• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

131 mln zł dofinansowania do transportu publicznego w Trójmieście

Maciej Naskręt
27 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zastrzyk finansowy otrzyma także Gdynia, która będzie mogła nabyć nowoczesny tabor. Zastrzyk finansowy otrzyma także Gdynia, która będzie mogła nabyć nowoczesny tabor.

Gdańsk i Gdynia otrzymają w środę finansowy zastrzyk - 131 mln zł - na rozwój transportu publicznego. Pieniądze trafią na budowę węzłów przesiadkowych w Gdańsku, a także dofinansują przebudowę ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.



Ponad 131 mln zł przeznaczy Urząd Marszałkowski, jako dysponent funduszy unijnych w województwie pomorskim, na dofinansowanie projektów transportu publicznego w Trójmieście. W tej sprawie zostanie podpisana w środę umowa.

Kontrakt z Gdańskiem dotyczy realizacji projektu pn. Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IIIc, którego wartość to ok. 160 mln zł, w tym 94,2 mln zł unijnego dofinansowania. W ramach projektu planuje się budowę węzłów integracyjnych i infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: Brętowo, Jasień oraz Kiełpinek.

Planuje się także budowę dojazdów do przystanków Jasień i Kiełpinek. Ponadto w ramach projektu zaplanowano przebudowę ponad 4 km torowiska tramwajowego w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego.

- Projekt przewiduje integrację podsystemów transportowych funkcjonujących na terenie trójmiejskiego obszaru metropolitalnego, a w szczególności systemu PKM z układem tramwajowym i autobusowym Gdańska. Projekt zostanie zrealizowany do czerwca 2015 roku - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Marszałkowie województwa podpiszą również dwie umowy z władzami Gdyni. Pierwsza dotyczy realizacji projektu pn. "Zwiększenie konkurencyjności transportu publicznego w Gdyni, dzięki przebudowie infrastruktury komunikacji zbiorowej wraz z zakupem nowoczesnego taboru", którego wartość wynosi 38,7 mln zł, zaś unijne dofinansowanie - 16,2 mln zł.

Projekt zakłada zwiększenie konkurencyjności transportu publicznego poprzez wydzielenie pasów ruchu dla pojazdów transportu publicznego w ciągu ul. Kieleckiej (o długości około 1 420 m) oraz w ciągu ul. Morskiej (o długości około 350 m), przebudowę 20 zatok komunikacji zbiorowej, modernizację placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej, zakup 30 nowoczesnych autobusów (w tym 15 autobusów zasilanych gazem CNG) oraz przeprowadzenie szkoleń dla kierowców i kontrolerów biletów.

Jakiej inwestycji w transport publiczny potrzebuje Trójmiasto?

- Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności usługowej oferty transportu miejskiego w stosunku do indywidualnego transportu samochodowego. Projekt zostanie zrealizowany do czerwca 2015 roku - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz.

Druga umowa dotyczy dofinansowania przebudowy ul. Chwarznieńskiej w Gdyni, na odcinku od granicy lasu Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego do zakrętu w rejonie skrzyżowania z ul. Gierdziejewskiego. W ramach przedsięwzięcia powstały dwie nowe jezdnie ul. Chwarznieńskiej o długości 643 m, a dotychczasowa ulica została przebudowana na odcinku 2 286 m.

Przedsięwzięcie miało na celu poprawę spójności i efektywności komunikacyjnej systemu transportowego aglomeracji trójmiejskiej, poprzez rozbudowę układu drogowego, dla usprawnienia jego powiązania z systemem krajowym i transeuropejskim. Wartość projektu to 30,3 mln zł, zaś unijne dofinansowanie 20,5 mln zł.

Umowy o dofinansowanie podpisane zostaną przez marszałków Mieczysława StrukaWiesława Byczkowskiego z prezydentami Gdańska i Gdyni, w środę, 28 maja, o godz. 11 na wiadukcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy przystanku "Brętowo".

Miejsca

Opinie (103) 5 zablokowanych

  • Mogliby w ramach dofinansowania naprawić windę na SKM Żabianka

    Bo już niestety nie działa. CIekawe ile będzie stała zepsuta, hehe może tyle co ta na Kamionce, przez 12 lat? :)

    • 11 1

  • Buspas na Estakadzie! To powinni zrobić. A nie, że teraz autobusy się spóźniają, bo korki. A pas awaryjny pusty.

    • 7 1

  • Czyli jakieś 150zł/mieszkańca

    I to są pieniądze z waszych podatków, którzy politycy twierdzą że umieją wydać lepiej od was...

    • 7 3

  • GDAŃSK (1)

    Niech Samorząd Gdańska naprawi "błąd" pozostawienia Szlabanów przez PKP i wybuduje tunel lub wiadukt na Dzielnicy Orunia dla mieszkańców oraz przedsiębiorców. Może wzrośnie szansa na SMK częściej w stronę Tczewa.

    • 5 4

    • Jak ja was rozumiem... : /

      My w Chyloni od przeszło 30-tu lat walczymy o tunel na Puckiej pod magistralą kolejową, na której ruch w godzinach szczytu odbywa się co 7,5 minuty. Nie wspominając o tym, że to największa dzielnica Gdyni, jesteśmy odcięci od straży pożarnej na Hutniczej, a wraz z Pustkami, Cisową i Demptowem cierpimy na brak dogodnego dojazdu do północnych dzielnic Gdyni. Pucka to najlepszy wylot dla jadących na Kępę Oksywską, plażę w Rewie, Mechelinkach.. Latem walą tam tabuny Warszawiaków, przez co Obłuże zawsze jest niemiłosiernie zapchane. Tunel rozładowałby ruch.
      A przede wszystkim dzięki jednemu tylko przejazdowi, Chylonia jest podzielona na dwoje.

      I gdzież jest ten tunel? Wiadukt? ha! Są o wiele ważniejsze inwestycje, niż ładowanie kasy w jakichś tam mieszkańców... Turyści się liczą! Turyści dają pieniądze... Na kolejne inwestycje w PR.

      Szkoda, że i Wy i my jesteśmy zawsze tak olewani przez swoje miasta. To przykre.

      • 10 0

  • Świetnie!

    • 2 0

  • piszcie z łaski swojej jakoś spójnie

    bo najpierw piszecie że: "Zastrzyk finansowy otrzyma także Gdynia, która będzie mogła nabyć nowoczesny tabor."
    a potem
    "Druga umowa dotyczy dofinansowania przebudowy ul. Chwarznieńskiej w Gdyni"

    i ani słowa o autobusach czy trajtkach wiec na co pójdzie kasa na drogę czy na tabor???

    • 4 1

  • A co z węzłem Rębiechowo - dawne Banino

    Marszałek Struk nie dostrzega potrzeby zintegrowania przystanku PKM Rębiechowo z jakąkolwiek ulicą, którą przejedzie autobus?
    Liczyłem, że chociaż władze zarządzające funduszami unijnymi namówią łaskawie
    nieudaczników z Żukowa do działania - a tu NIC.
    Wstydźcie się wybrańcy narodu - za taką postawę.
    Będziemy pamiętać wasze zaangażowanie w sprawę PKM RĘBIECHOWO-Banino.

    • 5 3

  • Może w końcu w Gdyni uda się pozbyć tych starych jelczo-mercedesów

    • 3 4

  • Gdańsk najlepiej rozwiniętym polskim miastem pod względem infrastrukturalnym i komunikacyjnym

    to brzmi dumnie, czas na rozwój intelektualny, durnie. Patusy na każdym kroku jak ten co skopał tę niewinną kobietę. Fajnie jakby władować pieniądze nie tylko w rozwój infrastruktury ale i kultury, tworząc miejsca dla rekreacji, relaksacji czy organizować więcej eventów na powietrzu by zintegrować razem mieszkańców dzielnic i nie tylko. Pochwalam projekt "STREETWAVES". Pozdrawiam

    • 1 6

  • Równość (2)

    94 mln unijnej kasy dla Gdańska. 37 dla Gdyni. Czyżby Urząd Marszałkowski był prywatnym folwarkiem jedynej ,słusznej partii rządzącej w "Wolnym Mieście".

    • 5 6

    • I to jest nierówność.

      Gdańsk powinien dostać jeszcze więcej.

      Na sam Jarmark Dominikański przyjeżdża 7 mln. osób.

      a ile procentowo np. studentów mieszka w Gdańsku a ilu w Gdyni?

      Nawet , gdy przestaliśmy gościć , festiwal to nadal Lwy przyznajecie... a w Herbie co macie?

      Wstydzicie się ryby ?

      to chociaż mogliście co innego wymyślić np. Nagrodę Tygrysa.

      Mogę wam powymyślać różne sprawy za parę groszy by wiochy na Pomorzu nie robić...

      • 4 4

    • A gdzie tu nierówność?

      Gdańsk dostał 2,5 raza więcej, ale jeżeli policzymy liczbę nie tylko stałych mieszkańców ale i studentów, turystów itd. to jest on co najmniej 2,5 raza większym miastem.

      Tak więc kasa została podzielona proporcjonalnie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane