• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy

Maciej Korolczuk
16 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Przejazd 9-kilometrowym odcinkiem al. GrunwaldzkiejMapkaZwycięstwaMapka w obu kierunkach wystarczył, by przekonać się, że obowiązujące od soboty ograniczenie prędkości do 50 km/h na głównej arterii miasta - jak na razie - jest fikcją. Wielu kierowców jeździ trzypasmową trasą z wyższą prędkością. Do poprawki są też światła. Zielona fala funkcjonuje tylko na jezdni do centrum Gdańska.



Obniżenie prędkości na głównej arterii Gdańska jest:

Przypomnijmy: od soboty kierowcy w Gdańsku muszą zdjąć nogę z gazu na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej między pl. Zebrań Ludowych a granicą z Sopotem. To 9-kilometrowy odcinek trzypasmowej i dwupasmowej drogi będący główną arterią Gdańska.

W poniedziałek, a więc w pierwszym "pracującym" dniu z nową - szeroko komentowaną i przeważnie krytykowaną - organizacją ruchu, postanowiliśmy sprawdzić, ilu kierowców zdążyło przestawić się na wolniejszą jazdę, a ile osób z przyzwyczajenia porusza się po Grunwaldzkiej i Zwycięstwa z dotychczasową prędkością między 50 a 70 km/h.

  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
Nasz reporter wyposażony w wideorejestrator pokonał cały odcinek między Drogą Zieloną na granicy Gdańska i Sopotu do pl. Zebrań Ludowych w obu kierunkach. Jadąc, starał się nie przekraczać maksymalnej dopuszczalnej prędkości, a więc 50 km/h. Efekt?

Łącznie naszego dziennikarza wyprzedziło 45 pojazdów (19 w stronę centrum Gdańska i 26 w kierunku Sopotu). Czas przejazdu był podobny. Dojazd do Błędnika zajął mu niecały kwadrans, a droga powrotna do Drogi Zielonej trwała trzy minuty dłużej.

Zielona fala działa, ale tylko w jednym kierunku



Przed zdjęciem znaków ograniczających prędkość do 70 km/h urzędnicy zapowiadali, że zmniejszenie prędkości nie odbije się kosztem płynności ruchu i przepustowości skrzyżowań.

Jak jest w praktyce?

Nasz reporter na odcinku Droga Zielona-Błędnik na czerwonym świetle zatrzymał się zaledwie dwukrotnie: najpierw przy Galerii BałtyckiejMapka, a następnie przy ul. ChodowieckiegoMapka na al. Zwycięstwa. Na plus trzeba też zapisać ustawienie znaków zmiennej treści, które przypominały kierowcom o nowym ograniczeniu.

Nowa prędkość obowiązuje między Błędnikiem a granicą z Sopotem w obu kierunkach. Nowa prędkość obowiązuje między Błędnikiem a granicą z Sopotem w obu kierunkach.
W przeciwnym kierunku, a więc w stronę Sopotu, z zieloną falą było już zdecydowanie gorzej. Przymusowych postojów na czerwonym świetle naliczyliśmy aż osiem: najpierw przy TrauguttaMapka, a potem na wysokości Opery BałtyckiejMapka, przy KlonowejMapka, Galerii BałtyckiejMapka, ŻakuMapka, DerdowskiegoMapka, pętli tramwajowej w OliwieMapkaPomorskiejMapka.

W tym przypadku drogowcy zdecydowanie muszą poprawić koordynację świateł, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że nasz test przeprowadzaliśmy w południe, gdy na drogach ruch jest umiarkowany i jazda zgodna z przepisami powinna być zdecydowanie płynniejsza.

Prędkość kierowców na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa interesowała nie tylko nas. W poniedziałek na głównej arterii miasta pracowali też funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku (widoczni na filmie w 1:30 min.). Jak jednak usłyszeliśmy, działania policjantów były rutynowe i nie miały związku z wprowadzeniem nowego ograniczenia.

  • W sobotę drogowcy zdemontowali dotychczasowe znaki z ograniczeniem do 70 km/h.
  • W sobotę drogowcy zdemontowali dotychczasowe znaki z ograniczeniem do 70 km/h.
19:13 17 MARCA 21

Kontrole prędkości na Grunwaldzkiej (36 opinii)

Od jutra policja będzie przeprowadzała kontrolę prędkości na ulicy Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Pilnujcie się!
Od jutra policja będzie przeprowadzała kontrolę prędkości na ulicy Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Pilnujcie się!

Opinie (858) ponad 20 zablokowanych

  • Oczywiście rozwiązano to klasycznie. Najpierw ograniczenie, a potem dostosowanie do realiów

    Jakby nagle jakiś termin mijał i już teraz w tej chwili trzeba zmienić znaki na 50km/h a dostosowanie świateł? nooo to się kiedyś zrobi, ważne, żeby medialnie zrobić szum, że się poprawia bezpieczeństwo. Tylko ja jeszcze nie widziałem, żeby znaki kogoś utemperowały. Jak ktoś pędzie przez miasto 90km/h to na znaki nie patrzy. A na 3 pasmowej drodze 50km/h to jakiś żart, 70km/h było rozsądne.

    • 11 3

  • Zdecydowanie pozytywny efekt zmian (1)

    To możliwość projektowania nowej infrastruktury dla prędkości 50 km/h. Pozytywny wpływ zmian spotęguje zmiana przepisów i jazdą 50 km/h przez całą dobę.

    Dzięki temu miasto zyskuje możliwość rozbudowy tkanki miejskiej przy tej ulicy w Gdańsku i projektowanie infrastruktury na typowo miejską prędkość.

    • 7 17

    • the bill

      • 1 0

  • dopadła (1)

    radnych i prezydentów choroba władzy- możemy wszystko i co nam zrobicie? jednym słowem do wymiany i rada i ośle tłumaczenia. Ile osób zginęło na tej trasie w ciągu 5-10lat a ile na 20 czy 7 do Żukowa? I jeszcze coś niezmiernie ważnego. Przyzwyczajenie do prędkości. Ja jeżdżę od 72 roku i zawsze było 70. po co komu taka draka?

    • 14 6

    • Na większości tego odcinka było 50

      • 3 1

  • Proponuję zakazać ruchu - oczywiście z wyłączeniem zwierząt. (2)

    • 12 0

    • Czyli barany z urzedu bedą jeździć?

      Szkoda

      • 2 0

    • i rydwanów.

      • 2 0

  • (2)

    1. Przywrócić 70 kmh
    2. Przywrócić układ Piramowicza
    3. Za zmiany władze Miasta mają zapłacić z własnej kieszeni a nie z naszych kieszeni!

    • 28 9

    • Tak uważa janusz

      • 4 3

    • Ale kwik

      • 2 4

  • (2)

    Odcinkowy pomiar prędkości by załatwił temat.

    • 9 4

    • Jest wątpliwy legalnie (brak możliwości wskazania czasu i miejsca popełnienia wykroczenia), więc możesz se straszyć (1)

      • 3 2

      • Nie stosuj się jeżeli to "wątpliwe"

        • 2 1

  • Hahaha rutynowe działania policji na grunwaldzkiej i zwycięstwa, ich tam wcześniej zobaczyć to jak z yeti ktokolwiek widział ktokolwiek slyszal. Teraz od rana do wieczora kasuja

    • 5 0

  • Pani Dulkiewicz...

    ...dostała Pani głosy od wyborców na wyborach i została Prezydentem.
    Teraz mieszkańcy głosują w ankietach (nie chcą zabudowań przy plaży, chcą jeździć bez zmian od Gdańska do Sopotu, w Spółdzielniach przekręty i brak reakcji) a Pani te głosy ignoruje.
    Nie jest Pani dla Nas Mieszkańcow !!!
    Mój glos na Wyborach Pani straciła !!!

    • 22 3

  • Dlaczego 50 km/h a nie 60 km/h? lub 40? (4)

    Kto zdecydował o takiej prędkości? Było jakieś referendum, testy?
    Dlaczego Tristar, który miał usprawnić ruch za kilkaset milionów nie dział? Kto odpowiada za ten bu...el?

    • 16 3

    • testy i doswiadczenie (1)

      pieszy przy 50km/h na godizne ma 50% szans przezyc, powyzej gwaltownie spadają

      • 2 4

      • A co pieszy robi na środku jezdni przeznaczonej dla samochodów?!

        • 2 0

    • W terenie zabudowanym jest 50kmh (1)

      prawko masz z czipsów?

      • 1 3

      • A na czerwonym świetle, pieszy i rowerzysta stoi i nie wchodzi na jezdnię! Brak zapewne masz jakiegokolwiek prawka, karty rowerowej też nie masz, ale chociaż spróbuj przeczytać i coś zrozumieć.

        • 1 0

  • Do poprawki światła,gdzie tramwaj skręca na Podwale Przedmiejskie,między ABW a Urzędem Wojewódzkim.

    Zjeżdżający z Armii Krajowej i kierujący się do centrum mają bezwarunkowa strzałkę zieloną w lewo a tu....wielokrotnie tramwaj sunął jakby miał też pierwszeństwo,coś tu nie gra,kolizja z tramwajem to dramat. Trzeba w Gdańsku sprawdzić kompatybilność świateł. Ograniczenie do 50 km/h na Al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to bubel w zarządzaniu Gdańskiem.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane