• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy

Maciej Korolczuk
16 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Przejazd 9-kilometrowym odcinkiem al. GrunwaldzkiejMapkaZwycięstwaMapka w obu kierunkach wystarczył, by przekonać się, że obowiązujące od soboty ograniczenie prędkości do 50 km/h na głównej arterii miasta - jak na razie - jest fikcją. Wielu kierowców jeździ trzypasmową trasą z wyższą prędkością. Do poprawki są też światła. Zielona fala funkcjonuje tylko na jezdni do centrum Gdańska.



Obniżenie prędkości na głównej arterii Gdańska jest:

Przypomnijmy: od soboty kierowcy w Gdańsku muszą zdjąć nogę z gazu na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej między pl. Zebrań Ludowych a granicą z Sopotem. To 9-kilometrowy odcinek trzypasmowej i dwupasmowej drogi będący główną arterią Gdańska.

W poniedziałek, a więc w pierwszym "pracującym" dniu z nową - szeroko komentowaną i przeważnie krytykowaną - organizacją ruchu, postanowiliśmy sprawdzić, ilu kierowców zdążyło przestawić się na wolniejszą jazdę, a ile osób z przyzwyczajenia porusza się po Grunwaldzkiej i Zwycięstwa z dotychczasową prędkością między 50 a 70 km/h.

  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
Nasz reporter wyposażony w wideorejestrator pokonał cały odcinek między Drogą Zieloną na granicy Gdańska i Sopotu do pl. Zebrań Ludowych w obu kierunkach. Jadąc, starał się nie przekraczać maksymalnej dopuszczalnej prędkości, a więc 50 km/h. Efekt?

Łącznie naszego dziennikarza wyprzedziło 45 pojazdów (19 w stronę centrum Gdańska i 26 w kierunku Sopotu). Czas przejazdu był podobny. Dojazd do Błędnika zajął mu niecały kwadrans, a droga powrotna do Drogi Zielonej trwała trzy minuty dłużej.

Zielona fala działa, ale tylko w jednym kierunku



Przed zdjęciem znaków ograniczających prędkość do 70 km/h urzędnicy zapowiadali, że zmniejszenie prędkości nie odbije się kosztem płynności ruchu i przepustowości skrzyżowań.

Jak jest w praktyce?

Nasz reporter na odcinku Droga Zielona-Błędnik na czerwonym świetle zatrzymał się zaledwie dwukrotnie: najpierw przy Galerii BałtyckiejMapka, a następnie przy ul. ChodowieckiegoMapka na al. Zwycięstwa. Na plus trzeba też zapisać ustawienie znaków zmiennej treści, które przypominały kierowcom o nowym ograniczeniu.

Nowa prędkość obowiązuje między Błędnikiem a granicą z Sopotem w obu kierunkach. Nowa prędkość obowiązuje między Błędnikiem a granicą z Sopotem w obu kierunkach.
W przeciwnym kierunku, a więc w stronę Sopotu, z zieloną falą było już zdecydowanie gorzej. Przymusowych postojów na czerwonym świetle naliczyliśmy aż osiem: najpierw przy TrauguttaMapka, a potem na wysokości Opery BałtyckiejMapka, przy KlonowejMapka, Galerii BałtyckiejMapka, ŻakuMapka, DerdowskiegoMapka, pętli tramwajowej w OliwieMapkaPomorskiejMapka.

W tym przypadku drogowcy zdecydowanie muszą poprawić koordynację świateł, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że nasz test przeprowadzaliśmy w południe, gdy na drogach ruch jest umiarkowany i jazda zgodna z przepisami powinna być zdecydowanie płynniejsza.

Prędkość kierowców na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa interesowała nie tylko nas. W poniedziałek na głównej arterii miasta pracowali też funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku (widoczni na filmie w 1:30 min.). Jak jednak usłyszeliśmy, działania policjantów były rutynowe i nie miały związku z wprowadzeniem nowego ograniczenia.

  • W sobotę drogowcy zdemontowali dotychczasowe znaki z ograniczeniem do 70 km/h.
  • W sobotę drogowcy zdemontowali dotychczasowe znaki z ograniczeniem do 70 km/h.
19:13 17 MARCA 21

Kontrole prędkości na Grunwaldzkiej (36 opinii)

Od jutra policja będzie przeprowadzała kontrolę prędkości na ulicy Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Pilnujcie się!
Od jutra policja będzie przeprowadzała kontrolę prędkości na ulicy Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Pilnujcie się!

Opinie (858) ponad 20 zablokowanych

  • Wystarczy zrobić progi zwalniające co 100 metrów

    • 9 4

  • (3)

    Pamiętam jak we Wrocławiu na początku lat siedemdziesiątych funkcjonowała efektywnie taka zielona fala w dzielnicy Krzyki / większa od Wrzeszcza /. Nad dwupasmową jezdnią / ok. 7km / były co ok. 200m. wyświetlacze zalecanej prędkości co gwarantowało , że na najbliższym skrzyżowaniu będziemy mieć zielone światło . I to skutecznie działało , ale to nie nazywało się Tristar .

    • 22 1

    • Tristar jest skutecznoejszy (1)

      Natomiast tamte systemy są dzisiaj nielegalne. Zażalenia kierować do Sejmu RP

      • 3 2

      • Niestety, ale wprost przeciwnie.

        • 2 0

    • Taki system działał w Trójmieście w latach 60 i 70

      Wyświetłało się 40 potem 50 potem 60. I to działało idealnie pod warunkiem ze ktos cie nie wyprzedzil hamujac potem przed nosem. Bo tworzył sie korek i zielona fale diabli brali.

      • 4 0

  • (1)

    50 to mogłoby być byc jedynie w miejscach gdzie są większe skupiska ludzi (np. centrum Wrzeszcza). Na Al. Zwycięstwa czy od GB do Hali Olivia 50tka jest bez sensu.

    • 16 9

    • Ale tam jest od zawsze 50

      A wy dalej 100 przy Manhattanie

      • 7 2

  • Super (1)

    Pyszny pomysł. Tylko ja jako ograniczenie wstawiał bym liczby niewymierne wtedy kierowca musiał by pomyśleć. I dla kierowcy dobre i dla pieszych

    • 3 0

    • Niestety wiekszość i tak ma problem z czytaniem znaków nawet w obecnej formie, wiec mysle ze nie ma sensu jeszcze bardziej im tego utrudniac

      • 1 0

  • Gdańsk nie umie w zieloną falę... (5)

    Jeżdżę autem po Trójmieście regularnie od połowy lat 90. i pomimo zmarnowania (bo inaczej nazwać tego nie można) milionów na system Tristar nic się w tym czasie na głównej arterii nie zmieniło. Zielona fala istniała i nadal istnieje wyłącznie jadąc od Gdyni do Sopotu, a jak przekroczy się granice Gdańska to wjeżdża się do zupełnie innego komunikacyjnie świata. Jadąc przepisowo na niemal każdym skrzyżowaniu trafia się na czerwone światło! Tak było w katach 90. i tak jest cały czas, niezależnie od Tristara i innych cudów, którymi mydli nam się oczy, a które realnie niczego nie poprawiły. Każdy jeżdżący codziennie głównym ciągiem komunikacyjnym Trójmiasta to potwierdzi!

    • 29 4

    • (2)

      Działa, od zieleniaka do Olivii jest zielona fala. Czasami przy operze się stoi.

      • 2 4

      • (1)

        Przedziwne... Bo jechałem dzisiaj rano przed 8 do pracy, starałem się nie przekraczać 50 km/h i... dojeżdżając do każdych świateł zielone właśnie gasło i zapalało się czerwone.
        I tak jest codziennie - oczywiście tylko w granicach Gdańska, bo od Sopotu do Gdyni zielona fala jest. Więc osoby zajmujące się gdańską częścią Tristara zdecydowanie powinny udać się na szkolenie do kolegów z Gdyni, którym podlega odcinek z prawdziwą "zieloną" falą w Trójmieście .

        • 3 1

        • Codziennie liczę na ilu światłach stoję

          stoję na 2-5 światłach na odcinku 12 świateł.
          jJst zielona fala, tylko zielona fala nie oznacza, że jesteśmy kolumną prezydencką i samochody się przed nami rozstępują

          • 1 3

    • Tristar to obecni3e kilka kobiet przełanczajacych guziki !!!! (1)

      • 0 0

      • Ortografia ciężka sztuka

        Co one robią?

        • 0 0

  • Pani Dulkiewicz bardzo dziękujemy! Przy kolejnych wyborach zagłosujemy, ale nie na Panią. Pozdrawiam :)

    • 34 5

  • Ja jeżdżę tam średnio 100 km i mam wywalone (3)

    Janosik opłacony i slalom wśród 50 kilometrowcow

    • 8 21

    • Chyba że pierwszy trafisz na patrol.

      Wtedy masz przechlapane.

      • 0 0

    • popieram robię tak samo

      i mam wywalone na zawalidrogi z prawkiem znalezionym w chipsach

      • 1 5

    • I to właśnie prze takich d**ili jak wy jest tam teraz 50

      • 3 2

  • Słychać wyxie?

    Znakomicie.

    • 3 8

  • Ściągnąć Gorali

    Niech dowożą wozami.

    • 11 0

  • Będzie ,,rutynowe zabieranie praw jazdy

    O to chodzi

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane