- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (260 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (102 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
10 lat temu skończyła się przebudowa węzła Wzgórze w Gdyni
Mija 10 lat od zakończenia remontu węzła drogowego Wzgórze św. Maksymiliana. W 2011 roku, o tej porze była otwarta już większość przejść i tuneli dla pieszych i kierowców.
Już ponad 10 lat temu było to jedno z najważniejszych w Gdyni skrzyżowań, na którym przecinały się najważniejsze arterie w mieście. Problemem było to, że praktycznie nie było tam żadnego bezkolizyjnego zjazdu. Kierowcy musieli się za to zatrzymywać z powodu kilkunastu przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/2850/750x0/2850092-Wezel-Wzgorze-sw-Maksymiliana-przed-i-po-zmianach.webp)
porównać
Pod torami mogło przejechać maksymalnie 3,6 tys. pojazdów na godzinę. Zwiększający się ruch samochodowy, w niedalekiej perspektywie mająca nastąpić zabudowa zachodnich dzielnic Gdyni, rozbudowa okolicznego centrum handlowego kazały przypuszczać, że okolica niebawem zakorkuje się.
Blisko połowa kwoty dofinansowana z UE
- Dotychczasowa infrastruktura była po prostu niefunkcjonalna. Teraz będzie wygodniej nie tylko pieszym i kierowcom przejeżdżającym przez centrum miasta, ale również mieszkańcom zachodnich dzielnic Gdyni, którzy dzięki dodatkowym pasom, tunelom i wiaduktowi szybciej dojadą do domów - zapowiadał tuż przed rozpoczęciem budowy Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny za inwestycję.
Przebudowa węzła rozpoczęła się w listopadzie 2009 roku. Ostatecznie kosztowała ponad 63 mln zł. 29 mln to środki europejskie pochodzące ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza. Liderem konsorcjum, które prowadziło prace, była trójmiejska firma drogowa MTM.
Postępy prac przy remoncie węzła Wzgórze św. Maksymiliana. Film z maja 2010 roku
Najważniejsza faza przebudowy drogowego węzła Wzgórze św. Maksymiliana zakończyła się w listopadzie 2010 roku. Otwarto drogi i tunele dla kierowców. Pod koniec stycznia 2011 roku otwarto część tunelu dla pieszych, dzięki czemu zapewniono bezkolizyjny przejazd kierowcom. Oficjalnie prace zakończono w kwietniu, po wszystkich dokonanych odbiorach. Do końca roku trwały jeszcze prace przy przebudowie przystanku SKM Wzgórze, prowadzone w ramach osobnej inwestycji.
Podczas blisko półtora roku prac w ramach przebudowy węzła Wzgórze powstały dwa wiadukty (kolejowy i drogowy), kładka pieszo-rowerowa, tunel dla pieszych. Dla kierowców przygotowano dokładnie 1,74 km jezdni, dla pieszych 2,2 km chodników, a dla rowerzystów 800 m ścieżek rowerowych. Pojawiły się też nowe przystanki komunikacji miejskiej i nowa sygnalizacja świetlna. Po przebudowie przepustowość aut zwiększyła się niemal o połowę, do ponad 5 tys. aut.
Krytyka mieszkańców po zakończeniu inwestycji
Wybrano wariant premiujący kierowców. Co ciekawe, kilka miesięcy po zakończeniu prac zaczęła wytykać władzom Gdyni część mieszkańców, ubolewająca nad tym, że piesi zostali zmuszeni do chodzenia tunelami, natomiast dla rowerzystów nie przygotowano praktycznie żadnych rozwiązań. Nie brakowało opinii, że węzeł jest po prostu brzydki.
W lutym 2011 roku pisaliśmy o kiepskiej estetyce i wyglądzie jak z lata 70. w osobnym artykule.
- Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji - podkreślał Michał Szymański, ówczesny prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
- To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadali urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Inwestycja z nagrodą, mieszkańcy chcieli zmian
Władze Gdyni przekonywały, że węzeł Wzgórze to sukces. W 2012 roku inwestycja otrzymała w plebiscycie tytuł "Modernizacja Roku 2011" w kategorii obiekty mostowe. Nagrodą był m.in. tytuł i statuetki. Za to, by znaleźć się wśród ocenianych inwestycji trzeba było zapłacić 9 tys. zł.
Kolejną okazją do dyskusji o węźle było planowane na koniec 2013 roku otwarcie Centrum Riviera po rozbudowie. Odbyły się nawet warsztaty pokazujące jak można zmienić przestrzeń węzła. Krytyka rozwiązań pojawiła się ze strony pieszych, dla których nie wyznaczono drogi rowerowej.
Uczestnicy zgłaszali zmianę kolorystyki, która powinna zmienić się z mocnej żółci na bardziej stonowane barwy oraz konieczność lepszego oznakowania i schematów przystanków. Postulowano też poszerzenie strefy wejść o place miejsce z lokalami handlowo-usługowymi.
Niektórzy postulowali o zorganizowanie w tunelu wystaw, wzbogaconych np. o interaktywne, zmienne oświetlenie. Przewijały się też takie pomysły jak: parkingi rowerowe, dodatkowe przejście naziemne przez ul. Władysława IV oraz parking kiss&ride. Z postulatów zrealizowano właściwie tylko poprawę oznakowania. Urzędnicy zapowiadają też poprawę sytuacji rowerzystów.
W najbliższych latach kolejne modernizacje?
Niewykluczone jednak, że w najbliższych latach trzeba będzie dokonywać kolejnych zmian, polepszających przepustowość węzła.
W planach dla okolicy jest bowiem wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni
W miejscu dawnego Hotelu Bałtyk
Z kolei Pomorska Kolej Metropolitalna szykuje się do budowy przystanku Wzgórze. W ostatnich dniach ta sprawa stanęła pod znakiem zapytania z powodu sporu z PKP PLK dotyczącym budowy wiaduktów na węźle Karwiny.
Opinie (183) 10 zablokowanych
-
2021-02-21 14:39
I to były czasy gdy Kucyk i społecznicy nie mieli głosu
I nie rujnowali miasta.. a jak jest teraz to wiemy.
Kucyk. Malarz przestrzeni miejskiej. Sztuka? Niezrozumiała. Innowacyjna- 18 2
-
2021-02-21 14:57
Artykuł sponsorowany przez PIS (2)
Zapomnieliście dodać informacji na temat zamawiającego :-)
- 5 9
-
2021-02-21 15:33
To znaczy? (1)
Czyżby gryzoń znowu zmienił orientację?
- 2 0
-
2021-02-21 23:26
Nigdy jej nie zmieniał
Kaczyńscy zawsze byli w jego rozumie i sercu, wielokrotnie dał temu wyraz, tylko wystarczy mieć oczy i uszy otwarte
- 1 1
-
2021-02-21 14:58
Poza fatalnymi rozwiązaniami dla ruchu rowerowego
a właściwie ich braku, węzeł jest OK. I dla pieszych i kierowców. Reszta to szukanie problemu na sile
- 10 0
-
2021-02-21 15:17
Korki
Jak budowali ten węzeł to stałam w najwiekszym korku ever. Z hali to kieleckiej 45 minut !!@
- 1 1
-
2021-02-21 15:18
To były czasy
To były czasy jak jeszcze miasto robiło coś dla kierowców. Teraz już tylko zamykanie ulic, zamykanie parkingów i drożejące parkometry. Dziadostwo
- 13 3
-
2021-02-21 15:28
nawet oznakowanie pionowe dróg źle zrobili,
papraki. wyjazd z tunelu-połączenie z al. Zwycięstwa
- 6 0
-
2021-02-21 16:09
Bubel i knot jakich świat nie widział ! (1)
co to za gamoń zaprojektował a drugi co to wybudował ! .Wiecie ile trzeba było minąć sygnalizacji świetlnych przed przebudową jadąc np. ze Śląskiej na Bulwar ? -odpowiadam ;- 2 słownie dwa !. 1- skrzyżowanie z Władka , 2- skrzyżowanie ze Świętojańską ! a potem już non stop jazda do Bulwaru !!! , podobnie było na tym wężle z jazdą we wszystkich innych kierunkach! Jak jest dziś ? Ci co jeżdżą wiedzą ! Czyli wszystko to co się dzieje i co się robi w strukturze drogowo komunikacyjnej w Gdyni czyli buble i knoty ! - trwa już bez mała 10 lat ...
- 12 3
-
2021-02-21 16:10
Standard MTM - fetyszyści sygnalizacji
- 0 0
-
2021-02-21 16:17
Mam nadzieje ze nie bedzie zalewalo tego tunelu po jakims wielkim deszczu
- 6 1
-
2021-02-21 16:21
plac cyrkowy
Czy komuś Pan Bóg odebrał ROZUM na terenie wolnym stawał cyrk powstaną 2 wieżowce .Myślałem że powstanie bardzo duży piętrowy parking to byłby super węzeł integracyjny SKM ,Pętla ,autobusowa,blisko do centrum pieszo tragedia panowie radni samorządnosci.Zegnamy radnego Chachulskiego 21 lutego zmarł
- 9 1
-
2021-02-21 16:23
Bęcwał który wymyślił likwidacje zatoczek i mjejsc postojowych wzdłuż 10-go Lutego powinien to robić za swoją kase !!!
dziś jechałem Od Podjazdu do Skweru ! - dziura na dziurze !- prawy pas wybrukowany kostką powinien w ogóle być wyłączony z ruchu! -Nie da się jechać ! ale ważna jest likwidacja miejsc postojowych i budowa w ich miejscu ... nie wiem co twórca {Bęcwał !} tam planuje ? gazony , kwietniki ! .Ale zamysł jest taki :- utrudnic życie mieszkańcom i kierowcom ! a jak podjedzie syn po schorowaną Matke aby ją zawieżć na rehabilitacje i będzie musiał tak jak dziś sprowadzić ją z IIp. to gdzie ma na ten czas zostawić samochód ? na prawym czy lewym pasie ruchu ??? oczywiście z włączonymi światłami awaryjnymi ! Czy Cymbał który to wymyślił pomyslał o tym ???
- 13 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.