• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45-metrowe tramwaje za 2-3 lata w Gdańsku

szym
22 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (229)
Porównanie długości tramwajów. Porównanie długości tramwajów.

Za 3 lata po Gdańsku mogą kursować 45-metrowe, 2-kierunkowe tramwaje. Zakup 10 takich pojazdów zapowiedział Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Zanim jednak dojdzie do transakcji, miasto zamierza wypożyczyć podobny pojazd z Krakowa.



Uważasz, że dłuższe tramwaje wpłyną na komfort podróży?

Temat "długich tramwajów" w Gdańsku nie jest nowy. O pomyśle pisaliśmy już 2 lata temu. Co ciekawe, eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r. Teraz pomysł wrócił ponownie, o czym poinformował prezes GAiT.

- W ciągu 2 lub 3 następnych lat chcemy zakupić ok. 10 tramwajów 45-metrowych, 2-kierunkowych, być może z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 6 wozów, co byłoby zupełną nowością, jeśli chodzi o Gdańsk. Jest to ściśle związane z najważniejszą inwestycją tramwajową planowaną do realizacji w najbliższych latach, a więc budową linii Gdańsk Południe - Wrzeszcz - powiedział Maciej Lisicki w rozmowie z branżowym portalem transportpubliczny.pl. - Obecnie kończy się już projektowanie tej trasy i jest to główne zadanie z naszego miasta, które ma zostać sfinansowane z programu FEnIKS. Ten projekt, poza budową nowej trasy tramwajowej, będzie zawierał także zakup nowych, 45-metrowych tramwajów, które są przewidziane do obsługi tej linii.
Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r. Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r.
Faktycznie jednak 45-metrowe tramwaje w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m.

"Długi tramwaj" zostanie najpierw wypożyczony?



Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii. Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii.
Zanim jednak miasto ogłosi przetarg na "długie tramwaje", planowane jest wypożyczenie tramwaju z innego miasta. Prawdopodobnie będzie to pojazd Pesa Krakowiak z Krakowa.

Co istotne, zakup 45-metrowych tramwajów będzie wiązał się z wymogiem zapewnienia co najmniej tak samo długich peronów. To jednak nie jest duży problem: ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zachowania takich wymiarów infrastruktury.



Nie oznacza to jednak, że problemów nie ma. Lisicki zauważa bowiem, że kłopotem jest pojemność zajezdni GAiT.

Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz). Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz).
- Po ostatnich zakupach w obu zajezdniach brakuje nam już miejsca na nowe wagony, choć oczywiście planujemy maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Przykładowo na zajezdni Strzyża zyskamy trochę miejsca poprzez wyburzenie starego magazynu, jednak docelowo, zwłaszcza myśląc o kolejnych zakupach, potrzebujemy nowej zajezdni, tym bardziej wtedy, gdy rozpoczniemy eksploatację tramwajów 45-metrowych, do obsługi których nie nadadzą się nasze obecne bazy - powiedział Lisicki portalowi.

Będzie duża zajezdnia na Południu Gdańska



Przypomnijmy: w tej chwili zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105. 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.
Planowana jest jednak budowa nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Powstanie tam łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m.

Część tramwajowa zajezdni ma powstać w latach 2026-28.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska
szym

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • 45 metrów, 5 miejsc na krzyż i jedziesz i tak jak bydło, godzinę.

    Trasa GPW powinna powstać zanim powstała Adamowicza.

    • 6 1

  • Najważniejsze ! (1)

    Tramwaje zamówić w Polsce. Niemieckie władze w Gdańsku zapewne zakupy poczynią w niemczech.

    • 1 8

    • Polskie Pesy z 5 miejscami siedzącymi, a reszta jak bydło, bo nie ma się czego złapać, jak na każdej rurce jest walidator fali?

      • 2 1

  • Tylko kiedyś był inny ruch na mieście. A teraz tramwaj Jak wjedzie na skrzyżowanie i z nie go nie zjedzie, to zablokuje pół

    miasta. Tak p. Lisicki, tak trzymać, trafna kolejna decyzja.

    • 2 7

  • Pewnie z Dortmundu

    • 0 1

  • Jeżeli jednokierunkowe to spoko. Dwukierunkowe na dluższe trasy się nie nadają

    • 8 2

  • A potem na Oliwi (2)

    Się okaże że będzie trzeba staw zakopać w parku bo się na pętli nie wyrabiają :)

    • 1 5

    • "na Oliwi" - nie słyszałem o takim miejscu w Gdańsku? (1)

      Zastanów się, czy na pewno piszesz o Gdańsku?

      • 4 0

      • Ono mieszka w Antarktydzie

        • 0 0

  • Wiecej miejsc siedzących (1)

    Byle wiecej miejsc siedzących na człon!! To nie czasy gdy stoczniowcy tloczyli sie jeden na drugim!!

    • 8 0

    • za czasów Stoczni, miejsc było więcej, tramwaje były jaśniejsze i przestronniejsze

      • 1 0

  • Krzesla per czlon (1)

    Od razu zgapcie z Krakowa liczbe miejsc siedzacych dla cywilizowanych ludzi. Zwlaszcza ze w Gdansku przecietna podroz tramwajem trwa stosunkowo dlugo

    • 12 0

    • trwa kilka razy dłużej niż SKM-ką, wliczając nawet Sopot do kilometrażu

      • 0 1

  • Godne wynagrodzenia dla motorniczych (1)

    Zarząd powinien dać wreszcie podwyżki dla motorniczych, a nie snuć marzenia o pięknie komunikacji. Nie ma znaczenia czy będzie jechał 45 metrowy czy krótszy ale częściej.

    • 3 2

    • Jestem na tak... ale jak zaczną znowu sprzedawać bilety w komunikacji miejskiej

      Pasażer

      • 0 3

  • nawet w zapyziałej Gruzji

    bilety komunikacji są bardzo tanie a bilety są tylko elektroniczne kupowane w pojazdach (nie dotyczy metro) kartą bankową lub lokalną kartą prepaid, pomijam już fakt ze przy ilości tras i częstotliwości kursowania Gdańsk wypada blado i mizernie w porównaniu do trzech największych miast Gruzji.

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane