• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,5 mld euro dla Pomorza, ile dla Trójmiasta?

Marzena Klimowicz-Sikorska
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Modernizacja trójmiejskiej SKM znalazła się na liście projektów, które będą dofinansowane z pieniędzy przekazanych z budżetu UE dla Pomorza. Modernizacja trójmiejskiej SKM znalazła się na liście projektów, które będą dofinansowane z pieniędzy przekazanych z budżetu UE dla Pomorza.

Modernizacja Szybkiej Kolei Miejskiej, wydłużenie jej linii do Pruszcza Gdańskiego i Wejherowa, modernizacja i rozwój sieci tramwajowej w Gdańsku i trolejbusowej w Gdyni, podnoszenie jakości na ucznia na uczelniach i walka z nowotworami - to niektóre z planowanych na Pomorzu projektów, które mają szansę na zasilenie pieniędzmi z Unii Europejskiej. Na lata 2014-2020 Pomorze dostanie ich blisko 1 mld 480 mln euro.



Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje, dlatego z najnowszego programu operacyjnego dla Pomorza wsparta zostanie budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej. Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje, dlatego z najnowszego programu operacyjnego dla Pomorza wsparta zostanie budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej.
9 lutego oficjalnie został zatwierdzony nowy budżet UE na lata 2014-2020, w którym dla Polski, na wydatki rozwojowe, zapisano 70 mld euro. Rząd zdecydował, że część tych pieniędzy będzie wydawanych na poziomie województw.

Po dokonanym w minionym tygodniu wstępnym podziale, okazało się, że Pomorzu przypadnie 1 mld 480 mln euro. To o blisko 270 mln euro więcej, niż mieliśmy do wydania w budżecie na lata 2007-2013.

- Jesteśmy zadowoleni z tego budżetu. Myślę, że jego wielkość odpowiada ilości mieszkańców naszego województwa - przekonuje marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Ważne, by przygotowywać projekty wspólnie z kilkoma, kilkunastoma gminami, które miałyby dzięki temu większą siłę oddziaływania, i które mogły być finansowane z programów krajowych, a nie regionalnych.

Czytaj także: Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Fragment ekspresówki z Gdańska do Elbląga ma powstać za rządowe pieniądze.

Numerem 1 będzie transport zbiorowy

Na co wydamy te pieniądze na Pomorzu? W pierwszej kolejności zostaną przeznaczone na inwestycje związane z transportem zbiorowym. Ale do tego sektora trafią nie tylko pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Pomorza, ale też pieniądze europejskie wydawane na poziomie rządu.

- Chcemy realizować projekty spójnościowe, które będą wyrównywać różnice w regionie. Trójmiasto i cała metropolia planują takie projekty, które mogą być współfinansowane ze środków UE, ale rozdzielane na poziomie krajowym. Dlatego pieniądze województwa będą wydawane także w innych ośrodkach - mówi marszałek Mieczysław Stuk. - Wśród priorytetowych projektów jest transport publiczny, a w tym projekt modernizacji SKM - wydłużenie torów linii kolejowej nr 250 do Wejherowa (dziś kończą się w Rumi), modernizacja systemów sterowania SKM. Być może nawet wydłużenie linii SKM do Pruszcza Gdańskiego, będziemy o tym rozmawiać z Polskimi Liniami Kolejowymi. Do tego dochodzi też budowa i modernizacja węzłów transportowych w różnych częściach regionu - w przypadku Gdyni będzie to rozwój transportu trolejbusowego, w Gdańsku - tramwajowego, w tym zakup taboru.

Na co powinny iść w pierwszej kolejności pomorskie pieniądze z UE?

Z pieniędzy RPO sfinansowana ma być też elektryfikacja linii kolejowej 201 łączącej Gdynię z Kościerzyną, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz modernizacja linii kolejowej do Kartuz.

Drogi też, ale przede wszystkim za rządowe pieniądze

- Zależy nam na rozwijaniu Obszaru Metropolitalnego i ciągów komunikacyjnych łączących go z takimi ośrodkami, jak Starogard Gdański, Kościerzyna czy Słupsk - dodaje marszałek. - Dlatego będziemy lobbować w rządzie za wyłożeniem centralnych pieniędzy na duże inwestycje drogowe, takie jak modernizacja pierwszego odcinka do Elbląga na trasie S7 Gdańsk - Warszawa, drogi krajowej nr S6 (tzw. Trasa Lęborska), budowa Obwodnicy Metropolitalnej. Jesteśmy też już po pierwszych negocjacjach w zakresie projektów dotyczących obwodnicy Kościerzyny, Czerska czy też budowy mostu na Nogacie w Malborku. Planujemy też modernizację linii kolejowej z Gdyni w kierunku Szczecina (dziś ten odcinek jest jednotorowy). Wszystkie te inwestycje powinny być finansowane nie z RPO, ale z programów krajowych.

Nauka: lepsza współpraca z biznesem

Pieniądze z RPO mają z kolei zasilić pomorskie uczelnie: zarówno państwowe, jak i publiczne.

- Zdajemy sobie sprawę, że w ciągu najbliższych 10 do 15 lat liczba studentów w naszym województwie spadnie o ok. 20 proc. - mówi Struk. - By o nich walczyć uczelnie muszą być bardziej konkurencyjne i podnosić jakość nauczania i badań naukowych.

Szkoły wyższe mają w końcu zacząć przyciągać studentów spoza Pomorza (dziś 96 proc. z nich pochodzi z naszego regionu). Żeby to osiągnąć, uczelnie mają stać się bardziej międzynarodowe.

- Najlepszym przykładem, że to jest możliwe, jest Gdański Uniwersytet Medyczny, który cieszy się popularnością wśród skandynawskich studentów. Ale także na Politechnice i Uniwersytecie widać coraz więcej studentów z zagranicy - mówi marszałek.

To nie wszystko. Unijne fundusze mają też pomóc w komercjalizacji wyników badań naukowych, by te, zamiast trafić do uczelnianych szuflad, jak najszybciej były wdrażane przez gospodarkę. Ma w tym pomóc Pomorski Trójkąt Wiedzy, instytucja już powstająca na PG, ale która ma też pomagać naukowcom z UG i GUMedu.

Zdrowie: pieniądze na walkę z nowotworami

Zastrzyk europejskich funduszy nie ominie też pomorskiej służby zdrowia. - Nie przewidujemy wydatków na infrastrukturę medyczną, poza dokończeniem projektu Centrum Medycyny Nieinwazyjne i zakupami sprzętowymi - zastrzega marszałek. - W głównej mierze będziemy skupiać się na walce z rakiem, bowiem na Pomorzu mamy spory odsetek zachorowań.

Walka z rakiem ma skoncentrować się na projektach związanych z zakrojoną na szeroką skalę profilaktyką onkologiczną, rozwijaniem Gdyńskiego Centrum Onkologii i Wojewódzkiego Centrum Onkologii, a także powstaniem Mapy Chorób, którą ma w najbliższych miesiącach stworzyć Urząd Wojewódzki.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • Co z OPAT-em? (1)

    A gdzie OPAT? Przecież ta droga jest milion razy ważniejsza niż obwodnica metropolitalna

    • 0 1

    • OPAT buduja od 60 lat i konca nie widac

      OPAT OPAT OPAT
      Nie Trase Leborska
      Nie Trase Kaszubska
      a
      OPAT OPAT OPAT

      • 0 0

  • No no. Za taką kasę to powstanie wiele nowych fortun.

    No i oczywiście wiele "starych rodzin".

    • 0 0

  • OPAT - Prezydent Szczurek nic nie zabiega o budowe OPAT - brak naciskow na sasiednie Gminy i Powiaty

    Prezydent Szczurek powinien pogonic Rumie Rede Wejherowo Puck Hel i wszystkie sasiednie Gminy oraz nalezy jak najszybciej zaczac budowac OPAT

    • 0 0

  • ORUNIA - Kiedy Nowa Trakt Sw Wojciecha

    Trakt Sw Wojciecha i jego stan to KOMPROMITACJA WLADZ Wojewodzkiech Samorzadowych Powiatowych Miejskich Gminnych i Solectwa

    • 1 0

  • 25% wklady wlasnego by ta kase wybrac - to bankructwo Polactwa i polakow

    Polska upadnie jak Portugalia
    Polska upadnie jak Grecja
    Polska upadnie Hiszpania
    Produkcja Przemysl Zlikwidowane - czym splacac takie dlugi
    Hyba bedzie zero Inwestycji a tyko Placenie Kasy do UE - i tak nas kiszkuje UE

    • 0 1

  • Nowe Pociągi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Lepiej kupić nowe pociągi tak jak na Mazowszu np. Elf Pesy, Filtry albo coś z Newagu.
    Modernizacja to nigdy nie to samo co nowe, a w przewozach Regionalnych jeżdżą tylko 4 zmodernizowane EN57. Będziemy mieli pięknie zmodernizowaną linię to czemu nie kupić nowych pociągów.
    Ps. Standard trzymają tylko szynobusy ;((

    • 0 0

  • "może nawet do pruszza"

    szlag mnie trafia jak slysze takie teksty

    • 0 0

  • Perspektywicznie :)

    sama S6 ma kosztować ponad 4,2 miliarda a oni dają
    6,16(1,48Euro)na 7 lat.. i to ma być ta dekada kiedy
    dościgniemy zachód..? później tylko wegetacja na kredycie...? JyZys Lord gdzie ja żyje...? Za siedem lat chciałbym spojrzeć w twarz autorowi tego artykułu i parsknąć śmiechem co za pierdoły przepowiedział... :DDD

    • 0 0

  • Stuk stuk. Kto tam? Mieczysław.

    • 0 0

  • może by unia zapłaciła za USZTYWNIENIE biletów, by dało się je wsunąć do kasownika?

    może unia by zapłaciła za to, żeby w Gdyni i Gdańsku były takie same bilety na komunikację miejską i na SKM?

    może unia by zapłaciła za odśnieżanie chodników?

    a może unia zapłaciła by za rozgonienie dziadowskich zarządów trzech miast i zrobienie z nich zarządów dzielnic Trójmiasta?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane