• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

30 nowych autobusów we flocie GAiT

rb
20 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku jest już 30 z 48 zamówionych autobusów. Kolejne dołączą do floty GAiT w najbliższych dniach. W Gdańsku jest już 30 z 48 zamówionych autobusów. Kolejne dołączą do floty GAiT w najbliższych dniach.

Do Gdańska dotarło 30 nowych autobusów Mercedes Citaro, zamówionych w formie dzierżawy przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Łącznie w ciągu kilku najbliższych tygodni na ulicach Gdańska pojawi się 48 takich pojazdów.



Korzystając z komunikacji miejskiej w Gdańsku, wolę jeździć:

Dzierżawa 48 autobusów to efekt umowy GAiT z EvoBus Polska z wiosny 2019 r. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy: zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie na utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania - tłumaczy nietypową formę nabycia nowych pojazdów Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Wymiana floty jest możliwa dzięki umowie na 117 mln zł między GAiT a firmą EvoBus. Wymiana floty jest możliwa dzięki umowie na 117 mln zł między GAiT a firmą EvoBus.
Na niecodzienny sposób na wymianę dotychczasowej wysłużonej floty Gdańsk zdecydował się po raz pierwszy, ale to sprawdzona metoda przez inne miasta. Wcześniej w ten sposób nowe autobusy pozyskiwały m.in. Łódź, Poznań czy Wrocław.

Jak mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, obecnie gdańskie linie obsługuje już 20 autobusów z nowej dostawy.

- Przed weekendem zakończono procedury odbiorowe kolejnych siedmiu i włączono je do ruchu od 18 kwietnia. Kolejne trzy pojazdy dotarły w ubiegły piątek, planowane jest włączenie ich do ruchu w tym tygodniu. Także w ciągu najbliższych dni dotrzeć ma kolejnych sześć pojazdów - uzupełnia Anna Dobrowolska.
Przed włączeniem nowych pojazdów do ruchu, oprócz procedur odbiorowych, wyposażane są one - zgodnie z wytycznymi organizatora przewozów, a więc ZTM Gdańsk - w system informacji pasażerskiej. W pojeździe umieszczane są też przepisy, ogłoszenia i piktogramy.

Przypomnijmy, że autobusy Mercedes Citaro to nowoczesne ekologiczne autobusy o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Do gdańskiej floty dołączyły po raz pierwszy w 2016 roku. W latach 2016-2019 spółka GAiT zakupiła łącznie 67 takich pojazdów.

Wideo archiwalne z 2019 r.

rb

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • Brawo patriotyzm konsumencki (3)

    ale to Gdańsk i wszystko jasne, jednocześnie łapki do rządu po kasę ratunkowa są wyciągane...

    • 22 13

    • (2)

      Jakos polscy producenci nie staneli do przetargu

      • 9 0

      • Zależy jak się ten przetarg napisze... (1)

        • 6 3

        • Jak kazdy przetarg. Zobacz ten na auto dla prezesa NBP. Pasowalo tylko jedno auto

          • 7 0

  • (11)

    Wychodzi 2,4 mln za autobus, nowy Citaro kosztuje 1,4 mln czyli 1mln zł za 8 lat obsługi a potem ten autobus wraca do Ciebie i możesz go jako używkę pchnąć do jakiegoś Kędzierzyna, dobry biznes zrobił EvoBus

    • 35 3

    • (4)

      Ile jest war 8 letni autobus z 2 milionami km na liczniku?
      Ile ubezpieczenie przez 8 lat?
      serwisy i naprawy przez 8 lat?
      Opony przez 8 lat?
      %od kredytu przez 8lat?
      itd...

      • 9 1

      • (3)

        no przecież Ci wyliczyłem magistrze, że mają 1 mln zł na utrzymanie 1 autobusu na 8 lat, daje to 125 tysięcy złotych rocznie uwierz mi, że starczy, Citaro 11 letni można kupić za 150 tysięcy złotych za granicą u nas BusStore czyli córka spółka EvoBusa sprzedaje 6 letnie za około 600 tysięcy, myślę więć, że 300-400 tysięcy zł za 8latka to dobra cena

        • 4 2

        • Kto serwisuje ?

          i gdzie ?

          • 1 0

        • (1)

          W tym problem, że nic nie wyliczyłeś. Zlicz wszystkie koszty. Serwis to. Ie wszystko, nawet mniej niż połowa .

          • 1 2

          • jaki serwis?

            Nowe autobusy są na gwarancji i nie wymagają wielkich / drogich zabiegów serwisowych. Zwykłe zabiegi eksploatacyjne tj. wymiana płynów, raz na parę lat opon itp. Należy też wziąć pod uwaga, że GAIT ma i utrzymuje duże zaplecze techniczne. To też kosztuje - budynki, ich ogrzewanie, narzędzia itp. To czy to zaplecze techniczne obsłużyłoby kolejnych 40 nowych autobusów nie zwiększyłoby znacząco kosztów utrzymania. Ale tak to już jest w firmach państwowych. Lisicki wydaje nie swoje na nie swoje (najgorszy sposób wydawania pieniędzy), to i nie ma co liczyć na cuda.

            • 3 0

    • Jeszcze 2 miliony to paliwo (3)

      Przecież na wodę nie pojadą

      • 0 0

      • (2)

        Paliwo bierze na siebie GAiT, w jakim lizingu masz paliwo? :)

        • 3 0

        • Paliwo wlewac bedzie GAiT, ale to przeciez nie ejst zaden leasing, nawet naglowka nie przeczytales? (1)

          • 0 0

          • leasing, dzierżawa jedna ryba, eksploatację masz we własnym zakresie, jak wynajmujesz samochód na doby czy bierzesz leasing albo wypożyczkę auta to paliwo zawsze masz po swojej stronie

            • 0 0

    • No tak (1)

      Ale gdybys kupił autobusy to by byli potrzebni właśni mechanicy. A tak mechaników się zwolni, zapłaci się 3x tyle zewnętrznej firmie serwisowej, zajezdnie sprzeda się deweloperowi i git. Jest pandemia niemiecka gospodarka traci, Polacy nie zbierają szparagów, wiec chociaż tak wesprzyjmy Niemców. Ale jak widać Gdansk jest bardzo bogatym miastem to nas stać.

      • 3 0

      • No i tu jest pytanie, co się bardziej komu opłaca?

        • 0 0

  • drożej nie można ?

    ach te nasze kochane PO
    kierowców też trzeba wydzierżawic
    tylko adminstracja "swoja"

    • 21 10

  • Wolałbym aby kupili 15 szt autobusów elektrycznych. Każdy słyszy jak obecnie jest cicho na drogach. (17)

    Produkowane są w Polsce przez np Solarisa. Szkoda, że nie wspiera się firm zatrudniających Polaków. Im więcej ev tym ciszej. A tu znowu chcą nas truć spalinami.

    • 23 22

    • (5)

      I gdzie ten elektryk dojedzie. Wczoraj zrobilem na swojej zmianie 170km i zmiennik drugie tyle. Elektryk po 150km stoi

      • 13 3

      • Można jeździć furmankami. Koń dojedzie dalej, trawa wszędzie rośnie. (1)

        A autobus ev może na początku obsługiwać linie gdzie jeździ się adekwatnie do możliwości autobusu.
        Poza tym.
        1) Solaris Urbino 18 Electric: 200 km zasięgu niezależnie od pogody
        2) Solarisa Urbino 12, 200 km zasięgu
        itd
        Technika idzie do przodu więc Twoje 170km nie jest tu problemem. Problemem jest ciasny umysł.

        • 2 11

        • co daje 200km zasięgu? Po przynajmniej połowa za mało

          • 5 2

      • (2)

        o czyli autobus musi być diesel a człowiek musi swojego diesla sprzedać i zapożyczać się na nic niewartego elektryka, wot polityka

        • 1 2

        • (1)

          policz ile ten autobus spala paliwa na jednego pasażera, a ile spala osobówka na jedną osobę nim jeżdżącą

          • 5 0

          • Ale argumenty zielonych nie są o ilość paliwa i CO2 tylko o całkowity zakaz samochodów dla cywili? Tylko Wy postulujecia nakaz rowerów dla wszystkich i inne bzdury.

            • 1 0

    • (5)

      Elektryk na co jest? Na wefiel brunatny w naszym pieknym kraju

      • 7 1

      • Filtry na kominach elektrowni są dużo sprawniejsze niż katalizatory/DPFy w autach/autobusach. (3)

        Zreszta wszelkiej masci Janusze wycinaja je a elektrownia zawsze wszystko ma sprawne. Poza tym ew spaliny sa poza miastem daleko stad a nie w centrum przy szkolach, domach itd.

        • 4 8

        • (1)

          taa i ten krater kopalni odkrywkowej też super eko

          • 6 1

          • "Dzieki" niemu za kilka lat Polska juz calkowicie zmieni sie w pustynie.

            Wody nam niedlugo zabraknie, a niektorzy idioci sie spalinami martwia.

            • 0 0

        • taa bo syf z Bełchatowa znika po wyjściu z komina. Zrozum, że powietrze jest jedno na świecie i zanieczyszczenia się roznoszą.

          • 3 1

      • Dzięki, ale nie

        Nie chce słyszeć po miesiącu służby trzeszczenia w tych pojazdach jak nwm...
        W Gdyni Trollino 18 IV geny po kilku tygodniach bardzo trzeszczały

        • 0 0

    • Solaris (2)

      Solaris nie jest już polski jest już kupiony przez hiszpański koncern.

      • 10 1

      • Produkuje w Polsce? (1)

        Daje pracę Polakom?
        Płaci w Polsce podatki ?

        To teraz odpowiedz sobie co z powyższego robi w Polsce Mercedes.

        • 3 3

        • Wiesz ile pracy jest w Polsce przy tym kontrakcie z MB?

          • 4 0

    • Cena elektryka to 2,5 mln. Bez serwisu.

      • 2 1

    • niema sensu uswiadamiac bezmózgowców ja bym im zrobił jeden test podłaczyc im rure wydechową do okna mieszkania

      szybko by bezmózgowiec zrozumiał róznice miedzy elektrownią ale spalinami diesla

      • 1 1

  • Tylko wozy zrobily juz ponad 10tys km a obslugi serwisowej brak. Nie ma komu plynow dolac czy zarowki wymienic

    • 19 2

  • I znowu wspiera gdansk gospodarke Helmutów....tragedia to miasto (3)

    • 25 16

    • (1)

      Autosan nie stanął do przetargu.

      • 6 3

      • A Jelcz zajety byl produkcja na potrzeby wojska :)

        • 0 0

    • W głowie sie nie miesci...

      • 1 2

  • Te autobusy wyglądają jakby je wyprodukowali w 1990 roku, stały na placu i w końcu ktoś je kupił. (2)

    • 23 13

    • Które? Citaro? Coś ci się pomyliło

      • 6 1

    • bo tak własnie było zacofanie technologiczne linia na europe wschodnią

      • 1 2

  • Zrezygnowac z tramwajow. tramwaje to juz przezytek

    Drogie i kolizyjne. Zamiast torów dodatkowy pas jezdni.

    • 4 20

  • (2)

    A na bazie 2 bidoków z serwisu Mercedesa nie radzi sobie z obsługą sprzętu. Co chwilę proszą o pomoc mechaników z GAiT . Ot cała prawda i leasingu

    • 26 4

    • (1)

      to ogólnie parodia. Wóz zjeżdża z trasy na OC, kierowca przekazuje info o usterkach, a wóz trafia na plac zamiast na serwis. Nastepnego dnia te same usterki

      • 13 2

      • dokładnie

        Jaka firma...Takie WOZY

        • 1 0

  • Gdańsk wspiera gospodarkę(niemiecka) (2)

    Widzę że wsparcie dla gospodarki w dobie koronakryzysu ruszyło pełną parą, tylko szkoda że to wsparcie leci do "Heimatu" a nie na miejsca pracy w Polsce.

    • 20 11

    • (1)

      Które "polskie" firmy stanęły do przetargu? Podpowiem. Żadne

      • 6 0

      • a dlaczego masz tu:

        odpowiem - żaden w sytuacji w której miasto ustaliło abstrakcyjne zasady współpracy w oparciu o umowe dzierżawy i zobowiązanie serwisowe, którego nie mógł spełnić nikt (brak możliwości pozyskania bazy serwisowej inaczej niz bezpośrednio od miasta) kto nie był dogadany co do modelu z miastem (choć zapisy z siwz dotyczące tej obsługi serwisowej są pyszne w zasadzie ten tzw. serwis to naprawy gwarancyjne i tak miasto cały serwis bedzie musialo utrzymywac samodzielnie, no ale kto bogatemu zabroni). Nikt nie wejdzie w takie zasady w ramach PZP wiedząc że "kontrahent" publiczny tylko czeka żeby naliczyć ci karę, Dodatkowo poczytaj przyjacielu artykuly z 2018-2019 gdzie jakos tak specjalisci bazujac na tresci wymogow przteragowy z 100% pewnocia wytypowali wygranego.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane