• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45-metrowe tramwaje za 2-3 lata w Gdańsku

szym
22 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (229)
Porównanie długości tramwajów. Porównanie długości tramwajów.

Za 3 lata po Gdańsku mogą kursować 45-metrowe, 2-kierunkowe tramwaje. Zakup 10 takich pojazdów zapowiedział Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Zanim jednak dojdzie do transakcji, miasto zamierza wypożyczyć podobny pojazd z Krakowa.



Uważasz, że dłuższe tramwaje wpłyną na komfort podróży?

Temat "długich tramwajów" w Gdańsku nie jest nowy. O pomyśle pisaliśmy już 2 lata temu. Co ciekawe, eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r. Teraz pomysł wrócił ponownie, o czym poinformował prezes GAiT.

- W ciągu 2 lub 3 następnych lat chcemy zakupić ok. 10 tramwajów 45-metrowych, 2-kierunkowych, być może z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 6 wozów, co byłoby zupełną nowością, jeśli chodzi o Gdańsk. Jest to ściśle związane z najważniejszą inwestycją tramwajową planowaną do realizacji w najbliższych latach, a więc budową linii Gdańsk Południe - Wrzeszcz - powiedział Maciej Lisicki w rozmowie z branżowym portalem transportpubliczny.pl. - Obecnie kończy się już projektowanie tej trasy i jest to główne zadanie z naszego miasta, które ma zostać sfinansowane z programu FEnIKS. Ten projekt, poza budową nowej trasy tramwajowej, będzie zawierał także zakup nowych, 45-metrowych tramwajów, które są przewidziane do obsługi tej linii.
Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r. Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r.
Faktycznie jednak 45-metrowe tramwaje w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m.

"Długi tramwaj" zostanie najpierw wypożyczony?



Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii. Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii.
Zanim jednak miasto ogłosi przetarg na "długie tramwaje", planowane jest wypożyczenie tramwaju z innego miasta. Prawdopodobnie będzie to pojazd Pesa Krakowiak z Krakowa.

Co istotne, zakup 45-metrowych tramwajów będzie wiązał się z wymogiem zapewnienia co najmniej tak samo długich peronów. To jednak nie jest duży problem: ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zachowania takich wymiarów infrastruktury.



Nie oznacza to jednak, że problemów nie ma. Lisicki zauważa bowiem, że kłopotem jest pojemność zajezdni GAiT.

Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz). Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz).
- Po ostatnich zakupach w obu zajezdniach brakuje nam już miejsca na nowe wagony, choć oczywiście planujemy maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Przykładowo na zajezdni Strzyża zyskamy trochę miejsca poprzez wyburzenie starego magazynu, jednak docelowo, zwłaszcza myśląc o kolejnych zakupach, potrzebujemy nowej zajezdni, tym bardziej wtedy, gdy rozpoczniemy eksploatację tramwajów 45-metrowych, do obsługi których nie nadadzą się nasze obecne bazy - powiedział Lisicki portalowi.

Będzie duża zajezdnia na Południu Gdańska



Przypomnijmy: w tej chwili zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105. 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.
Planowana jest jednak budowa nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Powstanie tam łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m.

Część tramwajowa zajezdni ma powstać w latach 2026-28.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska
szym

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Ktoś

    Grafika jest poglądowa? Czy tym wielkim planem jest cofnięcie się do lat 90 i zakup dodatkowych 105: Nieszczelnych, nieklimatyzowanych, nieogrzewanych, upchajych schodami, które zabrały dobre 25% miejsca? Bo jeżeli tak, to mamy bardzo dobry "rozwój w kraju.
    Kupić"dłuższe" tramwaje, do których i tak wejdzie mniej osób, bezcenne (za wszystkie inne rzeczy zapłacisz kartą MasterCard;) )

    • 0 1

  • Lisicki

    Czlowieku odejdz bo starczy tej kompromitacji, kupujesz a jeszcze nie dawno olśniło cie ze nie oplaca sie kupowac tylko trzeba dzierżawić. Dramat z transportem to ty

    • 0 0

  • Lisicki

    Powiedzobile droższe są dwukierunkowe od normalnych

    • 0 0

  • 45m

    Mam tylko nadzieję, że będzie to przynajmniej PESA Twist.

    • 0 0

  • Myślą o nowych torach,

    a nie potrafią wykorzystać tych istniejących, by zrobić potrzebne połãczenia, np. Łostowice z PKM Brètowo przez Adamowicza

    • 0 0

  • Taki długi ppjazd- Będzie można zlikwidować trochę kursów

    A później wycofać kilka linii, bo nierentowne.

    • 0 0

  • Trawmaje to tylko pół sprawy

    Pamiętam jak po wycofaniu długich składów 105-ek skracano przystanki "bo nie będą potrzebne". Wielu mówiło, że prędzej czy później będą konieczne, ale nie, władza wie lepiej. Archaiczny system sterowania zwrotnicami też na pewno świetnie sprawdzi się przy dłuższym tramwaju.

    • 0 0

  • powodzenia w tych korkach przy bramie wyżynnej i okolicach

    • 0 0

  • Przedłużcie linię tramwajową z Lawendowego Wzgórza na Zakoniczyn a nie na Kowale

    Dlaczego miasto Gdańsk planuje nowe linie SKM i tramwajów dla gminy Kolbudy a własne dzielnice zostawia bez transportu miejskiego?

    • 0 0

  • Może takie jednokierunkowe i dwukierunkowe tramwaje o długości 45 metrów.

    Ponieważ Liniach jak 2,4,6,7,8,10,12 albo inne jest człono ludzi jest pamiętam , że dwie Linie są planowane 13 i 14 . 13 Brętowo PKM przez Warszawską Stogi a 14 Żabianki SKM do Nowego Portu przez Zieloną Drogą , która zastąpić linię autobusową 148. Nikt Polskie Miasto nie kupiło 7 członowych Swingów lub Jazzów nie byli na gotowy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane