• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy nie kursują, bo mają za mało drzwi

Maciej Korolczuk
5 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mercedesy Citaro kupione z Berlina w 2018 r. od kilku miesięcy stoją w zajezdni autobusowej przy al. Hallera we Wrzeszczu. Mercedesy Citaro kupione z Berlina w 2018 r. od kilku miesięcy stoją w zajezdni autobusowej przy al. Hallera we Wrzeszczu.

Pandemia koronawirusa unieruchomiła 14 autobusów Mercedes Citaro, które w 2018 r. kupiła w Berlinie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pojazdy posiadają tylko dwoje drzwi, co przy obowiązywaniu strefy buforowej sprawia, że do dyspozycji podróżnych pozostawałoby tylko jedno wejście. Spółka zapewnia, że choć pojazdy od prawie roku stoją w zajezdni przy al. HalleraMapka, są one regularnie uruchamiane, podlegają przeglądom i pozostają w pełnej gotowości do obsługi linii.



Jak pandemia zmieniła Twoje przyzwyczajenia komunikacyjne?

Przypomnijmy - GAiT kupił 14 dwudrzwiowych, używanych autobusów wiosną 2018 r. od spółki EvoBus Polska. Ta z kolei pozyskała je od berlińskiego przewoźnika Omnibusgesellschaft J. Hartmann GmbH, świadczącego usługi na zlecenie lokalnych władz w stolicy Niemiec.

Ich cechą charakterystyczną jest brak trzecich drzwi - wejście i wyjście z autobusu możliwe jest tylko drzwiami przy kierowcy oraz w środkowej części.

Już trzy lata temu, gdy pierwsze pojazdy dotarły do Gdańska, kierowcy autobusów, ale i sami pasażerowie zauważyli, że dwoje drzwi może utrudniać wymianę pasażerów w godzinach szczytu.

  • W bazie przy al. Hallera stoi 14 dwudrzwiowych autobusów.
  • GAiT zapewnia, że pojazdy są serwisowane i pozostają w pełnej gotowości do obsługi linii.

O jedne drzwi za mało



Pandemia nie tylko potwierdziła te obawy, ale wręcz całkowicie unieruchomiła pojazdy w bazie przy Hallera.

- Autobusy Mercedes Citaro z 2009 roku wyłączone są czasowo z obsługi linii w związku z obostrzeniami związanymi z pandemią. Powodem ich czasowego wyłączenia z obsługi linii jest to, że autobusy te posiadają dwoje drzwi, tym samym przy obowiązywaniu strefy buforowej w strefie kierowców przednie drzwi w pojazdach komunikacji miejskiej wyłączone są z możliwości wsiadania i wysiadania dla pasażerów. W trosce o komfort pasażerów przy wsiadaniu i wysiadaniu w sytuacji, kiedy dysponujemy dostateczną liczbą pojazdów z większą liczbą drzwi, autobusy te wyłączone zostały czasowo z obsługi - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Na wycofanie z eksploatacji kupionych niedawno autobusów uwagę zwrócił radny miasta Przemysław Majewski, który najpierw wystosował w tej sprawie pytania do miejskiej spółki, a w czwartek w biurze rady miasta złożył stosowną interpelację.

- Autobusy są uruchamiane, podlegają przeglądom, są cały czas w pełnej gotowości do obsługi linii - zapewnia rzecznik GAiT.

Miejsca

Opinie (268) 7 zablokowanych

  • Niemcy wiedzą czego się pozbyć??

    • 58 4

  • Już w 1994 r. krytykowano miasto za wybór 2-drzwiowych Mercedesów. (3)

    Ale tam oczywiście nikt nie wyciąga wniosków, bo decydenci i tak nie korzystają z transportu publicznego.

    • 80 4

    • Zakup

      Przy zakupie tych autobusów GAiT miało pełną świadomość że nie spełniają wytycznych co do liczby drzwi, był o tym artykuł na trojmiasto.pl. Myśleli że zaoszczędzą....

      • 9 1

    • To były najlepsze wozy (1)

      Nigdy później nic nie dorównało jakością i solidnością tamtym 15 mercom O405N z 1994 r.

      • 4 2

      • To jest prawda

        Pamiętam jak szły... Lekko i delikatnie... Cichutkie były i x dobrą skrzynią, nic nie szarpało

        • 0 1

  • Kończcie już ten cyrk !!!!!!!!!!!!!!!!

    Wystarczy już ,kupa ludzi ma covida za sobą odchorowany , uruchomcie ręczne otwieranie drzwi w autobusach zimno !!!!!!!!!!!!!

    • 39 9

  • Przerażająca

    Jest nieudolność tych ludzi, którzy obracają naszą kasą. Już wtedy pisaliśmy w komentarzach o tych drzwiach. I co teraz? Lisicki z Grzelakiem powinni sami na saksy pojechać i odpracować tą kasę.

    • 58 4

  • Hahahahahaha

    • 16 3

  • Gospodarnosc Gdańska nienadające się autobusy ,oświetlają budynki a Gdansk tonie w brudzie!Panie redaktorze a może pytanie typu czy jestem zadowolony z wydawania moich pieniędzy na buble.Redaktorzy jesteście rzecznikami pani prezydent Gdańska

    • 51 5

  • Kogo to obchodzi.

    • 5 11

  • władze Gdańska wciąż twierdzą, że niemieckie jest najlepsze

    • 45 9

  • To tylko można wysłać do tvpinfo i dw aby się ludzie uśmiali (8)

    Nigdzie nigdzie nigdzie na świecie do dużych miast nikt nie kupuje autobusów tej długości z 2 drzwiami.
    Zgaduję w komisji przetargowej byli tacy znawcy logistyki i motoryzacji jak pan Lis i Pan Grzelak?

    • 58 9

    • Opinia typowego widza tvpinfo... (3)

      No to chyba mało bywasz w świecie.
      Miasta europejskie jak najbardziej zamawiają wersję z 2 parami drzwi, bo tam standardem jest korzystanie tylko z miejsc siedzących.
      Co innego w PL, gdzie standardem jest próba upchania na stojąco tylu ludzi ile się da...

      • 1 4

      • Skoro tu jest taki standard, to trzeba kupić autobusy z trzema drzwiami. Proste?

        • 5 0

      • Widocznie kupowane autobusy są za małe jak na polskie warunki.

        Trzeba kupić większe albo więcej. Poza tym ja np. staram się nie korzystać z miejsc siedzących, które wcześniej były zajmowane nie wiadomo przez kogo. Może zasikanego i zawszonego menela, a może zabrudzonego wymiocinami imprezowicza.

        • 3 0

      • Z dwoma parami drzwi?

        Czyli dwoje drzwi z prawej strony, a dwoje drzwi to gdzie są? W GB jeżdżą piętrusy i wsiadasz przednimi, a wysiadasz tylnymi. Przy wsiadaniu pokazujesz bilet wielodzienny, lub kupujesz za gotówkę jedno przejazdowy. Jakoś tam nikt problemów z tym nie widzi. Prezes i gł księgowy firmy w której pracowałem, dojeżdżali do pracy autobusem z jedną przesiadką. Jest tam dużo kwartałów, gdzie samochody osobowe mają zakaz wjazdu. Przystanki bywają oddalone od siebie nawet o 80 metrów i jest dobrze.

        • 2 1

    • Od razu widać

      że nosa poza swoje osiedle nigdy nie wychyliłeś. Nawet czytanie ze zrozumieniem kuleje (autobusy z Berlina, ale to mała wioska jest).

      • 2 3

    • Na całym świecie nikt nie kupił za 70 milionów respiratorów widmo od handlarza wszystkim.

      • 2 5

    • Nigdzie na świecie nikt nie kupuję 2 drzwiowych autobusów do dużych miast? Czyli uważasz że Berlin - bo od tamtejszej spółki zostały zakupione - to podrzędna wioska, gdzie psy tyłkiem szczekają? Dosypałeś do pieca kolego.

      • 1 2

    • Jacy tu światowcy ! Jak wszyscy wiedzą gdzie na świecie i w jakich miastach jeździ taki a nie inny model autobusu!geniusze!!

      • 0 2

  • Mercedes. (4)

    Mamy Solarisa, nie, trzeba kupować Mercedesa i nie pierdzielcie o **** ***, bo tylko tak można w zbankrutowanym kraju rozruszać gospodarkę, jak ktoś tego nie rozumie, to nic nie rozumie.

    • 38 15

    • Kto bronil Solarisowi wygrac przetargi?

      • 5 4

    • Akurat dobrze, że z nielicznych miast mamy Mercedesy - jesteśmy liderami pod względem posiadania sztuk autobusów marki Mercedes-Benz wraz z Wrocławiem. Porównując do Solarisa to niestety jest znacząca różnica, wystarczy się przejechać i zauważysz różnicę, a w niektórych przypadkach Solarisy w przetargach są droższe od Mercedesa o setki tysięcy. Solarisy owszem mamy, ale nie patrzmy tylko na własne podwórko, bo to nie są już takie czasy... po drugie, jak kupili od EvoBus Polska, które jest w Polsce (dziwne, co nie?) to chyba jest jakiś też wpływ do gospodarki (?) z resztą mamy Solarisy, które są popularne jak Mercedesy na świecie.

      • 3 2

    • Solaris już nie jest Polski nawet nie

      wiem czy jeszcze istnieje

      • 2 0

    • Fabryka

      Solaris to montownia autobusów ale teraz jest już hiszpańska!!!.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane