Brud i mocz, grubo nabije piachu i błota na schodach? Moi rodzice jak tamtędy przechodzą, to nie czują się bezpiecznie ani komfortowo.
      Węzeł z poprzedniej epoki. Wielki teren z centrum oddany tranzytowi, wokół pustynia.

      • 0 0

  • hmmmm..... (3)

    ......... naprawdę nie ma ciekawszych tematów ?

    • 28 28

    • Od 10 lat Szczurek praktycznie nic nie robi więc o czym tu pisać (2)

      • 7 3

      • (1)

        a pis ogranicza systematycznie budzety gminom

        • 2 0

        • a ziobro dokłada im z funduszu dla ofiar przemocy

          przynajmniej tym gminom gdzie jego partyjni towarzysze wygrywali wybory

          • 1 0

  • (6)

    Rozwiązania z głębokiego Gierka. Wstyd dla władz, że zmusiło pieszych do chodzenia tunelami w samym centrum.

    • 69 89

    • a co, lepsze estakady nad jezdniami?

      Bo chyba nie liczyłeś, na zatrzymanie ruchu kołowego w XXI wieku

      • 17 20

    • Tak, tak. (2)

      Trzeba było zrobić przejscie przez tory. Najlepiej ze światłami dla pociagów i priorytetem dla pieszych. ;-)

      • 25 15

      • (1)

        Przejście przez tory było tam od zawsze. Wrzucanie pieszych pod jezdnię z myślą o autkarzach to sukces Szczurka.

        • 5 5

        • bardzo dobre rozwiazanie, przyjazne pieszym, nie musza marnowac czasu oczekujac na zmiane swiatel, oczedza tez im wdychania spalin w tym czasie

          • 3 1

    • Ilu pieszych zginelo na tym wezle w ciagu ostatniej dekady?

      • 1 1

    • liczyłeś na ruchome taśmociągi chodnikowe? a może na teleportację?

      tunele są bezpieczne i szybkie, kropka.

      • 2 0

  • (4)

    Świetnie, nie trzeba marnowac czasu stercząć w oczekiwaniu na zielone światła jak kiedyś tylko sprawnie pokonać jezdnie w drodze do skm. Dodatkowo zjazdy/wjazdy pozwalają przejechać rowerem albo prowadzić wózki. Ale wariatom zawsze coś przeszkadza.

    • 71 22

    • Wariatem jesteś sam (1)

      Tam były przejścia dla pieszych bez świateł. Jakbyś kiedykolwiek tam był przed przebudową, to byś wiedział.

      • 0 5

      • przecież o tym pisał, gdyby nie tunel aktywiści zrobiliby przejście ze światłami (kolejnymi) na których bys sterczał na deszczu albo mrozie. A tak idziesz sobie nie tracąc czasu.

        • 6 0

    • schody,schody i schody

      jak jest tak dobrze to przejedz wózkiem inwalidzkim albo dziecięcym od Urzedu Miasta do ul.Nowogrodzkiej nie pokonując schodów.

      • 1 1

    • hehe

      Powiedział kierowca :)

      • 0 0

  • Jako kierowca (3)

    jestem zadowolony z rozwiązań zaproponowanych przy budowie tego węzła.
    Jako pieszy nie bo muszę chodzić po schodach i tunelami co jest uciążliwe niewygodne i niebezpieczne
    Jako rowerzysta tylko przejazd w 1 kierunku jest w miarę ogarnięty gdyby nie te szykany i barierki po obu stronach ścieżki a w pozostałych kierunkach to dramat a w zasadzie brak możliwości przejazdu chyba że ta wielopasmowa drogą pośród trabiacych na Ciebie wściekle kierowców.
    Ocena ogólna 4 na 10.

    • 37 27

    • (2)

      chodzenie po schodach jest uciążliwe i niebezpieczne? chłopie, ale ty ryzykujesz wychodząc codziennie z domu :-)

      • 15 8

      • Powiedz to osobom chodzącym o kulach lub jeżdżącym na wózkach inwalidzkich.

        Jasne pokonanie schodów to dla nich pestka.

        • 1 0

      • Dla mojego ojca to jest spory problem.

        Poza tym te tunele to brud i syf. Żeby miasto je chociaż myło.

        • 0 1

  • (3)

    Ja tam ciągle nie wiem jak przejechać rowerem z jednej strony na drugą (na powierzchni).

    • 27 12

    • Jeżeli nie Wieś to oddaj łańcuch i kup bilet miesięczny

      • 10 14

    • Jak masz z tym problem to nie powinieneś wsiadać na rower.

      • 8 8

    • minie jeszcze parę lat zanim ogarniesz ten problem. Cierpliwości.

      • 7 3

  • To znaczy (6)

    To znaczy że od 10lat nie było większej inwestycji drogowej w Gdyni !

    • 94 12

    • Nie (3)

      To znaczy ze ten artykuł jest z okazji 10lecia oddania węzła

      • 8 15

      • (1)

        Czyli co roku powinna być jakaś 10 rocznica....

        • 6 2

        • A nie ma?

          • 0 0

      • Bo nic w Gdyni nie powstaje.

        Dlatego o Gdyni robi się historyczne artykuły. Teraz będą wyciągać historyczne wizualizacje.

        • 2 0

    • Taka prawda, marazm

      • 12 5

    • to znaczy że pracownik portalu wysmarował tekst i zgarnął wierszówkę.

      • 7 2

  • Węzeł super (5)

    Tylko notorycznie dewastowane są tunele przez pseudoartystow, którzy podpisują się tagami er, wa drań, t35. W ostatnim czasie pomalowali połowę budynkow na wzgorzu...

    • 42 13

    • Lemon podpisujący się również jako lv, tar,sid,bcr dołożył do tego cegiełkę

      Pokraka próbowała być writerem na Rumi tam zakapowała kilku koleżków to teraz uciekł do Gdyni. Zero talentu tagi na poziomie 5 latka. Wzgórze również oberwało tym sr*j toykiem.

      • 9 0

    • Tunel (1)

      Pokaż chociaż jedena zdewastowana ścianę w tunelu przy węźle maksa. Januszu.

      • 1 6

      • SKM zamalowala swoją część w przejściu podziemnym

        Dalej jest dramat, idź do lekarza od oczu

        • 2 0

    • Podaj namiary na tego pseudo artystę

      Chcę założyć sprawę bo pomalował mi elewacje

      • 1 0

    • A brud, mocz, piach i błoto?

      Ja nie wiem co to za kraj brudasów, że to nikomu nie przeszkadza.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane