• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 mln zł na roczne utrzymanie Fali. "Bez dodatkowych kosztów dla gmin"

Maciej Korolczuk
13 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (551)
Jak zapewnia spółka Innobaltica, jeśli po wdrożeniu systemu okaże się, że któraś z jego funkcjonalności nie działa jak powinna, będzie to można skorygować. Jak zapewnia spółka Innobaltica, jeśli po wdrożeniu systemu okaże się, że któraś z jego funkcjonalności nie działa jak powinna, będzie to można skorygować.

25 mln zł - tyle ma wynosić średnio roczne utrzymanie systemu Fala. Jak zapewnia spółka Innobaltica, odpowiedzialna za jego wdrożenie i utrzymanie, kwota ta ma zastąpić dotychczas ponoszone koszty dystrybucji biletów i nie będzie stanowić dodatkowego obciążenia budżetów miast.



Czy Trójmiasto potrzebuje wspólnego biletu?

Uruchomienie systemu Fala planowane jest na początku lipca. Wcześniej - bo od kwietnia - działać ma aplikacja, dzięki której pasażerowie będą mogli obniżyć wyższe ceny biletów - zarówno jednorazowych, jak i okresowych.

Start Fali będzie kosztem nie tylko dla pasażerów, ale i spółki Innobaltica, która odpowiada za przygotowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu. A to będzie kosztowne.

- Zgodnie z aktualnymi Wieloletnimi Prognozami Finansowymi jednostek samorządu terytorialnego uczestniczących w projekcie, średnioroczne koszty utrzymania systemu Fala w latach 2024-2028 wynoszą ok. 25 mln zł brutto - informuje Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki Innobaltica.
Oznacza to, że przez pięć lat (do 2028 roku) utrzymanie Fali będzie kosztować ok. 125 mln zł. Jak zastrzega Wośko, koszty te nie będą jednak odczuwalne dla gmin, biorących udział w projekcie.

- Zgodnie z założeniami docelowo kwota ta zastępuje dotychczas ponoszone koszty dystrybucji biletów i nie stanowi dodatkowego obciążenia budżetów miast - podkreśla Wośko.
Czy tak będzie? Przeczą temu dane, jakie uzyskaliśmy z biura prasowego w Gdańsku. Według nich kwota, jaką ponosić będzie gmina na rzecz spółki Innobaltica, wyniesie ok. 9 mln zł rocznie. Z kolei koszty dystrybucji biletów w 2021 roku były.... o 2 mln niższe.

Dane za rok 2022 nie zostały jeszcze policzone.

Mem o tym, jak skomplikowana jest taryfa biletowa w Trójmieście ma już kilka lat. Mimo upływu czasu i kolejnych zmian - wynikających z wdrożenia Fali - pasażerowie obawiają się, że kupowanie biletów wcale nie będzie łatwiejsze. Mem o tym, jak skomplikowana jest taryfa biletowa w Trójmieście ma już kilka lat. Mimo upływu czasu i kolejnych zmian - wynikających z wdrożenia Fali - pasażerowie obawiają się, że kupowanie biletów wcale nie będzie łatwiejsze.

Innobaltica przerywa milczenie



Przedstawiciele spółki Innobaltica dziś dopiero po raz pierwszy zabrali głos w sprawie inauguracji systemu. A mieli do tego okazję już w ubiegłym tygodniu podczas konferencji prasowej na Gradowej Górze, kiedy o założeniach systemu i skali podwyżek cen biletów opowiadały dziennikarzom władze województwa i samorządów z Trójmiasta. Obecny na sali prezes spółki Marcin Stefański zajął miejsce... wśród dziennikarzy i tylko przysłuchiwał się poszczególnym wystąpieniom.

Żadnego oficjalnego stanowiska spółka nie zabrała także po konferencji, ani w kolejnych dniach, gdy w mediach wrzało a założenia systemu krytykowali pasażerowie, mieszkańcy, czytelnicy i dziennikarze.

- Przyjęliśmy założenie, że wypowiadamy się poprzez naszych właścicieli - mówi nam rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Wszystkie komunikaty ustalamy wspólnie, to co jest prezentowane np. przez biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest także z nami konsultowane i wcześniej omawiane - zapewnia.
Przypomnijmy, że spółka Innobaltica należy do 12 udziałowców, spośród których najwięcej akcji posiada Województwo Pomorskie i gmina Gdańsk (po 30 proc.). 29 proc. udziałów posiada Gdynia, a pozostałe należą do Słupska, MZK Wejherowo, Tczewa, Chojnic, Lęborka, Pucka oraz trzech uczelni: Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki GdańskiejUniwersytetu Gdańskiego. Kapitał zakładowy spółki wynosi 33,8 mln zł.

System jest elastyczny



Gdy pytamy o odniesienie się i ewentualny komentarz do pojawiających się zarzutów, słyszymy, że prace nad systemem wciąż trwają, a pasażerowie powinni dać mu szansę.

Jak dodaje Katarzyna Wośko, system Fala jest elastyczny i jeśli po jego wdrożeniu okaże się, że któreś z jego funkcjonalności są uciążliwe, powodują niepotrzebne komplikacje dla pasażerów, a skala utrudnień będzie duża, to nic nie stoi na przeszkodzie, by pewne elementy zmienić czy poprawić.

- Pewne założenia systemu zostały określone w postępowaniu przetargowym, które zostało rozstrzygnięte już dawno. I tych podstawowych założeń czy fundamentów na jakich opiera się system nie zmienimy. Ale to system bardzo elastyczny, gotowy do zmian, jeśli taką wolę wyrażą nasi właściciele - dodaje Wośko.
Dla spółki krytyczne głosy, jakie odezwały się po prezentacji systemu są zaskakujące, tym bardziej, że rozmijają się z wynikami badań i konsultacji, jakie przeprowadzono na etapie prac nad systemem. Wówczas - jak zapewnia nas rzecznik Innobaltici - wielu pytanych pasażerów nie widziała przeszkód w odbijaniu kart przy wejściu czy wyjściu z pojazdu.

Miejsca

Opinie (551) ponad 20 zablokowanych

  • Rower miejski v.1 padł po roku...z Falą co raz wydaje się że drożej i drożej i drożej....za bilety, za utrzymanie (2)

    Gołym okiem czytając te artykuły wrażenie jawi się jedno....kolejny wał za który zapłaci Pani i Pan

    • 209 2

    • (1)

      Rowery miejsce 2.0 za 4 razy więcej kasy niż część pierwsza też walna. Dwóch lat nie wytrzymają przy tym założęnju, że 90% to elektryki bez stacji ładowania, a z recznym wymienianiem baterii.

      • 8 0

      • Wszystkie rowery MEVO powinny być wyposażone w silnik, gniazdo baterii ale bez samej baterii

        akumulator byłby opcjonalny dla ludzi zainteresowanych wspomaganiem, bo np. dojeżdżają codziennie do pracy, wypożyczony za kaucją abonentowi który sam dbałby o jego ładowanie. Rozwiązałoby wszystkie problemy z dostępnością naładowanych rowerów, ich zasięgiem itp.

        • 0 0

  • Za przeproszeniem w 4 litery sobie wsadźcie taką falę.

    Ostatecznie przekonaliście mnie na kogo nie zagłosować przy najbliższych wyborach.

    • 261 6

  • nie zwiększy kosztów ale jednak zwiększy i to o parę mln ale co tam najwyżej znowu coś podwyższymy jakieś śmieci ścieki parkowanie itd

    • 161 4

  • To niewiele jeśli brać pod uwagę korzyści podróżnych (1)

    No i b. wątpliwą wiarygodność władz trójmiasta. Ta powinna być bezcenna :)

    • 104 5

    • Czy trzeba być w garniturze i pod krawatem,żeby korzystać z tej drogiej fali?

      • 3 0

  • Ja...... (1)

    toż to 2,5 nowego wagonu tramwajowego typu pesa

    • 87 5

    • Pesa to nie jest typ tylko marka...

      • 0 0

  • (3)

    pani powiada że nikt nie zgłaszał sprzeciwu w sprawie odbijania się dwa razy ciekawe to sami nie mogli tego sobie wyobrazić?

    • 188 2

    • Sami nie mogli (1)

      bo z tramwajów i autobusów w ogóle nie korzystają.Jednak niesłusznie wielu wylewa pomyje na Prezydent Gdańska.Nie O na była inicjatorem tego bałaganu a niejaki profesorek o wygórowanych ambicjach niepopartych wiedzą.Chodzi o tego co patronuje zupełnie niepotrzebnemu związkowi komunikacyjnemu ZG z siedzibą w Gdyni.To oni wymyślają cuda na kiju i patyku.Rozwiązać ten związek

      • 35 7

      • Fala nie ma nic wspólnego z MZKZG

        Odpowiedzialnego szukaj na Okopowej

        • 17 0

    • A czy bylo glosowanie dla mieszkancow?

      Jestem przerazona, jaki my mamy system edukacji ze ludzie wyksztalceni i od podejmowania decyzji mysla az tak nie logicznie a wrecz absurdalnie i dzialaja na szkode spoleczna??

      • 9 0

  • Rekord świata 130 mln złotych przepalone za fatalny dla mieszkańców system Fala i... (3)

    każdego roku haracz 25 mln zł dla grupki osób z "Innobaltica". To się nazywa biznes na biednych mieszkańcach!
    Niech płacą, a ... z nimi to dewiza władz Gdańska.

    • 329 4

    • Taki sam wałek jak mevo i wiele innych w Trójmieście

      • 56 0

    • Takie stado baranów czy tam owiec bis

      Tyle że teraz Baranami mamy być my - mieszkańcy Trójmiasta.

      • 36 0

    • To powinnien Nik prześwietlić. Za co te 25 mln.

      • 21 0

  • Elastyczne

    Nerwy nie są więc wspólny bilet bez żadnego odbijania i kombinowania nie za takie pieniądze!!!!

    • 109 2

  • (2)

    25 mln na Fale której nikt nie chcę, więc trzeba kursy zlikwidować?

    • 173 2

    • Dokladnie oni maja takie myslenie

      Dramat!

      • 5 0

    • Kiedy autobus do Nowej Letnicy?Atrapy wiaty przystankowej niszczeją od kilku lat.

      • 1 0

  • Czyli "fachowcy" z Innobaltiki już wiedzą, że wtopili (8)

    I teraz chcą sobie narobić tzw. dupochronów. Ciekawe, czy jako urzędnicy mogą odpowiedzieć finansowo za nieudany projekt?

    • 363 4

    • Tak jak za mevo? (2)

      • 64 0

      • Będą za rok sprzedawać kasowniki (1)

        Wałek jak każdy inny w tym grajdole

        • 75 1

        • Kasowniki wiszą już od miesięcy. Czyli decyzje zapadły już dawno przed głosowaniem.

          • 15 0

    • Oni nie są urzędnikami, ziom

      • 19 0

    • To sie nazywa rażąca niegospodarność (1)

      Dyscyplina finansów publicznych

      • 57 1

      • Najważniejsze, że ludzie są bierni wierni i durni, można ich doić do woli :)

        • 36 1

    • Urzędnicy i odpowiedzialność finansowo? Gruba bajka, rzeczywistość jest taka, że jeszcze pójdziecie na nich zagłosować w wyborach :)

      • 33 2

    • Kastracja

      Przyspieszacza tramwajow?

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane