- 1 Trwa remont przejazdów przy G. Bałtyckiej (117 opinii)
- 2 Miał wziąć ślub, skończył w areszcie (128 opinii)
- 3 Leciwy kasztanowiec runął w parku Oliwskim (85 opinii)
- 4 Buspas na Grunwaldzkiej już działa (223 opinie)
- 5 Dachował na Drodze Gdyńskiej po alkoholu (86 opinii)
- 6 Znamy nowego szefa ZTM w Gdańsku (137 opinii)
1,5 mld euro dla Pomorza, ile dla Trójmiasta?
Modernizacja Szybkiej Kolei Miejskiej, wydłużenie jej linii do Pruszcza Gdańskiego i Wejherowa, modernizacja i rozwój sieci tramwajowej w Gdańsku i trolejbusowej w Gdyni, podnoszenie jakości na ucznia na uczelniach i walka z nowotworami - to niektóre z planowanych na Pomorzu projektów, które mają szansę na zasilenie pieniędzmi z Unii Europejskiej. Na lata 2014-2020 Pomorze dostanie ich blisko 1 mld 480 mln euro.
9 lutego oficjalnie został zatwierdzony nowy budżet UE na lata 2014-2020, w którym dla Polski, na wydatki rozwojowe, zapisano 70 mld euro. Rząd zdecydował, że część tych pieniędzy będzie wydawanych na poziomie województw.
Po dokonanym w minionym tygodniu wstępnym podziale, okazało się, że Pomorzu przypadnie 1 mld 480 mln euro. To o blisko 270 mln euro więcej, niż mieliśmy do wydania w budżecie na lata 2007-2013.
- Jesteśmy zadowoleni z tego budżetu. Myślę, że jego wielkość odpowiada ilości mieszkańców naszego województwa - przekonuje marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Ważne, by przygotowywać projekty wspólnie z kilkoma, kilkunastoma gminami, które miałyby dzięki temu większą siłę oddziaływania, i które mogły być finansowane z programów krajowych, a nie regionalnych.
Czytaj także: Trójmiasto już wydaje unijne miliony
Fragment ekspresówki z Gdańska do Elbląga ma powstać za rządowe pieniądze.
Na co wydamy te pieniądze na Pomorzu? W pierwszej kolejności zostaną przeznaczone na inwestycje związane z transportem zbiorowym. Ale do tego sektora trafią nie tylko pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Pomorza, ale też pieniądze europejskie wydawane na poziomie rządu.
- Chcemy realizować projekty spójnościowe, które będą wyrównywać różnice w regionie. Trójmiasto i cała metropolia planują takie projekty, które mogą być współfinansowane ze środków UE, ale rozdzielane na poziomie krajowym. Dlatego pieniądze województwa będą wydawane także w innych ośrodkach - mówi marszałek Mieczysław Stuk. - Wśród priorytetowych projektów jest transport publiczny, a w tym projekt modernizacji SKM - wydłużenie torów linii kolejowej nr 250 do Wejherowa (dziś kończą się w Rumi), modernizacja systemów sterowania SKM. Być może nawet wydłużenie linii SKM do Pruszcza Gdańskiego, będziemy o tym rozmawiać z Polskimi Liniami Kolejowymi. Do tego dochodzi też budowa i modernizacja węzłów transportowych w różnych częściach regionu - w przypadku Gdyni będzie to rozwój transportu trolejbusowego, w Gdańsku - tramwajowego, w tym zakup taboru.
Drogi też, ale przede wszystkim za rządowe pieniądze
- Zależy nam na rozwijaniu Obszaru Metropolitalnego i ciągów komunikacyjnych łączących go z takimi ośrodkami, jak Starogard Gdański, Kościerzyna czy Słupsk - dodaje marszałek. - Dlatego będziemy lobbować w rządzie za wyłożeniem centralnych pieniędzy na duże inwestycje drogowe, takie jak modernizacja pierwszego odcinka do Elbląga na trasie S7 Gdańsk - Warszawa, drogi krajowej nr S6 (tzw. Trasa Lęborska), budowa Obwodnicy Metropolitalnej. Jesteśmy też już po pierwszych negocjacjach w zakresie projektów dotyczących obwodnicy Kościerzyny, Czerska czy też budowy mostu na Nogacie w Malborku. Planujemy też modernizację linii kolejowej z Gdyni w kierunku Szczecina (dziś ten odcinek jest jednotorowy). Wszystkie te inwestycje powinny być finansowane nie z RPO, ale z programów krajowych.
Nauka: lepsza współpraca z biznesem
Pieniądze z RPO mają z kolei zasilić pomorskie uczelnie: zarówno państwowe, jak i publiczne.
- Zdajemy sobie sprawę, że w ciągu najbliższych 10 do 15 lat liczba studentów w naszym województwie spadnie o ok. 20 proc. - mówi Struk. - By o nich walczyć uczelnie muszą być bardziej konkurencyjne i podnosić jakość nauczania i badań naukowych.
Szkoły wyższe mają w końcu zacząć przyciągać studentów spoza Pomorza (dziś 96 proc. z nich pochodzi z naszego regionu). Żeby to osiągnąć, uczelnie mają stać się bardziej międzynarodowe.
- Najlepszym przykładem, że to jest możliwe, jest Gdański Uniwersytet Medyczny, który cieszy się popularnością wśród skandynawskich studentów. Ale także na Politechnice i Uniwersytecie widać coraz więcej studentów z zagranicy - mówi marszałek.
To nie wszystko. Unijne fundusze mają też pomóc w komercjalizacji wyników badań naukowych, by te, zamiast trafić do uczelnianych szuflad, jak najszybciej były wdrażane przez gospodarkę. Ma w tym pomóc Pomorski Trójkąt Wiedzy, instytucja już powstająca na PG, ale która ma też pomagać naukowcom z UG i GUMedu.
Zdrowie: pieniądze na walkę z nowotworami
Zastrzyk europejskich funduszy nie ominie też pomorskiej służby zdrowia. - Nie przewidujemy wydatków na infrastrukturę medyczną, poza dokończeniem projektu Centrum Medycyny Nieinwazyjne i zakupami sprzętowymi - zastrzega marszałek. - W głównej mierze będziemy skupiać się na walce z rakiem, bowiem na Pomorzu mamy spory odsetek zachorowań.
Walka z rakiem ma skoncentrować się na projektach związanych z zakrojoną na szeroką skalę profilaktyką onkologiczną, rozwijaniem Gdyńskiego Centrum Onkologii i Wojewódzkiego Centrum Onkologii, a także powstaniem Mapy Chorób, którą ma w najbliższych miesiącach stworzyć Urząd Wojewódzki.
Miejsca
Opinie (159) 8 zablokowanych
-
2013-02-24 08:19
Co z OPAT-em? (1)
A gdzie OPAT? Przecież ta droga jest milion razy ważniejsza niż obwodnica metropolitalna
- 0 1
-
2013-02-24 10:43
OPAT buduja od 60 lat i konca nie widac
OPAT OPAT OPAT
Nie Trase Leborska
Nie Trase Kaszubska
a
OPAT OPAT OPAT- 0 0
-
2013-02-24 08:22
No no. Za taką kasę to powstanie wiele nowych fortun.
No i oczywiście wiele "starych rodzin".
- 0 0
-
2013-02-24 10:47
OPAT - Prezydent Szczurek nic nie zabiega o budowe OPAT - brak naciskow na sasiednie Gminy i Powiaty
Prezydent Szczurek powinien pogonic Rumie Rede Wejherowo Puck Hel i wszystkie sasiednie Gminy oraz nalezy jak najszybciej zaczac budowac OPAT
- 0 0
-
2013-02-24 10:51
ORUNIA - Kiedy Nowa Trakt Sw Wojciecha
Trakt Sw Wojciecha i jego stan to KOMPROMITACJA WLADZ Wojewodzkiech Samorzadowych Powiatowych Miejskich Gminnych i Solectwa
- 1 0
-
2013-02-24 10:56
25% wklady wlasnego by ta kase wybrac - to bankructwo Polactwa i polakow
Polska upadnie jak Portugalia
Polska upadnie jak Grecja
Polska upadnie Hiszpania
Produkcja Przemysl Zlikwidowane - czym splacac takie dlugi
Hyba bedzie zero Inwestycji a tyko Placenie Kasy do UE - i tak nas kiszkuje UE- 0 1
-
2013-02-24 11:28
Nowe Pociągi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lepiej kupić nowe pociągi tak jak na Mazowszu np. Elf Pesy, Filtry albo coś z Newagu.
Modernizacja to nigdy nie to samo co nowe, a w przewozach Regionalnych jeżdżą tylko 4 zmodernizowane EN57. Będziemy mieli pięknie zmodernizowaną linię to czemu nie kupić nowych pociągów.
Ps. Standard trzymają tylko szynobusy ;((- 0 0
-
2013-02-24 23:40
"może nawet do pruszza"
szlag mnie trafia jak slysze takie teksty
- 0 0
-
2013-02-25 02:20
Perspektywicznie :)
sama S6 ma kosztować ponad 4,2 miliarda a oni dają
6,16(1,48Euro)na 7 lat.. i to ma być ta dekada kiedy
dościgniemy zachód..? później tylko wegetacja na kredycie...? JyZys Lord gdzie ja żyje...? Za siedem lat chciałbym spojrzeć w twarz autorowi tego artykułu i parsknąć śmiechem co za pierdoły przepowiedział... :DDD- 0 0
-
2013-02-25 11:42
Stuk stuk. Kto tam? Mieczysław.
- 0 0
-
2013-02-26 13:25
może by unia zapłaciła za USZTYWNIENIE biletów, by dało się je wsunąć do kasownika?
może unia by zapłaciła za to, żeby w Gdyni i Gdańsku były takie same bilety na komunikację miejską i na SKM?
może unia by zapłaciła za odśnieżanie chodników?
a może unia zapłaciła by za rozgonienie dziadowskich zarządów trzech miast i zrobienie z nich zarządów dzielnic Trójmiasta?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.