- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (230 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (769 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (123 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (126 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
1,5 mld euro dla Pomorza, ile dla Trójmiasta?
Modernizacja Szybkiej Kolei Miejskiej, wydłużenie jej linii do Pruszcza Gdańskiego i Wejherowa, modernizacja i rozwój sieci tramwajowej w Gdańsku i trolejbusowej w Gdyni, podnoszenie jakości na ucznia na uczelniach i walka z nowotworami - to niektóre z planowanych na Pomorzu projektów, które mają szansę na zasilenie pieniędzmi z Unii Europejskiej. Na lata 2014-2020 Pomorze dostanie ich blisko 1 mld 480 mln euro.
9 lutego oficjalnie został zatwierdzony nowy budżet UE na lata 2014-2020, w którym dla Polski, na wydatki rozwojowe, zapisano 70 mld euro. Rząd zdecydował, że część tych pieniędzy będzie wydawanych na poziomie województw.
Po dokonanym w minionym tygodniu wstępnym podziale, okazało się, że Pomorzu przypadnie 1 mld 480 mln euro. To o blisko 270 mln euro więcej, niż mieliśmy do wydania w budżecie na lata 2007-2013.
- Jesteśmy zadowoleni z tego budżetu. Myślę, że jego wielkość odpowiada ilości mieszkańców naszego województwa - przekonuje marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Ważne, by przygotowywać projekty wspólnie z kilkoma, kilkunastoma gminami, które miałyby dzięki temu większą siłę oddziaływania, i które mogły być finansowane z programów krajowych, a nie regionalnych.
Czytaj także: Trójmiasto już wydaje unijne miliony
Fragment ekspresówki z Gdańska do Elbląga ma powstać za rządowe pieniądze.
Na co wydamy te pieniądze na Pomorzu? W pierwszej kolejności zostaną przeznaczone na inwestycje związane z transportem zbiorowym. Ale do tego sektora trafią nie tylko pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Pomorza, ale też pieniądze europejskie wydawane na poziomie rządu.
- Chcemy realizować projekty spójnościowe, które będą wyrównywać różnice w regionie. Trójmiasto i cała metropolia planują takie projekty, które mogą być współfinansowane ze środków UE, ale rozdzielane na poziomie krajowym. Dlatego pieniądze województwa będą wydawane także w innych ośrodkach - mówi marszałek Mieczysław Stuk. - Wśród priorytetowych projektów jest transport publiczny, a w tym projekt modernizacji SKM - wydłużenie torów linii kolejowej nr 250 do Wejherowa (dziś kończą się w Rumi), modernizacja systemów sterowania SKM. Być może nawet wydłużenie linii SKM do Pruszcza Gdańskiego, będziemy o tym rozmawiać z Polskimi Liniami Kolejowymi. Do tego dochodzi też budowa i modernizacja węzłów transportowych w różnych częściach regionu - w przypadku Gdyni będzie to rozwój transportu trolejbusowego, w Gdańsku - tramwajowego, w tym zakup taboru.
Drogi też, ale przede wszystkim za rządowe pieniądze
- Zależy nam na rozwijaniu Obszaru Metropolitalnego i ciągów komunikacyjnych łączących go z takimi ośrodkami, jak Starogard Gdański, Kościerzyna czy Słupsk - dodaje marszałek. - Dlatego będziemy lobbować w rządzie za wyłożeniem centralnych pieniędzy na duże inwestycje drogowe, takie jak modernizacja pierwszego odcinka do Elbląga na trasie S7 Gdańsk - Warszawa, drogi krajowej nr S6 (tzw. Trasa Lęborska), budowa Obwodnicy Metropolitalnej. Jesteśmy też już po pierwszych negocjacjach w zakresie projektów dotyczących obwodnicy Kościerzyny, Czerska czy też budowy mostu na Nogacie w Malborku. Planujemy też modernizację linii kolejowej z Gdyni w kierunku Szczecina (dziś ten odcinek jest jednotorowy). Wszystkie te inwestycje powinny być finansowane nie z RPO, ale z programów krajowych.
Nauka: lepsza współpraca z biznesem
Pieniądze z RPO mają z kolei zasilić pomorskie uczelnie: zarówno państwowe, jak i publiczne.
- Zdajemy sobie sprawę, że w ciągu najbliższych 10 do 15 lat liczba studentów w naszym województwie spadnie o ok. 20 proc. - mówi Struk. - By o nich walczyć uczelnie muszą być bardziej konkurencyjne i podnosić jakość nauczania i badań naukowych.
Szkoły wyższe mają w końcu zacząć przyciągać studentów spoza Pomorza (dziś 96 proc. z nich pochodzi z naszego regionu). Żeby to osiągnąć, uczelnie mają stać się bardziej międzynarodowe.
- Najlepszym przykładem, że to jest możliwe, jest Gdański Uniwersytet Medyczny, który cieszy się popularnością wśród skandynawskich studentów. Ale także na Politechnice i Uniwersytecie widać coraz więcej studentów z zagranicy - mówi marszałek.
To nie wszystko. Unijne fundusze mają też pomóc w komercjalizacji wyników badań naukowych, by te, zamiast trafić do uczelnianych szuflad, jak najszybciej były wdrażane przez gospodarkę. Ma w tym pomóc Pomorski Trójkąt Wiedzy, instytucja już powstająca na PG, ale która ma też pomagać naukowcom z UG i GUMedu.
Zdrowie: pieniądze na walkę z nowotworami
Zastrzyk europejskich funduszy nie ominie też pomorskiej służby zdrowia. - Nie przewidujemy wydatków na infrastrukturę medyczną, poza dokończeniem projektu Centrum Medycyny Nieinwazyjne i zakupami sprzętowymi - zastrzega marszałek. - W głównej mierze będziemy skupiać się na walce z rakiem, bowiem na Pomorzu mamy spory odsetek zachorowań.
Walka z rakiem ma skoncentrować się na projektach związanych z zakrojoną na szeroką skalę profilaktyką onkologiczną, rozwijaniem Gdyńskiego Centrum Onkologii i Wojewódzkiego Centrum Onkologii, a także powstaniem Mapy Chorób, którą ma w najbliższych miesiącach stworzyć Urząd Wojewódzki.
Miejsca
Opinie (159) 8 zablokowanych
-
2013-02-22 19:01
walka z rakiem
Zamiast na leki to bedzie na mapę.
- 3 0
-
2013-02-22 19:07
Linia kolejowa do koscierzyny
Moim zdaniem, bzdura jest wydawanie pieniedzy na elektryfikacje lini do tczewa. Jest to marnotrawienie pieniedzy, gdyz autobusy szynowe w zupelnosci wystarczaja na zapotrzebowanie tej lini. I sa tansze. Lepiej by w koncu zakupic nowy tabor, bo ile jeszcze mozna jezdzic jednostkami typu en57 z 1960 i 70? Pozdrawiam lechu
- 4 2
-
2013-02-22 19:12
Suma ,
która nie powala
- 5 1
-
2013-02-22 19:19
(1)
Fragment ekspresówki z Gdańska do Elbląga ma powstać za RZĄDOWE pieniądze.
RZĄDOWE???? co to jest? co to są sie do cholery pytam rządowe pieniądze??
za NASZE pieniądze!- 7 3
-
2013-02-22 21:32
Zabrali za złodziejstwo 4,5 mld to za nasze trzeba budować
za unijne to tylko na papierze wirtualne drogi. Niedługo pokażą ci wizualizacje przed wyborami. Żebyś wiedział na kogo głosować trza.
- 0 1
-
2013-02-22 19:58
Kto do cholery weżmie się wreszcie za remont
deptaka nad Motławą by turyści latem się tak strasznie nie przewracali .
- 1 1
-
2013-02-22 20:58
I ani k... słowa o wymianie tego pprzonego 40 letniego zlomu pt SKM
Co za debile rety litosci!!!
- 1 0
-
2013-02-22 22:35
bajeczki bajeczki kto wam peowskie matoły powiedział że ten budżet przejdzie w parlamencie europejskim?
- 0 2
-
2013-02-23 07:38
Przebudowa Trakty Sw Wojciecha na Oruni - tej drogi juz nigdy nie przebuduja
Orunia juz dziekuje tej wladzy, mozecie juz odejsc my juz was niechcemy
- 1 2
-
2013-02-23 07:45
Nowa Bulonska i zatopia domy na ul Wiewiorczej bo zabetonuja hektary ziemi a tu nie ma zbiornikow retencyjnych
- 0 1
-
2013-02-23 07:51
ORUNIA - czeka na Nowa Trakt Sw Wojciecha
ORUNIA ORUNIA ORUNIA - czeka na nowe drogi i na wyburzenia slumsow i wyprowadzenie gamlernia Gamlernie zabierzcie tam gdzie byla my tu niechcemy jej bo mamy dosyc syfu
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.