• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40-metrowe bloki zamiast zajezdni autobusowej?

Krzysztof Koprowski
11 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Plan zagospodarowania pozwoli ustalić zasady zagospodarowania terenu zajezdni autobusowej, która ma być przeniesiona na Południe. Plan zagospodarowania pozwoli ustalić zasady zagospodarowania terenu zajezdni autobusowej, która ma być przeniesiona na Południe.

Nowa zabudowa, która ma szansę powstać na terenie zajezdni przy al. Hallera oraz na południe od niej, sięgnie nawet 40 metrów wysokości, czyli ok. 11 pięter. Przeważać będą jednak budynki niższe. Przewiduje się też przestrzeń publiczną oraz partery usługowe.



Czy w rejonie zajezdni autobusowej powinny powstawać budynki o wysokości do 40 m?

Rozpoczęcie prac nad sporządzaniem planu dla terenów zajezdni autobusowej zobacz na mapie Gdańska oraz na południe od niej - do zabudowy wzdłuż ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska podyktowane jest w głównej mierze planami sprzedaży samej zajezdni (nowa, "zamienna" baza ma powstać na Południu) oraz przekształceniami własnościowymi, które zachodzą na południe od ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska. Fragment terenu został tam zakupiony przez dewelopera Robyg, złożono też trzy wnioski o wydanie warunków zabudowy.

Czytaj też: Nowa zajezdnia na południu Gdańska. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż

- Teren ten nie posiada planu zagospodarowania. Jest jednak na tyle duży i atrakcyjnie położony, aby rozpocząć dla niego procedurę tworzenia planu, bo daje to możliwość wykształcenia atrakcyjnych przestrzeni publicznych i umożliwi realizację ciekawego fragmentu miasta - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki miasta odpowiedzialnej za sporządzanie dokumentów planistycznych.
Dwie z trzech osi kompozycyjnych będą przestrzeniami tylko dla pieszych i rowerzystów. Na początku i końcu osi północ-południe przewiduje się 40-metrowe dominanty przestrzenne. Dwie z trzech osi kompozycyjnych będą przestrzeniami tylko dla pieszych i rowerzystów. Na początku i końcu osi północ-południe przewiduje się 40-metrowe dominanty przestrzenne.
Koncepcja planu, w którym dopuszcza się zabudowę mieszkaniowo-usługową, zakłada trzy osie kompozycyjne.

Pierwsza z nich to ul. Grudziądzka, która pozwoli na dojazd do nowej zabudowy od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, jak i ul. Chrobrego zobacz na mapie Gdańska.

Kolejna oś - spacerowa - stanowi połączenie ul. Chrobrego w pobliżu wejścia do Parku Millenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska z al. Hallera w pobliżu przystanku tramwajowego "Grudziądzka" zobacz na mapie Gdańska i jednocześnie wejścia na tereny sportowo-rekreacyjne klubu Gedania 1922 zobacz na mapie Gdańska.

Trzecia oś, także w formie deptaka, poprowadzona jest równolegle do al. Hallera i zaczyna się od skrzyżowania al. Hallera i ul. Chrobrego zobacz na mapie Gdańska, a następnie przebiega środkiem całego terenu. Jej początek i koniec zaakcentowane są najwyższą dopuszczoną w planie wysokością zabudowy - 40 metrów (tj. ok. 11 pięter).

Przykładowa forma zabudowy, która mogłaby powstać w oparciu o koncepcję planu zagospodarowania. Ostateczny kształt będzie zależał od inwestora. Przykładowa forma zabudowy, która mogłaby powstać w oparciu o koncepcję planu zagospodarowania. Ostateczny kształt będzie zależał od inwestora.
Wzdłuż osi pieszych dominować mają sklepy i usługi na parterach. Podobnie ma być wzdłuż al. Hallera, gdzie zabudowa obligatoryjnie będzie sytuowana wzdłuż chodnika, kontynuując dolnowrzeszczański, zwarty charakter zabudowy alei.

Co ważne, nie dopuszcza się tworzenia od tej strony dodatkowej drogi tzw. serwisowej, która przecięłaby chodnik na dwie części, jak ma to miejsce np. na osiedlu wzdłuż al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska czy nowych biurowców w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Od strony ul. Chrobrego zabudowa pozbawiona będzie tak precyzyjnie określonych zasad lokalizacji budynków, co jest podyktowane modernistyczną zabudową Zaspy. Decyzja o sposobie sytuowania budynków będzie więc w dużej mierze zależała od potencjalnych inwestorów.

Plan ma uniemożliwić tworzenie dodatkowej drogi tzw. serwisowej obok czteropasowej al. Hallera, dzieląc tym samym przestrzeń pieszą na dwie części. Nz. nowa zabudowa wzdłuż al. Jana Pawła II, gdzie takie rozwiązanie dopuszczono. Plan ma uniemożliwić tworzenie dodatkowej drogi tzw. serwisowej obok czteropasowej al. Hallera, dzieląc tym samym przestrzeń pieszą na dwie części. Nz. nowa zabudowa wzdłuż al. Jana Pawła II, gdzie takie rozwiązanie dopuszczono.
Oprócz wspomnianych dwóch 40-metrowych dominant, zabudowa na terenie będzie stopniowana - najbliżej domów przy ul. Pstrowskiego osiągnie wysokość 13 metrów i będzie rosła w kierunku północnym do 20 i wreszcie 26 metrów. Od al. Hallera będzie istniał nakaz cofania kondygnacji powyżej szóstej.

- Osoba, która sporządzała tę koncepcję planu, całkowicie nie rozumie, że jest to teren Wrzeszcza Dolnego. To nieposzanowane tradycji i historii. Obok mamy zabudowę z lat 20. ub. w., a to wszystko idzie w kierunku Zaspy, choć na terenie Zaspy nie znajduje się - oceniała zaraz po prezentacji projektu planu na ostatniej Komisji Zagospodarowania Przestrzennego radna miasta - Emilia Lodzińska z PO.
- Znam doskonale ten rejon Gdańska, ponieważ wychowałem się i mieszkałem we Wrzeszczu 27 lat. Proponowana koncepcja wprowadza dysonans do całej al. Hallera, gdzie jest dużo niższa zabudowa. Nagle będziemy mieli pierzeję znacznie wyższą od pozostałej części - wtórował radny miasta Jarosław Gorecki (PO).
Tych opinii nie podzielała dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, która przekonuje, że nie należy obawiać się proponowanych parametrów zabudowy.

- Tylko w dwóch miejscach mamy 40 metrów wysokości, co nawiązuje do wysokości na Zaspie. To zaakcentowanie dwóch ważnych osi - przekonuje Damszel-Turek. - Teren jest zlokalizowany na styku dwóch "światów" - Zaspy i Wrzeszcza Dolnego - i łączy obie formy zabudowy tych dzielnic.
Dotychczas wydane decyzje o warunkach zabudowy w rejonie powstającego planu zagospodarowania. Dotychczas wydane decyzje o warunkach zabudowy w rejonie powstającego planu zagospodarowania.
Nim jednak plan wejdzie w życie, na tym obszarze mogą ruszyć już prace budowlane. Dla terenów między Grudziądzką a zabudową ul. Pstrowskiego wydano trzy decyzje o warunkach zabudowy. Dwie z nich pozwalają na bardzo niewielką zabudowę, bo zaledwie jedno- i dwukondygnacyjną, więc ich właścicielom plan byłby "na rękę".

Trzecia "wuzetka" została wydana dla terenu, który należy obecnie do dewelopera Robyg. Pozwala ona na zabudowę do 36 metrów wysokości przy powierzchni zabudowy 35 proc. Deweloper dotychczas nie wystąpił o pozwolenie na budowę w oparciu o warunki zabudowy, ale będzie mógł to zrobić do czasu uchwalenia planu.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta

Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Wyrazy współczucia dla mieszkańców (3)

    z okolic ulic Warszawskiej , Jabłoniowej. Planowane ponad 200 miejsc postojowych dla autobusów.

    • 12 19

    • Dziwny zbieg okoliczności (1)

      ROBYG ma tereny w okolicach Lawendowego i Hallera. Co na to ABW.

      • 17 3

      • obcym nie sprzedajemy

        • 8 0

    • Zajezdnia autobusowa będzie na Stężyckiej daleko od zabudowy a nie na Warszawskiej/Jabłoniowej. Tam ma być tylko zajezdnia tramwajowa.

      • 7 0

  • (1)

    Ogórek z przyczepką, miodzio.

    • 27 2

    • taki zestawik jeździł na linii 151 ,

      • 3 0

  • zabetonuja cały Gdańsk (2)

    • 31 13

    • niestety, Gdańsk do niedawna był super miastem, teraz to jedna wielka 'spiżarnia' (1)

      • 8 6

      • a co w nim super było a już nie jest?

        • 1 0

  • Jak by zrezygnować z tych budynków po 40m, to fajny plan.

    • 20 7

  • Trzymajmy się zabudowy z ulicy Chrobrego (1)

    Ul.Hallera to jeszcze nie Zaspa tylko Brzeźno. W Brzeźnie mamy naprawdę awangardę stylów

    • 20 5

    • Oni nie moga sie trzymac okolicznej zabudowy bo to spora strata

      Czekamy na mieszkania plus, tam powinny powstać, byloby na pewno ladniej

      • 3 0

  • A dlaczego likwidować tą zajezdnie?

    Zmniejszmy ją co najwyżej ale nie likwidujmy

    • 22 8

  • wywalić te zbedne dominanty i będzie nawet spoko plan.

    • 8 7

  • basen (1)

    Może w końcu jakaś pływalnia dla ludu !!!!!!

    • 24 12

    • Widzisz, zminusowali cie, wolą betony i kąpać sie w zatoce

      • 2 5

  • fajnie (3)

    Czyli kierowcy beda musieli wstawac zamiast 2,30 to o 00,00(polnoc) zeby dotrzec do pracy gdzies na wypizdowo.Jak autobus ulegnie awari to bedzie stal do poznej nocy zeby go sholowali. Postawia kilka kolejnych pomieszczen socjalnych popularnie nazywanych toj toj. I wszyscy beda szczesliwi:)

    • 36 11

    • (2)

      Nie szkoda mi was i tak traktujecie ludzi w swoich pojazdach jak bydlo..

      • 4 22

      • tak samo jak ludzie traktuja kierowcow. uczymy sie od najlepszych

        • 20 1

      • Gdy patrzę na zachowanie pasażerów to czasami wolałbym wozic bydło . Mnie odrażający .

        • 1 3

  • kiedy w końcu kupicie sobie kompasy (3)

    południe miasta to jest Św. Wojciech Lipce Maćkowy a tam gdzie ma powstać zajezdnia nosi na pewno swoją nazwę prawdopodobnie Jasień

    • 24 1

    • (2)

      A kiedy ty kupisz sobie mapę? Gdańsk Południe tak się nazywa obszar, do którego wlicza się m.in. Jasień, Ujeścisko, Rębowo, Szadółki, Ujeścisko i jeszcze inne rejony miasta.

      • 2 1

      • Jasień się nigdy nie włączał tam (1)

        Rozumiem, że w Gdańsku od niedawna i nie ogarniasz starych dzielnic, ale Jasienia nigdy Południem nie był.
        Południe to po prostu Chełm i Orunia Górna i wszystkie te osiedla co powstały obok później niż to osiedle.

        Dzielnica początkowo rozrastała się wraz z nowymi osiedlami i włączaniem nowych terenów. Nie licząc tego, że większość to kiedyś były pola :).

        • 0 4

        • Gdańsk Południe to: Jasień, Ujeścisko-Łostowice i Chełm.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane