• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Grzelak to jest jednak mistrz, ciagnie go no głupich pomysłow. Juz się raz zaprezentował w kontekscie płatnych parkingów a teraz to... oj ciganie go do głupoty oj ciagnie. Ja tam nie musze jechać przez centrum ale zróbcie ćwoki jakiś objazd a nie robicie piekną drogę przez biskupią górkę żeby poźniej wszystko przyblokować przy dworcu. Strategia jak ta co żeście zrobili ładny tunel 2 pasy ale zapomnieliście go połaczyć z obwodnicą i wszyscy stoja na światałch przy moloi oraz 2 pasy na Havla zeby wszyscy stali na tym prawoskrecie do świetokrzyskiej. Mistrzowie.

    • 9 3

  • Tunele zamiast pasów (5)

    Przejście przy dworcu czy dawnym etc to jakiś chory pomysł przecież obok są tunele to spokojnie wystarcza a zamiast malować przejścia lepiej zrobić tunele. Są o wiele bardziej bezpieczne

    • 16 4

    • To akurat święta prawda!

      • 0 1

    • (3)

      Polecam z wózkiem albo na wózku

      • 3 1

      • Pochylnie, windy, ruchome taśmy, a nie tylko światła i światła. (2)

        Toć mamy XXI wiek k..wa mać!

        • 3 1

        • no właśnie, XXI wiek, to wiek miast dla ludzi, a nie głównie dla samochodów (1)

          • 1 1

          • Samochodami jeżdza ludzie. Samochód to nie forma życia jak tepy człowiek tylko zaj.biste narzędzie do przemieszczania.

            • 2 0

  • Przejście przy dworcu (środmieście)

    Jak zwykle od d.. strony.
    Dlaczego nie jest w tym miejscu jak proponowano społecznie, naprzeciwko wyjścia z dworca, tylko przesunięte w stronę hotelu central nie wiadomo po co... Po drugiej stronie też nie wychodzi prosto na deptak do ulicy Heveliusza tylko trzeba się przeciskać przy Krewetce, gdzie są też przystanki autobusowe i ścieżka rowerowa...

    • 4 1

  • (4)

    jak widać jedynym dostępnym sposobem poprawy komunikacji dla tego towarzystwa to wydzielenie bus pasa z istniejącej drogi to żeście się nie wysilili za bardzo.

    • 10 1

    • (3)

      Wydzielenie Buspasa = zwężenie jezdni - i tylko i wyłącznie o to im chodzi a nie o poprawę przepustowości ruchu drogowego. Swoją drogą ciekawe czy te tzw. mądre głowy wiedzą że korki i co za tym idzie pełzanie pojazdów powodują o wiele większe stężenie substancji trujących w okolicy?

      • 3 1

      • myślący inaczej? (2)

        raczej próbujący szukać argumenty pod z góry przyjętą tezę

        • 0 3

        • (1)

          Takie tezy to tylko w UM w Gdańsku, nigdzie więcej - co już od dawna widać i czuć.

          • 0 1

          • o jakich tezach piszesz?

            o tych, które zakładają, że chodzi tylko o zwężenie jezdni a nie o poprawę przepustowości ruchu ludzi a niekoniecznie pojazdów?

            • 0 0

  • w końcu (2)

    dość samowolki kierowców. w cywilizowanym świecie liczba samochodów poruszających się po miastach spada, a w Polsce wciąż wzrasta. nadeszła pora, aby wykurzyć smrodziarzy! (przynajmniej z centrum)

    • 5 12

    • Tędy przeciąga arteria komunikacyjna trójmiasta, panocku. (1)

      • 5 2

      • chodzi o to, by wzdłuż głównego korytarza komunikacyjnego Trójmiasta

        poruszało się więcej ludzi, a niekoniecznie więcej pojazdów. SKM ma dużą przyszłość przed sobą.

        • 0 0

  • Maskara (2)

    Jadąc na rudniki z niedźwiednika i z powrotem zawsze jadę przez Grunwaldzka jest szybciej niż przez morenę ... teraz zostanie chyba już tylko obwodnica maskara po co te tunele były budowane kto za to pieniądze bierze ze ich nie będzie lobbujemy za firma która stawia sygnalizacje bo inaczej tego nie rozumiem ..

    • 4 3

    • naucz się pisać (1)

      a potem pisz. czytać się tego nie da.

      • 2 3

      • To naucz się czytać, a potem jojcz.

        • 1 2

  • Co za nieodpowiedzialni ludzie żądzą tym miastem (1)

    Tworzenie buspasow na ul. Słowackiego i żołnierzy wyklętych to ogromne nieporozumienie. Nasze miasto nie w żadnym razie nie jest przygotowane do takich decyzji. Nalezałoby wybudować jeszcze jedna jezdnie w każdym kierunku i po kłopocie. Czy Ci ludzie którzy proponuja takie rozwiązania byli kiedyś na tych ulicach i widzieli jakie tam sa korki. Nie jestem wstanie zrozumiec jak bedzie miżna w ogóle tamtedy jeździć gdy bedą buspasy. Również poronione pomysły te przjscia dla pieszcych po co ci ludzi emajstrują przy tym gdy nie maja zadnego pojecia o tych sprawach

    • 11 5

    • Trzeba dać zarobić znajomym królika!

      Jest kilka podmiotów gospodarczych co to się naumiały machać po pędzlem po asfalcie, to z chęcią się podziałkują z kim trzeba. Robota nie wymagająca, a kasa jak się patrzy!

      • 1 2

  • ograniczenie umysłowe kierowców (7)

    przekracza ludzkie granice. wy nie rozumiecie kompletnie o co chodzi? chodzi o to, żebyście przestali tymi autami jeździć. nikt was na ulicach nie chce. macie spieprzać. zrozumiano?

    • 9 20

    • Ale gdzie sieroto na chodniki? Powiedz tym swoim przydu*asom zeby zrobili najpierw szkoly, przedszkola zlobki na dzielnicach to nie trzeba bedzie 3 dzieci rozwozić po całym Gdansku. Niech zrobia skm do dzielnic południowych tak zebym w 30 min dojechal na przymorze. Wtedy porozmawiamy i niech wtedy zrobia sobie przejścia nawet co 20 metrow. To ty czegos nie rozmiesz

      • 10 3

    • Nie dyskutuje się z i**otą

      • 3 2

    • Postaram się odpowiedzieć spokojnie - panie "spieprzać" (1)

      Pańska werwa wskazuje, że jest pan człowiekiem młodym - ale warto przy tym by i - myślącym i to myślącym wrażliwie. Zechce pan może przemyśleć kwestię potrzebności samochodów - od straży pożarnej i karetki pogotowia, przez zaopatrzenie, i różnego rodzaju transport obsługujący przedsiębiorstwa. Potrzebny jest też mieszkańcom. Rozumiem, że gdy pan - szczerze nie życzę tego - skręci nogę w kostce - będziemy wymagali by szusował pan do domku rowerem. "By rozum był przy młodości" - ech.

      • 8 4

      • Jak skręci kostkę i spróbuje pojechać autem,

        zaraz zostanie wykryty i przykładnie ukarany!

        • 3 1

    • Pysiu słodki (1)

      Kierowcy samochodów to 42% dojeżdżających w Gdańsku. Największa liczebnie grupa. Więc ewentualnie sam posp...dalaj, OK?

      • 6 1

      • czy większość tych użytkowników samochodów to niepełnosprawni?

        dlaczego mamy dopłacać do ich pozornej wygody?

        • 0 0

    • A może po prostu Pan spie.rzac jest biedny i tak go to boli że jedyne co może to sobie powylewać te żale na Trójmieście.

      • 5 2

  • Miasto jest dla ludzi nie dla piratów drogowych!!!I dla komunikacji miejskiej\!!!I tak za mało tych przejsc i bus pasów, (2)

    • 5 9

    • Rozumiem, że gdy będzie pan jechał do pracy z 10 kg segregatorów - z Pruszcza do Redłowa (1)

      chętnie podąży pan za swoją radą.

      • 3 2

      • On nigdzie nie jeździ tylko siedzi miernota w domu za klawką i fanzoli głupoty!

        • 2 2

  • Kiedy referendum o odwołaniu Dulczewicz? (3)

    • 7 4

    • Bez przesady. To nie są decyzje Pani Prezydent (1)

      tylko Jej urzędników id.iotów.

      • 2 1

      • epitety są, zdolność do wyważania argumentów za i przeciw raczej ograniczona

        żeby nie powiedzieć: żadna.

        • 1 0

    • nie doczekasz sie, Braun

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane