• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Dramat

    Trzeba likwidować przejścia naziemne.
    Wykończą wszystkich.

    • 6 3

  • pierwsza ofiara przy dworcu (1)

    od razu akt oskarzenia przeciwko ww. z nazwiska

    • 7 4

    • a nie tego co jechał za szybko i zabił? - dodajmy kierowcy.

      • 4 4

  • 25m wiecej (1)

    O 25m wydluzone zostana przystanki? Teraz juz nie wiadomo, czy kierowcy zachce sie zatrzymac na poczatku przystanku, czy na koncu i trzeba biegac. Co to bedzie jak jeszcze wydluza o 25 metrow.

    • 3 1

    • Będzie jeden wielki przystanek dookoła kuli ziemskiej

      • 0 1

  • Pod ziemię, biedaki! Albo na kładki! Kierowca Przenajświętszego Samochodu jedzie!

    • 5 9

  • przejście obok forum (1)

    Ja najbardziej obawiam sie tego przejścia naziemnego przy bramie wyżynnej i forum. Już teraz autobusy sie nie mieszczą na przystanku zwłaszcza jak bus przyjedzie z pruszcza czy Tczewa albo inny bo ludzie muszą bilety kupić i autobusy w gigantycznych kolejkach stoją. a oni jeszcze połowę i tak niewielkiego przystanku jak na ilość obsługiwanych autobusów chcą na przejście na przejście naziemne przeznaczyć a nie lepiej w tym miejscu windę zrobić?? Panie Grzelak może ta koncepcja aby windy zrobić będzie dużo prostsza i mniej uciążliwa?? bo na odcinku 300m będą aż 3x światła litości dla kierowców jadących z kierunku Pruszcza. To jest ich jedyna droga dojazdowa do centrum Gdańska i dalej na Oliwę itp.Czy były w tej sprawie konsultacje społeczne?? przecież kawałek dalej jest przejście i jak ktoś chce to sobie te niecałe 100m przyjdzie i nie będzie źle. Winda to najlepsze co może być.

    • 10 4

    • Konsultacje?

      Proszę bardzo konsultować się w Pruszczu.

      • 1 2

  • Farmazowny

    Jak nie odczują ?! wystarczy spojrzeć na przejście przy novotelu. Rano korki, po 15 paraliż od mostu przy stadionie żużlowym.
    Jaki poziom inteligencji mają osoby które wpadają na taki pomysł. Zamiast iść do przodu, jako miasto cofamy się.
    Opamiętajcie się!!!

    • 10 4

  • (1)

    Świat do kierowców należy.pleps i matłoch pod ziemią niech przechodzi.

    • 5 4

    • dałem minusa, choć popieram ironię i sarkazm

      wolę pozytywny przekaz

      • 0 0

  • Uspokajanie ruchu

    Czyli spowolnienie, Tristar i cała organizacja ruchu ma zmusić kierowców do pełzania w korkach.
    Proponuje sprawdzić kto jest sponsorem Fundacji Wydziału Budownictwa Lądowego PG, która finansowo wspiera pomysł korkowania miasta.
    Pomysł jest prosty stoicie w korkach i bezużytecznie spalanie paliwo. Nieistotna jest emisja spalin, ważne że firmy paliwowe zarabiają.
    Teoria spiskowa? Może jednak warto przeanalizować powiązania finansowe widoczne w BIP

    • 7 4

  • Kierowcy, posuńcie się! (3)

    Nie zgadzam się z tym, że komfort kierowców ma zawsze być najważniejszy. W samochodzie najczęściej siedzi jedna osoba, której interesy i potrzeba punktualnego dotarcia w dane miejsce są równie ważne jak u pieszych, osób korzystających z komunikacji miejskiej czy rowerowej. To tylko jedna z kilku grup korzystających z infrastruktury miejskiej i to akurat ta generująca największe obciążenie dla środowiska oraz obniżająca komfort życia w mieście. Kiedy wyobrażamy sobie miasto idealne do życia, to czy pierwsza rzecz, jaka przychodzi do głowy, to drogi szczelnie wypełnione wartko płynącymi strumieniami samochodów? Nie sądzę. Zamiast drżeć o to, czy jakakolwiek zmiana (przejścia dla pieszych! Ludzi poruszających się na własnych nogach, co za ekstrawagancja!) nie obniży komfortu jazdy kierowców, władze miasta powinny zdecydowanie forsować mądre decyzje, dzięki którym poruszanie się po mieście będzie mniej obciążające dla środowiska i łatwiejsze dla innych grup. I rozbudowywać infrastrukturę komunikacji publicznej i dbać o to, by była atrakcyjnym i solidnym sposobem poruszania się po mieście!

    • 11 14

    • (1)

      Twoja wypowiedź kompletnie nic nie wnosi do tematu, chciałaś coś napisać to napisałaś, w skrócie, że ma być dobrze i że miasto ma mądrze się rozrastać (maksymalnie mądrze do twojego poziomu). Samochodami często podróżują rodziny. Tak oczywiście dużo osób jeździ nimi same ale czy jesteś w stanie zrozumieć, że ten którego widzisz jak jedzie sam wcześniej zawiózł dzieci jedno do przedszkola, drugie do podstawówki i do tego jeszcze żonę do pracy i teraz sam jedzie do swojej pracy? Jesteś to w stanie sobie wyobrazić?

      • 6 5

      • a ty Wspaniały Recenzencie, czy jesteś w stanie sobie wyobrazić

        że miasto może być zaprojektowane tak, by rodzice nie bali się puszczać swoich dzieci samodzielnie do szkoły tak, by mogły się czuć bezpiecznie i docierać do niej pieszo lub rowerem? Czy wyobrażasz sobie dokładne badanie liczby osób, które mają dzieci w wieku szkolnym samodzielnie docierających do pracy? LIczby samochodów przewożących więcej niż jedną osobę w godzinach szczytu? I wiele innych wskaźników pomocnych przy planowaniu miasta? Kiedy ostatnio jechałeś z rodziną samochodem wzdłuż Wałów Jagiellońskich? W którą stronę warto przesuwać granicę nieuchronnego kompromisu?

        • 0 0

    • no to przechodz sie jak chcez z zabianki na siedlce - jak masz czas na 2h spacer albo czas na wycieczke krajoznawcza przez 40 przystankow tramwajowych/autobusowych

      • 3 3

  • (5)

    "al. Grunwaldzka na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego"

    Po co tam buspas? Nie dość że jest tam tylko jeden pas w każdą stronę, to nie jeździ tam żaden dzienny autobus.

    • 8 3

    • Jeden jeździ nr 199. (1)

      Ale tu nie chodzi o ten aitobus tylko o totalny paraliż miasta. Komuś na tym zależy.

      • 5 1

      • raz na 20 min. - jak tam będzie buspas to ten autobus utknie w korku zanim do buspasa dojedzie.

        • 2 2

    • To trochę jak w Gdyni na Władysława IV (1)

      Szczury wymalowały buspas w miejscu, w którym nigdy nie tworzyły się korki i (a to ci niespodzianka!) zaczęły się tam tworzyć korki.
      Przy okazji - dokładnie w tym miejscu Grunwaldzkiej znikło po remoncie ograniczenie do 70, które było tam jak najbardziej uzasadnione.

      • 3 1

      • Ciesz się, że ci idioci nie postawili 30 i progi

        • 4 1

    • kogo to obchodzi

      urzędasy dostaną premię za dobrą robotę

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane