• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45-metrowe tramwaje za 2-3 lata w Gdańsku

szym
22 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (229)
Porównanie długości tramwajów. Porównanie długości tramwajów.

Za 3 lata po Gdańsku mogą kursować 45-metrowe, 2-kierunkowe tramwaje. Zakup 10 takich pojazdów zapowiedział Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Zanim jednak dojdzie do transakcji, miasto zamierza wypożyczyć podobny pojazd z Krakowa.



Uważasz, że dłuższe tramwaje wpłyną na komfort podróży?

Temat "długich tramwajów" w Gdańsku nie jest nowy. O pomyśle pisaliśmy już 2 lata temu. Co ciekawe, eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r. Teraz pomysł wrócił ponownie, o czym poinformował prezes GAiT.

- W ciągu 2 lub 3 następnych lat chcemy zakupić ok. 10 tramwajów 45-metrowych, 2-kierunkowych, być może z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 6 wozów, co byłoby zupełną nowością, jeśli chodzi o Gdańsk. Jest to ściśle związane z najważniejszą inwestycją tramwajową planowaną do realizacji w najbliższych latach, a więc budową linii Gdańsk Południe - Wrzeszcz - powiedział Maciej Lisicki w rozmowie z branżowym portalem transportpubliczny.pl. - Obecnie kończy się już projektowanie tej trasy i jest to główne zadanie z naszego miasta, które ma zostać sfinansowane z programu FEnIKS. Ten projekt, poza budową nowej trasy tramwajowej, będzie zawierał także zakup nowych, 45-metrowych tramwajów, które są przewidziane do obsługi tej linii.
Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r. Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r.
Faktycznie jednak 45-metrowe tramwaje w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m.

"Długi tramwaj" zostanie najpierw wypożyczony?



Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii. Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii.
Zanim jednak miasto ogłosi przetarg na "długie tramwaje", planowane jest wypożyczenie tramwaju z innego miasta. Prawdopodobnie będzie to pojazd Pesa Krakowiak z Krakowa.

Co istotne, zakup 45-metrowych tramwajów będzie wiązał się z wymogiem zapewnienia co najmniej tak samo długich peronów. To jednak nie jest duży problem: ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zachowania takich wymiarów infrastruktury.



Nie oznacza to jednak, że problemów nie ma. Lisicki zauważa bowiem, że kłopotem jest pojemność zajezdni GAiT.

Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz). Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz).
- Po ostatnich zakupach w obu zajezdniach brakuje nam już miejsca na nowe wagony, choć oczywiście planujemy maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Przykładowo na zajezdni Strzyża zyskamy trochę miejsca poprzez wyburzenie starego magazynu, jednak docelowo, zwłaszcza myśląc o kolejnych zakupach, potrzebujemy nowej zajezdni, tym bardziej wtedy, gdy rozpoczniemy eksploatację tramwajów 45-metrowych, do obsługi których nie nadadzą się nasze obecne bazy - powiedział Lisicki portalowi.

Będzie duża zajezdnia na Południu Gdańska



Przypomnijmy: w tej chwili zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105. 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.
Planowana jest jednak budowa nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Powstanie tam łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m.

Część tramwajowa zajezdni ma powstać w latach 2026-28.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska
szym

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Opinia wyróżniona

    Dwukierunkowe? (22)

    Czyli bez miejsc siedzących tak jak Jazz 30 metrowy z 28 siedzeniami tylko? Dla porównania stary zestaw dwóch 105 miał 27m długości i 42 miejsca siedzące. ja rozumiem, że dla miasta dwukierunkowce są wygodne, ale nie sa dla pasażerów, którzy muszą podróżować na stojąco 20-30 min w gdańskich realiach tramwajowych.

    • 224 25

    • Tramwaj to nie pendolino że musisz się rozsiadać i kanapki oraz jajo na twardo zajadać. (11)

      • 29 73

      • (8)

        Tramwaj to nie wagon bydlęcy, żeby stać w ścisku przez 30 minut i nie mieć nawet możliwości ruszenia się.

        • 75 10

        • (6)

          Jeżdżę tramwajami i mało kiedy stoję w tłoku i niekomfortowych warunkach bez możliwości ruszenia się. Może salonkę dla murgrabiego postawić? Taksówką jedź jak taki delikatny jesteś.

          • 15 59

          • Skoro zarząd układa trasy po 30-40 min to może jednak zapewni pasażerom względny komfort?

            • 27 4

          • (1)

            Ja także jeżdżę tramwajem, wcześniej pare przystanków autobusem i zapraszam. Łącznie jakieś 40-50 min w ścisku. Nie każdy jest emerytem czy studencikiem i nie ma możliwości jechać sobie w godzinach najmniejszego obłożenia.
            Wystarczy spojrzeć co sie dzieje w komunikacji w porze porannej gdy wszyscy do pracy/szkoły jadą czy popołudniu gdy wracają.

            • 39 2

            • Tak to prawda, w godzinnach porannych i popołudniowych jest mega scisk. żeby dojechac tramwajem do pracy zajmuje mi to godzinę i ciezko to wystać tym bardziej ze w tramwaju cały czas szarpie. Misto chce zeby ludzie sie przesiadali na komunikacje, ale samochodem jest szybciej i wygodniej, wiec dopoki sie cos nie zmieni w tej kwaestii dalej wiekszosc bedzie jezdzic samochodami.

              • 16 2

          • Przeprowadź się na Chełm to zaznasz takiej możliwości

            • 12 1

          • Oj przepraszam Jaśnie Pana, że wymagam jakiegokolwiek standardu od komunikacji, za którą płacę. Po Gdańsku powinny jeździć jedynie pojedyncze Konstale, żeby pasażerom się przypadkiem w głowach od tego dobrobytu nie poprzewracało.

            • 17 3

          • Widocznie rzadko jeździsz w kierunku dworca głównego.

            • 9 0

        • wiecej miejsc siedzacych

          to wiekszy scisk, przeczysz logice

          • 4 8

      • proponuję więc wymontować wszelkie siedzenia z SKM-ki i zrobić pełnoprawny bydłowóz (1)

        SKMką po Gdańsku jeździ się krócej niż tramwajem, siedzenia nie potrzebne.

        ps. Łysicki i inne władze na pewno nie jeżdżą ani tramwajami ani SKM

        • 11 2

        • To akurat byłoby całkiem niezłe rozwiązanie, zwiększające znacznie pojemność.

          • 3 4

    • Dla ciebie leżące zamontują. (1)

      Nie ma przymusu jechania tramwajem.

      • 5 22

      • I dla tego jeżdżę samochodem !

        Komunikacja z rozkładowym czasem pomiędzy pojazdami tej samej linii na poziomie 30 minut to częstotliwość za czasów PRL na PGR-y .

        • 4 3

    • Tramwaj niema zadnych zalet w miescie ale oni brna dalej w tym kierunku !!

      • 2 18

    • (2)

      Zazdroszczę że jeździsz tylko 20-30 minut. Rozkładowo z Łostowic do Wrzeszcza jest 35 minut, a zazwyczaj tramwaj jedzie 50.

      • 7 4

      • A kto normalny jeździ tramwajem z Łostowic do Wrzeszcza? (1)

        Masz jakiś foch na 262? Ten autobus co 20 minut śmiga a jeszcze masz 162 pomiędzy.

        • 2 7

        • Chodzi o to 262, które jeździ tylko w godzinach szczytu?

          • 8 0

    • To nie dwukierunkowość ogranicza (1)

      liczbę miejsc siedzących w tramwaju, tylko niska podłoga i schowane do wnętrza koła (wózki). Stare 105 miały podłogę wysoko i koła pod podłogą.

      • 5 5

      • Jakoś w innych miastach nie stanowi to problemu, tylko w Gdańsku.

        • 7 2

    • Spokojnie

      w planach jest zrobienie wielu miejsc siedzących, 2x więcej niż w Pesach Swing

      • 1 0

    • Dwukierunkowe są droższe, mają znacznie mniej siedzących i niepotrzebne!

      W gdańsku jest ich nadmiar skoro na liniach od pętli do pętli często co drugi tramwaj to dwukierunkowy.

      • 2 0

  • Mam znajomego w ZTM. Ponoć ten program na robocza nazwę "erazmus edition".

    • 5 4

  • Idą wybory i zaczynają obietnice (1)

    Najgorzej że cała ta kadencja wygląda jak kampania wyborcza, same obietnice żadnych realizacji. To najgorszy czas dla Gdańska od wejścia do UE

    Dlatego należy wystawić kontrkandydata z PO, który będzie współpracował z nowym rządem i jednoczesnie będzie na tyle kompetentny aby skupić się na inwestycjach a nie tylko wizualizacje. Pani prezydent pomimo braku środków i tak wtopiła te które zostały, można by wymieniać od fali i elektryków po wykupienie akcji w wodociagach

    • 18 4

    • co?

      Kontrkandydat z PO? Równie dobrze możesz głosować na obecną panią prezydent, która przez większość swojej politycznej kariery była członkiem PO. Wyszła z PO tylko dlatego, że śp. przez. Adamowicz został z PO wyrzucony kiedy wokół jego majątku zrobił się taki smród, że PO obawiała się wizerunkowej klapy, a prokuratura przedstawiła mu zarzuty. Jeżeli chcesz jakiejkolwiek zmiany w Gdańsku to kandydat musiałby być właśnie spoza towarzystwa PO.

      • 10 1

  • Układ linii tramwajowych (4)

    Niestety nadal mamy fatalny układ linii tramwajowych. Brakuje poprzecznych połączeń osi Grunwaldzka-Wita Stwosza z Chłopską-Rzeczpostpolitej. Połączenie z górnym tarasem tylko przez Gdańsk. Efekt: między Bramą Wyżynną a Dworce Gł. mamy zatory tramwajowe.... opóźnienia etc. Tą trasą nie jeździ tylko 4 i 5! Priorytetem powinna być trasa Morena-Wrzeszcz a zaraz potem przedłużenie linii z Brętowa na Strzyżę i dalej na Zaspę (Nowa Abrahama). To spowodowałoby, że duża część potoku pasażerów kierowana byłaby bezpośrednio do Wrzeszcza, Oliwy i dzielnic nadmorskich z pominięciem Gdańska.
    Kolejny mankametn to powiązanie tramwaju z PKM-ką. Miało być pięknie a jest beznadziejnie. PKM-ka została kompletnie wyrzucona z ramy komunikacyjnej. A wystarczy mądrze zaplanować nawet obecne linie i przy zwiększonej częstotliwości PKM-ki (choćby na trasie Wrzeszcze - Lotnisko) dałoby dobre powiązanie kolejki z tramwajem. No ale PKM to jedna firma a Tramwaje i Autobusy druga. I co konkurencja??? A co robi ZTM??? Bo właśnie ZTM powinien zaplanować i zarządzać całą komunikacja w mieście. Nie Polregio jeździ sobie do Kartuz czy Kościerzyny ale Na trasie Lotnisko-Wrzeszcze a docelowo Gdynia - Osowa - Wrzeszcz (po elektryfikacji) powinny kursować składy SKM co kilka kilkanaście minut. To dałoby kolejną ramę komunikacyjną podobną do SKM-ki.

    • 37 1

    • Nowa Letnica jest prawie wykluczona komunikacyjnie (2)

      Brakuje reaktywacji kolejki SKM z Gdańska do Brzeźna .Dojazd jest ale tylko do stadionu dla kiboli na mecze .

      • 9 2

      • Tzw. Nowa Letnica to tak w ogóle tereny zalewowe, nie przypadkowo nic większego tam nie budowano od XIX w. (aż do czasu galopujacej deweloperki...). Takoż i miasto nie inwestowalo przesadnie dużo w komunikację w tamtych okolicach.

        • 4 0

      • planują tam wybudować linie tramwajową

        • 2 2

    • Słyszałem że chcą kupić dwusystemtowe tramwaje na Trasie Nowa Abrahama Linie 10 i 13 bedą mieli Wydłużonienie ? Marka Tramwajów Alstom Regiocitadis

      • 0 0

  • Takie potwory nie powinny jeździć po mieście (2)

    Przecież on będzie ważył ponad sto ton a na jego trasie co chwilę będą skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Jaką to będzie miało drogę hamowania z 70km/h? Gdańsk będzie musiał zwolnić tramwaje albo będzie jeszcze więcej wypadków śmiertelnych.

    • 8 37

    • Złoooooooooooooo...........

      • 6 3

    • Dłuższy tramwaj to dodatkowy wózek napędowy

      Jeździć będzie tak samo, długość nie ma znaczenia.

      • 2 0

  • (3)

    Dwukierunkowe, czyli kolejne bydłowozy. No ten Lisicki to ma łeb, kolejny super pomysł zaraz po elektrycznych manach

    • 25 6

    • Pożyjemy,zobaczymy czy u nas sprawdzi się taki tramwaj w naszym miescie.

      • 3 0

    • (1)

      Dwukierunkowe nie wymagają pętli na końcu trasy

      • 3 2

      • A to w Gdańsku nie mamy pętli?

        • 2 2

  • (1)

    Oho, zaraz się dredziarz odpali z protestem antytramwajowym na bohaterów getta warszawskiego hahaha

    • 7 8

    • Brak kolejki SKM z Gdańska przez Nową Letnicę do Brzeźna

      Ladna,urokliwa uliczka.Wolisz bloki na Nowej Letnicy ?

      • 2 2

  • Nie rozumiem (1)

    Dlaczego miasto nie dywersyfikuje producentów nowych tramwajów tak jak autobusów, poza Pesą są inni rodzimi dostawcy ze znacznie lepszym jakościowo taborem.

    • 13 4

    • Widocznie Pesa ma lepszych specjalistów od sprzedaży :)

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    A ja chciałbym TYLKO aby (12)

    Komunikacja w Gdańsku była w końcu dla ludzi. Gdzie ktoś odważny zrobi ten krok i ułoży linie autobusowe i tramwajowe pod mieszkańców ! I aby PKM było częścią tej układanki. Aby można było łatwo się przesiąść z autobusu na PKM/SKM i dalej na tramwaj ... czy to za dużo marzeń ?

    • 287 12

    • Może jeszcze posypkę do tego? Kto niby miałby tego dokonać, skoro wszyscy kerownicy się wożą furami?

      • 16 4

    • No oczywście... bo po co nowe tramwaje ? (1)

      Stare tramwaje są cudowne, niech sobie w innych miastach kupują.

      • 4 2

      • I mają tylko ok 45 lat (N8C)

        Więc po co nam nowe ?

        • 4 0

    • (2)

      Na wiosnę będą wybory - zagłosujcie w końcu na kogoś innego, choćby po to, żeby popatrzał na problemy z innej strony.
      Jeśli ciągle będziecie wybierać to samo towarzystwo to w Gdańsku nic się nie zmieni...

      • 19 2

      • Popatrzał???? Skąd ty jesteś?

        • 4 6

      • Tak przyjdą nowi

        i będą cuda? Wierzysz w te bajki czy ci płacą za PiSanie?

        • 1 1

    • czyli znowu kupuja tramwajowy złom !!

      • 5 5

    • no przecież jest świetna koordynacja (1)

      wjeżdża pociąg na Jasień i widzisz z okna jak 155 odjeżdża, no i czy to nie jest idealna koordynacja rozkładów? co do minuty mają to zrobione

      • 21 0

      • "ja proszę pana mam bardzo dobre połączenie..."

        • 8 0

    • Jeszcze się taki nie urodził , a narazie będzie tym zarzadzał dziennikarz !!!!!!

      • 5 3

    • Najgłośniej płaczą "nowi gdańszczanie" dla których jeszcze wczoraj rzeczywistością było oczekiwanie pod GS- em na PKS, który czasem przyjeżdżał.

      • 2 6

    • Rozkład PKM jest świetny!!!
      Np. rano chcesz dojechać do Gdyni z Moreny.
      Trzeba się przesiadać z PKM w SKM we Wrzeszczu żeby dojechać do Gdyni Stadion bo rano pomimo tego że jest infrastruktura nic tam nie jeździ.

      • 2 0

  • Wybriscie platformersów to macie raj !!

    Siłą platformy jest jest bezgraniczna głupota jej elektoratu !!!

    • 15 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane