• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 kilometrów mat ochroni aleję lipową przed solą

szym
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Specjalne maty zabezpieczają aleję lipową. Specjalne maty zabezpieczają aleję lipową.

Ponad 5 kilometrów mat przeciwsolnych zabezpieczy Wielką Aleję Lipową przed skutkami zimowego utrzymania dróg. Gdańscy drogowcy ustawili już pierwsze "parawany".



Czy uważasz, że maty przeciwsolne skutecznie zabezpieczą drzewa Wielkiej Alei Lipowej?

Trwa akcja zabezpieczania miejskiej roślinności w pasach drogowych przed negatywnymi skutkami zimy.

Drogowcy w końcowych dniach listopada i na początku grudnia związali ozdobne trawy na zieleńcach w snopki - dzięki temu będą one chronione przed złamaniem pod naporem śniegu.

- Ponadto w 35 lokalizacjach ustawiliśmy półmetrowe płotki z tworzywa sztucznego, które osłaniają drzewa i niskie rośliny przed solą drogową i błotem pośniegowym - wylicza Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Osłonili drzewa przed solą



Teraz drogowcy zabezpieczają drzewa i zieleń w Wielkiej Alei Lipowej, czyli szpalerze zabytkowych lip stojących wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdańsku.

- Nie stosujemy tam typowych płotków, a po raz pierwszy specjalne maty - mówi Magdalena Kiljan.
Czym różnią się one od standardowych osłon?

- Przede wszystkim rozmiarem. Są wyższe (mają 75 cm wysokości), dzięki czemu mogą zatrzymać więcej zanieczyszczonej wody i błota, które wychlapywane są spod samochodowych kół. Ponadto są wykonane z innego materiału - to tkanina powlekana polietylenem, która jest nakładana na drewniane paliki. Dzięki zastosowaniu bardziej elastycznej tkaniny maty ułożone zostaną w taki sposób, by powstał z nich również tzw. fartuch ochronny. Część maty ułożona będzie na ziemi, by osłonić podłoże przed wsiąkaniem w nie wody z solą drogową, co ochroni korzenie rosnących w alei lip - tłumaczy rzeczniczka.
Łącznie w obszarze Wielkiej Alei Lipowej ustawionych zostanie 5,5 km mat przeciwsolnych po obu stronach al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnego.

- Zastosowanie tego rodzaju ochrony jest zgodne z wytycznymi i zaleceniami zawartymi w projekcie koncepcyjnym rewaloryzacji WAL. Osłony w postaci płotków, które były montowane wzdłuż alei w minionych latach, zostały wykorzystane w innych miejscach - podsumowuje Magdalena Kiljan.
Historia Wielkiej Alei Lipowej

Wielka Aleja Lipowa 100 lat po jej założeniu. Zdjęcie wykonane przed 1872 r. Ilustracja z domeny publicznej. Wielka Aleja Lipowa 100 lat po jej założeniu. Zdjęcie wykonane przed 1872 r. Ilustracja z domeny publicznej.
Została założona w latach 1768-1770. Autorem projektu był Johann Gottfried Patzer, a jej fundatorem burmistrz miasta Gdańska Daniel Gralath. Dziś jest to jedno z najstarszych założeń w Europie.

Wielka Aleja Lipowa to czterorzędowa kompozycja przestrzenna o długości ponad 2 km i szerokości ponad 34 m. Pierwotnie obsadzona była 1416 lipami holenderskimi (po 354 w każdym rzędzie).

Kolejne nasadzenia miały miejsce około 1815 r. Następne uzupełnienia pochodzą z czasu przedwojennego i powojennego.

Po II wojnie światowej podczas prac konserwatorskich doliczono się w alei 1311 drzew. W latach 70. XX wieku z powodu wzmożonego zamierania drzew spowodowanego pracami budowlanymi w układzie komunikacyjnym dosadzono ok. 220 lip.

W 1997 r. ówczesny wojewódzki konserwator zabytków stwierdził, że z uwagi na stan Wielkiej Alei Lipowej oraz niewystarczającą poprawę uzyskaną poprzez działania pielęgnacyjne należy przeprowadzić jej odnowę.

Obecnie aleja liczy niespełna 600 drzew. Wiek drzew jest bardzo zróżnicowany: od kilkunastu do nawet 250 lat. W wieku powyżej 70 lat jest ponad 400 drzew. Ponad 100 ma 250 lat. Wielka Aleja Lipowa została wpisana do rejestru zabytków w 1967 r. pod numerem 285.
22:54 13 STYCZNIA 22 (aktualizacjaakt. 14 STYCZNIA 22 09:40)

Wiatr porwał antysolne ochronki (53 opinie)

Solne ochronki trawy wytrzymały miesiac. Płachty, zainstalowane na odwal, które miały chronić przed solą są właśnie usuwane. Miasto kupi nowe. Stać nas.
Solne ochronki trawy wytrzymały miesiac. Płachty, zainstalowane na odwal, które miały chronić przed solą są właśnie usuwane. Miasto kupi nowe. Stać nas.
szym

Opinie (101) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (6)

    I okej,parawany niczym na plaży.A nie wystarczy może tak ustawić rozpraszarkę soli aby ta sypała na jezdnię a nie na boki?Jeśli się nie da to niechay faktycznie te parawany chronią te lipy, ostatnie bastiony zieleni w zabetonowanym hanzeatyckim grodzie Heweliusza.

    • 15 13

    • (5)

      A jak ustawić koła samochodów, żeby opony nie podrywały zalegającej na ulicy soli, błota pośniegowego, czy wody?

      • 11 1

      • (1)

        Może jakieś płozy względnie szczotkotrzymacze?A może po prostu niechay każde auto jadąc obok drzewa zwalnia do 10km/h aby ta cała breja nie chlapała na drzewostan...

        • 2 5

        • Ty zwolnij swoje pisanie. Jak zawsze piszesz bzdury.

          Nowe wcielenie Svena...

          • 1 0

      • (1)

        Tak, szczotkotrzymacze, to takie oczywiste. W zagranicznych krajach wszyscy mają szczotkotrzymacze. Bo takie szczotkotrzymacze można kupić w każdym sklepie ze szczotkotrzymaczami, podobnie jak wihajster, przeczłapnik i bulbulator.

        • 4 0

        • Naturalnie,na półce obok krajzegi i flaszencucha)

          • 0 2

      • nie da sie nic

        • 0 0

  • Bardzo estetycznie... (3)

    W innych miastach i krajach też tak robią? A może mają inne rozwiązania?

    • 19 3

    • Mają (1)

      Nie sypią solą tylko mieszaniną piasku i specjalnych roztworów nie szkodzących środowisku. To rozwiązanie jest droższe, ale jak u nas dodamy do kosztu soli jakieś śmieszne parawany to zaraz się okaże, że jednak trzeba było wybrać mieszanki zamiast przestarzałej soli.

      • 14 0

      • tjaaa specjalne roztwory - sól z sodą

        LOL

        • 3 0

    • Wspaniałe połączenie estetyki i troski o środowisko!

      • 0 0

  • Dlaczego w Polsce musi być tak brzydko? (1)

    • 20 8

    • taki klimat

      nie da się inaczej.
      całoroczna hibernacja mózgu

      • 0 0

  • A wystarczyłoby nie solić dróg. Istnieją inne technologie.

    • 35 4

  • Trzeba zmniejszyć ilość pasów (4)

    A nie taka szeroka autostrada

    • 15 20

    • (2)

      i przesiąść się na furmanki

      • 8 6

      • 15 letni szrot wcale daleko od furmanki nie jest...

        • 1 3

      • Ale tylko na Trakcie Konnym.

        • 1 0

    • Tako rzecze 18. doradca (albo doradczyni)

      albo niebinarne doradzczyniae

      • 6 3

  • Chrońmy drzewa przed chemią sypana na drogi (4)

    Kiedyś sypano sól a dziś to związki chemiczne może bardziej skuteczne ale za to szkodliwe dla przyrody.

    • 7 14

    • (3)

      wszystko co nas otacza to związki chemiczne. Sól kuchenna chlorek sodu NaCl, sól drogowa chlorek potasu, nawóz potasowy KCl.

      • 12 0

      • Prawda, kiedyś to były czasy, sól się sypało i było dobrze, a dziś to wymyślają jakieś NaCl. Kto widział, kto to słyszał? Ludzie kochani...

        • 4 2

      • Najgorszy ten ditlenek wodoru (1)

        Powoduje korozje, przyśpiesza rozwój bakterii i powoduje przyśpieszone psucie żywbości. Najgorsza substancja wojenna

        • 4 0

        • raczej tlenek diwodoru :)

          • 2 0

  • Dobrze, że prawie 80lat po wojnie ktoś wreszcie mógł wpaść na to, że wiekowe drzewa z dawnej aleji lipowej mogą odczuwać lata przenikania do gleby soli oraz spalin. Gdyby słuchać wieśniaków lub kieroFczykow z tych wszystkich Bojan, Kowal i Śmietniska, zburzono by połowę miasta pod drogi oraz parkingi z polbruku, pas nadmorski podobnie:)

    • 19 10

  • Po co w ogóle sypać solą? Nic to nie daje tylko sieje zniszczenie (8)

    A jeśli w ogóle ma to jakikolwiek wpływ to minimalny, więc i tak szkoda na to pieniędzy.

    • 64 12

    • Bo inaczej trzeba likwidować szkody spowodowane przez jeżdżących "szybko ale bezpiecznie". (4)

      • 2 5

      • Naturalna selekcja. (3)

        Oprócz zalegającej brei nic nie daje sypanie solą.

        • 7 2

        • Gdyby zabijali tylko siebie i uszkadzali tylko swoje bolidy - spoko. (2)

          Nie wiem tylko, czemu nikt nie chce przerzucić kosztów na ich sprawców.

          Wszyscy mamy robić wszystko, żeby Janusz który "musi zasuwać", mógł to robić wygodniej, bo inaczej kogoś zabije...

          • 4 3

          • (1)

            Naucz się prowadzic i kup porządne zimówki a nie tu wymyślasz

            • 4 1

            • I mam machać licencją rajdową, jak "umiejący jeździć" Janusz na używanych zimówkach "marki premium" we mnie wjedzie?

              Ja tej soli nie potrzebuję. Posiadam umiejętność znaną na oko tylko 1% kierowców - potrafię jechać wolniej niż limit.

              • 3 2

    • (2)

      jak rozumiem, obniżenie temperatury zamarzania wody za pomocą dodania soli, jest nowym i nieznanym dla Ciebie konceptem?

      solą się sypie po to, że jak przyjdzie mróz, to nie zetnie wody/śniegu/błota pośniegowego na ulicy

      • 3 3

      • (1)

        Chlorek Magnezu -- mniej szkodliwy dla środowiska

        • 2 0

        • to też jest sól

          • 2 0

  • Koniec sypania solą (7)

    Warto skończyć z tym pomysłem posypywania solą dróg! W Skandynawii nikt nie sypie soli na drogi!
    Dlaczego należy tego zakazać?
    -Sól posypywana w Polsce zimą na drogi jest bardzo toksyczna dla roślin, wiosną widać obumarłe przez to drzewa i rośliny, zniszczone trawniki i tereny zielone w miastach, na co trzeba wydać kolejne pieniądze by to naprawić.
    -Sól dostaje się potem do wód gruntowych, rzek i jezior powodując szkodliwe zmiany w ekosystemie mające daleko idące skutki, mające też wpływ na człowieka.
    -Sól drogowa powoduje brzydką breję w miastach, wodę stojącą, powstawanie "jezior" na chodnikach itd.
    -Sól niszczy karoserię samochodów i ubrania ludzi powodując problemy i łącznie duże straty finansowe.
    -Sól to bardzo wysoki koszt dla miast i gmin oraz obciążenie dla środowiska podczas wydobycia.
    Sól drogowa to dosłownie coroczne wyrzucanie miliardów złotych w błoto w polskich miastach i gminach i bezcelowe niszczenie środowiska

    Dlatego należy prawnie zakazać posypywania dróg solą i tak jak w Skandynawii posypywać drogi w zimę piaskiem i żwirem, natomiast samochodom warto umożliwić korzystanie z opon z kolcami tak jak jest to w Skandynawii.
    Osoby które wpadły na pomysł sypania solą, prawdopodobie kilkadziesiąt lat temu nigdy nie były w Skandynawii i nie miały pojęcia pod jakie strome i wąskie wzniesienia muszą codziennie podjeżdżać ludzie np. w Norwegii, w miastach położonych na zboczach i radzą sobie doskonale bez soli.

    źrodło: cytat z modyfikacjami autor: johanlaidoner z portalu Wykop.pl

    • 45 7

    • W Niemczech sypią solą na potęgę (1)

      a są bardziej rozwiniętą gospodarką niż państwa skandynawskie

      • 2 2

      • Co ma piernik do wiatraka?

        Jak są rozwinięta gospodarka, to kto bogatemu zabroni... A poważnie pisząc, to prędzej czy później ekolodzy z Panią vice kanclerz pójdą do środowiska naturalnego po rozum.

        • 0 0

    • W Skandynawi nie mają regularnych odwilży i zmrożeń. (3)

      a żwir z kamieniami z pod kół - To dopiero piaskowanie lakieru! No i jeszcze zapchane piaskiem studzienki. Opony z kolcami - owszem, ale musiałbyś je zmieniać na bezkolcowe, gdy nie ma śniegu. Super biznes.

      • 4 2

      • Jak nie ma śniegu, to...

        Jak jest śnieg, to są opony zimowe, a jak nie ma śniegu, to jest odwilż a potem gołoledź. A jak jest gołoledź, to opony z kolcami chronią auto przed poślizgami zwiększając przyczepność.

        • 1 0

      • Co gorsze, matowy lakier czy skorodowane auto?

        • 0 0

      • Wpływ soli drogowej na samochód

        "Niestety, sól drogowa jest szkodliwa dla samochodów. Przy dłuższym kontakcie chlorek sodu wchodzi w reakcję chemiczną z metalowymi częściami karoserii i przyczynia się do korozji. Wielokrotnie wystarczy nawet niewielka rysa lub odprysk powłoki lakierniczej. Poza tym sól i solanka szkodzą podatnym na korozję przewodom hamulcowym i paliwowym."
        źródło: autobaza. pl

        • 0 0

    • Opony z kolcami?

      Załóż na opony łańcuchy antyśniegowe i jeździj całą zimę mądralo.

      • 0 2

  • Bardzo proszę zabezpieczyć w taki sposób lipy wzdłuż Hallera

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane