• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • buspasy powinny być budowane obok istniejących jezdni od zera! (6)

    A nie zabierać ostatnie skrawki jezdni i przez to powodować paraliż miasta.

    • 16 4

    • Dokładnie!

      • 3 1

    • skrawki jezdni szerokiej na cztery pasy? (1)

      chyba ci się skala przestawiła

      • 1 5

      • Umiesz liczyć, nie ma co 2=4 1=2 ?

        • 2 0

    • czyli ty nim jestes bo własnie potwierdziłes (1)

      • 0 4

      • ty zaś pewnie jesteś tzw. doradcą? ;)

        • 1 0

    • To prawda

      szkoda że są jakimś cudem pieniążki na drogi rowerowe a nie ma na znacznie potrzebniejsze sprawy jak choćby budowa nowych Buspasów.

      • 1 1

  • blachosmrody na obwodnice wzorem miast zachodnich wprowadzic oplaty za wjazd do miasta!! (2)

    jesteśmy złom powyżej 5 lat powinien płacić kasę na finansowanie komunikacji miejskiej!!Stawki jak na zachodzie im straszy tym większe.

    • 5 17

    • Do: blachosmrody:

      kiedy egzekucje?

      • 3 3

    • Najwyraźniej masz fobię. Skonsultuj się z psychiatrą. To nie hejt tylko naprawdę życzliwa rada.

      • 7 1

  • Ale wydanie pozwolenie na budowę city forum z 3 kondygnacyjnym parkingiem dla samochodów juz wam nie przeszkadzało i wcale to nie wpływa na natężenie ruchu w centrum miasta

    • 9 0

  • Robią na siłę coś (2)

    czego nie da się zrobić i w związku z tym nie powinno się tego robić. Oczywiście w swoim błędnym mniemaniu w ten sposób usprawniają ruch w tym już i tak nędznym drogowo mieście ;)

    • 11 2

    • takie rzeczy już dawno wdrożono w Nowym Jorku (1)

      Jeśli coś się da zrobić w Nowym Jorku, można zrobić wszędzie - tak mówi stara piosenka.

      • 0 0

      • W NY masz siatke prostokątną ulic, jedna się korkuje przejmuje to następna przecznica, kozackie rozwiązanie. Przez trojmiasto przebiega jedna Grunwaldzka i całe życie toczy się wzdłuż tej drogi i równolegle do morza.

        • 3 0

  • Ważne że dulkiewicz dzis po raz kolejny skompromitował się z Westerplatte pustą kobieta mam nadzieję że dni.jej są pol8czone na urzedzie

    • 4 2

  • Nie trzeba byc zadnym medrcem aby sparalizowac wielkie miasto (1)

    wystarczy kilka absolutnie nieprzemyslanych decyzji.

    • 12 1

    • baj baj Kasperek

      • 0 0

  • Oddałem głos, podziękuję w następnych wyborach...

    • 3 1

  • Propozycja (3)

    Mam pomysł dla Pani Prezydent. Zrobmy drogi podziemne dla samochodów a naziemne przejścia będą na całej długości jezdni w Gdańsku.

    • 13 2

    • Jest pewien problem - Radunia. (1)

      • 3 0

      • zasypać

        • 0 1

    • Jak w Bostonie cała autostrada pod ziemie. Rzeka, podmokły teren są technologie do tego.

      • 1 0

  • (1)

    Buspas na spacerowej + poszerzenie koniecznie ! Wszyscy zjeżdzają do Oliwy do pracy i stoją w gigantycznej kolejce

    • 5 1

    • Po pierwsze nie powinno być wjazdu do Oliwy!

      Więc po drugie wrócić do koncepcji tunelu pod Pachołkiem i całkowicie wyprowadzić ruch samochodowy z Oliwy pozostawiając jedynie autobusy. A Spacerowa na całej długości powinna mieć po dwa pasy w każdą stronę oraz bezkolizyjny wjazd do CH Osowa.

      • 4 1

  • Moda zamiast myślenia (4)

    Miastem rządzą ludzie ulegający modom, zupełnie bezmyślni. W dowolnym dużym mieście bez komunikacji publicznej czyli kompletnej sieci typu metro/skm sięgającej aż poza granice miejscowości przylegającej do metropolii, rozwiązania typu buspasy skrzyżowania kolizyjne, przejścia naziemne to komunikacyjny sabotaż/samobójstwo

    • 7 5

    • 100% prawdy

      ale niestety nie u nas. My i tak wiemy lepiej ;)

      • 0 1

    • (1)

      A jakiś leming minusuje dalej.

      • 0 1

      • nie tylko minusuje, ale prezentuje argumenty.

        Spróbuj się do nich odnieść.

        • 0 0

    • chyba tabletki odstawiłeś zbyt wcześnie

      To nie jest moda, ale długookresowy, sensowny trend.
      Komunikacja publiczna funkcjonuje w aglomeracji trójmiejskiej, tak jak i funkcjonuje rozbudowana dość sieć SKM, chociaż warto ją rozbudowywać dalej.
      NIe ma czegoś takiego jak skrzyżowania bezkolizyjne - tworzenie pseudobezkolizyjnych skrzyżowań prowadzi do codziennego paraliżu miasta: wystarczy sprawdzić przykład wielu miast amerykańskich, które zbyt późno zorientowały się w tym temacie i obecnie nie mają środków na utrzymanie przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane