• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

30 nowych autobusów we flocie GAiT

rb
20 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku jest już 30 z 48 zamówionych autobusów. Kolejne dołączą do floty GAiT w najbliższych dniach. W Gdańsku jest już 30 z 48 zamówionych autobusów. Kolejne dołączą do floty GAiT w najbliższych dniach.

Do Gdańska dotarło 30 nowych autobusów Mercedes Citaro, zamówionych w formie dzierżawy przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Łącznie w ciągu kilku najbliższych tygodni na ulicach Gdańska pojawi się 48 takich pojazdów.



Korzystając z komunikacji miejskiej w Gdańsku, wolę jeździć:

Dzierżawa 48 autobusów to efekt umowy GAiT z EvoBus Polska z wiosny 2019 r. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy: zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie na utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania - tłumaczy nietypową formę nabycia nowych pojazdów Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Wymiana floty jest możliwa dzięki umowie na 117 mln zł między GAiT a firmą EvoBus. Wymiana floty jest możliwa dzięki umowie na 117 mln zł między GAiT a firmą EvoBus.
Na niecodzienny sposób na wymianę dotychczasowej wysłużonej floty Gdańsk zdecydował się po raz pierwszy, ale to sprawdzona metoda przez inne miasta. Wcześniej w ten sposób nowe autobusy pozyskiwały m.in. Łódź, Poznań czy Wrocław.

Jak mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, obecnie gdańskie linie obsługuje już 20 autobusów z nowej dostawy.

- Przed weekendem zakończono procedury odbiorowe kolejnych siedmiu i włączono je do ruchu od 18 kwietnia. Kolejne trzy pojazdy dotarły w ubiegły piątek, planowane jest włączenie ich do ruchu w tym tygodniu. Także w ciągu najbliższych dni dotrzeć ma kolejnych sześć pojazdów - uzupełnia Anna Dobrowolska.
Przed włączeniem nowych pojazdów do ruchu, oprócz procedur odbiorowych, wyposażane są one - zgodnie z wytycznymi organizatora przewozów, a więc ZTM Gdańsk - w system informacji pasażerskiej. W pojeździe umieszczane są też przepisy, ogłoszenia i piktogramy.

Przypomnijmy, że autobusy Mercedes Citaro to nowoczesne ekologiczne autobusy o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Do gdańskiej floty dołączyły po raz pierwszy w 2016 roku. W latach 2016-2019 spółka GAiT zakupiła łącznie 67 takich pojazdów.

Wideo archiwalne z 2019 r.

rb

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Serwis to 2 dziadków od 7 do 15. Nie umieją nawed drzwi w autobusie zrobić.

    • 11 2

    • Taa to jest super. Zjezdzasz wieczorem masz usterki i woz rano nie wyjedzie bo serwis pracuje od 7

      • 6 2

  • Poprawa komunikacji (3)

    Czekamy na zniesienie limitu pasażerów lub zwiększenia częstotliwości jeżdzenia i przywrócenia zlikwidowanych autobusów bo dostać się gdziekolwiek masakra a nie każdy ma samochód.Pozdrawiam

    • 6 2

    • (2)

      jestem kierowcą i się zastanawiam po co to jeździ tak często skoro przez większość dnia jeździmy na pusto.

      • 7 1

      • (1)

        ciesz się że mozesz jezdzić bez balastu i jescze ci płacą . masz pracę/wynagrodzenie.

        • 3 2

        • Co to ma do rzeczy? Mowa o tym, że ludziom nie pasuje rozkład ale nikt nie jeździ.

          • 1 0

  • No i super

    Teraz nie będą przyjeżdżać nowe autobusy :F

    • 2 2

  • Czy ta umowa jest korzystna finansowo dla Gait? (4)

    90,8 mln zl za 48 autobusow to daje 1,89 mln zl za autobus
    plus 26,7 mln na utrzymanie
    to wszystko za 8 lat

    pytanie ile kosztuje autobus - a raczej ile kosztuje zakup 48 autobusow - wiadomo jak kupuje sie wiecej to mniej sie placi

    na jak dlugi czas uzytkowania autobus jest projektowany - samoloty np projektowane sa na okres uzytkowania 35-40 lat

    ps znalazlem sprzed kilku lat cene nowego citaro 1,3 mln zl ile teraz kosztuje?

    • 11 3

    • (2)

      Korzyść w tym sensie, że nie trzeba mieć zaplecza serwisowego, magazynów, serwisantów itp.

      • 2 2

      • Tylko trzeba (1)

        Komuś za to zapłacić z nawiązką!
        Pytanie czy Gait nie przepłaca i czy to nie jest celowe
        Czy Gait nie wyszedłby lepiej finansowo sam skladajac zamówienie ?

        To tak jakby ktoś prowadził restauracje ...i zamawiał jedzenie na zewnątrz...przepłacając znacznie niż sam by ugotował

        Poza tym w gait ZTM są przerosty zatrudnienia co z pracownikami, część z nich zostanie zwolniona?
        Bo to logiczne w takiej sytuacji

        • 3 4

        • kogo zwalniać> mają robotę przy ponad 200wozach. Te 48 nowych obsługuje zewnętrzny serwis więc nie trzeba zatrudniać nowych

          • 3 2

    • Oczywiście ze GAIT

      przepłaca, ale jest pandemia, wiec należy wspierać gospodarkę (niemiecką) poza tym jeśli zwolnić własnych mechaników to można w pełni uzależnić się od Niemców. Jak z GPEC. To są proste mechanizmy, zajezdnie się sprzeda deweloperowi, podniesie się ceny biletów a potem wyciągnie ręce do rzadu po pieniądze. Proste.

      • 0 1

  • to ZTM od czego jest (4)

    ? chyba od zarządzania przewozów pasażerów . a wy Gait od taboru . taki jest podział ról. a nie zżucacie odpowiedzialność jak nie będzie autobusu na przystanku , to zwalicie na podwykonawcę i jescze go karami umownymi obłożycie . A pasażer gdzoie w tym wszystkim jest ? . odpalicie mu dolę z kary umownej za niewywiązanie się z zawaria umowy na przejazd/bilet-takim jest. pozdr.

    • 3 1

    • Dokladnie (2)

      Spółki miejskie namnozone - z przerostami zatrudnienia i powołane do przewozów pasażerów
      a one robia bardzo drogi outsorcing do prywatnych spółek...

      Jeżeli nie przyjeżdża autobus jest awaria itp na początku zwróć się do ZTM z reklamacja i rządzeniem 50% rekompensaty
      Jak nie uzyskasz to zgłoś reklamacje do banku tzw chargeback wygoogluj sobie i poczytaj

      • 1 0

      • takie jest prawo. Przewoźnik nie może być jednocześnie organizatorem.

        • 1 0

      • Prawo bankowe Polakom?
        Stary.

        • 0 0

    • Na wszystkim sie znasz, poza ortografia, to Twoja pieta achillesowa.

      • 0 0

  • (4)

    Nie ma autobusów produkowanych w kraju?

    • 8 3

    • (1)

      Nie.
      :-p

      • 4 0

      • kiedyś były, ale janusze tego nie pamiętają !!!

        • 0 1

    • Pod F-35 tez to pewnie pisales :)

      • 0 0

    • Solarisy trzeszcza po miesiącu użytkowania

      Zobacz sobie jak w Gdyni trzeszczaly Trollino 18 IV geny po miesiącu użytkowania, nue gardziłbym z kolei takimi MANmi jak w Gdyni

      • 0 0

  • Lepsze to,niż kupowanie niemieckiego złomu.

    • 3 1

  • (1)

    Dlaczego nowe przystanki autobusowe nie mają wiat. Skandal.

    • 2 1

    • albo Ty albo Twoi koledzy powybijali szyby !!! to nie ma, proste

      • 3 0

  • Czy dostosowano je do przewozu rowerów ? (2)

    • 0 7

    • tak. oraz skuterów wodnych i motocykli

      • 3 0

    • masz rower to jedź !!!!!!!!!!!!!!!

      • 5 0

  • Do redaktorów trójmiasto.pl (4)

    1) sprawdźcie ile Gait zapłaciłby za zakup 48 autobusów citaro
    2) i sprawdźcie ile Gait dostałby kasy za sprzedaż 9 letnich autobusów citaro po 8 latach uzytkowania

    I porównajcie to z 8 letnia dzierzawa za 90,8 mln zl

    Myślę że ta różnica to będzie między 40-50 mln zł ...
    Policzcie to dokladnie
    Czy to jest niegospodarność?
    Czy ta umowa którą zawarł Gait jest suma summarum korzystna finansowo?

    • 13 4

    • no taa. Kolejny spec policzył od reki ile stracono kasy. Policzyłeś też że na zakup od ręki trzeba mieć kasę?

      • 4 5

    • (1)

      W leasingu osobowka tez sie przeplaca, a jednak tysiace leasingow sa zawierane

      • 3 4

      • Ryanair z samolotami

        W życiu by czegoś takiego nie zrobił!
        No ale to prywatny przewoznik!
        A nie miejska spolka

        • 1 3

    • Redaktorzy nie zajmują się krytyką władz tylko obiektywnym przedstawieniem faktów. Taka szkoła z GW.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane