• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • To nie ma sensu

    Po drugiej stronie jest tunel dla pieszych

    • 10 4

  • Piotr Grzelak, ten to jest "ekspert", na poziomie kompetencji Lisickiego. (5)

    I jeszcze strefy "tempo 30". Gdybym nie stosował zasady ograniczonego zaufania, to zabiliby mnie już tam (ze zdziwieniem w oczach) przynajmniej kilkanaście razy.

    • 13 3

    • gdyby nie było strefy TEMPO 30 (4)

      być może ciebie nie byłoby wśród żyjących

      • 0 4

      • TEMPO to oni tam mysla ;)

        • 1 1

      • Nie, nie masz pojęcia słoju. (2)

        To wy byście mnie już zabili nie raz, i nie dwa!
        To są skrzyżowania równorzędne... nie macie o tym zielonego pojęcia... jedziecie na przecinaka... zero reguł...

        • 3 0

        • Te skrzyżowania równorzędne to największy i**otyzm jaki ktokolwiek w UM (1)

          i w ZDiZ wymyślił. Z bezpiecznych skrzyżowań zdobiono skrajnie niebezpieczne miejsca. Gdyby nie refleks to auto miałbym rozbite już kilkukrotnie. Wcześniej był spokój i nikt nie narzekał.

          • 3 1

          • jak ktoś zginął na przejściu to nie mógł narzekać

            Statystyki wykazały, że liczba zdarzeń drogowych w strefie skrzyżowań równorzędnych znacząco spadła prawie do zera.

            • 0 0

  • Za dużo kasy i głupoty w głowie

    może te dziury połatać po zimie?

    • 15 1

  • Obrońców Wybrzeża

    Co z przejściem na Obrońców Wybrzeża w okolicy Pepko?
    Wcześniej przejście tam było - ale komuś przeszkadzało.
    Większość radnych dzielnicy od lat to obiecuje, i jak widać nic z tym nie robi.

    • 5 4

  • (3)

    Dramat. Ja widzę że w magistracie nikt nie myśli. Zero, lgbt wypaliło mózgi!

    • 18 4

    • a co konkretnie proponujesz? (2)

      • 0 2

      • (1)

        Włączyć myślenie lub zaprzestania proponowania niewypałów drogowych.

        • 2 1

        • to nie jest konkret, niestety

          liczyłem na więcej ;-)

          • 0 0

  • W końcu (2)

    Miasta w Polsce to jakiś dramat. Wszystko robione pod kierowców. Od dwóch lat mieszkam w Szwajcarii i tu na czteropasmowej drodze jest buspas po środku, dwa wąskie pasy w dwóch kierunkach dla osobówek i po boku wystarczająco szerokie pasy dla rowerów.
    Na parkingu płatnym można stać max 2 godziny i potem trzeba odjechać..ciekawe jakby Janusze zareagowali na taką rewolucje :)

    • 7 8

    • (1)

      hehe "tu na czteropasmowej drodze" to może niech najpierw je zrobią?

      • 3 2

      • Czteropasmowej drodze dwukierunkowej (dwa pasy w jednym kierunku)

        • 1 2

  • (4)

    Wszystko, nawet całkowite zatrzymanie ruchu, można uzasadnić troską o bezpieczeństwo. Zamiast tego wolałbym szczerą informację : komu służy uruchamianie przejść nad istniejącymi tunelami. Dlaczego, choć był taki plan, nie zamieniono żadnych schodów do tunelu na łagodną pochylnię, bo miejsce na nią jest wszędzie, przy Łąkowej, przy Chmielnej, przy Bramie Wyżynnej i przy dworcu. Jak dotąd skutkiem jest powrót korków na Podwale Przedmiejskie. Nigdy światła i przejście w miejsce tunelu / istniejącego!!!/ nie polepszą przepustowości - również dla komunikacji miejskiej. Sto osób w tramwaju czeka, żeby dwie-trzy osoby skróciły sobie drogę. Ponieważ w innych miastach bywają mądrzejsi chciałbym się dowiedzieć gdzie istniejący tunel zamienia się na naziemne przejście. Jakieś przykłady.

    • 14 5

    • Sw przepustowosc (1)

      Chrzanić ja

      • 1 3

      • mentalny 15 latek na rowerku

        • 0 1

    • Przykładów jest w samej Polsce wiele. Wrocław - ulica Świdnicka

      Warszawa - rondo na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i Marszałkowskiej, podobnie Emilii Plater przy Dworcu Centralnym. Wystarczy wygooglać.

      • 0 2

    • Deweloper kazał, urzędnik musi. Chodzi o szybkie dojścia do nowych bloków tu i tam.

      Bo w ulotce dewelopera dobrze to wygląda

      • 1 1

  • Zapamiętaj obywatelu - deweloper to twój Pan.

    • 5 1

  • Buspas na slowackiego (1)

    Uwazam,ze to bardzo nieprzemyslane rozwiazanie. Bedzie ske stac w korku, gdzie drugi pas obok bedzie pusty. No super pomysl, uscisne dlon (a raczej na nia napluje) pomyslodawcy. Owszem, autobusy stoja tam w korku, ale czy ulatwienie przejazdu kilku pojazdom na godzine musi sie odbyc kosztem tysiecy innych? Korki w strone matarnii beda chyba do Kolobrzeskiej, juz teraz nieraz stoi sie do skrzyzowania przy ETC.

    I nie piszcie zeby wsiasc do komunikacji to nie bedzie problemu, bo to jest trasa wylotowa z miasta i do wielu miejsc docelowych nie dojedzie sie niczym poza samochodem, chyba,ze w waszym oderwanym od rzeczywistosci swiecie

    • 13 3

    • No niestety takie zycie...w miastach auta wszędzie mają ciężko.

      • 1 1

  • saochody pod ziemię

    wtedy malujcie sobie pasy, wzdłuż i w poprzek

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane