• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45-metrowe tramwaje za 2-3 lata w Gdańsku

szym
22 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (229)
Porównanie długości tramwajów. Porównanie długości tramwajów.

Za 3 lata po Gdańsku mogą kursować 45-metrowe, 2-kierunkowe tramwaje. Zakup 10 takich pojazdów zapowiedział Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Zanim jednak dojdzie do transakcji, miasto zamierza wypożyczyć podobny pojazd z Krakowa.



Uważasz, że dłuższe tramwaje wpłyną na komfort podróży?

Temat "długich tramwajów" w Gdańsku nie jest nowy. O pomyśle pisaliśmy już 2 lata temu. Co ciekawe, eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r. Teraz pomysł wrócił ponownie, o czym poinformował prezes GAiT.

- W ciągu 2 lub 3 następnych lat chcemy zakupić ok. 10 tramwajów 45-metrowych, 2-kierunkowych, być może z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 6 wozów, co byłoby zupełną nowością, jeśli chodzi o Gdańsk. Jest to ściśle związane z najważniejszą inwestycją tramwajową planowaną do realizacji w najbliższych latach, a więc budową linii Gdańsk Południe - Wrzeszcz - powiedział Maciej Lisicki w rozmowie z branżowym portalem transportpubliczny.pl. - Obecnie kończy się już projektowanie tej trasy i jest to główne zadanie z naszego miasta, które ma zostać sfinansowane z programu FEnIKS. Ten projekt, poza budową nowej trasy tramwajowej, będzie zawierał także zakup nowych, 45-metrowych tramwajów, które są przewidziane do obsługi tej linii.
Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r. Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r.
Faktycznie jednak 45-metrowe tramwaje w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m.

"Długi tramwaj" zostanie najpierw wypożyczony?



Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii. Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii.
Zanim jednak miasto ogłosi przetarg na "długie tramwaje", planowane jest wypożyczenie tramwaju z innego miasta. Prawdopodobnie będzie to pojazd Pesa Krakowiak z Krakowa.

Co istotne, zakup 45-metrowych tramwajów będzie wiązał się z wymogiem zapewnienia co najmniej tak samo długich peronów. To jednak nie jest duży problem: ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zachowania takich wymiarów infrastruktury.



Nie oznacza to jednak, że problemów nie ma. Lisicki zauważa bowiem, że kłopotem jest pojemność zajezdni GAiT.

Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz). Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz).
- Po ostatnich zakupach w obu zajezdniach brakuje nam już miejsca na nowe wagony, choć oczywiście planujemy maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Przykładowo na zajezdni Strzyża zyskamy trochę miejsca poprzez wyburzenie starego magazynu, jednak docelowo, zwłaszcza myśląc o kolejnych zakupach, potrzebujemy nowej zajezdni, tym bardziej wtedy, gdy rozpoczniemy eksploatację tramwajów 45-metrowych, do obsługi których nie nadadzą się nasze obecne bazy - powiedział Lisicki portalowi.

Będzie duża zajezdnia na Południu Gdańska



Przypomnijmy: w tej chwili zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105. 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.
Planowana jest jednak budowa nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Powstanie tam łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m.

Część tramwajowa zajezdni ma powstać w latach 2026-28.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska
szym

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • W 80 latach często łączono trzy wagony (1)

    Żadna nowość

    • 7 0

    • Powiedz to młodym wyborcom

      • 1 0

  • Mam marzenie. Oby były to piękne tramwajowe damy o miłej nazwie TINA. Najnowsza generacja tramwajów być może z zakładów w Siedlcach koło Warszawy. Długie na 45 metrów, dwukierunkowe, 96 miejsc siedzących, z układem kół i wózków oszczędzających, tak zużycie kół jak i szyn.

    • 4 0

  • Nowe tramwaje a przetaczanie zabytkowego taboru w godzinach szczytu (2)

    Co z tego, że będą nowe, fajne tramwaje, skoro ZTM dalej będzie wpadał na pomysły przetaczania zabytkowego taboru między zajezdniami akurat w poniedziałki, akurat w godzinach największego szczytu, jak to miało miejsce ostatnio, np. 13.XI. Komunikacja ma łączyć, ma być na czas, a nie stać w korkach za zabytkami, na zbyt krótkich przystankach, bo ktoś w ZTM uznał, że 8.00 rano to idealna pora na przejazd Grunwaldzką, do Strzyży kilku starych (i bez pasażerów) tramwajów.

    • 1 1

    • (1)

      Widzę, że to wydarzenie poczyniło wiele zmian w Twoim życiu. Oby były tylko takie problemy.

      • 2 0

      • To wydarzenie spowodowało, że spóźniłem się na 171 (jedyna linia jadąca do Chwaszczyna), a w następstwie tego - do pracy. O pół godziny.
        Ale zgodzę się, że z perspektywy urzędnika ZTM / GAIT, dojeżdżającego do pracy autem (a nie organizowaną przez siebie komunikacją) na pewno sytuacja wyglądała inaczej.

        • 1 1

  • to moze tak wyjsc,ze jak stana to obsluza dwa przystanki

    • 3 2

  • To teraz pytanie.

    Kto odda podatnikom remont przystanków z długich na krótsze ?

    No to z poprzednim artykułem o podwyżkach

    Panie i panowie kierowcy i motorniczowie wraz z ta decyzją zapadła taka, że najniższa krajowa + 1 zł musi was zadowolić

    Teraz jest plan który w przyszłości będzie spłacany więc w najbliższych 10 lat podwyżek nie zobaczycie

    Oto taka polityka miasta i gait

    w dalszym ciągu ludzie nie mogą zamieszkać w tramwajach a ludzie godnie zarobić w takich czasach jakie mamy

    • 3 2

  • a w holandi zamiast tramwaji postawili pelno lawek jedna obok drugiej i czlowiek nie idzie tylko sie przesiada

    • 2 3

  • Tramwaj jest w obecnym czasie urzadzeniem archaicznym !!!!! (2)

    w dużych aglomeracjach ich rolę przejmuja autobusy !!!!!!

    • 1 15

    • Spalinowy?

      • 4 0

    • Co najwyżej w twojej wyobraźni

      • 3 0

  • Może najpierw przetestojcie ,bo wywaliliscie kupę kasy na elektryczne autobusy ,które są złomem .

    Łatwo wydawać nie swoje pieniądze.

    • 2 2

  • Błagam napiszcie, ze elektryczne od Niemieckiego producenta

    • 3 1

  • I na dodatek elektryczne.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane