- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów na Pomorzu (149 opinii)
- 2 Niespokojna noc na gdańskich drogach (142 opinie)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (307 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (860 opinii)
- 5 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (176 opinii)
- 6 Kultowa "Górka" i widok na morze (162 opinie)
5 kilometrów mat ochroni aleję lipową przed solą
Ponad 5 kilometrów mat przeciwsolnych zabezpieczy Wielką Aleję Lipową przed skutkami zimowego utrzymania dróg. Gdańscy drogowcy ustawili już pierwsze "parawany".
Drogowcy w końcowych dniach listopada i na początku grudnia związali ozdobne trawy na zieleńcach w snopki - dzięki temu będą one chronione przed złamaniem pod naporem śniegu.
- Ponadto w 35 lokalizacjach ustawiliśmy półmetrowe płotki z tworzywa sztucznego, które osłaniają drzewa i niskie rośliny przed solą drogową i błotem pośniegowym - wylicza Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Osłonili drzewa przed solą
Teraz drogowcy zabezpieczają drzewa i zieleń w Wielkiej Alei Lipowej, czyli szpalerze zabytkowych lip stojących wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdańsku.
- Nie stosujemy tam typowych płotków, a po raz pierwszy specjalne maty - mówi Magdalena Kiljan.
Czym różnią się one od standardowych osłon?
- Przede wszystkim rozmiarem. Są wyższe (mają 75 cm wysokości), dzięki czemu mogą zatrzymać więcej zanieczyszczonej wody i błota, które wychlapywane są spod samochodowych kół. Ponadto są wykonane z innego materiału - to tkanina powlekana polietylenem, która jest nakładana na drewniane paliki. Dzięki zastosowaniu bardziej elastycznej tkaniny maty ułożone zostaną w taki sposób, by powstał z nich również tzw. fartuch ochronny. Część maty ułożona będzie na ziemi, by osłonić podłoże przed wsiąkaniem w nie wody z solą drogową, co ochroni korzenie rosnących w alei lip - tłumaczy rzeczniczka.
Łącznie w obszarze Wielkiej Alei Lipowej ustawionych zostanie 5,5 km mat przeciwsolnych po obu stronach al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnego.
- Zastosowanie tego rodzaju ochrony jest zgodne z wytycznymi i zaleceniami zawartymi w projekcie koncepcyjnym rewaloryzacji WAL. Osłony w postaci płotków, które były montowane wzdłuż alei w minionych latach, zostały wykorzystane w innych miejscach - podsumowuje Magdalena Kiljan.
Została założona w latach 1768-1770. Autorem projektu był Johann Gottfried Patzer, a jej fundatorem burmistrz miasta Gdańska Daniel Gralath. Dziś jest to jedno z najstarszych założeń w Europie.
Wielka Aleja Lipowa to czterorzędowa kompozycja przestrzenna o długości ponad 2 km i szerokości ponad 34 m. Pierwotnie obsadzona była 1416 lipami holenderskimi (po 354 w każdym rzędzie).
Kolejne nasadzenia miały miejsce około 1815 r. Następne uzupełnienia pochodzą z czasu przedwojennego i powojennego.
Po II wojnie światowej podczas prac konserwatorskich doliczono się w alei 1311 drzew. W latach 70. XX wieku z powodu wzmożonego zamierania drzew spowodowanego pracami budowlanymi w układzie komunikacyjnym dosadzono ok. 220 lip.
W 1997 r. ówczesny wojewódzki konserwator zabytków stwierdził, że z uwagi na stan Wielkiej Alei Lipowej oraz niewystarczającą poprawę uzyskaną poprzez działania pielęgnacyjne należy przeprowadzić jej odnowę.
Obecnie aleja liczy niespełna 600 drzew. Wiek drzew jest bardzo zróżnicowany: od kilkunastu do nawet 250 lat. W wieku powyżej 70 lat jest ponad 400 drzew. Ponad 100 ma 250 lat. Wielka Aleja Lipowa została wpisana do rejestru zabytków w 1967 r. pod numerem 285.
Wiatr porwał antysolne ochronki (53 opinie)
Opinie (101) 4 zablokowane
-
2021-12-21 22:12
Opinia wyróżniona
Ja proponuję
zamiast mat i innych ceregieli nie sypać soli, tylko na podjazdach pod duże wzniesienia i tyle. Po co to w ogóle jest w takiej ilości sypane w dzisiejszych czasach jak jest odpowiednie ogumienie dostępne. W jakim "cywilizowanym" kraju sypie się takie ilości soli i piachu z kamieniami na ulicę. Jeden pierwszy opad śniegu i tyle tego nagnoili że gdzieniegdzie jak przyszła odwilż to nie widać oznakowania poziomego i jest błoto na jezdni. Kiedy to się skończy w tym kraju.
- 10 1
-
2021-12-21 12:28
Opinia wyróżniona
(4)
Zamiast stawiania tych mat, co pociąga za sobą koszty zakupu, ułożenia, ściągnięcia, przechowania bądź utylizacji, nie byłoby lepiej zrezygnować z tej okropnej soli, która tylko niszczy rzeczy i środowisko?
- 93 12
-
2021-12-21 18:04
najlepiej zakazac poruszania sie samochodami a w przypadku wiekszych sniegów lodów puscic zaprzegi konne z saniami
- 3 1
-
2021-12-21 13:56
Nie da się.
Nasza zima to nie zima skandynawska, gdzie nasypie śniegu, ten się ubije i będzie można jeździć na kolcach. Mamy epizody mrozu, opadów śniegu, marznącego deszczu, zamarzających roztopów. Ulice można albo zostawić w spokoju i za 2 tygodnie będą całkowicie nieprzejezdne albo sypać solą i spychać breję.
- 8 11
-
2021-12-21 13:39
To wejdź na raport drogowy i zobacz jakie problemy ma roszczeniowe i upośledzone społęczeństwo jeśli chodzi o stan dróg zimą.
A ty piszesz o rezygnacji z soli...- 8 9
-
2021-12-21 12:47
Ale tak trzeba zrobić przetarg na sól i na maty - weź boczek z lodówki i odłóż - zaniosłeś, odniosłeś, a rączki tłuste ;)
- 13 3
-
2021-12-21 12:01
Opinia wyróżniona
Aleja lipowa (2)
Dobrze, że ochrania się aleje od soli i chemikali. Tylko dlaczego nie wycina się szkodnika w postaci narośli jemioły ??? To właśnie ona doprowadza drzewa do ich degradację.
- 7 2
-
2021-12-22 06:55
O Boże...
Odpowiem wprost: bo oni mają gdzieś te drzewa!
- 1 0
-
2021-12-21 14:13
Yyy, bo wycięcie jemioły nic nie da?
- 2 0
Wszystkie opinie
-
2021-12-21 11:01
(6)
I okej,parawany niczym na plaży.A nie wystarczy może tak ustawić rozpraszarkę soli aby ta sypała na jezdnię a nie na boki?Jeśli się nie da to niechay faktycznie te parawany chronią te lipy, ostatnie bastiony zieleni w zabetonowanym hanzeatyckim grodzie Heweliusza.
- 15 13
-
2021-12-21 11:09
(5)
A jak ustawić koła samochodów, żeby opony nie podrywały zalegającej na ulicy soli, błota pośniegowego, czy wody?
- 11 1
-
2021-12-21 11:13
(1)
Może jakieś płozy względnie szczotkotrzymacze?A może po prostu niechay każde auto jadąc obok drzewa zwalnia do 10km/h aby ta cała breja nie chlapała na drzewostan...
- 2 5
-
2021-12-21 15:18
Ty zwolnij swoje pisanie. Jak zawsze piszesz bzdury.
Nowe wcielenie Svena...
- 1 0
-
2021-12-21 11:19
(1)
Tak, szczotkotrzymacze, to takie oczywiste. W zagranicznych krajach wszyscy mają szczotkotrzymacze. Bo takie szczotkotrzymacze można kupić w każdym sklepie ze szczotkotrzymaczami, podobnie jak wihajster, przeczłapnik i bulbulator.
- 4 0
-
2021-12-21 11:25
Naturalnie,na półce obok krajzegi i flaszencucha)
- 0 2
-
2021-12-21 12:56
nie da sie nic
- 0 0
-
2021-12-21 11:04
Bardzo estetycznie... (3)
W innych miastach i krajach też tak robią? A może mają inne rozwiązania?
- 19 3
-
2021-12-21 11:19
Mają (1)
Nie sypią solą tylko mieszaniną piasku i specjalnych roztworów nie szkodzących środowisku. To rozwiązanie jest droższe, ale jak u nas dodamy do kosztu soli jakieś śmieszne parawany to zaraz się okaże, że jednak trzeba było wybrać mieszanki zamiast przestarzałej soli.
- 14 0
-
2021-12-21 13:03
tjaaa specjalne roztwory - sól z sodą
LOL
- 3 0
-
2021-12-21 12:57
Wspaniałe połączenie estetyki i troski o środowisko!
- 0 0
-
2021-12-21 11:05
Dlaczego w Polsce musi być tak brzydko? (1)
- 20 8
-
2021-12-21 12:57
taki klimat
nie da się inaczej.
całoroczna hibernacja mózgu- 0 0
-
2021-12-21 11:11
A wystarczyłoby nie solić dróg. Istnieją inne technologie.
- 35 4
-
2021-12-21 11:13
Trzeba zmniejszyć ilość pasów (4)
A nie taka szeroka autostrada
- 15 20
-
2021-12-21 11:20
(2)
i przesiąść się na furmanki
- 8 6
-
2021-12-21 12:34
15 letni szrot wcale daleko od furmanki nie jest...
- 1 3
-
2021-12-21 15:20
Ale tylko na Trakcie Konnym.
- 1 0
-
2021-12-21 11:38
Tako rzecze 18. doradca (albo doradczyni)
albo niebinarne doradzczyniae
- 6 3
-
2021-12-21 11:13
Chrońmy drzewa przed chemią sypana na drogi (4)
Kiedyś sypano sól a dziś to związki chemiczne może bardziej skuteczne ale za to szkodliwe dla przyrody.
- 7 14
-
2021-12-21 11:21
(3)
wszystko co nas otacza to związki chemiczne. Sól kuchenna chlorek sodu NaCl, sól drogowa chlorek potasu, nawóz potasowy KCl.
- 12 0
-
2021-12-21 12:01
Prawda, kiedyś to były czasy, sól się sypało i było dobrze, a dziś to wymyślają jakieś NaCl. Kto widział, kto to słyszał? Ludzie kochani...
- 4 2
-
2021-12-21 14:12
Najgorszy ten ditlenek wodoru (1)
Powoduje korozje, przyśpiesza rozwój bakterii i powoduje przyśpieszone psucie żywbości. Najgorsza substancja wojenna
- 4 0
-
2021-12-21 16:18
raczej tlenek diwodoru :)
- 2 0
-
2021-12-21 11:13
Dobrze, że prawie 80lat po wojnie ktoś wreszcie mógł wpaść na to, że wiekowe drzewa z dawnej aleji lipowej mogą odczuwać lata przenikania do gleby soli oraz spalin. Gdyby słuchać wieśniaków lub kieroFczykow z tych wszystkich Bojan, Kowal i Śmietniska, zburzono by połowę miasta pod drogi oraz parkingi z polbruku, pas nadmorski podobnie:)
- 19 10
-
2021-12-21 11:16
Po co w ogóle sypać solą? Nic to nie daje tylko sieje zniszczenie (8)
A jeśli w ogóle ma to jakikolwiek wpływ to minimalny, więc i tak szkoda na to pieniędzy.
- 64 12
-
2021-12-21 12:21
Bo inaczej trzeba likwidować szkody spowodowane przez jeżdżących "szybko ale bezpiecznie". (4)
- 2 5
-
2021-12-21 12:26
Naturalna selekcja. (3)
Oprócz zalegającej brei nic nie daje sypanie solą.
- 7 2
-
2021-12-21 12:36
Gdyby zabijali tylko siebie i uszkadzali tylko swoje bolidy - spoko. (2)
Nie wiem tylko, czemu nikt nie chce przerzucić kosztów na ich sprawców.
Wszyscy mamy robić wszystko, żeby Janusz który "musi zasuwać", mógł to robić wygodniej, bo inaczej kogoś zabije...- 4 3
-
2021-12-21 12:41
(1)
Naucz się prowadzic i kup porządne zimówki a nie tu wymyślasz
- 4 1
-
2021-12-21 13:14
I mam machać licencją rajdową, jak "umiejący jeździć" Janusz na używanych zimówkach "marki premium" we mnie wjedzie?
Ja tej soli nie potrzebuję. Posiadam umiejętność znaną na oko tylko 1% kierowców - potrafię jechać wolniej niż limit.- 3 2
-
2021-12-21 13:28
(2)
jak rozumiem, obniżenie temperatury zamarzania wody za pomocą dodania soli, jest nowym i nieznanym dla Ciebie konceptem?
solą się sypie po to, że jak przyjdzie mróz, to nie zetnie wody/śniegu/błota pośniegowego na ulicy- 3 3
-
2021-12-21 13:43
(1)
Chlorek Magnezu -- mniej szkodliwy dla środowiska
- 2 0
-
2021-12-21 16:19
to też jest sól
- 2 0
-
2021-12-21 11:21
Koniec sypania solą (7)
Warto skończyć z tym pomysłem posypywania solą dróg! W Skandynawii nikt nie sypie soli na drogi!
Dlaczego należy tego zakazać?
-Sól posypywana w Polsce zimą na drogi jest bardzo toksyczna dla roślin, wiosną widać obumarłe przez to drzewa i rośliny, zniszczone trawniki i tereny zielone w miastach, na co trzeba wydać kolejne pieniądze by to naprawić.
-Sól dostaje się potem do wód gruntowych, rzek i jezior powodując szkodliwe zmiany w ekosystemie mające daleko idące skutki, mające też wpływ na człowieka.
-Sól drogowa powoduje brzydką breję w miastach, wodę stojącą, powstawanie "jezior" na chodnikach itd.
-Sól niszczy karoserię samochodów i ubrania ludzi powodując problemy i łącznie duże straty finansowe.
-Sól to bardzo wysoki koszt dla miast i gmin oraz obciążenie dla środowiska podczas wydobycia.
Sól drogowa to dosłownie coroczne wyrzucanie miliardów złotych w błoto w polskich miastach i gminach i bezcelowe niszczenie środowiska
Dlatego należy prawnie zakazać posypywania dróg solą i tak jak w Skandynawii posypywać drogi w zimę piaskiem i żwirem, natomiast samochodom warto umożliwić korzystanie z opon z kolcami tak jak jest to w Skandynawii.
Osoby które wpadły na pomysł sypania solą, prawdopodobie kilkadziesiąt lat temu nigdy nie były w Skandynawii i nie miały pojęcia pod jakie strome i wąskie wzniesienia muszą codziennie podjeżdżać ludzie np. w Norwegii, w miastach położonych na zboczach i radzą sobie doskonale bez soli.
źrodło: cytat z modyfikacjami autor: johanlaidoner z portalu Wykop.pl- 45 7
-
2021-12-21 12:50
W Niemczech sypią solą na potęgę (1)
a są bardziej rozwiniętą gospodarką niż państwa skandynawskie
- 2 2
-
2021-12-21 18:00
Co ma piernik do wiatraka?
Jak są rozwinięta gospodarka, to kto bogatemu zabroni... A poważnie pisząc, to prędzej czy później ekolodzy z Panią vice kanclerz pójdą do środowiska naturalnego po rozum.
- 0 0
-
2021-12-21 13:37
W Skandynawi nie mają regularnych odwilży i zmrożeń. (3)
a żwir z kamieniami z pod kół - To dopiero piaskowanie lakieru! No i jeszcze zapchane piaskiem studzienki. Opony z kolcami - owszem, ale musiałbyś je zmieniać na bezkolcowe, gdy nie ma śniegu. Super biznes.
- 4 2
-
2021-12-21 17:56
Jak nie ma śniegu, to...
Jak jest śnieg, to są opony zimowe, a jak nie ma śniegu, to jest odwilż a potem gołoledź. A jak jest gołoledź, to opony z kolcami chronią auto przed poślizgami zwiększając przyczepność.
- 1 0
-
2021-12-21 18:24
Co gorsze, matowy lakier czy skorodowane auto?
- 0 0
-
2021-12-21 18:31
Wpływ soli drogowej na samochód
"Niestety, sól drogowa jest szkodliwa dla samochodów. Przy dłuższym kontakcie chlorek sodu wchodzi w reakcję chemiczną z metalowymi częściami karoserii i przyczynia się do korozji. Wielokrotnie wystarczy nawet niewielka rysa lub odprysk powłoki lakierniczej. Poza tym sól i solanka szkodzą podatnym na korozję przewodom hamulcowym i paliwowym."
źródło: autobaza. pl- 0 0
-
2021-12-21 15:26
Opony z kolcami?
Załóż na opony łańcuchy antyśniegowe i jeździj całą zimę mądralo.
- 0 2
-
2021-12-21 11:24
Bardzo proszę zabezpieczyć w taki sposób lipy wzdłuż Hallera
- 11 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.