• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 kilometrów mat ochroni aleję lipową przed solą

szym
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Specjalne maty zabezpieczają aleję lipową. Specjalne maty zabezpieczają aleję lipową.

Ponad 5 kilometrów mat przeciwsolnych zabezpieczy Wielką Aleję Lipową przed skutkami zimowego utrzymania dróg. Gdańscy drogowcy ustawili już pierwsze "parawany".



Czy uważasz, że maty przeciwsolne skutecznie zabezpieczą drzewa Wielkiej Alei Lipowej?

Trwa akcja zabezpieczania miejskiej roślinności w pasach drogowych przed negatywnymi skutkami zimy.

Drogowcy w końcowych dniach listopada i na początku grudnia związali ozdobne trawy na zieleńcach w snopki - dzięki temu będą one chronione przed złamaniem pod naporem śniegu.

- Ponadto w 35 lokalizacjach ustawiliśmy półmetrowe płotki z tworzywa sztucznego, które osłaniają drzewa i niskie rośliny przed solą drogową i błotem pośniegowym - wylicza Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Osłonili drzewa przed solą



Teraz drogowcy zabezpieczają drzewa i zieleń w Wielkiej Alei Lipowej, czyli szpalerze zabytkowych lip stojących wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdańsku.

- Nie stosujemy tam typowych płotków, a po raz pierwszy specjalne maty - mówi Magdalena Kiljan.
Czym różnią się one od standardowych osłon?

- Przede wszystkim rozmiarem. Są wyższe (mają 75 cm wysokości), dzięki czemu mogą zatrzymać więcej zanieczyszczonej wody i błota, które wychlapywane są spod samochodowych kół. Ponadto są wykonane z innego materiału - to tkanina powlekana polietylenem, która jest nakładana na drewniane paliki. Dzięki zastosowaniu bardziej elastycznej tkaniny maty ułożone zostaną w taki sposób, by powstał z nich również tzw. fartuch ochronny. Część maty ułożona będzie na ziemi, by osłonić podłoże przed wsiąkaniem w nie wody z solą drogową, co ochroni korzenie rosnących w alei lip - tłumaczy rzeczniczka.
Łącznie w obszarze Wielkiej Alei Lipowej ustawionych zostanie 5,5 km mat przeciwsolnych po obu stronach al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnego.

- Zastosowanie tego rodzaju ochrony jest zgodne z wytycznymi i zaleceniami zawartymi w projekcie koncepcyjnym rewaloryzacji WAL. Osłony w postaci płotków, które były montowane wzdłuż alei w minionych latach, zostały wykorzystane w innych miejscach - podsumowuje Magdalena Kiljan.
Historia Wielkiej Alei Lipowej

Wielka Aleja Lipowa 100 lat po jej założeniu. Zdjęcie wykonane przed 1872 r. Ilustracja z domeny publicznej. Wielka Aleja Lipowa 100 lat po jej założeniu. Zdjęcie wykonane przed 1872 r. Ilustracja z domeny publicznej.
Została założona w latach 1768-1770. Autorem projektu był Johann Gottfried Patzer, a jej fundatorem burmistrz miasta Gdańska Daniel Gralath. Dziś jest to jedno z najstarszych założeń w Europie.

Wielka Aleja Lipowa to czterorzędowa kompozycja przestrzenna o długości ponad 2 km i szerokości ponad 34 m. Pierwotnie obsadzona była 1416 lipami holenderskimi (po 354 w każdym rzędzie).

Kolejne nasadzenia miały miejsce około 1815 r. Następne uzupełnienia pochodzą z czasu przedwojennego i powojennego.

Po II wojnie światowej podczas prac konserwatorskich doliczono się w alei 1311 drzew. W latach 70. XX wieku z powodu wzmożonego zamierania drzew spowodowanego pracami budowlanymi w układzie komunikacyjnym dosadzono ok. 220 lip.

W 1997 r. ówczesny wojewódzki konserwator zabytków stwierdził, że z uwagi na stan Wielkiej Alei Lipowej oraz niewystarczającą poprawę uzyskaną poprzez działania pielęgnacyjne należy przeprowadzić jej odnowę.

Obecnie aleja liczy niespełna 600 drzew. Wiek drzew jest bardzo zróżnicowany: od kilkunastu do nawet 250 lat. W wieku powyżej 70 lat jest ponad 400 drzew. Ponad 100 ma 250 lat. Wielka Aleja Lipowa została wpisana do rejestru zabytków w 1967 r. pod numerem 285.
22:54 13 STYCZNIA 22 (aktualizacjaakt. 14 STYCZNIA 22 09:40)

Wiatr porwał antysolne ochronki (53 opinie)

Solne ochronki trawy wytrzymały miesiac. Płachty, zainstalowane na odwal, które miały chronić przed solą są właśnie usuwane. Miasto kupi nowe. Stać nas.
Solne ochronki trawy wytrzymały miesiac. Płachty, zainstalowane na odwal, które miały chronić przed solą są właśnie usuwane. Miasto kupi nowe. Stać nas.
szym

Opinie (101) 4 zablokowane

  • (2)

    A może by po prostu zastąpić sól czymś lepszym..?

    • 14 0

    • W Szwajcarii i Norwegi nie solą! (1)

      Zamiast chlorku sodu na autostradach rozpylają chlorek magnezu

      • 1 0

      • No i chlorek magnezu ma być lepszy niż chlorek potasu?

        • 0 0

  • ważne (1)

    że szwagrowie nieźle zarobią

    • 5 1

    • szwagry

      • 0 0

  • (1)

    100 lat radziły sobie bez mat.

    • 3 4

    • Nie radziły, chorują, schną

      • 2 0

  • akcja

    skończy się tak samo jak w palmiarni oliwskiej, to już sprawdzony deal najpierw wielka kasa na ochronę, w końcu wycinka

    • 7 1

  • Pozorne oszczędności z zastosowania chlorku sodu...

    Nie lepiej stosować jakże bezpieczny Chlorek Wapnia?!!!
    POzornie droższy ale Nie niszczy karoserii samochodów a także roślin!
    Czy ktoś może policzyć ile kosztuje zakup takich ekranów, ich składowanie oraz coroczne rozkładanie i składanie?
    Jak doliczymy do tego brak rdzy na samochodach to może ekonomiczniej a na pewno Lepiej wyjdzie rozsypywać Chlorek Wapnia??!!!!

    • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Zamiast stawiania tych mat, co pociąga za sobą koszty zakupu, ułożenia, ściągnięcia, przechowania bądź utylizacji, nie byłoby lepiej zrezygnować z tej okropnej soli, która tylko niszczy rzeczy i środowisko?

    • 93 12

    • Ale tak trzeba zrobić przetarg na sól i na maty - weź boczek z lodówki i odłóż - zaniosłeś, odniosłeś, a rączki tłuste ;)

      • 13 3

    • To wejdź na raport drogowy i zobacz jakie problemy ma roszczeniowe i upośledzone społęczeństwo jeśli chodzi o stan dróg zimą.
      A ty piszesz o rezygnacji z soli...

      • 8 9

    • Nie da się.

      Nasza zima to nie zima skandynawska, gdzie nasypie śniegu, ten się ubije i będzie można jeździć na kolcach. Mamy epizody mrozu, opadów śniegu, marznącego deszczu, zamarzających roztopów. Ulice można albo zostawić w spokoju i za 2 tygodnie będą całkowicie nieprzejezdne albo sypać solą i spychać breję.

      • 8 11

    • najlepiej zakazac poruszania sie samochodami a w przypadku wiekszych sniegów lodów puscic zaprzegi konne z saniami

      • 3 1

  • kolejna inicjatywa z cyklu "oranżeria dla daktylowca"

    Pacjent ledwie żyje, ale co szkodzi wydać trochę kasy na działania pozorne...

    • 6 1

  • Szczepienia tez mialy chronic, ostatnia prosta a jest rondo

    wywalane pieniądze w błoto(sól)

    • 4 1

  • Dlaczego maty? Chcielista, to mata.

    • 1 0

  • A Mata Hari pomysl chwali. Zdalnie i szpitalnie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane