• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 mln zł na roczne utrzymanie Fali. "Bez dodatkowych kosztów dla gmin"

Maciej Korolczuk
13 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (551)
Jak zapewnia spółka Innobaltica, jeśli po wdrożeniu systemu okaże się, że któraś z jego funkcjonalności nie działa jak powinna, będzie to można skorygować. Jak zapewnia spółka Innobaltica, jeśli po wdrożeniu systemu okaże się, że któraś z jego funkcjonalności nie działa jak powinna, będzie to można skorygować.

25 mln zł - tyle ma wynosić średnio roczne utrzymanie systemu Fala. Jak zapewnia spółka Innobaltica, odpowiedzialna za jego wdrożenie i utrzymanie, kwota ta ma zastąpić dotychczas ponoszone koszty dystrybucji biletów i nie będzie stanowić dodatkowego obciążenia budżetów miast.



Czy Trójmiasto potrzebuje wspólnego biletu?

Uruchomienie systemu Fala planowane jest na początku lipca. Wcześniej - bo od kwietnia - działać ma aplikacja, dzięki której pasażerowie będą mogli obniżyć wyższe ceny biletów - zarówno jednorazowych, jak i okresowych.

Start Fali będzie kosztem nie tylko dla pasażerów, ale i spółki Innobaltica, która odpowiada za przygotowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu. A to będzie kosztowne.

- Zgodnie z aktualnymi Wieloletnimi Prognozami Finansowymi jednostek samorządu terytorialnego uczestniczących w projekcie, średnioroczne koszty utrzymania systemu Fala w latach 2024-2028 wynoszą ok. 25 mln zł brutto - informuje Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki Innobaltica.
Oznacza to, że przez pięć lat (do 2028 roku) utrzymanie Fali będzie kosztować ok. 125 mln zł. Jak zastrzega Wośko, koszty te nie będą jednak odczuwalne dla gmin, biorących udział w projekcie.

- Zgodnie z założeniami docelowo kwota ta zastępuje dotychczas ponoszone koszty dystrybucji biletów i nie stanowi dodatkowego obciążenia budżetów miast - podkreśla Wośko.
Czy tak będzie? Przeczą temu dane, jakie uzyskaliśmy z biura prasowego w Gdańsku. Według nich kwota, jaką ponosić będzie gmina na rzecz spółki Innobaltica, wyniesie ok. 9 mln zł rocznie. Z kolei koszty dystrybucji biletów w 2021 roku były.... o 2 mln niższe.

Dane za rok 2022 nie zostały jeszcze policzone.

Mem o tym, jak skomplikowana jest taryfa biletowa w Trójmieście ma już kilka lat. Mimo upływu czasu i kolejnych zmian - wynikających z wdrożenia Fali - pasażerowie obawiają się, że kupowanie biletów wcale nie będzie łatwiejsze. Mem o tym, jak skomplikowana jest taryfa biletowa w Trójmieście ma już kilka lat. Mimo upływu czasu i kolejnych zmian - wynikających z wdrożenia Fali - pasażerowie obawiają się, że kupowanie biletów wcale nie będzie łatwiejsze.

Innobaltica przerywa milczenie



Przedstawiciele spółki Innobaltica dziś dopiero po raz pierwszy zabrali głos w sprawie inauguracji systemu. A mieli do tego okazję już w ubiegłym tygodniu podczas konferencji prasowej na Gradowej Górze, kiedy o założeniach systemu i skali podwyżek cen biletów opowiadały dziennikarzom władze województwa i samorządów z Trójmiasta. Obecny na sali prezes spółki Marcin Stefański zajął miejsce... wśród dziennikarzy i tylko przysłuchiwał się poszczególnym wystąpieniom.

Żadnego oficjalnego stanowiska spółka nie zabrała także po konferencji, ani w kolejnych dniach, gdy w mediach wrzało a założenia systemu krytykowali pasażerowie, mieszkańcy, czytelnicy i dziennikarze.

- Przyjęliśmy założenie, że wypowiadamy się poprzez naszych właścicieli - mówi nam rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Wszystkie komunikaty ustalamy wspólnie, to co jest prezentowane np. przez biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest także z nami konsultowane i wcześniej omawiane - zapewnia.
Przypomnijmy, że spółka Innobaltica należy do 12 udziałowców, spośród których najwięcej akcji posiada Województwo Pomorskie i gmina Gdańsk (po 30 proc.). 29 proc. udziałów posiada Gdynia, a pozostałe należą do Słupska, MZK Wejherowo, Tczewa, Chojnic, Lęborka, Pucka oraz trzech uczelni: Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki GdańskiejUniwersytetu Gdańskiego. Kapitał zakładowy spółki wynosi 33,8 mln zł.

System jest elastyczny



Gdy pytamy o odniesienie się i ewentualny komentarz do pojawiających się zarzutów, słyszymy, że prace nad systemem wciąż trwają, a pasażerowie powinni dać mu szansę.

Jak dodaje Katarzyna Wośko, system Fala jest elastyczny i jeśli po jego wdrożeniu okaże się, że któreś z jego funkcjonalności są uciążliwe, powodują niepotrzebne komplikacje dla pasażerów, a skala utrudnień będzie duża, to nic nie stoi na przeszkodzie, by pewne elementy zmienić czy poprawić.

- Pewne założenia systemu zostały określone w postępowaniu przetargowym, które zostało rozstrzygnięte już dawno. I tych podstawowych założeń czy fundamentów na jakich opiera się system nie zmienimy. Ale to system bardzo elastyczny, gotowy do zmian, jeśli taką wolę wyrażą nasi właściciele - dodaje Wośko.
Dla spółki krytyczne głosy, jakie odezwały się po prezentacji systemu są zaskakujące, tym bardziej, że rozmijają się z wynikami badań i konsultacji, jakie przeprowadzono na etapie prac nad systemem. Wówczas - jak zapewnia nas rzecznik Innobaltici - wielu pytanych pasażerów nie widziała przeszkód w odbijaniu kart przy wejściu czy wyjściu z pojazdu.

Miejsca

Opinie (551) ponad 20 zablokowanych

  • Teraz wiemy skąd się biorą takie pensje w IT.

    • 35 4

  • No Pani Prezydent , Prezydencie Szczurek (3)

    No niech się Państwo odezwą, niech się Państwo wypowiedzą, wszystko to zaczyna brzydko pachnieć i przypomina takiego cichacza tramwajowego, powoli zaczyna się roznosić po całym pojeździe. No niech Państwo otworzą okno albo włączą klimatyzację bo zaczyna się robić gnój.

    • 55 2

    • (2)

      Szczurek się schował.
      Wystawia Gruchałę, która i tak nie będzie kandydować. :)

      • 12 0

      • ona jest niżej poziomy Grzelaka

        to zupełna ka pusta, kompost

        • 10 0

      • A co to za jeden?

        Szczurek i Dulkiewicz idą na przeczekanie.

        • 9 0

  • Moment. Zapewniają ze koszt systemu nie będzie odczuwalny bo zastapi aktualna dystrybucję biletów.. to skąd ta podwyżka cen biletów w fali ?

    • 51 2

  • Durny system, stworzony, przepraszam za wyrażenie, przez oderwanych od rzeczywistości ludzi. Stwórzcie prosty system, jedna cena ulgowy/normalny, jedna cena miesięczny normalny/ulgowy. Coś dla turystów a'la 3 dniowy lub 10 przejazdowy i koniec taryfy. Tak to widzę. I żadne podwójne odbijanie w kasownikach, jeden system. Prosty i skuteczny.

    • 48 5

  • Reaktywujcie kolej do nowego portu a nie gadżeciki i nabijanie kabzy firmom z zewnątrz (1)

    • 30 5

    • Ta kolejka bardzo potrzebna mieszkańcom,tylko do Gdańska Głównego,a nie gdzieś tam ,. czyli do wrzeszcza,jak PKM.

      • 1 1

  • (2)

    Ale przekret. To jest juz chamski wal. Ile Pani Ola na tym zarobi?

    • 52 2

    • (1)

      A jak myślisz, że teraz kupując w kiosku lub korzystając z jakiejkolwiek aplikacji komercyjnej to dystrybucja jest gratis, że robią to charytatywnie ? Każdy system kosztuje i chodzi o to aby Fala kosztowała mniej.

      • 1 16

      • Ale wygląda na to, że nie będzie kosztowała mniej, a sam system już w założeniu jest nieprzyjazny dla pasażerów. Ponadto przypominam, że nadal mają być dostępne bilety papierowe. Czy InnoBaltika też będzie się zajmować ich dystrybucją? Jeśli tak - to niby jak? Własne biletomaty postawią? Umowy z nielicznymi istniejącymi kioskami będą zawierać?

        • 9 0

  • (1)

    Fala/ Mevo/ Tristar / ECS/ Śmieci - nie czujecie się okradani? Może czas na duże zmiany??

    • 49 2

    • Jeszcze były owce

      • 6 0

  • bilety (1)

    a czy beda bilety jednorazowe?

    • 25 2

    • Tak 5 przystankow za 5 zl

      • 11 0

  • Swoją kartę płatniczą chowam w portfelu, a portfel w najgłębszej kieszeni, (15)

    a teraz mam wyciągać portfel przy samym wsiadaniu i mieć go w ręku przy wysiadaniu? Wszyscy kieszonkowcy będą wiedzieć gdzie go mam. Już widzę ludzi z bagażami, którzy wysiadając w tłoku, szukają po kieszeniach swojej karty. Ilość zgubionych kart wzrośnie kilkukrotnie.

    • 167 7

    • Karta to jest najmniejszy problem, bilet też musisz skasować i go mieć "pod ręką" (9)

      Tylko te durne taryfy i cenniki, które wymyślili to porażka na całego. Może jeszcze za żappsy dodadzą jeden darmowy przystanek miesięcznie??

      • 30 2

      • Rozmowa przy kiosku: (6)

        - Proszę o bilet do Gdańska.
        - A ile przystanków chce pan przejechać?
        - Eee... ?

        • 29 2

        • (5)

          Po co pisać takie dyrdymały - w wielu metropoliach takie systemy działają np. W Londynie. I wszyscy jak tam pojadą to je chwalą. Ludzie wsiadają, przykładają kartę i jadą nikt nie pyta się o przystanki. I Fala ma działać podobnie.

          • 3 59

          • Ale tutaj chodzi tylko żeby przytulić miliony (1)

            Poza tym co ty porównujesz Londyn do Gdańska?

            • 39 3

            • Tylko deweloperka w 3city

              idzie bez przeszkod... reszta to stara szkola budynia... 20 lat 5km torow tramwajowych z centrum na chelm...

              • 17 1

          • nie, w Londynie taki system nie działa

            może w Lądku Zdroju

            • 19 2

          • no pewnie wsiadają i jada id..to naliczą im dwa razy więcej spoko luz ważne że jest super i nowocześnie

            • 8 0

          • No właśnie - wsiadają i przykładają kartę. A tu masz jej używać także przy wysiadaniu. Ponadto wiele osób po to ma miesięczny, żeby się w jakieś odbijanie karty nie bawić. A teraz za taki "niezwykły komfort" mają być karani wyższą ceną.

            • 16 0

      • W Trójmieście od 20 lat rządzą te same nazwiska (1)

        Tyle lat zajęło im stworzenie takiego drogiego g....

        • 28 0

        • Apetyt rosnie w miare jedzenia.

          • 11 0

    • Mam pytanie (1)

      Rzadko jeżdżę komunikacją miejską, ale dobrze rozumiem, że już nie będzie papierkowych biletów? Pytam serio, żeby w razie w być przygotowanym.

      • 15 2

      • Będą

        • 10 0

    • Proszę jeszcze pomyśleć o ludziach z dziećmi (2)

      Z wózkami, gondolami, trzylatkami, czterolatkami odbieranymi z przedszkola, w jednej ręce dziecko, w drugiej zakupy i próby trzymania się, a tą trzecią rękę wyciagam zeby odbić bilet. Do tej pory miałam miesięczny

      • 16 1

      • Kto by pamiętał o takich błahostkach?

        • 13 0

      • Tak naprawdę wózki to mogą z dwa na autobus pojechać, a w tramwajach zależnie ile ejst miejsc pod niedostępnych.

        • 1 1

  • Innobaltica, kto z rajców ciągnie kasę? A może jakiś prezydencik albo każdy po trochu.

    • 40 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane