- 1 Sami złapali złodzieja katalizatorów (108 opinii)
- 2 Kiedy deszcz bywa groźny? (45 opinii)
- 3 Ruszyła budowa przejścia przy dworcu (226 opinii)
- 4 Straciła 6 tys. zł, myśląc, że pomaga przyjaciółce (148 opinii)
- 5 Do tego nie służą światła awaryjne (159 opinii)
- 6 Przesiadka wymuszona remontem? Jeden bilet ci wystarczy (92 opinie)
5 kilometrów mat ochroni aleję lipową przed solą
Ponad 5 kilometrów mat przeciwsolnych zabezpieczy Wielką Aleję Lipową przed skutkami zimowego utrzymania dróg. Gdańscy drogowcy ustawili już pierwsze "parawany".
Drogowcy w końcowych dniach listopada i na początku grudnia związali ozdobne trawy na zieleńcach w snopki - dzięki temu będą one chronione przed złamaniem pod naporem śniegu.
- Ponadto w 35 lokalizacjach ustawiliśmy półmetrowe płotki z tworzywa sztucznego, które osłaniają drzewa i niskie rośliny przed solą drogową i błotem pośniegowym - wylicza Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Osłonili drzewa przed solą
Teraz drogowcy zabezpieczają drzewa i zieleń w Wielkiej Alei Lipowej, czyli szpalerze zabytkowych lip stojących wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdańsku.
- Nie stosujemy tam typowych płotków, a po raz pierwszy specjalne maty - mówi Magdalena Kiljan.
Czym różnią się one od standardowych osłon?
- Przede wszystkim rozmiarem. Są wyższe (mają 75 cm wysokości), dzięki czemu mogą zatrzymać więcej zanieczyszczonej wody i błota, które wychlapywane są spod samochodowych kół. Ponadto są wykonane z innego materiału - to tkanina powlekana polietylenem, która jest nakładana na drewniane paliki. Dzięki zastosowaniu bardziej elastycznej tkaniny maty ułożone zostaną w taki sposób, by powstał z nich również tzw. fartuch ochronny. Część maty ułożona będzie na ziemi, by osłonić podłoże przed wsiąkaniem w nie wody z solą drogową, co ochroni korzenie rosnących w alei lip - tłumaczy rzeczniczka.
Łącznie w obszarze Wielkiej Alei Lipowej ustawionych zostanie 5,5 km mat przeciwsolnych po obu stronach al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnego.
- Zastosowanie tego rodzaju ochrony jest zgodne z wytycznymi i zaleceniami zawartymi w projekcie koncepcyjnym rewaloryzacji WAL. Osłony w postaci płotków, które były montowane wzdłuż alei w minionych latach, zostały wykorzystane w innych miejscach - podsumowuje Magdalena Kiljan.
Została założona w latach 1768-1770. Autorem projektu był Johann Gottfried Patzer, a jej fundatorem burmistrz miasta Gdańska Daniel Gralath. Dziś jest to jedno z najstarszych założeń w Europie.
Wielka Aleja Lipowa to czterorzędowa kompozycja przestrzenna o długości ponad 2 km i szerokości ponad 34 m. Pierwotnie obsadzona była 1416 lipami holenderskimi (po 354 w każdym rzędzie).
Kolejne nasadzenia miały miejsce około 1815 r. Następne uzupełnienia pochodzą z czasu przedwojennego i powojennego.
Po II wojnie światowej podczas prac konserwatorskich doliczono się w alei 1311 drzew. W latach 70. XX wieku z powodu wzmożonego zamierania drzew spowodowanego pracami budowlanymi w układzie komunikacyjnym dosadzono ok. 220 lip.
W 1997 r. ówczesny wojewódzki konserwator zabytków stwierdził, że z uwagi na stan Wielkiej Alei Lipowej oraz niewystarczającą poprawę uzyskaną poprzez działania pielęgnacyjne należy przeprowadzić jej odnowę.
Obecnie aleja liczy niespełna 600 drzew. Wiek drzew jest bardzo zróżnicowany: od kilkunastu do nawet 250 lat. W wieku powyżej 70 lat jest ponad 400 drzew. Ponad 100 ma 250 lat. Wielka Aleja Lipowa została wpisana do rejestru zabytków w 1967 r. pod numerem 285.
Wiatr porwał antysolne ochronki (53 opinie)
Opinie (101) 4 zablokowane
-
2021-12-21 12:04
(2)
A może by po prostu zastąpić sól czymś lepszym..?
- 14 0
-
2021-12-21 12:14
W Szwajcarii i Norwegi nie solą! (1)
Zamiast chlorku sodu na autostradach rozpylają chlorek magnezu
- 1 0
-
2021-12-21 12:36
No i chlorek magnezu ma być lepszy niż chlorek potasu?
- 0 0
-
2021-12-21 12:12
ważne (1)
że szwagrowie nieźle zarobią
- 5 1
-
2021-12-21 18:48
szwagry
- 0 0
-
2021-12-21 12:13
(1)
100 lat radziły sobie bez mat.
- 3 4
-
2021-12-21 12:56
Nie radziły, chorują, schną
- 2 0
-
2021-12-21 12:14
akcja
skończy się tak samo jak w palmiarni oliwskiej, to już sprawdzony deal najpierw wielka kasa na ochronę, w końcu wycinka
- 7 1
-
2021-12-21 12:16
Pozorne oszczędności z zastosowania chlorku sodu...
Nie lepiej stosować jakże bezpieczny Chlorek Wapnia?!!!
POzornie droższy ale Nie niszczy karoserii samochodów a także roślin!
Czy ktoś może policzyć ile kosztuje zakup takich ekranów, ich składowanie oraz coroczne rozkładanie i składanie?
Jak doliczymy do tego brak rdzy na samochodach to może ekonomiczniej a na pewno Lepiej wyjdzie rozsypywać Chlorek Wapnia??!!!!- 9 0
-
2021-12-21 12:28
Opinia wyróżniona
(4)
Zamiast stawiania tych mat, co pociąga za sobą koszty zakupu, ułożenia, ściągnięcia, przechowania bądź utylizacji, nie byłoby lepiej zrezygnować z tej okropnej soli, która tylko niszczy rzeczy i środowisko?
- 93 12
-
2021-12-21 12:47
Ale tak trzeba zrobić przetarg na sól i na maty - weź boczek z lodówki i odłóż - zaniosłeś, odniosłeś, a rączki tłuste ;)
- 13 3
-
2021-12-21 13:39
To wejdź na raport drogowy i zobacz jakie problemy ma roszczeniowe i upośledzone społęczeństwo jeśli chodzi o stan dróg zimą.
A ty piszesz o rezygnacji z soli...- 8 9
-
2021-12-21 13:56
Nie da się.
Nasza zima to nie zima skandynawska, gdzie nasypie śniegu, ten się ubije i będzie można jeździć na kolcach. Mamy epizody mrozu, opadów śniegu, marznącego deszczu, zamarzających roztopów. Ulice można albo zostawić w spokoju i za 2 tygodnie będą całkowicie nieprzejezdne albo sypać solą i spychać breję.
- 8 11
-
2021-12-21 18:04
najlepiej zakazac poruszania sie samochodami a w przypadku wiekszych sniegów lodów puscic zaprzegi konne z saniami
- 3 1
-
2021-12-21 12:51
kolejna inicjatywa z cyklu "oranżeria dla daktylowca"
Pacjent ledwie żyje, ale co szkodzi wydać trochę kasy na działania pozorne...
- 6 1
-
2021-12-21 12:52
Szczepienia tez mialy chronic, ostatnia prosta a jest rondo
wywalane pieniądze w błoto(sól)
- 4 1
-
2021-12-21 13:05
Dlaczego maty? Chcielista, to mata.
- 1 0
-
2021-12-21 13:11
A Mata Hari pomysl chwali. Zdalnie i szpitalnie.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.