- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (271 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (329 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
40-metrowe bloki zamiast zajezdni autobusowej?
Nowa zabudowa, która ma szansę powstać na terenie zajezdni przy al. Hallera oraz na południe od niej, sięgnie nawet 40 metrów wysokości, czyli ok. 11 pięter. Przeważać będą jednak budynki niższe. Przewiduje się też przestrzeń publiczną oraz partery usługowe.
Czytaj też: Nowa zajezdnia na południu Gdańska. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż
- Teren ten nie posiada planu zagospodarowania. Jest jednak na tyle duży i atrakcyjnie położony, aby rozpocząć dla niego procedurę tworzenia planu, bo daje to możliwość wykształcenia atrakcyjnych przestrzeni publicznych i umożliwi realizację ciekawego fragmentu miasta - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki miasta odpowiedzialnej za sporządzanie dokumentów planistycznych.
Koncepcja planu, w którym dopuszcza się zabudowę mieszkaniowo-usługową, zakłada trzy osie kompozycyjne.
Pierwsza z nich to ul. Grudziądzka, która pozwoli na dojazd do nowej zabudowy od al. Hallera , jak i ul. Chrobrego .
Kolejna oś - spacerowa - stanowi połączenie ul. Chrobrego w pobliżu wejścia do Parku Millenium Gdańska z al. Hallera w pobliżu przystanku tramwajowego "Grudziądzka" i jednocześnie wejścia na tereny sportowo-rekreacyjne klubu Gedania 1922 .
Trzecia oś, także w formie deptaka, poprowadzona jest równolegle do al. Hallera i zaczyna się od skrzyżowania al. Hallera i ul. Chrobrego , a następnie przebiega środkiem całego terenu. Jej początek i koniec zaakcentowane są najwyższą dopuszczoną w planie wysokością zabudowy - 40 metrów (tj. ok. 11 pięter).
Wzdłuż osi pieszych dominować mają sklepy i usługi na parterach. Podobnie ma być wzdłuż al. Hallera, gdzie zabudowa obligatoryjnie będzie sytuowana wzdłuż chodnika, kontynuując dolnowrzeszczański, zwarty charakter zabudowy alei.
Co ważne, nie dopuszcza się tworzenia od tej strony dodatkowej drogi tzw. serwisowej, która przecięłaby chodnik na dwie części, jak ma to miejsce np. na osiedlu wzdłuż al. Jana Pawła II czy nowych biurowców w Oliwie .
Od strony ul. Chrobrego zabudowa pozbawiona będzie tak precyzyjnie określonych zasad lokalizacji budynków, co jest podyktowane modernistyczną zabudową Zaspy. Decyzja o sposobie sytuowania budynków będzie więc w dużej mierze zależała od potencjalnych inwestorów.
Oprócz wspomnianych dwóch 40-metrowych dominant, zabudowa na terenie będzie stopniowana - najbliżej domów przy ul. Pstrowskiego osiągnie wysokość 13 metrów i będzie rosła w kierunku północnym do 20 i wreszcie 26 metrów. Od al. Hallera będzie istniał nakaz cofania kondygnacji powyżej szóstej.
- Osoba, która sporządzała tę koncepcję planu, całkowicie nie rozumie, że jest to teren Wrzeszcza Dolnego. To nieposzanowane tradycji i historii. Obok mamy zabudowę z lat 20. ub. w., a to wszystko idzie w kierunku Zaspy, choć na terenie Zaspy nie znajduje się - oceniała zaraz po prezentacji projektu planu na ostatniej Komisji Zagospodarowania Przestrzennego radna miasta - Emilia Lodzińska z PO.
- Znam doskonale ten rejon Gdańska, ponieważ wychowałem się i mieszkałem we Wrzeszczu 27 lat. Proponowana koncepcja wprowadza dysonans do całej al. Hallera, gdzie jest dużo niższa zabudowa. Nagle będziemy mieli pierzeję znacznie wyższą od pozostałej części - wtórował radny miasta Jarosław Gorecki (PO).
Tych opinii nie podzielała dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, która przekonuje, że nie należy obawiać się proponowanych parametrów zabudowy.
- Tylko w dwóch miejscach mamy 40 metrów wysokości, co nawiązuje do wysokości na Zaspie. To zaakcentowanie dwóch ważnych osi - przekonuje Damszel-Turek. - Teren jest zlokalizowany na styku dwóch "światów" - Zaspy i Wrzeszcza Dolnego - i łączy obie formy zabudowy tych dzielnic.
Nim jednak plan wejdzie w życie, na tym obszarze mogą ruszyć już prace budowlane. Dla terenów między Grudziądzką a zabudową ul. Pstrowskiego wydano trzy decyzje o warunkach zabudowy. Dwie z nich pozwalają na bardzo niewielką zabudowę, bo zaledwie jedno- i dwukondygnacyjną, więc ich właścicielom plan byłby "na rękę".
Trzecia "wuzetka" została wydana dla terenu, który należy obecnie do dewelopera Robyg. Pozwala ona na zabudowę do 36 metrów wysokości przy powierzchni zabudowy 35 proc. Deweloper dotychczas nie wystąpił o pozwolenie na budowę w oparciu o warunki zabudowy, ale będzie mógł to zrobić do czasu uchwalenia planu.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta
Miejsca
Opinie (176) 5 zablokowanych
-
2016-04-11 17:04
dopiero co (1)
Ją remontowali...
- 11 0
-
2016-04-13 15:01
ogrom kasy poszło w remont zajezdni myjnia kanały oszklenia bramy ktoś za ten szwingiel kasy dostanie zniszczą wszystko gnoje pieprzone.
- 5 0
-
2016-04-11 17:37
Miasto
Plan ma dobre elementy jak zabudowa pierzejowa od Hallera ale po co te dominanty. Ta okolica powinna wyglądać jak miasto a nie wiocha.
- 4 5
-
2016-04-11 18:03
hallera...
jak mocno poj.....e mózgi maja "włodarze" "developery",dla baranów kasa,kasa,kasa, reszte mają głęboko w du...e
- 15 1
-
2016-04-11 18:34
Gdańsk
Robyg to żydzi windujący ceny mieszkań
- 15 4
-
2016-04-11 18:48
ma być wspaniale... bedzie jak zawsze....
tandetne blokowisko bez żadnej przestrzeni.
- 13 0
-
2016-04-11 19:34
Wszystko dla dobra mieszkancow ? (1)
Tak Idealne miejsce, mieszkancy skacza z radosci. Jeszcze pare tysiecy ludzi i tysiace samochodow na zakorkowanych ulicach Zaspy Brzezna i Przymorza. SPaliny z zajezdni wam przeszkadzaja?? A co z tysiecami dodatkowych samochodw ktore pojawia sie wraz z nowymi dorobkiewiczami w apartamentach. Juz teraz nie mozna otworzyc okien, bo smrod i halas. Tysiace nowych ludzi przepychajacych sie w Parku Regana. Pedzacy rowerzysci po chodnikach i wyjacy po nocach motocyklisci, bajka prawda? Piekne odpowiedzi w sadzie - jeszcze wiecej, jeszcze wyzej, kretyni.
- 23 4
-
2016-04-11 19:35
100/100
- 3 1
-
2016-04-11 19:52
skończcie już z tymi blohkauzami, to kreuje tylko przyszłą patologię
4 piętra, pierzeje i będzie ok, niech chociaż jeden rejon w Gdańsku będzie europejski, to już chyba ostatni do spier..lenia
- 18 2
-
2016-04-11 20:09
Znowu betony (1)
Znowu blokowisko powstanie. Niedługo polikwidują działki po przeciwnej stronie zajzdni żeby bloki wywalić. Masakra.Nikt nie myśli o ludziach, o ich działakch, o tym aby nie zabierać zieleni. Najważniejsza kasa od developera. Ludzie mają już dosyć płyt betonowych stawianych na każdym wolnym terenie a akurat teren zajezdni jest atrakcyjny.
- 16 4
-
2016-04-12 11:20
dziwne
zawsze jak tam jadę to się zastanawiam ile jeszcze czasu zajmie wywalanie tej patologii działkowej za miasto. w mieście mieszkają ludzie, a już szczególnie w najlepszych miejscach, blisko morza i parków. marchewkę niech sobie skrobią na maćkowych czy za obwodnicą
- 3 5
-
2016-04-11 20:12
ciekawe czyja to decyzja żeby sprzedać działkę po zajezdni (1)
Czyżby Lisickiego?, a my podatnicy bedziemy placili za paliwo bo autobusy musza przedostać sie z południa Gdanska do miasta. Ciekawe ile kosztowała dzialka?I kto tak przekonał włodarzy gdańska? Jaki deweloper?
- 17 3
-
2016-04-11 20:18
Jak to jaki? No przecież stoi jasno - Robyg - srob...
- 7 0
-
2016-04-11 20:42
Będzie kolejne mieszkanie do kolekcji.
Już nie jestem w stanie policzyć ile mam mieszkań.
- 19 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.