• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Przejście przy GG? Rozumiem, że intencją jest zakorkowanie okolic Dworca...

    Przy obecnym (miernym) poziomie synchronizacji sygnalizacji świetlnej przejście w tym miejscu spowoduje chaos i wydłużenie istniejących korków. Trzeba się skupić na ułatwieniu przemieszczenia się pieszych ( i niepełnosprawnych) istniejącym przejściem. Może tak likwidacja schodów.... jak w przejściu na Kamiennym Potoku. w Sopocie, gdzie można i przejść i przejechać rowerem...

    • 9 2

  • buspas zamiast zmiany cyklu świateł...

    Obecna polityka zarządzania ruchem nie zmierza do usprawnienia ruchu a do jego dalszego spowolnienia. Zamiast sterowania sygnalizacją w zależności od natężenia ruchu w danym, korkującym się miejscu, urzędnicy proponują... buspas i spadek przepustowości. Nie wszędzie da się dojechać komunikacją miejską w akceptowalnym i przewidywalnym czasie. To konsekwencja braku logiki i przewidywalności ze strony urzędników.

    • 14 3

  • Chore pomysły. Pasy dla autobusów, ale przez rozszerzenie jezdni.

    • 15 3

  • Przejście przy dworcu super idea

    Tramwaj chyba nigdy nie odjedzie z przystanku.

    • 15 4

  • Transport okiem niepełnosprawnego. Poruszam się na wózku... (2)

    Przyjechałem na urlop. Wysiadam z pociągu i.... żadna winda nie działa. Proszę przypadkowe osoby, żeby zniosły mnie na wózku, potem znów, żebym mógł dotrzeć przed dworzec. Kieruję się na Wyspę Sobieszewską. Dobrze, że wszystkie autobusy są niskopodłogowe. Gorzej z niektórymi tramwajami-niespodziankami. Podróżowanie SKM? Koszmar, gdy nie działają windy. Są windy (nie działające) brak awaryjnych podjazdów na schodach. No to może jakaś pomoc asystenta, jak winda nie działa? Świetny żart... Pojechałem do Wrzeszcza. Niby jak mam zjechać z peronu, jak windy nie działają??? Jadę na sąsiednią stację i wracam do Wrzeszcza tramwajem.... Trochę się zmieniło w Trójmieście przez ostatnie 6 lat, ale do przyjazności wózkom jeszcze daleka droga...m Polecam Wyspę Sobieszewską. Na prawdę dobra komunikacja dla niepełnosprawnych. Wiele kwater (domków) jest nieźle przystosowanych dla wózków.

    • 13 0

    • We Wrzeszczu akurat są dwie windy. Na sąsiedniej stacji czyli Zaspa nie ma żadnej na politechnice jedna. Slabo

      • 0 0

    • Szacunek.

      • 0 0

  • W związku z Programem Uspokojenia Ruchu Panu Grzelakowi proponuję (1)

    wstawienie progu zwalniającego przed każdym wjazdem i wyjazdem zarówno z każdego urzędu jak i miejsca zamieszkania pomysłodawców. Może wtedy, przekraczając kilka razy dziennie kilka progów zwalniających oraz pokonując osiedlowe "strefy 30" w miejscach, w których nigdy nie było nawet większej stłuczki, zastanowiłby się, czy nie warto takich działań wpierw skonsultować (tak serio, a nie na papierze) z mieszkańcami. Zapewne zdecydowaną większość z nich można wykorzystać w celach, w których powinny zostać wykorzystane.

    • 12 3

    • konsultacje prowadzą rady dzielnic

      i to ich przedstawiciele zgłaszają postulaty uspokojenia ruchu w wielu dzielnicach miasta i prawie całym Sopocie. Z dobrym skutkiem.

      • 2 2

  • A kiedy tunel od OBC do dworca w Oliwie? (1)

    • 4 0

    • Z tego co zasłyszałem będzie w 2047

      • 1 0

  • Po co buspas na Rzeczpospolitej

    Skoro jeździ tam tylko 227 i to z beznadziejna częstotliwością??

    • 16 2

  • Serio? (6)

    Oczywiście przejścia dla pieszych są potrzebne, w końcu w Gdańsku mieszka coraz więcej ludzi, ale nie przyszli tutaj na piechotę. Podchodząc do sprawy ekonomicznie, gdyby było przejście podziemne to zaoszczędzimy czas, pieniądze i z pewnością nie będziemy szarpać sobie nerwów.

    • 13 4

    • Miasto jest dla ludzi, a nie dla samochodow. (5)

      To wlasnie ludzie powinni poruszac sie po powierzchni, a auta w tunelach

      • 1 4

      • (4)

        to może niech zrobia najpierw tunel dla samochodów a poźniej przejscia?

        • 4 1

        • to kosztuje (3)

          w wielu miastach Polski likwiduje się tunele i wiadukty. W Europie jeszcze więcej.

          • 1 3

          • Bzdury! (1)

            • 2 1

            • nie przecz faktom

              źle na tym wyjdziesz

              • 0 0

          • No tak, lepiej wydac kase na rydwany lub sprowadzenie uchodzcow z rodzinami.

            Po co nam dobre i uzyteczne rozwiazania jak mozna miec tanie i zle?

            • 1 1

  • A mnie dziwi ten atak na ułatwienia dla komunikacji publicznej, którą dziennie porusza się kilka tysięcy ludzi. (2)

    Przecież gdyby wszyscy przesiedli się do samochodów, miasto byłoby zupełnie nieprzejezdne, a kierowcy w samochodach wracając po pracy do domu nie staliby w korkach 40 minut tylko cztery godziny. Promujmy i ułatwiajmy transport publiczny, bo utkniemy "na amen".

    • 7 14

    • ułatwienia ? (1)

      Przecież przybędzie przejść a tym samym świateł.
      Tramwaj będzie jechał dużo dłużej.

      • 5 2

      • to są ułatwienia dla pasażerów komunikacji publicznej

        komunikacja publiczna powinna mieć priorytet na skrzyżowaniach.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane